Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2005, 08:50
Tranzzam
Tranzzam is offline
Ik zit er al een posje aan te denken m'n RAM-geheugeuit te breiden door een van de twee 256 MB's te vervangen door een reep van 512.

Ik draai nu een AMD Athlon 2400 op een ECS K7S5A Mobo.

Zal ik deze uitbreiding qua performance gaan merken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2005, 09:14
Jolt
Jolt is offline
Ligt eraan wat je gaat doen.
Oud 06-05-2005, 10:35
Verwijderd
Er komt 256 MB bij natuurlijk, dus als jij nu programma's draait die ~650 MB nodig hebben dan scheelt het iets. Voor de rest zou ik altijd eerder voor een verdubbeling gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:01
twain4me
twain4me is offline
Als ik eerlijk ben weet ik niet hoe het met xp zit maar windows versies uit de 9X serrie kunnen slecht met "half"geheugen omgaan.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 06-05-2005 @ 12:01 :
Als ik eerlijk ben weet ik niet hoe het met xp zit maar windows versies uit de 9X serrie kunnen slecht met "half"geheugen omgaan.
Windows 98 had een limiet van 512MB waarna het moeilijk ging doen, geloof ik. Maar ik mag hopen dat hij dat OS niet meer draait, dat is 7,5 jaar oud.
Oud 06-05-2005, 11:56
twain4me
twain4me is offline
behalve die limiet kon het ook niet zo best met "rare" getallen omgaan. dus bv 96mb had weinig voordelen boven 64 ,128 werkte stukken beter. En ik zei ook ik weet niet of dat met xp nog zo is
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:28
M@rco
M@rco is offline
Nee hoor... XP is oke
Oud 06-05-2005, 16:54
Jolt
Jolt is offline
Xp is ownage .

Waar geen dual channel btw, of ondersteund je mobo dat niet?
Oud 06-05-2005, 17:02
M@rco
M@rco is offline
Die SiS735 chipset doet daar niet aan

Voor K7 heeft volgens mij alleen nForce 2 dual channel.
Oud 06-05-2005, 17:47
Jolt
Jolt is offline
Tja, Sis wat moet ik daarop zeggen, ze moeten natuurlijk bezuiningen, die moederbord zijn daarom dus zo goedkoop , ze missen de helft.

Jammer, want Dual Channel geeft leuke performance .
Vraagt wel meer van je geheugen als je gaat overlocken.
Oud 06-05-2005, 19:29
lelijk mannetje
lelijk mannetje is offline
doet xp niet aan rare getallen? dan

Laatst gewijzigd op 07-05-2005 om 12:12.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 20:20
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-05-2005 @ 12:52 :
Windows 98 had een limiet van 512MB waarna het moeilijk ging doen, geloof ik. Maar ik mag hopen dat hij dat OS niet meer draait, dat is 7,5 jaar oud.
Ik draai nog Win98SE. Als tweede OS weliswaar, voor oude games.
Oud 06-05-2005, 20:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 06-05-2005 @ 21:20 :
Ik draai nog Windows 98 als enige OS op mijn pc
Oud 06-05-2005, 20:25
Verwijderd
Psst, je mag je serial niet publiceren.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 21:36
M@rco
M@rco is offline
Dat doet ie dan ook niet, met een Product ID kun je weinig.

