Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2005, 20:28
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Amen

kerk ontvlucht
geloof gevonden
ik dien de enige god
mijn verlosser

loof de heer

herboren, gedoopt en getogen
in geloof vrees ik geen dood
ik leef pro deo

constant biddend
nu beantwoord

gered, levens
loos
halleluja

amen

- - - - -- -

voor de duidelijkheid, dit is NIET hoe ik tegenover het geloof en het leven aan kijk ^^
Advertentie
Oud 04-05-2005, 20:43
Goede Fee
Goede Fee is offline
Het gedicht loopt op de een of andere manier wel lekker, vind ik. Alsof het een soort rap is ofzo.

Citaat:
herboren, gedoopt en getogen
in geloof vrees ik geen dood
ik leef pro deo
Dit stukje vind ik het beste wat er nú in het gedicht zit. Misschien zou je het nog wat meer tot een geheel uit kunnen werken. Nu oogt het wat rommelig, je zou het misschien anders in moeten delen. Maar het is in ieder geval een leuke opzet!
Oud 04-05-2005, 20:50
Diary of Dreams
Citaat:
Goede Fee schreef op 04-05-2005 @ 21:43 :
Het gedicht loopt op de een of andere manier wel lekker, vind ik. Alsof het een soort rap is ofzo.

Dit stukje vind ik het beste wat er nú in het gedicht zit. Misschien zou je het nog wat meer tot een geheel uit kunnen werken. Nu oogt het wat rommelig, je zou het misschien anders in moeten delen. Maar het is in ieder geval een leuke opzet!
Danku
chaos hoort er ook bij jah ^^
Oud 05-05-2005, 10:03
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind hem grappig, eigenlijk. Mag dat?
En hij loopt inderdaad heel goed en snel

Wat is pro deo precies?
Oud 05-05-2005, 11:51
Diary of Dreams
Citaat:
Vogelvrij schreef op 05-05-2005 @ 11:03 :
Ik vind hem grappig, eigenlijk. Mag dat?
En hij loopt inderdaad heel goed en snel

Wat is pro deo precies?
Grappig tuurlijk mag dat.

Pro deo betekent voor God, het wordt ook wel gebruikt als bijvoorbeeld advocaten gratis daklozen als client nemen, voor niks dus. Beide betekenissen passen in het gedicht.
Oud 05-05-2005, 13:40
suzly
suzly is offline
vind het wel 'snel'gedicht leest lekker. Vind ook het onderwerp leuk om over te lezen valt me op dat er weinig gedichten over geloof gaan hier.'
Maar ik snap het echt niet, volgens mij is ie nogal tegenstrijdig en ik snap de bedoeling daarvan niet maar ja misschien moet ik daar nog in 'groeien. ik dacht nu dat het gaat over het geloof wat je hebt gevonden, maar wat bij nader inzien niks is??

hmm misschien wil je het even uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 14:14
Sketch
Sketch is offline
Hmm, ik vind 'm ook grappig. Niet qua inhoud, maar qua vorm. Je vorige twee gedichten kwamen echt totaal anders over. Het zag er wat klassieker uit. Dit daarentegen doet me qua vorm meer denken aan de gedichten van Mutant Ironisch, gezien je reactie op het gedicht van Muut laatst.

Wat betreft de inhoud, daar kan ik niet zo veel over zeggen, aangezien ik vrijwel niks weet over het christendom. Je eerste regel, "kerk ontvlucht" vind ik heel interessant, evenals het "herboren". De dubbelzinnigheid van pro deo begrijp ik nog niet helemaal, al heb ik er wel een idee bij. Ik ben trouwens ook wel benieuwd waarom je geen hoofdletters hebt gebruikt.

En ja, ik heb inderdaad nog niet op Halogeens gedicht gereageerd.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 15:14
Diary of Dreams
Het is inderdaad geinspireerd door de gedichten van Muut, want de vorm vind ik wel erg goed.

Ik zal het eventjes uitleggen dan.

kerk ontvlucht: De letterlijke betekenis
geloof gevonden: Tegenstelling van de eerste regel, geloof buiten de kerk gevonden, geen geloof in de kerk dus, wat dat geloof dan is wordt later in het gedicht duidelijk duidelijk
ik dien de enige god: Enige god, dus buiten hem is er geen reding, de enige weg
mijn verlosser: Letterlijke betekenis

loof de heer: Niet positief bedoeld, meer sarcasticsch/cynish

herboren, gedoopt en getogen: Vroeger was het slecht maar nu ben ik herboren, dopen is een zegen/teken, ik draag het teken van mijn geloof met mij, als laatste getuig ik het ook (met volle overtuigen dus)
in geloof vrees ik geen dood: Dit is vrij logisch als je het einde snapt
ik leef pro deo: Ik leef voor mijn god, is vrij ironisch

constant biddend: Ik smacht ernaar
nu beantwoord[/u]: Letterlijke betekenis

gered, levens: Hier lijkt het nog positief, alsof mijn leven (en die van andere) gered is, maar...
loos: ik ben levensloos, dood dus, dit is de grote omkeer van het gedicht, het geloof/de god is dus de dood, nu krijgt heel het gedicht een hele andere betekenis
halleluja: = prijs de heer, sarcastisch en oprecht tegelijk

amen: = het is waar en zeker, het wordt ook wel gebruikt als een dankwoord en slot voor een gebed, betekenis lijkt me logisch genoeg

Owja, dopen is dus een zegel/teken van het geloof. In dit gedicht bedoel ik er depressie mee, dat draagt hij altijd met zich mee, tot in de dood.

Ik heb expres geen hoofdletters gebruikt omdat je hoofdletters oa. gebruikt om belangrijke woorden aan te geven zoals God en Heer. Omdat in dit gedicht daarmee de dood wordt bedoeld en de persoon in questie niet echt meer helder is heb ik ervoor gekozen om geen hoofdletters te gebruiken.

Is het nu wat duidelijker ?
Oud 05-05-2005, 18:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Na je uitleg vind ik hem al helemaal geweldig
Oud 05-05-2005, 19:19
dromenvanger
dromenvanger is offline
Na je uitleg is hij idd veel beter geworden Dikwijls als je heel diep nadenkt over een gedicht.

zou levenloos niet beter zijn dan levensloos? Gewoon omdat het tweede volgens mij niet juist is, tenzij "het leven van anderen" ook belangrijk is.
Oud 05-05-2005, 20:14
Diary of Dreams
Citaat:
dromenvanger schreef op 05-05-2005 @ 20:19 :
Na je uitleg is hij idd veel beter geworden Dikwijls als je heel diep nadenkt over een gedicht.

zou levenloos niet beter zijn dan levensloos? Gewoon omdat het tweede volgens mij niet juist is, tenzij "het leven van anderen" ook belangrijk is.
Leven van andere is soms belangrijker dan je eigen leven, simpel omdat je geen ene flikker meer geeft om jezelf. In sommige gevallen haat je alles en iedereen, maar in dit gedicht niet ^^.
Oud 06-05-2005, 22:07
dromenvanger
dromenvanger is offline
Ik had het ook over de betekenis in het gedicht en niet algemeen hoor Maar ik eigenlijk zou ik levenloos beter vinden.

Omdat, op de juistheid gelet, je dan eerder de sprong zal maken om het dubbel te zien. Als je me volgt
Oud 08-05-2005, 21:05
Anne
Anne is offline
Gedicht leek mij inderdaad vrij ironisch en jij sluit je niet aan bij de betekenis, dus jij zou er niet ironisch tegenover staan? Nou ja, dichter is dood, laten we maar zeggen, dus je hoeft geen antwoord te geven, maar ik was wel benieuwd. Gedicht is goed.
Oud 12-05-2005, 13:20
Verwijderd
Nu ja, op de vorm kan ik natuurlijk weinig zeggen, maar ik moet zeggen dat het gewoon niet overkomt. Enjambementen zijn interessant natuurlijk, waanzin, chaos en verwarring ook, maar door al die losstaande woorden te gebruiken, verkap je je gedicht en verlies je de samenhang. Het gedicht is gelijmd door de titel, maar je maakt telkens een soort nieuwe gedachte zonder dat je echt verder gaat.
Het is een idee en ik vind het leuk om te zien dat je ermee bezig wilt zijn, maar ik vind het niet erg geslaagd. De amen als afsluiting vind ik dan weer wel interessant, al is het niet bijster origineel en ook niet verrassend meer na de titel.
Ik mis ook vloeiende woorden, spel en alliteraties in dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten