Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2005, 11:38
Mara
Mara is offline
Met school heb ik als PO een zonnecel gemaakt van hibiscusthee.

Eén zo'n cel geeft onder een lamp zo'n 0,34V. Anderen 0,20; 0,43 en 0,25, verschilde dus nogal wat.

Vraag is echter dat toen we ze in serie schakelden het totaal 0,22V was. Je zou denken dat bij een serie alles opgeteld werd, maar hier speelt de 'innerlijke' weerstand mee. Tenminste, dat was de deelse verklaring die ons gegeven is door onze lerares. Wij moeten zelf beredenen hóe het dan precies komt.

We hebben als zitten denken en rekenen maar we komen er niet uit.

Iemand enig idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2005, 16:00
sdekivit
sdekivit is offline
ik weet niet hoe ik het me moet voorstellen, maar het kan ook te maken hebben met de verdeling van de moleculen. Het kan zijn dat op de ene plaat meer moleculen aanwezig zijn dan de andere, wat resulteert in een verschillend voltage.

Wat betreft de serie --> ik zie het zo:

je hebt nu een hele grote plaat en hetzelfde lampje. Je hebt grote kans dat niet de hele plaat met dezelfde energie wordt bestraald en dat leidt dus tot een afname van het voltage, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 19:45
Keith
Keith is offline
Ik denk dat het niet zomaar is aan te geven in een formule. Ik denk dat als je ze in serie schakelt je kan zeggen dat de spanning gelijk is aan de spanning van de laagste cel, maar dat door de schakeling de cel die apart het minste levert misschien net wat beter werkt en het daarom de uiteindelijke spanning dan net iets hoger ligt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten