Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 19:06
Guinee_Girl
Guinee_Girl is offline
Wie is er nadat hij/zij VMBO heeft gedaan, (helemaal afgemaakt + diploma dus), naar de Havo gegaan om door te leren?

Ik ben nu in mijn eindexamen van het VMBO, en wil hierna doorleren op de Havo, wel of niet doen?
En waarom?
Wat kan ik verwachten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2005, 19:43
pyres
pyres is offline
ik heb het zelf niet gedaan

maar omdat mavo is veranderd naar vmbo is de opzet ook totaal anders dan havo of vwo (lijkt me iig)
....

maar goed dat je dat wil doen
Oud 18-04-2005, 19:48
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ik heb dat gedaan
Oud 18-04-2005, 19:49
koelieboelie
koelieboelie is offline
heb ik gedaan en het is makkelijk vond ik iig
je kan verwachten dat je wat meer moet doen, met name handelingsdelen als luisterverslagen enz. Maar voor de rest vond ik het niet heel moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:59
Verwijderd
Ik ben na de mavo havo gaan doen. (Havo was toen nog oude stijl.)

Waarom zou je het niet doen? Als je havo wilt gaan doen zou ik dat zeker doen. Tenzij je daarna een mbo-opleiding wilt gaan doen, dan is havo niet echt nodig.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 20:00
Poesket
Poesket is offline
ik heb het gedaan en doe nu eindexamen havo
Oud 19-04-2005, 15:48
Guinee_Girl
Guinee_Girl is offline
Bedankt voor de vele antwoorden!
Ze mochten wel ff een seintje geven dat mn topic hierheen was verhuist want ik was m kwijt, en was totally in shock. Maargoed.

Vroeger moest je altijd gemiddeld een 7 hebben en wiskunde en een vreemde taal in je pakket hebben, wil je doorgaan naar de Havo, weet iemand of dat nu nog zo is? Ik heb namelijk gehoord van niet, maar ik wil t toch wel zeker weten

En meer verschil dan dat t tempo wat hoger ligt, en je meer werkstukjes in elkaar moet flatsen is er niet zo? Of zijn er nog angstaanjagende grote verschillen..!?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 15:53
fairyangel
fairyangel is offline
Ik heb 2 jaar geleden ook de stap van vmbo naar havo gezet en toen moest ik ook een 7 gemiddeld staan, met wiskunde en een vreemde taal. Maar misschien dat het op jou school anders is. Ik zou even contact opnemen met je decaan, hij kan je vast wel meer info geven.
Oud 19-04-2005, 15:59
Guinee_Girl
Guinee_Girl is offline
Yup, dat was ik ook deze week van plan
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 17:42
ChInA
ChInA is offline
Citaat:
Guinee_Girl schreef op 19-04-2005 @ 16:48 :
Bedankt voor de vele antwoorden!
Ze mochten wel ff een seintje geven dat mn topic hierheen was verhuist want ik was m kwijt, en was totally in shock. Maargoed.

Vroeger moest je altijd gemiddeld een 7 hebben en wiskunde en een vreemde taal in je pakket hebben, wil je doorgaan naar de Havo, weet iemand of dat nu nog zo is? Ik heb namelijk gehoord van niet, maar ik wil t toch wel zeker weten

En meer verschil dan dat t tempo wat hoger ligt, en je meer werkstukjes in elkaar moet flatsen is er niet zo? Of zijn er nog angstaanjagende grote verschillen..!?
Volgens mij verschilt het per school of je een 7 gemiddeld moet staan. Bij mij op school is dit in ieder geval niet.

Vorig jaar was ik overgestapt van VMBO naar HAVO. HAVO is niet veel moeilijker dan VMBO, maar het is wel veel meer. Het is wel goed te doen, maar je moet er wel wat over voor hebben.
Wat wil je eigenlijk voor profiel doen, als je naar de HAVO gaat?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:23
Guinee_Girl
Guinee_Girl is offline
Ik weet niet wat voor profielen ze daar hebben, en hoe het daar werkt, en hoeveel vakken je moet nemen en moet laten vallen.
Kan je me dat misschien vertelllen?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 22:02
Verwijderd
de vier profielen: gemeenschappelijk deel, profieldeel, vrije deel; het profielwerkstuk
In de tweede fase op havo en vwo kunnen leerlingen kiezen uit vier profielen:
· cultuur en maatschappij (CM), met de nadruk op talen, kunst en (cultuur)geschiedenis
Ik dacht dat het frans ofduits was + wiskunde a1, ckv en geschiedenis (en mss zwaardere letterkunde)

· economie en maatschappij (EM), waarin naast economie en wiskunde A ook aardrijkskunde en geschiedenis figureren
Wis A12, ak, gs en economie12

