Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2005, 19:43
_wiet
_wiet is offline
ok mensen, ik heb genoeg gehoord en gelezen van mensen hoe je je processor overklokt, kan iemand, MIJ goed UITLEGGEn hoe je een processor overklokt, ben een noob, dus a.u.b. makkelijk taal

dank u

oh jah voor ter info mn fucking moederbord draait op 100mhz FSB dus ik haal het maximale niet uit mn processor, daarom wil ikh et gaan overklokken, *ik ben toch van plan nieuwe processor te halen* maar als het overklokken beter is behoudt ik het, verneukt ik het, koop ik gewoon een nieuwe processor
Oud 09-05-2005, 19:46
_wiet
_wiet is offline
oh ja btw nog een vraagje tussendoor ik had ooit iets gehoord van een dual proc. moederbord, dat er 2 processors in de moederbord kunnen ofzoiets? dus stel dat ik bv 2x p4 3.0 ghz erin stouw dat ik dus op 6.0 ghz uitkom ofzo??>??

als dat zo is, is dat wel fucking lauw
Oud 09-05-2005, 19:52
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
bekijk dit maar is

KLIK
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
_wiet schreef op 09-05-2005 @ 20:46 :
oh ja btw nog een vraagje tussendoor ik had ooit iets gehoord van een dual proc. moederbord, dat er 2 processors in de moederbord kunnen ofzoiets? dus stel dat ik bv 2x p4 3.0 ghz erin stouw dat ik dus op 6.0 ghz uitkom ofzo??>??

als dat zo is, is dat wel fucking lauw
Ain't no fucking way that's gonna work that way dude (om maar in het sfeertje te blijven)

Is niet dat je bij dual CPU's het bij elkaar kunt optellen. En voor een huis-tuin-&-keuken-gebruiker, waar ik jou onder reken, heeft een dual CPU systeem geen enig nut behalve als je je zwarte geld moet opmaken.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 19:55
Jolt
Jolt is offline
Aangezien je niks van computers weet zou ik niet beginnen met overlocken.

Maar het is heel simpel:

FSB verhogen, of multiplier verhogen, maar je weet niet eens waar je in de bios moet zoeken, begin er maar niet aan .

FAQ over overlocken komt er binnekort aan .

Over Dual cpu's die bestaan, door middel van DUAL configs zou je nooit 100 % extra krijgen, maar gewoon weg 80% meer performance, maximaal, ze delen geheugen bus (Xeon), je kan gewoon meer processen tegelijk aan. Je kan dus 2 dingen tegelijk doen.

Zowizo zegt megahertzen in dit tijdperk niks meer.
Als ik jou was zou ik gewoon eerst wat dingen lezen op:
www.anandtech.com
www.tweakers.net
www.xbitlabs.com
www.hardocp.com
www.guru3d.com

Forums afzoeken, zelf beetje kennis opdoen, van zowel hardware als overlocken en dan mooi verder gaan .

Trouwens als je toch geld genoeg hebt, aangezien je toch een nieuwe cpu koopt als je hem molt. Koop dan een moederbord die een beetje fatsoenlijk is, 200 fsb aan kan, etc .
Oud 09-05-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 09-05-2005 @ 20:55 :
Trouwens als je toch geld genoeg hebt, aangezien je toch een nieuwe cpu koopt als je hem molt. Koop dan een moederbord die een beetje fatsoenlijk is, 200 fsb aan kan, etc .
Heb nog wel een DFI'tje over
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:55
Jolt
Jolt is offline
DFI p0wah . Heb er eindelijk ook een, fucking wreed bordje .

Volgende week BH-5, en gaan met die banaan .
Oud 10-05-2005, 20:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
_wiet schreef op 09-05-2005 @ 20:46 :
Nee, 2x 3GHz blijft 2x 3GHz en geen 1x 6GHz. In spellen heb je bijvoorbeeld niets aan een 2e processor of tweede core. Dus ook al heb je 20x 3GHz dan nog draait hij even snel (of zelfs langzamer!) dan 1x 3GHz.
Oud 10-05-2005, 21:59
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-05-2005 @ 21:52 :
Nee, 2x 3GHz blijft 2x 3GHz en geen 1x 6GHz. In spellen heb je bijvoorbeeld niets aan een 2e processor of tweede core. Dus ook al heb je 20x 3GHz dan nog draait hij even snel (of zelfs langzamer!) dan 1x 3GHz.
Wel, Flight Simulator is multithreaded .
Oud 10-05-2005, 23:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 10-05-2005 @ 22:59 :
Wel, Flight Simulator is multithreaded .
Gefeliciteerd voor je, maar je helpt hem niet de materie te begrijpen. Duidelijkheid gaat in zijn geval vóór correctheid.
Oud 10-05-2005, 23:18
Jolt
Jolt is offline
En aangezien er toch alleen maar Dual Core uit komt, of zelfs meer. Gaan ze ook langzaam multithreaded worden, meer info E3 naar alle waarschijnlijkheid.

