Zoals Belgarath al zegt verschilt dat per school. Bij mij op school werd wat meer zelfstandigheid vereist dan in de onderbouw. Latijn was in mijn herinnering het enige vak waar ik in de onderbouw geen studiewijzers/studieplanner/of hoe je dit dingen ook mag noemen voor had, maar daar was opeens wel sprake van in de bovenbouw. Gewoon je kreeg een bepaald aantal teksten dat je voor het eind van de week moest afhebben ed en natuurlijk gewoon leerwerk zoals vertaalde teksten.
Inhoudelijk:
Je gaat in plaats van die verhaaltjes gemaakt door Nederlanders echte klassieke schrijvers lezen. Het is een beetje afhankekijk van school en docent wat je gaat lezen. Je zal absoluut niet met het moeilijkste Latijn gaan beginnen. Je krijgt nog wat grammatica als je dat in de onderbouw nog niet behandeld hebt, zo kreeg ik nog het gerundium en gerundivum in de 4e, maar heel veel is het niet meer. Of je nog woordjes leert is een beetje afhankelijk van de docent. Ik hoefde geen woordjes meer te leren. Het enige wat je intensief moet leren zijn teksten, mede omdat op je eindexamen de helft van je cijfer bestaat uit vragen over de geoefende teksten. De andere helft is vertalen. Cultuur valt eigenlijk compleet weg bij Latijn, maar dat krijg je dan weer een beetje terug bij KCV, hoewel daar ook veel Griekse cultuur bij zit. Op een gegeven moment is het nog heel droog teksten vertalen en daar vragen over beantwoorden, of je dat leuk vind moet je voor jezelf beoordelen. Succes met kiezen.