· natuur en gezondheid (NG), een vrij breed exact pakket met biologie en scheikunde en een basis van wiskunde B en natuurkunde.
bio12, natuurkunde 1 en scheikunde 1 en wiskunde b1

· natuur en techniek (NT), een volledig exact profiel met scheikunde en een sterke nadruk op wis- en natuurkunde.
wis b12, natuurkunde 12 scheikunde 12

Elk profiel bestaat uit een gemeenschappelijk deel, een profieldeel en een vrij deel. In het gemeenschappelijk deel zitten basisvakken die elke havo- of vwo-leerling krijgt. In het profieldeel zitten de vakken die typisch zijn voor het gekozen profiel. Binnen het gemeenschappelijk deel en het profieldeel zijn de keuzemogelijkheden beperkt. In het vrije deel mag de leerling in principe het vak kiezen dat hij zelf wil, maar in de praktijk wordt deze keuze beperkt door wat de school aanbiedt, de zwaarte van het vak en het lesrooster.

Bovendien moet elke leerling een profielwerkstuk maken, een werkstuk bij een vak uit het profieldeel. Op het diploma komt de titel van het profielwerkstuk, het vak waarvoor het werkstuk is gemaakt en de beoordeling. Het profielwerkstuk is een examenonderdeel op zich: de beoordeling heeft dus geen invloed op het cijfer voor het profielvak in kwestie.

zo zit het globaal in elkaar
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 23:40
Global
Global is offline
Citaat:
Anneka schreef op 19-04-2005 @ 23:02 :
de vier profielen: gemeenschappelijk deel, profieldeel, vrije deel; het profielwerkstuk
In de tweede fase op havo en vwo kunnen leerlingen kiezen uit vier profielen:
· cultuur en maatschappij (CM), met de nadruk op talen, kunst en (cultuur)geschiedenis
Ik dacht dat het frans ofduits was + wiskunde a1, ckv en geschiedenis (en mss zwaardere letterkunde)

· economie en maatschappij (EM), waarin naast economie en wiskunde A ook aardrijkskunde en geschiedenis figureren
Wis A12, ak, gs en economie12

· natuur en gezondheid (NG), een vrij breed exact pakket met biologie en scheikunde en een basis van wiskunde B en natuurkunde.
bio12, natuurkunde 1 en scheikunde 1 en wiskunde b1

· natuur en techniek (NT), een volledig exact profiel met scheikunde en een sterke nadruk op wis- en natuurkunde.
wis b12, natuurkunde 12 scheikunde 12

Elk profiel bestaat uit een gemeenschappelijk deel, een profieldeel en een vrij deel. In het gemeenschappelijk deel zitten basisvakken die elke havo- of vwo-leerling krijgt. In het profieldeel zitten de vakken die typisch zijn voor het gekozen profiel. Binnen het gemeenschappelijk deel en het profieldeel zijn de keuzemogelijkheden beperkt. In het vrije deel mag de leerling in principe het vak kiezen dat hij zelf wil, maar in de praktijk wordt deze keuze beperkt door wat de school aanbiedt, de zwaarte van het vak en het lesrooster.

Bovendien moet elke leerling een profielwerkstuk maken, een werkstuk bij een vak uit het profieldeel. Op het diploma komt de titel van het profielwerkstuk, het vak waarvoor het werkstuk is gemaakt en de beoordeling. Het profielwerkstuk is een examenonderdeel op zich: de beoordeling heeft dus geen invloed op het cijfer voor het profielvak in kwestie.

zo zit het globaal in elkaar
Havo heeft alleen scheikudne
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 00:11
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik dacht dat je voor elk vak minimaal een 7 op niveau D moest halen. Dat was ook één van de redenen waarom ik niet was overgestapt naar de havo.
Oud 20-04-2005, 11:29
ChInA
ChInA is offline
Citaat:
Vice schreef op 20-04-2005 @ 01:11 :
Ik dacht dat je voor elk vak minimaal een 7 op niveau D moest halen. Dat was ook één van de redenen waarom ik niet was overgestapt naar de havo.
Dit verschilt echt per school. Bij mij op school, hoef je alleen maar een VMBO diploma (op D-niveau) te hebben en je werd toegelaten.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:48
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Ik heb het gedaan. Alleen was het toen nog mavo. Ik vond het op de havo veel makkelijker en haalde zelfs hogere punten
Oud 20-04-2005, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Ze mochten wel ff een seintje geven dat mn topic hierheen was verhuist want ik was m kwijt, en was totally in shock.
Offtopic: Je topic is helemaal niet verhuisd? En bij een 'verhuizing' staat er op het andere forum altijd een verwijzing.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:55
Verwijderd
Citaat:

Vroeger moest je altijd gemiddeld een 7 hebben en wiskunde en een vreemde taal in je pakket hebben, wil je doorgaan naar de Havo, weet iemand of dat nu nog zo is?
Hoeveel vroeger...? Ik hoefde dat volgens mij niet...? Wel wiskunde en een vreemde taal in mijn pakket, maar die 7 niet, dacht ik. (Of misschien komt dat omdat ik gemiddeld hoger dan een 7 stond en ik daar dus verder niet naar gekeken heb oid.)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 18:03
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Bij ons op school moet je wi hebben en je vmbo profiel moet een beetje aansluiten op je havo-profiel, dus als je ng wilt doen moet je nask hebben etc. Maar dat gebeurt niet vaak, vaak zijn het bij ons meiden die c&m doen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 18:04
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Global schreef op 20-04-2005 @ 00:40 :
Havo heeft alleen scheikudne
en biologie, niet 1,2
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 22:36
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-04-2005 @ 17:55 :
Hoeveel vroeger...? Ik hoefde dat volgens mij niet...? Wel wiskunde en een vreemde taal in mijn pakket, maar die 7 niet, dacht ik. (Of misschien komt dat omdat ik gemiddeld hoger dan een 7 stond en ik daar dus verder niet naar gekeken heb oid.)
jawel dat is nog steeds verplicht, daarom mocht ik niet van 4 vmbo naar 4 havo
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 06:43
Verwijderd
Bij ons op school is het verplicht om gemiddeld een 7 te staan. Maar je kan dus met een 9 voor Frans en een 6 voor duits en de rest allemaal 7-ens naar de Havo. Compensatiepunten ofzo .

Er wordt bij ons heel veel de overstap gemaakt naar de Havo. (we hebben in de derde klas meestal 6 derde klassen en er zijn nu 8 4-havo klassen en 3 4-vwo klassen..)

Bij ons op school kan je alleen de overstap maken van VMBO-economie naar Havo CM (met net 7-ens) en EM (met hoge cijfers).

Van de mensen die ik ken die het doen zijn er heel veel gewoon makkelijk geslaagd. Een vriendin heeft VMBO met 8-en en 9-ens afgesloten en doet de Havo nu met 7-ens en 8-en.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 13:01
Liss
Liss is offline
Citaat:
Aphrodite 86 schreef op 20-04-2005 @ 17:48 :
Ik heb het gedaan. Alleen was het toen nog mavo. Ik vond het op de havo veel makkelijker en haalde zelfs hogere punten
Hier hetzelfde, op de havo interesseerde dingen me meer, op de mavo moest je dingen uit je hoofd stampen die eigenlijk een beetje basiskennis waren en me dus totaal niet boeide.
Havo beviel me dus veel beter en dit jaar doe ik eindexamen vwo

Maar als je voor het vmbo al aardig wat moet blokken zou ik de havo niet aanraden, de havo is niet veel moeilijker maar vooral meer stof.

Bij mij op school was er trouwens geen regel om naar de havo te mogen als dat je een 7 moest staan gemiddeld. Wel moest je in wiskunde en je 4 talen examen hebben gedaan en alles op D niveau zonder onvoldoendes.

Uiteindelijk raar gegaan want met die mavo vakken mocht ik alleen uit c&m en e&m kiezen op de havo en dus niet n&t die ik wilde
Oud 25-04-2005, 21:20
Guinee_Girl
Guinee_Girl is offline
Bedankt voor de vele reacties!!
Bij ons moet je idd ook een 7 gemiddeld staan, en ik ga verder nog meer info erover zoeken en met een leraar bespreken.
Als er nog meer tips zijn hoor ik het graag
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 18:23
brinta
brinta is offline
Grappig, ik had er vandaag nog een gesprekje over: ik heb Mavo gedaan en heb met 5-en en zesjes mijn diploma gehaald. Ben jaren later havo volwassenenonderwijs Havo-4 gaan doen en ben nu heel succesvol op het hbo.

Ik zou altijd proberen een hoger leerniveau te behalen, maar voor mij is het dus ook heel goed geweest om toen ik echt geen zin had in school een paar jaar te werken. Door die werkperiode kreeg ik weer motivatie om te studeren en ging ik met frisse moed de schoolbanken in.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2005, 17:39
Magnificent
Magnificent is offline
Ik heb m'n VMBO gedaan, daarna naar de Havo gegaan. Nu zit ik in het eindexamen jaar van de Havo, en het is best te doen..kben aan het begin van Havo 4 nog een tijd ziek geweest ook dus zelfs met achterlopen + inhalen gaat makkie..je moet er zelf wél 100% achter staan natuurlijk..
Oud 28-04-2005, 02:51
p-chez
p-chez is offline
Ik heb na m'n MAVO meteen een MBO gedaan (heb ik nu bijna afgerond). Ik ga hierna gewoon een HBO doen.

Kost misschien een jaartje, maar uiteindelijk heb je hetzelfde resultaat. Bovendien is MBO een veel betere basis voor HBO.

Kun je dus ook voor kiezen.
Reageren

Regels voor berichten