Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2005, 13:53
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
ik heb al een hele tijd last van een depressie heb veel ups en downs nu dus weer een down anders ga ik hier geen topic neerzetten dat doe je alleen als je je klote voelt (ik althans)

ik wil zelf niet meer aan de medicatie heb er een jaar aangezeten maar wil het zelf proberen ookal lukt dat eigenlijk voor geen meter
nu heb ik dus een vraag of er mensen zijn die tips hebben om jezelf beter te voelen lukt me gewoon niet om positief te denken over mezelf, heb het gevoel dat ik eeuwig alleen blijf, heb genoeg vrienden en wil constant in gezelschap zijn kan me in me eentje totaal niet vermaken, zit constant in de stress, zorgen aan me kop, bang dat er allemaal dingen fout gaan of mensen kwijt te raken dat ze me niet meer moeten

iemand tips dat ik hieruit kan komen?? tis echt hopeloos volgens mij....

daphne
Oud 10-05-2005, 17:31
svaan
svaan is offline
hee daphne,
ik herken heel erg je gevoel en het is helemaal niet fijn. ik heb zelf ook een aantal jaren medicatie genomen. op een gegeven moment wou ik zoals jou ook geen medicatie meer. ik voelde me helemaal niet meer mezelf, ik leefde in een hele andere wereld. de eerste keer toen ik stopte ging ik me zo slecht voelen dat er bijna constant tranen uit mijn ogen liepen, maar ik had toen ook niks afgebouwd kwa medicijn gebruik.
de tweede keer toen ik weer stopte ging het wel een stuk beter, ik voelde me wel een stuk slechter dan met medicatie maar ik voelde me iig mezelf en ik zag alles weer natuurlijk, dat vond ik veel en veel fijner.
zelf ben ik begonnen met hardlopen, en dat hielp erg goed over hoe ik me voelde. het werkte bij mij niet meteen maar langzamer hand werd het een soort van nieuw medicijn voor me.
daarbij ging ik me ook storten op dingen die ik belangrijk vond. ik zet me heel erg in voor mensen en dierenrechten en het is een deel van mijn leven geworden en dat geeft me ook een heel goed gevoel. zolang ik echt met iets goeds bezig ben voel ik me ook een stuk beter.

het is misschien wel goed voor jou op iets te storten wat je echt aanspreekt of ernaar te zoeken. het eenzame gevoel of dat je konstant gezelschap wilt hebben gaat misschien niet meteen weg maar het zal zeker weten afnemen. je moet proberen een goed gevoel over jezelf proberen op te bouwen. misschien klinkt het niet fijn zo, maar sterk wordt je er wel van! zelf ben ik begonnen met dat ik dingen wou veranderen in deze maatschappij die totaal fout zijn en ook daardoor niet constant met mezelf bezig te hoeven zijn, maar met het onrecht van andere mensen en dieren.

het is zekerweten een grote stap maar vind al knap dat je zelf hebt gezegt dat je geen medicatie meer wilt. probeer stapje bij stapje dingen te ondernemen die je goed laten voelen. het is goed ook gewoon met vrienden erover te praten en plekken te vinden waar je je veilig kan terugtrekken.probeer een soort ritme te zoeken of structuur dat je dingen ook meer kunt verdelen en niet alles tot chaos lijdt. dan ga je teveel stressen. neem genoeg rust! het lukt zekerweten hoor!
heeel veel warme sterkte!
sven(je mag altijd mailen)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 18:13
Tieneke
Tieneke is offline
Heyhey,

Wat rot voor je dat je je zo slecht voelt.
Ik voel me ook al zo slecht.
Misschien dat je je een lekker bad kan nemen met een lekker geurtje misschien dat dat nu ff helpt ga ik namelijk ook doen

gr,tieneke
Oud 10-05-2005, 22:09
phensicske
phensicske is offline
Ik voelde me vorig jaar ook meer down dan iets anders. En ik werd ook constant bevestigd in mijn negativiteit. Het is vooral hoe je het ziet.

Ik heb geprobeerd stukje bij beetje te werken aan mezelf, want er moest me wel iets op mijn lever liggen waardoor ik piekerde en waardoor ik me slecht voelde.
Ik heb bepaalde angsten/dwangen of hoe je het ook wilt noemen en daar heb ik mezelf mee proberen te confronteren. Niet in de letterlijke zin, maar eerder er eens bij stilgestaan welke impact het heeft op mijn leven en hoe ik er anders mee kon omgaan.

Eerst verergerde mijn negativiteit, gezien ik nu al mijn negatieve kantjes naar boven haalde. Maar langzamerhand veranderde dit, ik kon er beter mee omgaan en leerde het relativeren.

Het zit hem denk ik vooral in het relativeren.

Volgens mij moet je dus eerst zoeken naar de kern van je probleem en dan uitzoeken hoe je dit draaglijker kan maken of misschien zelf oplossen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 18:57
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
thanx voor de reakties, zal proberen het op te lossen, moet nog ff vinden hoe, ging vandaag wel ff wat beter...
Oud 11-05-2005, 19:03
Verwijderd
Bij (redelijk fanatiek) sporten maakt je lichaam endorfine aan, die endorfine zorgt voor een goed (of iig beter) gevoel. Misschien dat sporten bij jou (TS) ook kan helpen. Of idd iets anders waar je je mee bezig kunt houden en wat je goed kan en je dus succeservaringen door op kunt doen.

En ik denk dat het idd ook belangrijk is om te proberen de precieze oorzaak van je probleem/problemen te achterhalen en dan nav dat te kijken hoe je daar wat van kan oplossen. En als het kan zo nu en dan idd met je vrienden er over praten, 'k denk dat dat ook belangrijk is. En misschien kunnen ze je wel helpen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 19:31
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-05-2005 @ 20:03 :
Bij (redelijk fanatiek) sporten maakt je lichaam endorfine aan, die endorfine zorgt voor een goed (of iig beter) gevoel. Misschien dat sporten bij jou (TS) ook kan helpen. Of idd iets anders waar je je mee bezig kunt houden en wat je goed kan en je dus succeservaringen door op kunt doen.

En ik denk dat het idd ook belangrijk is om te proberen de precieze oorzaak van je probleem/problemen te achterhalen en dan nav dat te kijken hoe je daar wat van kan oplossen. En als het kan zo nu en dan idd met je vrienden er over praten, 'k denk dat dat ook belangrijk is. En misschien kunnen ze je wel helpen.

ik sport 3x in de week, maar over dat succeservaring dat zoek ik al 3 jaar ik hoop altijd ergens goed in te zijn maar dat is dan helemaal niet zow en lukt dan voor geen meter, kan nieteens 1 ding opnoemen waar ik goed in ben klinkt zielig maar is echt zow.... in me gedachten/fantasie ben ik wel in bepaalde dingen goed maar valt in werkelijkheid tegen

weet me probleem al eeuwen ben vroeger erg gepest door me uiterijk waardoor ik helemaal geen zelfvertrouwen heb in me uiterlijk en me doen en laten.....hoe ik er nu uitzie zow hebbe ze mij gemaakt doe bijvoorbeeld nooit me haar los..... het zit ook in me familie het negative denken
had al hekel aan school omdat ik vond dat ik toch nix kon en hele raare fobien had, was net een maandje 19 toen ben ik gekapt met school..en dat heeft me wel goed gedaan
Oud 11-05-2005, 19:53
Verwijderd
Ergens goed in zijn betekend niet meteen dat je er ook de beste in moet zijn. Er zullen altijd mensen beter in iets zijn dan jij, maar er zullen vast een aantal dingen zijn die jij gewoon goed kunt, die dingen heeft ieder mens. Soms vind je dat soort dingen juist wanneer je ze niet zoekt.

Wat vind je leuk? Ga daar van uit. Dat is het belangrijkste. Als je het dan ook nog een beetje redelijk kan is dat mooi meegenomen. (Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik zit op waterpolo. We spelen op het laagste van het laagste niveau en ik ben echt niet de beste van het team en ik heb soms de neiging om te denken dat ik het helemaal niet kan ed, maar als ik realistisch nadenk, dan weet ik dat ik best redelijk kan waterpolo'en en zwemmen. En als ik me vergelijk met 'de gemiddelde mens' dan kan ik gewoon goed zwemmen en waterpolo'en.)

Probeer rationeel na te denken, laat je gevoelens er soms eens buiten. Ga positieve dingen van jezelf opschrijven, lijkt misschien wat geforceerd (en dat is het ook), maar je krijgt op die manier wel een beter beeld van jezelf. Vraag ook aan anderen om positieve dingen van jou op te schrijven. En neem ze ook aan van die mensen, ga die eigenschappen niet afdoen met 'dat is helemaal niet zo' of 'dat valt wel mee' enz.

In de bieb en ook op internet is (heel) veel over dit onderwerp te vinden. Ga eens op zoek, misschien kan je er iets mee. (De helft van wat je tegen komt lijkt in eerste instantie misschien onzin (en er zit ook wel heel veel onzin tussen, maar lang niet alles), maar aan veel dingen kun je toch heel veel hebben.)

En als het je zelf niet lukt om er uit te komen, dan is het, denk ik, toch verstandig om (weer) hulp te zoeken. Dat hoeft niet meteen met medicatie, dat kan ook dmv gesprekken of op een andere manier zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 21:39
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
moet het ook proberen ik weet het, moet me gewoon niet zow aanstellen
Oud 12-05-2005, 06:53
Verwijderd
Citaat:
GUANO APES!! schreef op 11-05-2005 @ 22:39 :
moet me gewoon niet zow aanstellen
Dat zijn jouw woorden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:59
D-But
D-But is offline
k weet n heel goed boek...het heet: je verdriet voorbij...k weet niet meer van welke schrijver het is, maar het heeft mij en een vriendin van mij heel erg geholpen toen we depressief waren..
Oud 13-05-2005, 12:17
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
sweet_butterfly schreef op 12-05-2005 @ 20:59 :
k weet n heel goed boek...het heet: je verdriet voorbij...k weet niet meer van welke schrijver het is, maar het heeft mij en een vriendin van mij heel erg geholpen toen we depressief waren..

ik lees nooit ben erg slecht in lezen
Oud 13-05-2005, 12:38
Verwijderd
Citaat:
GUANO APES!! schreef op 13-05-2005 @ 13:17 :
ik lees nooit ben erg slecht in lezen
Als je nu om te beginnen eens stopt met zeggen waar je allemaal slecht in bent? Daar ga je je zeker niet beter van voelen en het doet je zelfvertrouwen ook geen goed.

Oefening baart kunst en wie weet heb je wel veel aan bepaalde boeken en is het daardoor toch de moeite waard om het iig te proberen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 12:39
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-05-2005 @ 13:38 :
Als je nu om te beginnen eens stopt met zeggen waar je allemaal slecht in bent? Daar ga je je zeker niet beter van voelen en het doet je zelfvertrouwen ook geen goed.

Oefening baart kunst en wie weet heb je wel veel aan bepaalde boeken en is het daardoor toch de moeite waard om het iig te proberen.
wie weet, heb jij trouwens msn?
Reageren

Regels voor berichten