Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2005, 12:42
*zingzing*
*zingzing* is offline
Ik heb al zes jaar een bril voor veraf, die zet ik alleen op school op en als ik tv kijk, opzich geen probleem, ik vind het niet zo erg om dat ding op te hebben. Maar toch zou ik graag lenzen willen want ik krijg er steeds meer last van dat ik dingen niet zie. Maar goed mijn ouders zijn niet de rijkste mensen op deze aarde en die vinden dat te duur. Maar goed geen idee hoe duur het eigenlijk is om lenzen te hebben. Vriendinnen van mij hebben wel maandlenzen, maar ik heb ook gehoord dat je jaarlenzen kan hebben of harde of zachte ofzo. En vroeg me af wat dan beter is en wat het goedkoopst is.
Oud 05-05-2005, 13:03
ANGE
ANGE is offline
Het ligt er ook aan welke lenzen voor jouw ogen geschikt zijn. Je hebt inderdaad verschil tussen harde en zachte lenzen. Met harde lenzen kun je langer doen, maar daar staat tegenover dat ze waarschijnlijk duurder zijn en dat veel mensen ze niet zo prettig vinden. Zachte lenzen kun je hebben voor een halfjaar, maand of dag. Moet je dus regelmatig vervangen, maar schijnen makkelijker in gebruik te zijn. Naast de lenzen komt ook nog de prijs van de lenzenvloeistof erbij, hou daar ook rekening mee! Ga eens naar de opticien en informeer eens naar de prijzen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 13:31
American*Dream
American*Dream is offline
Ten eerste: als je je bril eigenlijk alleen in de klas gebruikt zijn lenzen niet zo nuttig. Mijn ervaring is namelijk dat je ogen van het continu dragen van lenzen/bril in sterkte achteruitgaan (door gewenning waarsch) en ach... waarom zou je de hele dag met dure lenzen lopen terwijl je je bril misschien wel geteld 5 uur per dag op hebt.

Verder is het zo dat je zeg maar niet kan 'kiezen' of je harde of zachte lenzen neemt, de opticien bepaalt wat het best past bij jouw ogen.

Ik zelf heb zachte lenzen, 112 euro per half jaar (6 paar maandlenzen). Vloeistof gewoon van de kruitvat/ appie happie a 4 euro per fles. Mn ma heeft halfjaar-harde lenzen a 300 euro. Wel is het zo dat als zij een lens kwijt raakt, zij een nieuwe moet bestellen a 150 euro, en ik als ik een lens kwijtraak gewoon alvast aan een nieuw paar begin. (en mijn oude lenzen na een maand bewaar voor evt reserve)

Over prettig gesproken: mijn ervaring is dat mensen met harde lenzen sneller last hebben van stofdeeltjes/zand/etc etc in hun ogen onder de lens dan ik met mijn zachte.
Oud 05-05-2005, 15:22
JessieL
JessieL is offline
Hoe zit het met cilinder. Laten we zeggen je hebt voor een bril cilinder 2. geldt dat dan ook voor lenzen. je hebt toch ook een andere lenssterkte om zomaar te zeggen dan brilsterkte toch?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 15:30
Verwijderd
cillinder is ook iets anders voor lenzen... maar lenzen met cillindercorrigatie zijn wel vrij duur.

Ik heb maandlenzen van Hans Anders, 45 euro voor 6 paar, en ik heb ze maar 1/3 van de tijd dat ik wakker ben in, dus dan kun je ook 3 maanden met 1 stel lenzen doen. Misschien is het een idee om ook zoiets te doen. Lenzen zijn wel erg handig bij het sporten en als het regent
ik doe dat niet-altijd-inhebben trouwens omdat de lenzen eigenlijk niet genoeg zuurstof doorlaten voor mijn ogen, waardoor er adertjes mijn pupil in groeien. Als ik ze in heb komen er adertjes bij, als ik ze uit heb gaan er weer adertjes weg.

Laatst gewijzigd op 05-05-2005 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 15:40
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Harde lenzen zijn beter voor je ogen dan zachte lenzen omdat ze veel meer zuurstof doorlaten. Ze zijn duurder in aanschaf maar goedkoper in gebruik. Je moet eraan wennen en de eerste tijd heb je er veel meer last van dan van zachte lenzen maar uiteindelijk zit het net zo comfortabel, je merkt wel meer van vuiltjes en je lens kan af en toe verschuiven. Als je met je lenzen wil zwemmen heb je een grotere kans dat dat ken met zachte lenzen maar of het kan is per persoon verschillend. Je kan zelf kiezen welke soort lenzen je wilt maar hoogstwaarschijnlijk komt je opticien eerst met zachte lenzen aanzetten.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 17:28
steefos
steefos is offline
Citaat:
Chachacha schreef op 05-05-2005 @ 16:22 :
Hoe zit het met cilinder. Laten we zeggen je hebt voor een bril cilinder 2. geldt dat dan ook voor lenzen. je hebt toch ook een andere lenssterkte om zomaar te zeggen dan brilsterkte toch?
bij lenzen tellen ze meestal je cylinder op bij je sterkte, je sterkte zelf wordt ook iets minder omdat je lens dichter op je oog zit dan je bril. Maar goed dat meten ze allemaal wel op voordat je je lenzen krijgt (tenminste dat hoort zo te zijn)

Ik heb zelf wel lenzen met cylinder en dat is best wel prijzig om t zo maar te zeggen
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 17:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ANGE schreef op 05-05-2005 @ 14:03 :
Zachte lenzen kun je hebben voor een halfjaar, maand of dag.
Nee hoor, je hebt ze ook voor een jaar. Ik heb ze zelf gehad.

Maar zachte lenzen zitten beter omdat er minder snel vuiltjes tussen kunnen komen, maar harde lenzen laten daarentegen inderdaad meer zuurstof door en dat is beter voor je ogen. Ik heb die zuurstof bijv. hard nodig omdat ik te weinig traanvocht produceer, hierdoor kan er met zachte lenzen (met harde ook bijna niet meer) bijna geen zuurstof bij komen waardoor mn ogen rood worden. En dat is niet echt goed nee. Heb nu dus ook weer een bril helaas. Maar ík ga er bijv. lenzen bijnemen met sporten ed. Als ik ze kort indoe, kan ik er nog wel tegen nml.

Maar mijn jaarlenzen zouden 100 euro kosten ong in totaal. Maar daar is volgens mij 40 procent oid vanaf gehaald omdat ik al 8 jaar bij dezelfde opticien zit en dus korting krijg. Bij de kruidvat heb je goedkopere. Misschien kan je die proberen (bijv. een keer maandlezen nemen) om te kijken of je daar tegen kunt. Omdat ze wat goedkoper zijn en dus waarschijnlijk van slechtere materiaal, kan niet iedereen er tegen. Maar bij sommige mensen gaat het prima. Een goede optie dus voor jou.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 17:39
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 05-05-2005 @ 16:40 :
Je kan zelf kiezen welke soort lenzen je wilt maar hoogstwaarschijnlijk komt je opticien eerst met zachte lenzen aanzetten.
Uhm, mijn opticien ging altijd eerst na of je wel tegen zachte lenzen kunt. Volgens hem kan niet iedereen deze lenzen gebruiken nml. Mijn neef mocht ze bijv. niet van hem, ik later ook niet meer. Dus ik kon echt niet kiezen. Ze kijken inderdaad wel altijd eerst op zachte lenzen een optie is. Maar harde lenzen worden volgens mij meer verkocht. Heeft voornamelijk met de zuurstofdoorlaatbaarheid te maken volgens mij (wat een woord ).
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 17:54
Verwijderd
Ik heb ook een cilinder, maar heb daar nog nooit speciale lenzen voor gehad, voor zo ver ik weet.

Als je steeds meer last krijgt van dat de dingen niet goed ziet en je hebt je bril niet altijd op, dan is het misschien een idee om hem wel altijd op te zetten, dan heb je dat probleem ook niet meer.

Laat je eens informeren bij een opticien (één die ook verstand van lenzen heeft ed), zij kunnen je ook vertellen wat het beste bij je ogen past ed.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 18:39
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-05-2005 @ 18:36 :
Nee hoor, je hebt ze ook voor een jaar. Ik heb ze zelf gehad.

Maar zachte lenzen zitten beter omdat er minder snel vuiltjes tussen kunnen komen, maar harde lenzen laten daarentegen inderdaad meer zuurstof door en dat is beter voor je ogen. Ik heb die zuurstof bijv. hard nodig omdat ik te weinig traanvocht produceer, hierdoor kan er met zachte lenzen (met harde ook bijna niet meer) bijna geen zuurstof bij komen waardoor mn ogen rood worden. En dat is niet echt goed nee. Heb nu dus ook weer een bril helaas. Maar ík ga er bijv. lenzen bijnemen met sporten ed. Als ik ze kort indoe, kan ik er nog wel tegen nml.

