Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 15:43
Verwijderd
Laat ik eerst de situatie eens schetsen.

In de 3de ben ik blijven zitten.
In de tweede 3de () niet.
In de vierde ook niet.
Nu zit ik in de vijfde, en haal ik het jaar misschien niet.

Officieel zou ik mogen blijven zitten, aangezien dat in je schoolcarriere twee keer mag, mits er twee jaar tussen zitten.

Toch is mij verteld dat ik van school gestuurd word, als ik het jaar niet haal. Hun argumentatie? "Je werkhouding bevalt ons niet." & "Je hebt toch geen leerplicht meer."

Wat de leerplicht betreft is het enigszins verdacht, aangezien de reden dat ik uberhaupt zou blijven zitten, onder andere het aantal absenties dat ik heb is. Ik zou niet hebben voldoen aan de noodzakelijke SLU, ik zou de leerplicht hebben beschaamd, ze hebben zelfs nog gedreigd met het langskomen van de leerplichtsambtenaar. Waarom? Als ik geen leerplicht meer heb?

Dat ze me van school mogen sturen omdat mijn werkhouding toevallig niet goed genoeg lijkt te zijn vind ik ook verdacht. Mogen ze dat uberhaupt?

Ik ben overigens van plan om naar de leerplicht-lui te stappen en daar om uitleg te vragen, maar aangezien ik eerst zo veel mogelijk informatie wil hebben vraag ik er hier naar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2005, 16:03
zeep007
zeep007 is offline
Volgens mij mag je altijd je examenjaar overdoen, los of je daarvoor al was blijven zitten of niet.

Ik heb zelf ook nogal een omslachtige manier gehad om de havo te halen. Was blijven zitten in de 3e, vanwege teveel absentie etc. Ben naar de Mavo gegaan, daara weer Havo en blijven ziten in de 4e.
Ik heb nooit wat gehoord over het van school gestuurd worden of zoiets. Zelf heb ik in mijn examenjaar navraag gedaan wat er zou gebeuren als ik mijn examen niet haalde, maar zelfs dat jaar zou ik over kunnen doen ivm het examenjaar mag je altijd overdoen.

Dus ik zou dat eens navragen hoe dat zit. Ik neem aan dat algemeen geregeld is.

Verder vind ik het gezeur en proberen ze je te motiveren ofzo, je betaalt er immers geld voor.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 16:08
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik geloof dat je op mijn school ook niet twee keer mag blijven zitten

mogen scholen niet zelf zulke (gedrags)regels opstellen?
Oud 18-05-2005, 16:16
Verwijderd
Je mag twee keer blijven zitten, maar iirc moet er dan dispensatie bij de leerplichtambtenaar aangevraagd worden en ik geloof niet dat jouw school zin heeft om moeite voor je te doen.

Scholen kunnen je inderdaad flink tegenwerken als je 'te oud' bent en een goede oplossing is dan je middelvinger opsteken en fijn volwassenenonderwijs gaan doen. Minder streng, minder les en je kunt misschien wel 5/6 vwo in een jaar doen, dat hangt een beetje van je certificaten voor Frans1 en Duits1 af.

Vavo doe je overigens bij het ROC bij jou in de buurt. Succes.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 16:17
Konijn
Konijn is offline
Leerplicht heb je inderdaad nog wel, die vervalt niet boven de 18 als je nog op een lopende opleiding zit.

En het is denk ik inderdaad per school verschillend of ze je er af mogen sturen. Doe je HAVO of VWO? Bij ons op school mag je één keer blijven zitten en één keer je examenjaar overdoen.
Oud 18-05-2005, 16:50
muts8848
muts8848 is offline
Wij krijgen elk jaar een boekie uitgerijkt, het vademacum (ofzoiets) en daar staan alle regels in. Hebben jullie niet zoiets??
Oud 18-05-2005, 18:03
Verwijderd
Met leerplichtigheid heeft de school niets te maken. Dat wil zeggen, een school is niet verplicht jou als leerling in te schrijven of ingeschreven te laten staan omdat je nog leerplichtig bent. De plicht je in te schrijven als leerling rust namelijk op ouders en de plicht tot schoolbezoek rust op jou, niet op de school.

Of een school je mag wegsturen hangt van het eigen leerlingenreglement af. Als de school van mening is dat jouw werkhouding onvoldoende is en de school heeft geen acceptatieplicht (bij een openbare school) dan mogen ze je in principe schorsen. Openbare scholen hebben wel een onderwijsplicht, maar ook daar zijn natuurlijk mogelijkheden in het statuut om lastige leerlingen ervanaf te trappen. De grenzen zijn alleen wat hoger.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 18:13
Verwijderd
@zeep007: Het is niet mijn examenjaar.
@zuster: Ik had inderdaad ook bedacht dat als ze me daadwerkelijk er al trappen, dat ik VWO5/6 in een jaar op het volwassenenonderwijs ga doen. Genoeg gelachen.
@Konijn: VWO5.
@muts8848: Nee, dat hebben we niet, anders had ik het opgezocht.
@nare man: Mja, ik was daar al bang voor, dat het in principe mogelijk zou zijn. Zou je misschien (aangezien ik geen rechten studeer ) kunnen toelichten wat acceptatieplicht inhoudt? In verband met optimale kennis van zaken als ik binnenkort naar 'n leerplichtsambtenaar/rector/Ander Belangrijk Persoon stap.

Is iets als werkhouding overigens niet te subjectief voor zoiets? Als ik ramen ingooide en wodka dronk in de pauze, ok. Maar van school getrapt worden omdat een enkel persoon in het hogere bestuur toevallig vindt dat je werkhouding zuigt.. Hmja.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 18:29
Verwijderd
Als alle leraren vinden dat je loopt te kutten is het natuurlijk een andere zaak. Dan begin je niets meer op zo'n school.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 18-05-2005 @ 19:29 :
Als alle leraren vinden dat je loopt te kutten is het natuurlijk een andere zaak. Dan begin je niets meer op zo'n school.
Da's het punt, de meeste leraren vinden het allemaal wel tof. Het zit 'm in mijn stafmedewerker die 'n beetje loopt te zeiken op m'n absenties en studiepuntenachterstand. (Een achterstand VOOR MAAR 1 VAK ja. Help, dat krijg ik vast nooit meer opgehaald )
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 18-05-2005 @ 19:13 :
Mja, ik was daar al bang voor, dat het in principe mogelijk zou zijn. Zou je misschien (aangezien ik geen rechten studeer ) kunnen toelichten wat acceptatieplicht inhoudt? In verband met optimale kennis van zaken als ik binnenkort naar 'n leerplichtsambtenaar/rector/Ander Belangrijk Persoon stap.
Kijk, bijzondere onderwijsinstellingen hebben geen acceptatieplicht. Die hoeven niet zomaar iedereen toe te laten. Ze mogen eisen stellen die passen bij hun levensovertuiging. Zo zal bijv. op een katholieke school aan leraren en leerlingen de eis gesteld worden dat ze de grondbeginselen van het katholicisme onderschrijven. Doen ze dat niet, dan hoeft de school ze niet aan te nemen.

Een openbare school mag dat niet. Die mag niet vooraf zeggen dat een leerling niet op de school past. Ze zijn verplicht die leerling op school aan te nemen, uiteraard mits er nog plek is. Maar ze mogen geen argumenten als levensovertuiging ofzo gebruiken om je te weigeren.

Anders is het natuurlijk bij het schorsen of zelfs definitief van school sturen. Daarvoor heeft een school een eigen reglement. En ook op een openbare school zal er een vrij grote vrijheid voor de docenten/stafleden zijn om te bepalen welke leerlingen er mogen blijven en welke niet. Van een school kan immers ook niet verwacht worden dat ze maar bezig blijven met een leerling die ze niet willen omdat hij/zij lastig is.

En of iets 'te subjectief' is, dat is niet echt een vraag die speelt. Er zijn bepaalde gronden voor verwijdering opgenomen in het leerlingenstatuut. Daar zal in elk geval - waarschijnlijk helemaal bovenaan zelfs - de aanwezigheids- en gehoorzaamplicht van leerlingen zijn opgenomen. Kom je die niet na, met andere woorden maak je het met spijbelen wel heel erg bont of heb je een groot probleem met autoriteit, dan kan dat heel wel een reden voor verwijdering opleveren, zou ik denken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 23:02
Vice
Vice is offline
Citaat:
Konijn schreef op 18-05-2005 @ 17:17 :
En het is denk ik inderdaad per school verschillend of ze je er af mogen sturen. Doe je HAVO of VWO? Bij ons op school mag je één keer blijven zitten en één keer je examenjaar overdoen.
Dat was bij mij op school ook zo. En als ze dachten dat je waarschijnlijk nog een keer bleef zitten, stuurden ze je naar een lager niveau. Ik vind het ook raar dat ze je (Paranoide) gelijk van school willen sturen. Of zit je op een school met alleen vwo?
Oud 19-05-2005, 14:57
zeep007
zeep007 is offline
Als je op mijn school had gezeten, was je er waarschijnlijk dan wel vanaf gestuurd, want volgens mij mocht je niet 2 keer blijven zitten, los van het examenjaar. Daarbij komt ook nog dat je wel grotendeels aanwezig moet zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten