Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2005, 08:36
Verwijderd
Als een bedrijf, instelling of persoon een wettelijke overtreding constateert en daarna niet direct de politie inschakelt, maar er zelf iets aan probeert te doen en hierbij kosten maakt, kan deze dat dan verhalen op degene die de overtreding begaan is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2005, 08:39
Verwijderd
Eventueel wel op degene in wiens belang je die kosten hebt gemaakt. Er kan dan sprake zijn van zaakwaarneming. Degene in wiens belang jij hebt gehandeld (bijv. een ingegooide ruit laten vervangen terwijl die persoon op vakantie was) is jegens jou verplicht je die kosten te vergoeden, terwijl die persoon zelf weer de dader aansprakelijk kan stellen.

Als degene die de overtreding constateert ook degene is die zelf de schade lijdt, dan is dat natuurlijk wel mogelijk. Er is dan geen sprake van zaakwaarneming maar gewoon van een directe onrechtmatige daad waarvoor je inderdaad schadevergoeding kunt vorderen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 08:42
Verwijderd
Oke, dus in principe kan een taxibedrijf mij niet aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten voor de rit naar hun centrale omdat ze zelf besloten naar de centrale te rijden en niet meteen de politie erbij haalden?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 08:55
Verwijderd
Nee, dat is hun eigen beslissing. En zaakwaarneming voor de politie door een burger waarna die burger verhaal heeft op de dader, daar doen we niet aan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:02
Verwijderd
Laat ik het hele verhaal maar even doen, wordt het misschien iets duidelijker van:

Ik was met een paar vrienden op stap geweest en een van mijn vrienden had teveel gedronken en was daardoor de tijd vergeten. De taxi zat aan een tijd gebonden en reed dus weg, zonder die laatste persoon. We hadden betaald voor een retourrit. De terugreis was dus al betaald.

Hij belt ons op en vraagt of de taxi kan keren. Dit was mogelijk tegen een vergoeding van 10 Euro. De chauffeur heeft zijn taxameter niet aangezet. Toen wij echter de 6e persoon opgehaald hadden vertelde de chauffeur dat hij nog 20 Euro van ons moest hebben.

Op basis van de algemene voorwaarden taxivervoer artikel 5.3 (Reiziger is gehouden hetzij de overeengekomen ritprijs, hetzij de door de taxameter bepaalde ritprijs te betalen) is deze chauffeur in overtreding.

Toen wisten wij nog niet dat hij in wettelijke overtreding was, anders hadden we daar wat meegedaan, maar het enige wat we nu konden doen is uitleg vragen waarom we 20 Euro moesten betalen. Toen hij met een uitleg kwam van ritprijs, startprijs en wachtprijs, werden wij boos. 3 personen zijn toen uitgestapt en moesten 8,5 km lopen. Hier was ik het niet mee eens en heb tegen de chauffeur gezegd dat ik niet uit zou stappen voordat we met z'n alleen terug zouden zijn.

Hiermee overtrad ik en de andere 2 personen dus algemene voorwaarden taxivervoer artikel 4.1 (Vervoerder kan gelasten de Reiziger het voertuig onmiddelijk te verlaten).

De chauffeur gaf aan dat indien wij niet uit zouden stappen hij de politie zou bellen. Hiermee gingen wij akkoord.

Hij is toen eerst naar de centrale gereden (+/- 7km verderop) en heeft daarna nog ruim een uur gewacht, voordat de politie daadwerklijk kwam. In dat uur hebben verscheidende medewerkers duidelijk gemaakt dat we weg moesten gaan, terwijl wij toestemming gegeven hadden de politie te bellen, omdat wij de situatie niet redelijk vonden.

Kan het taxibedrijf in zo'n situatie de kosten van het vervoer naar de centrale en de wachttijd op de centrale aan ons in rekening brengen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:03
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-05-2005 @ 09:55 :
Nee, dat is hun eigen beslissing. En zaakwaarneming voor de politie door een burger waarna die burger verhaal heeft op de dader, daar doen we niet aan.
hehe, dat wilde ik weten, de rest van het verhaal is nu dus niet echt nodig meer.

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:06
Verwijderd
Ook als ik dat verhaal zo lees zou ik me geen zorgen maken. Ten eerste is er geen enkele juridische grondslag aan te wijzen waarop ze jou dat geld zouden kunnen laten betalen. Ten tweede - en dat is het belangrijkste - bij bedragen onder de duizend euro dénk je nog niet eens aan aansprakelijkheid omdat de kosten van procederen gewoon te hoog zijn
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:11
Verwijderd
Ik had een klacht ingestuurd dat ik het een situatie van niks vond, maar dat het gebeurd was en dat het nu voor mij klaar was.

Maar zei stuurden terug: het is voor ons pas klaar als je de rekening betaald hebt. Die rekening heb ik nog niet gekregen, maar ik ga ervan uit dat daar o.a. de kosten op staan van de rit naar de centrale.

Dus jij denkt dat ik in mijn recht sta als ik geen rekening betaal?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:14
Verwijderd
Nou, ik snap niet waarom die chauffeur eerst zegt tegen tien euro te willen terugkeren en vervolgens ineens twintig euro vraagt. Daar zou ik ook problemen van hebben gemaakt, dat is geen stijl natuurlijk. Wat betreft een extra rekening, daarvoor kunnen ze op zichzelf wel een incassobureau inschakelen, alleen het probleem is dat je er niet over kunt procederen, want het is gewoon een te klein bedrag. En zij hebben waarschijnlijk een langere adem.

Ik zou even afwachten wat er gebeurt, of je nog een rekening krijgt, en wat daar op staat.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:21
Verwijderd
hij beweerde dat hij verteld had: 10 euro+kilometers en wachttijd, maar wij zijn alle 5 akkoord gegaan met 10 euro.

En aangezien ze in dat mailtje die ze terug stuurden erg onprofesioneel en klantonvriendelijk met de situatie omgingen. (De chauffeur die ons gereden had, heeft alleen gereageerd, met als enige doel, mijn klacht te ontkrachtigen) En aangezien ze naar mijn mening niet gebruikt gemaakt hebben van de verplichte klachtenregeling, wil ik nog een gesprek met ze hebben, maar dan wil ik van te voren juridische mogelijkheden ik heb
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:28
Verwijderd
Kijk, juridische mogelijkheden zijn niet zo heel erg relevant waar het gaat om een bedragje van enkele tientjes hooguit. Het probleem is ook hier weer dat je niet echt hard kunt bewijzen dat je tien euro hebt afgesproken, tenzij je natuurlijk ook de getuigenis van je vrienden erbij haalt. Het blijft shady.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:31
Verwijderd
Dan lijkt me een goed gesprek met het bedrijf het beste, want idd procederen om een paar tientjes is de moeite vast niet waard
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten