Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2005, 20:55
real.scary
real.scary is offline
Oke, in windows kan ik mijn systeempje fijn overklokken tot htt van 290 mhz, paar uur prime95 zonder fouten, 3dmark01,03,05 allemaal geen probleem, superpi ook vlekkenloos. Overclock lijkt dus perfect, wil ik dit in de bios instellen boot mn pc niet meer vanaf 230mhz (verhoog htt steeds met 5mhz) wat kan hier het probleem van zijn?

Specs:
Amd 64 3000+ (9x 290mhz gaat perfect, arctic freezer 64)
Kingston Valueram (218mhz, 3-3-3-8, 150mhz divider)
MSI Neo4 Platinum (MP op 3x)
Leadtek 6600GT (@595mhz/1125mhz, zahlman vf700cu)
Seagate 7200.7 160GB
Artic Cooling T3, 350W kwaliteits continu voeding (alleen 3,3V lijn ligt soms (te?) laag namelijk tussen de 3,05 en 3,10V)
Temps zijn ook allemaal goed cpu wordt hoogstens 42graden met die overclock en 24/7 onder 100% load.

Het lijkt dus alsof hij niet de resources heeft om op te starten, hij doet namelijk helemaal niks wel alle fans draaien en leds branden, maar het beeldscherm zegt hij no input. Enige manier is bios resetten en weer overnieuw beginnen.
Voeding lijkt me genoeg aangezien er verder alleen dvdbrander aanhangt en bluetooth dongle, ik heb dus echt geen idee waarom hij het niet doet en hoe ik dit kan verhelpen. Bios en drivers zijn allemaal up to date en non-beta.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2005, 22:58
Jolt
Jolt is offline
Voeding kan het zijn.

Maar de MSI K8N Neo 4 Platinum had problemen met hogere HTT dus bios eens updaten, daarbij zou het ook je geheugen kunnen zijn, ik zou niet de divider van 150 gebruiken maar of die van 133 of van 166.

Trouwens, wat ik eerder zou doen is alleen via de bios overlocken, dus niet meteen hem op 290 zetten.

Maar eerst losse timings van je geheugen, voltage verhogen, dan 250 HTT, en dan langzaam omhoog werken.

Bij welke grens ligt het dat hij niet meer boot, daarna gaan finetunen c.q kijken of hij stabiel is

Laatst gewijzigd op 03-10-2005 om 23:00.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 07:14
real.scary
real.scary is offline
Citaat:
Jolt schreef op 03-10-2005 @ 23:58 :
Voeding kan het zijn.

Maar de MSI K8N Neo 4 Platinum had problemen met hogere HTT dus bios eens updaten, daarbij zou het ook je geheugen kunnen zijn, ik zou niet de divider van 150 gebruiken maar of die van 133 of van 166.

Trouwens, wat ik eerder zou doen is alleen via de bios overlocken, dus niet meteen hem op 290 zetten.

Maar eerst losse timings van je geheugen, voltage verhogen, dan 250 HTT, en dan langzaam omhoog werken.

Bij welke grens ligt het dat hij niet meer boot, daarna gaan finetunen c.q kijken of hij stabiel is
Bios is al uptodate, divider veranderen zal ik vanmiddag eens proberen. En ik zette hem niet op 290 gelijk, steeds met stapjes van 5mhz omhoog en begon met 220mhz. Timings nog losser dan dit lijkt me beetje nutteloos, vcore is 1,6V en vdimm is 2,75, meer voltage lijkt me niet nodig aangezien valueram daar weinig baat bij heeft (valt nog te proberen)
Vanaf 235htt boot hij niet meer, het vervelende is dan ook dat ik bios moet resetten en vanaf het begin weer moet beginnen. Htt kan ik ook steeds maar met 5mhz tegelijk omhoog gooien want met 10mhz tegelijk boot hij dus ook al niet.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 11:39
Verwijderd
3.05 volt is te laag voor je 3.3 lijn, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat daar ook de fout ligt. Bovendien kan je sensor ook abusievelijk de spanning van de batterij uitlezen, die is meestal rond de ~3 V, dus op zichzelf zou ik me daar geen zorgen over maken. Wel moet je in het oog houden dat je niet oneindig kunt overclocken: als jij alles al hebt gedaan wat Jolt zegt, BIOS geupdate, et cetera et cetera, dan komt er een moment dat je gewoon moet accepteren dat je niet hoger kunt.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 17:24
M@rco
M@rco is offline
Die spanningswaarde hoeft ook absoluut niet te kloppen, de enige manier om dat betrouwbaar uit te lezen is met een multimeter
Oud 04-10-2005, 18:30
Verwijderd
Ja, ook dat nog eens een keer
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 19:03
real.scary
real.scary is offline
Mja, wel jammer dus want er moet een element zijn waardoor hij niet de resources heeft om op te starten, maar welke dit is geen idee. Anders was het probleem opgelost gewoon nieuwe kopen en klaar.
Dan maar pc 24/7 laten aanstaan
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 20:16
Verwijderd
Hoezo, 'er moet een element zijn'? Dat kan best je voeding zijn, maar dan ontkom je ook niet aan testen. Een voeding kan er prima de oorzaak van zijn dat je niet verder kunt overclocken. Dan zou je echt een heel zware voeding moeten inbouwen om te zien of dat het is. Maar het kan ook heel goed zijn dat een bepaald component (processor, geheugen, northbridge) gewoon niet verder kán - vergeet niet dat die componenten niet bedoeld zijn om op die snelheid te lopen. Wat je eruit haalt is mooi meegenomen, maar als op een bepaalde snelheid jouw processor of jouw geheugen zoveel fouten maakt dat je systeem niet meer boot of instabiel wordt, dan zit je dus gewoon aan de max. Wellicht dat de POST kritischer is dan Windows, ik weet het niet.

Ik zou een andere voeding lenen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 22:13
Jolt
Jolt is offline
Geheugen met Dividers lopen gewoon stock, moederbord kan het zeker aan vooral omdat de geheugen controller niet meer in de northbrigde zit.

Zowizo zijn Venice echte overlock monsters , maar ik zou eens ook wat nare man zegt een stabiele voeding lenen, en/of eens wat meer volt op zowel je cpu als geheugen zetten.

Leuk artikel trouwens:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets...spx?i=2548&p=5

Laatst gewijzigd op 04-10-2005 om 22:25.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 22:26
Jolt
Jolt is offline
Als je in de buurt van Zuid Limburg, kan ik eens met mijn 480 Wattje langskomen
Oud 05-10-2005, 12:11
real.scary
real.scary is offline
Hehe dit is jammer genoeg nog een winnie, dit de max. vcore wat hij kan leveren (1,450volt met 16,6%extra oid), ga nu memory doen op 2,85 volt, kijken of het iets helpt.
Woon in zuid-holland, niet echt in de buurt dus, probeer wel ff van iemand anders in de buurt voeding te regelen, toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 12:58
Jolt
Jolt is offline
Tja als je echt je max wil weten, zoek iemand met een DFI .
Reageren

Regels voor berichten