Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2005, 13:18
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
hallo allemaal
Ik zit nu in 3 gymnasuim. Wij konden eerst maar tot de 4e Grieks en Latijn houden bij ons op school. Maar vanaf volgend jaar kan dit wel. Ik heb Grieks al laten vallen, maar misschien wil ik nu wel verder met Latijn. Voor 1 jaar, maar misschien ook wel als examenvak. Maar wat moet ik me voorstellen van Latijn in de 2e fase. Is dit heel anders of niet?
Oud 24-04-2005, 15:54
Belgarath
Belgarath is offline
Tja dat verschilt per school. Qua lesmethode bleef het voor mij hetzelfde (gewoon klassikaal), maar ik hoor van veel mensen dat ze zelfstandig teksten moeten vertalen. Wat je in elk geval kunt verwachten is dat je een stuk minder toetsen krijgt (5-10) per jaar, dus dat je dan ook echt moet presteren. Maar goed dat geldt bijna voor alle vakken. Inhoudelijk: als je alle grammatica gehad hebt, blijft alleen vertalen over. Dat kan wel eens saai worden, helemaal als je geen leuke schrijver behandelt. Maar goed, als je vertalen helemaal top vind, dan is dat geen probleem. Wat je verder kunt verwachten dat je je algemene kennis en de kennis van de oudheid, alsmede je woordenschat in alle moderne (westerse) talen aardig opvijzelt.
Oud 24-04-2005, 16:57
Verwijderd
Zoals Belgarath al zegt verschilt dat per school. Bij mij op school werd wat meer zelfstandigheid vereist dan in de onderbouw. Latijn was in mijn herinnering het enige vak waar ik in de onderbouw geen studiewijzers/studieplanner/of hoe je dit dingen ook mag noemen voor had, maar daar was opeens wel sprake van in de bovenbouw. Gewoon je kreeg een bepaald aantal teksten dat je voor het eind van de week moest afhebben ed en natuurlijk gewoon leerwerk zoals vertaalde teksten.

Inhoudelijk:

Je gaat in plaats van die verhaaltjes gemaakt door Nederlanders echte klassieke schrijvers lezen. Het is een beetje afhankekijk van school en docent wat je gaat lezen. Je zal absoluut niet met het moeilijkste Latijn gaan beginnen. Je krijgt nog wat grammatica als je dat in de onderbouw nog niet behandeld hebt, zo kreeg ik nog het gerundium en gerundivum in de 4e, maar heel veel is het niet meer. Of je nog woordjes leert is een beetje afhankelijk van de docent. Ik hoefde geen woordjes meer te leren. Het enige wat je intensief moet leren zijn teksten, mede omdat op je eindexamen de helft van je cijfer bestaat uit vragen over de geoefende teksten. De andere helft is vertalen. Cultuur valt eigenlijk compleet weg bij Latijn, maar dat krijg je dan weer een beetje terug bij KCV, hoewel daar ook veel Griekse cultuur bij zit. Op een gegeven moment is het nog heel droog teksten vertalen en daar vragen over beantwoorden, of je dat leuk vind moet je voor jezelf beoordelen. Succes met kiezen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 15:05
geriber
geriber is offline
Ik zit op een gymnasium dus ik moet zes jaar lang latijn volgen. De eerste drie en een half jaar kregen we altijd grammatica en moesten we wat tekstjes vertalen. Op de toetsen werden de grammatica en de woordjes dan getoetst en verder moesten we wat zinnen vertalen.
Nu ik in de tweede fase zit is het best wel veranderd allemaal. Nu hebben we namelijk andere boeken met moeilijker teksten, en we hoeven geen woordjes en grammatica meer te leren. Voor een toets moeten we gewoon een tekst uit ons hoofd leren en daar dan vragen over beantwoorden. Bijv: waarom staat hier een ablativus? Wat is het antecedent van (vul maar in)? Welk woor leidt de ACI in? etc.
Reageren

Regels voor berichten