Ik geloof zelf dat er meerde games zijn die het wel al ondersteunen.

Trouwens ga maar eens een multitasken, single core houd een dual core/dual cpu dan niet bij hoor.

Zie ook:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets...px?i=2410&p=13

Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 23:21.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 00:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja die heb ik gezien. De performance viel me nog erg tegen eerlijk gezegd, zelfs in zeer CPU intensieve multithreaded applicaties is de winst soms lager dan 50%.

De multitasking gaming benches zijn ook niet zo boeiend. Er zijn maar weinig mensen die WinRAR draaien tijdens het gamen. Enkelen draaien wel een P2P programma (emule/bittorrent) onder het gamen, dat zou dan wel voordeel hebben.

In de toekomst zullen meer games multithreaded worden, maar voordat je daar voordeel uit haalt is wel wat verder weg. Voorlopig kun je je maar beter op UP (Uni Processing) richten en is SMP voor de desktop meer iets voor de komende 5 jaar.
Oud 11-05-2005, 07:30
Jolt
Jolt is offline
Nou winrar in combinatie met Battlefield wel azeureus gewoon open, gaat echt niet op een Athlon 64 3200 +.

Zowizo een Athlon 64 X2 4400 + 2x 1 mb L2 cache, had 90 van de performance van een FX-55 dat dus de 'game' cpu was. Maar de dual core jongen kost rond de 580 dollar, de FX-55 800 dollar.

Makkelijke keuze lijkt mij .
Oud 11-05-2005, 16:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
De FX-serie koop je ook niet, alleen als je geld teveel hebt en van slechte keuzes houdt.

En je gaat ook niet RAR'en terwijl je een spel speelt. Dan kun je van de meerkosten van die processor nog beter een compleet 2e systeem kopen waar je P2P enzo op draait.
Ben je nog goedkoper uit ook.
Oud 11-05-2005, 20:27
Jolt
Jolt is offline
Mwah, FX koop je zeker wel, als je het uber l33tste systeem wilt hebben, bij welke processor komt anders een Dual 6800 GT/Ultra tot zijn recht .

FX serie is daarbij ook zeer fijn voor de overlockers, je kan de multiplier naar boven halen. En de cores zijn handpicked, ik heb er nog geen gezien die nog geen 3 gig haalde.

Voor de fanatiekelingen dus. Zelfde geld eigenlijk voor 6800 Ultra, X850XT PE.
Oud 11-05-2005, 23:16
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
Jolt schreef op 11-05-2005 @ 21:27 :
Mwah, FX koop je zeker wel, als je het uber l33tste systeem wilt hebben, bij welke processor komt anders een Dual 6800 GT/Ultra tot zijn recht .

FX serie is daarbij ook zeer fijn voor de overlockers, je kan de multiplier naar boven halen. En de cores zijn handpicked, ik heb er nog geen gezien die nog geen 3 gig haalde.

Voor de fanatiekelingen dus. Zelfde geld eigenlijk voor 6800 Ultra, X850XT PE.
waarom zou een MP naar boven handig zijn als je gaat overclocken? Het gaat om de FSB, die zo hoog mogelijk en MP zo laag mogelijk.

Een omhoog unlockte fx55 heeft een MP van 13 en FSB van 200.

Wil je daarmee serieus gaan overclocken (phase change bijvoorbeeld) dan moet 3200mhz wel haalbaar zijn, doe je dat met MP van 13:
3200/13 = 246mhz fsb, vrij laag

Doe je dat met een MP van 10 bijvoorbeeld:
3200/10 = 320mhz FSB, hoog, niet elk mobo haalt dat.

Ga je daarentegen de MP verhogen, naar 14 bijvoorbeeld:
3200/14 = 228mhz FSB, we heel laag

MP omhoog is dan alleen handig als je geheugen niet veel kan hebben (oplossing: dividers), maar als je fx55 kan betalen kun je TCCD geheugen ook wel betalen.

Er is dus een voordeel aan MP omhoog, maar niet veel
Oud 12-05-2005, 08:20
Jolt
Jolt is offline
Nee dat niet alleen. De meeste willen de hoogste resultaten, en dat is niet met TCCD maar met BH-5, of CH-5. Lage timings, dat merk je dus zeer erg in pifast, 3dmark, etc daarom doen ze het.

Vaker willen ze rond de 3 gig halen. 250 x 12 bijvoorbeeld, hun mem zit op hun max, ze willen toch 1:1 blijven draaien, cpu kan meer aan, warmte is zowizo geen probleem, ze hebben toch een prommie eronder.

Dus wat doe je dan, de MP verhogen. Geloof dat die gozers die de 4 gig hadden vebroken hem op 16x hadden staan.
Reageren

Regels voor berichten