Citaat:
mandi schreef op 12-05-2005 @ 14:22 :
hoi
ik moet een presentatie doen bij maatschappijleer, en wel over kinderarbeid...
nu is mijn 'onderdeel' de sociaal- culturele invalshoek.
ik heb alleen geen idee wat ik daarover moet vertellen 
kan iemand me tips geven?
dankje!
|
Hm, het zou kunnen als je het op de volgende manier beredeneerd:
In sommige culturen is het normaal dat kinderen werken (= dus arbeid verrichten). Arbeid is een sociaal-maatschappelijk onderwerp... link deze twee elementen aan elkaar dan kom je dus inderdaad wel uit bij een sociaal-culturele invalshoek... máár dan moet je het wel gaan hebben over een cultuur waarbij dat normaal is...
Deze vaak sociaal en cultureel geaccepteerde vorm van kinderarbeid kan gerekend worden tot één van de ergste vormen van kinderarbeid (en dat vinden wij Westerlingen dus). Het gaat hierbij voornamelijk om meisjes in de leeftijd van 12 tot 17 jaar. In enkele gevallen betreft het kinderen die al vanaf hun 5e jaar in het huishouden werkzaam zijn. Deze kinderen krijgen zelden of geen onderwijs en zijn vaak het slachtoffer van seksueel misbruik en mishandeling. Nederland geeft hoge prioriteit aan dit thema en overweegt de komende jaren het ILO/UNICEF/Wereldbank programma ten behoeve van het bestrijden van kinderarbeid in huishoudens te ondersteunen. In dit programma worden overheden in een zestal landen geholpen bij het opzetten en uitvoeren van een actieplan om kinderarbeid in huishoudens te bestrijden.
Surf eens naar bijvoorbeeld sites van UNICEF... daar zal ongetwijffeld veel info op staan... zoek ook eens rond tussen de werkstukken van scholieren.com hieró én google eens ff goed... je komt veel tegen!