Nou ja, ik kan eraan zien dat het een, hoogstwaarschijnlijk illegale, corporate edition is. Maar dat zijn mijn zaken niet.
Oud 06-05-2005, 21:56
Verwijderd
Oh, my bad.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 02:12
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 06-05-2005 @ 21:20 :
Tja als je dan gaat upgraden heb je pech, mijn hardware ondersteund alleen maar Win XP/2000. Beetje maf .
Oud 07-05-2005, 12:12
lelijk mannetje
lelijk mannetje is offline
zo beter zonder product-id
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:48
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Jolt schreef op 07-05-2005 @ 03:12 :
Tja als je dan gaat upgraden heb je pech, mijn hardware ondersteund alleen maar Win XP/2000. Beetje maf .
Heb 64Bit 3000+ CPU, 512Mb DDRRAM etc, 400Gb HD enzo, niks problemen. =) Alleen ziet ie alleen de 25Gb die ik op m'n 98-partitie heb gezet in FAT32, want 't andere ondersteunt ie niet (NTFS)
Oud 07-05-2005, 12:52
Verwijderd
Wat is de reden van dat posten?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 13:11
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 07-05-2005 @ 13:48 :
Heb 64Bit 3000+ CPU, 512Mb DDRRAM etc, 400Gb HD enzo, niks problemen. =) Alleen ziet ie alleen de 25Gb die ik op m'n 98-partitie heb gezet in FAT32, want 't andere ondersteunt ie niet (NTFS)
Mwah, Damien had hetzelfde namelijk die nieuwe chipset, nforce 4 ondersteund alleen Win Xp/2000. Maar wie moet nog oude spelletjes spelen, als je eenmaal een big ass pc hebt .

Hij wilde ook oude meuk spelen.
Oud 07-05-2005, 14:55
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2005 @ 13:52 :
Wat is de reden van dat posten?
Aantonen dat nieuwe meuk ook aanvaard kan worden door Win98SE?

@Jolt: RA I pwnt gewoon nog, vandaar.
Oud 07-05-2005, 22:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-05-2005 @ 18:47 :
Tja, Sis wat moet ik daarop zeggen, ze moeten natuurlijk bezuiningen, die moederbord zijn daarom dus zo goedkoop , ze missen de helft.

Jammer, want Dual Channel geeft leuke performance .
Vraagt wel meer van je geheugen als je gaat overlocken.
Zowel SiS als VIA hebben enkel Single Channel chipsets gehad, en daar is niet direct iets op tegen. Single channel SiS748 K7-chipset was ook op 3 of 4% na even snel als nForce 2-Ultra. Dus zo'n groot verschil was het echt niet.

SiS is een zeer respectabele processormaker. Jammer dat het ze niet echt wilt lukken, hun uitstekende SiS755FX/756 chipsets zijn ook nauwelijks verkrijgbaar op moederborden. Dit terwijl ze uitstekend uit de testen komen. Jammer.
Oud 07-05-2005, 23:09
Jolt
Jolt is offline
Dan moeten ze met SLI chipsets komen . Of AMR als ze een beetje door willen breken, maar dat gaat denk ik niet.

Alle chipsets zijn kwa performance het zelfde.
Oud 08-05-2005, 00:17
DJJoeri
DJJoeri is offline
ik had op een oudere pc pentium 3 mee 48 mb ram ofzo er 128 bijgezet en dat merk je kei goed toen die op windows xp draaide alles ging veel sneller
Oud 08-05-2005, 00:27
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 07-05-2005 @ 14:11 :
Mwah, Damien had hetzelfde namelijk die nieuwe chipset, nforce 4 ondersteund alleen Win Xp/2000. Maar wie moet nog oude spelletjes spelen, als je eenmaal een big ass pc hebt .
De meeste spellen < 1998 pwnen harder dan Doom III, Far Cry of Halflife 2.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 00:59
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-05-2005 @ 01:27 :
De meeste spellen < 1998 pwnen harder dan Doom III, Far Cry of Halflife 2.
Mwah, Act Of War komt zeer goed in de buurt van RA 1. Heb je eindelijk een dikke pc, wil je natuurlijk ook wat eye candy.
Trouwens Half life 2, Far Cry en Doom III samen zouden nooit kunnen tippen aan: F.E.A.R.

En we leven in 2005 niet in 1998 .

Maar jah, smaken verschillen en over smaak valt gewoon weg niet te twisten .
Oud 08-05-2005, 10:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-05-2005 @ 00:09 :
Dan moeten ze met SLI chipsets komen .
Neuh, dat is alleen voor 'enthousiasts' die teveel willen betalen. Of mensen die iets voor de toekomst kopen, zodat ze over anderhalve jaar dan nog een op die tijd ouderwetse kaart erbij kunnen zetten voor 30% meer performance. Right.

SiS756 is een mooie chipset, nu nog moederborden die ze ondersteunen. Een supermooi mobo voor 70 euro is altijd welkom.
Oud 08-05-2005, 11:35
Jolt
Jolt is offline
Tja, laatst nog nforce 4 vs Via K8T890 Pro gezien.

Geen Dual Gigabit lan, geen active armour (firewall), geen raid voor IDE, etc. Vind het toch wel tegen vallen van zowel Via als SIS.
Voor de mensen die goedkoop weg willen zijn is het wat, voor 30 euro meer heb je een Gigabyte Nforce 4 mobo die het wel heeft.

Al hou ik het nu maar bij DFI. Prachtige moederbordjes.

Zowizo is de performance van alle chipsets vrijwel gelijk, 2 of 3% vind ik verwaarloos baar. Het gaat erom wat er allemaal in zit, welke functies hij bied, en natuurlijk stabiliteit .
Oud 08-05-2005, 14:41
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-05-2005 @ 01:59 :
Mwah, Act Of War komt zeer goed in de buurt van RA 1. Heb je eindelijk een dikke pc, wil je natuurlijk ook wat eye candy.
Trouwens Half life 2, Far Cry en Doom III samen zouden nooit kunnen tippen aan: F.E.A.R.

En we leven in 2005 niet in 1998 .

Maar jah, smaken verschillen en over smaak valt gewoon weg niet te twisten .
gameplay,spanning,verhaal etc .. zijn veel belangrijker dan eyecandy

Er is voor mij nog altijd geen spel dat beter was dan arkanoid, space invaders of quarantine bv.

Laatst gewijzigd op 08-05-2005 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 21:32
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
twain4me schreef op 08-05-2005 @ 15:41 :
gameplay,spanning,verhaal etc .. zijn veel belangrijker dan eyecandy

Er is voor mij nog altijd geen spel dat beter was dan arkanoid, space invaders of quarantine bv.
Jullie blijven steken in jullie baby jaren. Zonde, er zijn genoeg goede games uit.

Als een game al niet mooi uitziet, in 2005 vind ik het al minder om het te spelen, WOW bijvoorbeeld. Had veel meer verwacht op grafisch gebied.

Je leeft in 2005, en toch blijven er games uit komen met graphics uit de jaren 80.

Natuurlijk zijn er ook spellen die niet uit zien ruig, dat moet ik toegeven, maar Far Cry zou ik nooit spelen als het er bout uit had gezien, verhaal vind ik niks. Idem van Half Life 2.
Oud 09-05-2005, 11:39
twain4me
twain4me is offline
laat me raden, jij wilt ook graag alicia silverstone look a like als vriendin?

Never judge a book by its cover. zouden de amerikanen zeggen. volgens mij gaat het nog altijd om wat ergens in zit en niet hoe het eruit ziet. Je koopt toch ook geen apple omdat die alleen maar mooier is dan een doorsnee pc ( die paar halve gare vrouwen niet mee tellen)
Natuurlijk maken graphics een spel soms interresanter maar halflife 1 is toch gewoon bruut te noemen halflife 2 wordt heel erg veel leuker door die grav gun. Dat er een super graphics engine aan hangt is leuk mee genomen, maar niet noodzakelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:39
Jolt
Jolt is offline
'If she got a pussy, ill fuck'

Nee maar, het is maar een game, het is 'gratis' ...
Waarom niet games spelen die mooi zijn . Genoeg fun aan beleeft.

Steeds maar back to the roots, tja geen enkel spel is orgineel, altijd hetzelfde, altijd voor de 2e keer het wiel uitvinden.

Ach jahm, who give's a fuck.
Oud 09-05-2005, 16:03
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-05-2005 @ 12:35 :
Tja, laatst nog nforce 4 vs Via K8T890 Pro gezien.

Geen Dual Gigabit lan, geen active armour (firewall), geen raid voor IDE, etc. Vind het toch wel tegen vallen van zowel Via als SIS.
Voor de mensen die goedkoop weg willen zijn is het wat, voor 30 euro meer heb je een Gigabyte Nforce 4 mobo die het wel heeft.
Mwah... wat moet je dan met dual gigabit LAN? Kan zo 123 niks bedenken waarvoor dat nuttig zou zijn. Ingebouwde firewall is leuk, maar vaak hebben mensen toch al een router. En wat moet je in hemelsnaam met IDE RAID op een gloednieuw moederbord? SATA RAID, oke, maar IDE... ik vind die 3 nou niet echt argumenten die vóór de nForce 4 chipset pleiten.
Oud 09-05-2005, 16:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Techtalk jongens.

Ennuh: extra functies zijn handig/nuttig als je ze gebruikt, zo niet dan is het waardeloos en overbodig, en betaal je wellicht teveel voor iets dat je toch niet gebruikt.
Oud 09-05-2005, 16:39
twain4me
twain4me is offline
handig voor hen die nog wat hebben liggen. dat zie je altijd in moederbord land. dat eene isa slot heeft er ook nog tijden gezeten.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 17:57
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 09-05-2005 @ 17:03 :
Mwah... wat moet je dan met dual gigabit LAN? Kan zo 123 niks bedenken waarvoor dat nuttig zou zijn. Ingebouwde firewall is leuk, maar vaak hebben mensen toch al een router. En wat moet je in hemelsnaam met IDE RAID op een gloednieuw moederbord? SATA RAID, oke, maar IDE... ik vind die 3 nou niet echt argumenten die vóór de nForce 4 chipset pleiten.
Jij gebruikt het misschien niet . Maar ik wel .
Dual Gigabit lan, ideaal voor Lan Party's, + ik heb vrienden met hun laptopje die vaak langskomen, hub/router zit te ver weg .

IDE raid, ach waarom niet . Vind het een beetje standaar hoor , en dan nog maar te zwijgen over al die RAID levels, sommige mobo's kunnen er maar een paar.

Naja als je voor 20 euro meer een Nforce 4 mobo hebt, why not.

Er zijn heus wel meer, maar daar heb ik geen zin om het uit te zoeken .

Al heeft DFI de beste overlock moederbordje . In alle vormen, nforce 2,3,4 .
Oud 10-05-2005, 16:54
TisKicking
TisKicking is offline
sorry dat ik dit gesprekje hier onderbreek

ik wil men geheugen ook uitbreiden. 'k heb nu 256 @266Mhz. Ik twijfel of ik er nu 256 of 512 ga bijsteken. Maakt het iets verschil (buiten de prijs )? ik doe meestal de gewone dingen (internet enzo) en nu en dan een game dat wel wat vraagt, en dan krijg ik de melding: neit genoeg virtueel geheugen enzo.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 17:22
M@rco
M@rco is offline
'Niet genoeg virtueel geheugen' heeft niet zozeer iets met de hoeveelheid RAM geheugen te maken, maar het betekent dat je pagefile te klein is. Die moet je gewoon instellen op 'system managed size', dan heb je daar iig geen last meer van

Ik zou gewoon 512MB DDR400 erbij kopen, geheugen is erg goedkoop nu. Moet je gebruik van maken
Oud 10-05-2005, 18:23
TisKicking
TisKicking is offline
werkt geheugen dat tegen 400 marcheert tesamen met geheugen dat tegen 266 werkt? en kan dat moederbord dat aan enzo?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:27
Jolt
Jolt is offline
Geheugen clockt zich automatisch terug.
Welke modules in je moederbord passen moet je in de handleiding zoeken of op de site kijken van de fabrikant.
Oud 11-05-2005, 00:00
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 10-05-2005 @ 19:27 :
Geheugen clockt zich automatisch terug.
Welke modules in je moederbord passen moet je in de handleiding zoeken of op de site kijken van de fabrikant.
geheugen heeft niets te clocken. maar dat is muggeNziften
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 00:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
TisKicking schreef op 10-05-2005 @ 19:23 :
werkt geheugen dat tegen 400 marcheert tesamen met geheugen dat tegen 266 werkt? en kan dat moederbord dat aan enzo?
Je moederbord laat het geheugen op een bepaalde snelheid lopen, dat doet het geheugen niet zelf. Het geheugen heeft een garantie van de fabrikant dat het op een bepaalde snelheid kán lopen.

Waar je even op moet letten is of je moederbord, of beter gezegd je chipset, je geheugen wel wilt 'slikken'. Als je een Intel chipset hebt is dat een groter probleem dan een chipset van SiS of VIA. Als je niet weer welke chipset je hebt kun je het programma Everest (www.lavalys.com) gebruiken om hier achter te komen.
Oud 11-05-2005, 00:31
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2005 @ 01:21 :
Waar je even op moet letten is of je moederbord, of beter gezegd je chipset, je geheugen wel wilt 'slikken'. Als je een Intel chipset hebt is dat een groter probleem dan een chipset van SiS of VIA.
Wat een onzin.
Oud 11-05-2005, 01:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 11-05-2005 @ 01:31 :
Wat een onzin.
?
De grootste factor of je geheugen gaat werken bij oudere systemen is of je chipset de geheugenchips wel ondersteunt. Veelal ondersteunen iets oudere intel chipset enkel 64Mbit of 128Mbit geheugenchips, en soms ook alleen dualsided of singlesided.

Om te kijken of je geheugen gaat werken moet je dus je chipset weten. Aan de hand daarvan weet je welk geheugen je kunt draaien en welke niet. Bij AMD K8 processoren ligt dat echter achters, daar zit de geheugencontroller in de processor zelf en niet in de chipset (northbridge).
Oud 11-05-2005, 07:25
Jolt
Jolt is offline
Dat is ook onzin, want niet alle moederborden slikken alle reepjes, zie de A8N SLI Deluxe van Asus, veel mensen die daar problemen mee hebben met hun geheugen.

Sommige bordjes zijn gewoon zeer kieskeurig.
Oud 11-05-2005, 09:40
TisKicking
TisKicking is offline
ik heb er één van SiS dachtik. De PC is nog maar een jaar oud ofzo. Dan werkt het waarschijnlijk wel?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 10:00
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-05-2005 @ 02:12 :
Veelal ondersteunen iets oudere intel chipset enkel 64Mbit of 128Mbit geheugenchips, en soms ook alleen dualsided of singlesided.
Mja maar hij heeft DDR... dan heeft ie dus niet zo'n oude chipset, nieuwere Intel chipsets hebben dat probleem echt niet meer hoor
Oud 11-05-2005, 10:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als 'ie maar een jaar oud is zul je waarschijnlijk gewoon modules tot en met 2GB DDR kunnen gebruiken ja.

Als de computer wat ouder was, zou ik adviseren eerst te kijken of je chipset het ondersteunt. Dat is een kleine moeite en zo sta je niet voor verrassingen. Maar moderne chipsets kennen dit probleem natuurlijk niet. Alleen sommige moederborden zoals Jolt zegt doen wel eens moeilijk over het merk geheugen en de timings, waar dat precies aan ligt weet ik niet. Maar Asus staat erom bekend dat ze zich zelden aan het reference design houden.
Oud 11-05-2005, 11:02
M@rco
M@rco is offline
Tja, en dat is ook juist waarom sommige chipsets zo'n slechte naam krijgen. VIA chipsets hebben in het verleden veel problemen gehad omdat de moederbordfabrikanten de voorschriften van VIA aan hun lars lapten... wel zonde

En Asus, tja... ze staan heel goed bekend, maar dat A8N-SLI bord geeft superveel problemen. En ik ben zelf al aan mijn derde Asus moederbord in 2.5 jaar tijd bezig, zijn er al 2 overleden. Nee, mijn volgende moederbord wordt géén Asus.
Reageren

Regels voor berichten