Maar mijn jaarlenzen zouden 100 euro kosten ong in totaal. Maar daar is volgens mij 40 procent oid vanaf gehaald omdat ik al 8 jaar bij dezelfde opticien zit en dus korting krijg. Bij de kruidvat heb je goedkopere. Misschien kan je die proberen (bijv. een keer maandlezen nemen) om te kijken of je daar tegen kunt. Omdat ze wat goedkoper zijn en dus waarschijnlijk van slechtere materiaal, kan niet iedereen er tegen. Maar bij sommige mensen gaat het prima. Een goede optie dus voor jou.
Ah oke, dat wist ik niet, weer wat geleerd. Maar lenzen van het kruidvat proberen lijkt me niet zo'n goed idee. Het gaat wel om je ogen en die wil je niet beschadigen, neem ik aan. Het lijkt me dus ook verstandiger om gewoon lenzen te proberen bij de opticien.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 19:57
Verwijderd
ik heb harde lenzen met cilinder speciaal op maat gemaakt voor mij. 90 euro perstuk. kan er 4/5 jaar mee doen. en nog gratis halfjaarlijkse controle.

Ook heb ik zachte lenzen gehad. Was denk ik rond de 100/120 euro per 6 maanden was inclusief vloeistof.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:05
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-05-2005 @ 18:39 :
Uhm, mijn opticien ging altijd eerst na of je wel tegen zachte lenzen kunt. Volgens hem kan niet iedereen deze lenzen gebruiken nml. Mijn neef mocht ze bijv. niet van hem, ik later ook niet meer. Dus ik kon echt niet kiezen. Ze kijken inderdaad wel altijd eerst op zachte lenzen een optie is. Maar harde lenzen worden volgens mij meer verkocht. Heeft voornamelijk met de zuurstofdoorlaatbaarheid te maken volgens mij (wat een woord ).
Ja, het is per persoon verschillend hoeveel zuurstof je oog nodig heeft en hoeveel eiwitaanslag je op je lenzen krijgt. Ik ben ook vanwege de betere zuurstofdoorlaatbaarheid overgegaan op harde lenzen. Maar kon die opticien van jou dat vantevoren zien als je nog nooit lenzen hebt gedragen?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:33
Verwijderd
Ik draag harde lenzen, al een jaar of 8. Nooit problemen mee gehad.
Harde lenzen zijn in de aanschaf wat duurder; maar uiteindelijk denk ik niet. Zo heb ik 1 lens al 6 jaar (al is dat volgens mij ook niet helemaal goed), maar goed, ik heb nooit ergens last van.
Verder kan je ook redelijk goedkope vloeistof gebruiken waarmee je zuinig doet.
Ik zou eigenlijk een keer langs de opticien gaan, die kan je er vast meer over vertellen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 10:22
Muchacha
Muchacha is offline
Als ik dit hier zo lees moet ik precies overschakelen op harde lenzen
Ik draag al enkele jaren zachte jaarlenzen maar als ik ze te lang in heb krijg ik vaak zo'n adertjes rond mijn ogen of (ik denk) eiwitaanslag (zo'n wit randje errond ). Ik ga eens proberen met maandlenzen, dat is properder.
Ik vind harde lenzen precies heel eng
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 15:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ANGE schreef op 05-05-2005 @ 19:39 :
Ah oke, dat wist ik niet, weer wat geleerd. Maar lenzen van het kruidvat proberen lijkt me niet zo'n goed idee. Het gaat wel om je ogen en die wil je niet beschadigen, neem ik aan. Het lijkt me dus ook verstandiger om gewoon lenzen te proberen bij de opticien.
Pas was er een topic over de kruidvat lenzen. Ik zou ze zelf ook niet zo snel dragen, maar vooral omdat mijn ogen heel gevoelig zijn voor lenzen ed. Er bleken echter wel mensen te zijn die ze regelmatig dragen en nergens last van hebben. Het verschilt erg per persoon of je tegen een mindere kwaliteit kunt. En aangezien haar ouders niet al te veel geld hebben, is het misschien voor haar een optie.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 15:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 05-05-2005 @ 21:05 :
Ja, het is per persoon verschillend hoeveel zuurstof je oog nodig heeft en hoeveel eiwitaanslag je op je lenzen krijgt. Ik ben ook vanwege de betere zuurstofdoorlaatbaarheid overgegaan op harde lenzen. Maar kon die opticien van jou dat vantevoren zien als je nog nooit lenzen hebt gedragen?
Uhm ik weet niet precies waar hij op controleerde Het is ook al zó lang geleden! (ik zat in groep 8 volgens mij )
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 18:26
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 05-05-2005 @ 21:33 :
Zo heb ik 1 lens al 6 jaar (al is dat volgens mij ook niet helemaal goed), maar goed, ik heb nooit ergens last van.
Mijn opticien vertelde me dat de levensduur van harde lenzen voor een groot deel afhangt van hoe je er mee omgaat. Zo kan de gemiddelde harde lens zo'n 4 a 5 jaar mee, voordat ze zo 'versleten' zijn dat je nieuwe zou moeten.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 18:27
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-05-2005 @ 16:05 :
Pas was er een topic over de kruidvat lenzen. Ik zou ze zelf ook niet zo snel dragen, maar vooral omdat mijn ogen heel gevoelig zijn voor lenzen ed. Er bleken echter wel mensen te zijn die ze regelmatig dragen en nergens last van hebben. Het verschilt erg per persoon of je tegen een mindere kwaliteit kunt. En aangezien haar ouders niet al te veel geld hebben, is het misschien voor haar een optie.
Ik zou het niet doen, omdat er dan geen controle is van een opticien. En ook al heb je er geen last van, kunnen ze nog niet goed zitten. Dat hoef je niet persé (direct) te merken.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 18:47
SupahhSannie
SupahhSannie is offline
Hans anders, 45 euro per half jaar en dan heb je zachte maandlenzen (die je op zich best langer dan een maand in kan houden)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 20:08
freakje
freakje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-05-2005 @ 16:05 :
Ten eerste, kruidvatlenzen zijn niet van een mindere kwaliteit, ik heb het nagevraagd bij mijn oogarts. Zij keurde het continu gebruik (dus zoals je andere lenzen draagt) van kruidvatlenzen goed, zolang je ze goed verdraagt en ze netjes verzorgt er regelmatig vervangt. Net hetzelfde als je met lenzen van andere merken zou moeten doen. Daarnaast zou het Kruidvat ook geen lenzen verkopen als je daar bijna automatisch problemen mee zou krijgen, deze lenzen zijn goedgekeurd en dragen het CE keurmerk oid.

Maar het moet gezegd zijn dat de verpakking van de kruidvatlenzen het gebruik ervan enkel aanraadt voor mensen die al geruime tijd zonder problemen andere, zachte lenzen dragen en die regelmatige gecontroleerd worden door oogarts / opticien. Het is dus totaal niet aangeraden om voor je eerste keer direct contactlenzen van de het Kruidvat te proberen, het kan immers zijn dat je oogbol een aangepaste vorm van lenzen nodig heeft, dat je vochtigere ogen hebt dan de gemiddelde mens ... Er zijn zoveel dingen waardat de oogarts / opticien naar kijkt vooraleer hij je de best passende lens voorschrijft.

Ikzelf draag al ongeveer 2 jaar constant Kruidvatlenzen (dus alleen van het Kruidvat, ondertussen niet afgewisseld van soort / merk) en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Laatst gewijzigd op 06-05-2005 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 21:03
annetjuh
annetjuh is offline
ik heb zachte maand lensen, schijnt dat als er iets onder zit de irritaties wat minder zijn ofzoiets. en ik betaal ongeveer 80 euro per half jaar bij specsavers, ik vind ze wel fijn.

plus mijn vloeistof is gratis
Oud 19-05-2005, 19:53
JessieL
JessieL is offline
een vraagje.....

je brilsterkte is dus anders dan je lenssterkte, toch?
hoe zit het met cylinder?? als je afwijking 2 heb bv is dat bij lenzen net zo?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 20:15
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Bril is beter dan nieuwe technieken

GRONINGEN Een bril geeft beter zicht
dan contactlenzen,geïmplanteerde lenzen
of laseroperaties.Dat zegt een oogarts
van het UMC in Groningen.

De nieuwe technieken leveren weliswaar
een scherper beeld op,maar ze kunnen de
scherptediepte verminderen.Dat betekent