Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2005, 22:02
dingokoning
dingokoning is offline
Is een Koerdische staat realiseerbaar?

Zoja welk gebied zou Koerdistan omvatten?

Is een Koerdische staat goed voor de omgeving?

Zal een Koerdische staat lang standhouden?

Hoe zal deze Koerdische gerealiseerd moeten worden?

Spelen economische motieven een grote rol in het verzet tegen een Koerdische staat? (TUrkije, Irak)

Wie zullen de eerste stappen moeten ondernemen naar deze Koerdische staat?

Zullen de economische grootmachten (EU, VS) deze Koerdische staat steunen?

Barst er maar op los. [aub geen geflame e.d]
Oud 17-05-2005, 22:21
drillboor
drillboor is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 17-05-2005 @ 23:02 :
[B]Is een Koerdische staat realiseerbaar?
Nee omdat het officieel nooit een bestaan heeft gehad als een natie.

Citaat:
Ze claimen Turkije, Iran, Irak, Syrië en Armenië

Citaat:
Het is goed voor de Turkse economie omdat ze dan van miljoenen Koerden af zijn en minder werklozen hebben en omdat ze minder land moeten onderhouden (denk hierbij aan infrastructuur en medische voorzieningen etc) waardoor er nog meer geld overblijft voor het westen om een sterkere economie te creëren.

Citaat:
Nee omdat het 1 en al gebergt gebied is en er niet genoeg landbouw mogelijkheden om het land te voeden, geen toeristisch gebied, niveau van industie nul is en olie in Kirkuk is niet voor altijd om het land van inkomsten te kunnen voorzien.

Citaat:
Als je het mij vraagt moeten ze de Friezen nadoen en van elk land hun voordeel nemen en niet tegen werken want actie vraagt om reactie zoals het verbieden van Koerdisch praten etc.

Citaat:
Spelen economische motieven een grote rol in het verzet tegen een Koerdische staat? (TUrkije, Irak)
Ja, heel veel verzet strijders doen mee met de PKK omdat ze geld krijgen, heel veel ervan zijn dus eigenlijk huurlingen dat niks voor een Koerdistan voelen maar het alleen doen voor een inkomen.

Citaat:
Geen idee

Citaat:
Ja, "verdeel en heers" politiek
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 22:31
drillboor
drillboor is offline
ff tussendoor offtopic

Waarom deze onderwerp?
Ben benieuwd waarom we het hierover hebben
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 22:32
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
drillboor schreef op 17-05-2005 @ 23:31 :
Offtopic:

ff tussendoor offtopic

Waarom deze onderwerp?
Ben benieuwd waarom we het hierover hebben

Wilde wel eens weten hoe men over dit onderwerp denkt enzo.

+ ik ben zelf half koerdisch.
Oud 17-05-2005, 22:46
drillboor
drillboor is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 17-05-2005 @ 23:32 :
Wilde wel eens weten hoe men over dit onderwerp denkt enzo.

+ ik ben zelf half koerdisch.
Mogen we ook weten wat jij zelf denkt over je vragen
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 22:57
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:

Ja, als de omringende landen ermee instemmen en de verschillende soorten Koerden het met elkaar kunnen vinden en een degelijke regering kunnen samenstellingen zonder de gebruikelijke vormen van dictatuur en corruptie zoals dat in sommige landen daar in de omgeving aan toe gaat.

Ik denk een gedeelte van TUrkije, Iran, Irak, Syrie en Armenie ja.

Ja en nee, de dreiging van de separistische koerden in de landen neemt af. Maar omdat enkele landen wellicht nooit zullen instemmen met het plan zal er vast een oorlog gaan ontstaan.

Dit moet met hulp van EU en of VS/VN gaan gebeuren omdat er veel overlegd moet gaan worden met de omringende landen + er moeten veel dingen geregeld worden zoals tijdelijke regeringen en staatsgrenzen en erkenning e.d

In zekere mate wel ja.

VN/EU/VS + Koerdische leiders moeten samen met de omringende landen aan de onderhandelingstafel gaan.

Denk t wel, maar misschien ook niet omdat ze bijv de banden niet willen verslechteren met enkele landen (Turkije?)

Barst er maar op los. [aub geen geflame e.d]
Ik denk zelf dat een Koerdische staat jammerlijk zal mislukkken, mede door de taalfactoren (er bestaan vele dialecten Koerdisch, wat een enorme barriere is voor de communicatie onderling) en de verschillende partijen zullen strijden om de macht en het land in het begin al veel vijanden zal hebben. En veel koerden voelen zich wel verbonden aan het land waar ze zich nu bevinden.
Oud 17-05-2005, 23:53
T_ID
T_ID is offline
Koerdistan bestaat al sinds, wat, 1650 niet meer?

Ik denk dat de landen zoals ze nu liggen prima zijn, dan maar even wat meer denken aan mensen dan aan staten.
Oud 18-05-2005, 08:40
Gatara
Gatara is offline
Kan er niet een soort van verenigd koerdistan ofzo komen?

dat de koerden bij de landen horen waartoe ze nu behoren, maar sociaal/cultureel onderling afspraken maken?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 09:03
Verwijderd
Er ligt toch olie?

Nee dus.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 13:48
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-05-2005 @ 09:40 :
Kan er niet een soort van verenigd koerdistan ofzo komen?

dat de koerden bij de landen horen waartoe ze nu behoren, maar sociaal/cultureel onderling afspraken maken?
Ik denk dat dit eerder realiseerbaar is dan een echte staat met grenzen e.d

En ja omdat er olie ligt zal dat niet zo snel gebeuren nee..
Oud 18-05-2005, 18:16
Go
Go is offline
Een onafhankelijk Koerdistan komt er nooit. Daar zijn allerlei redenen voor. Denk aan het feit dat 'Koerdistan' niet een aaneengesloten gebied omvat met alleen Koerden en ten tweede zijn de Koerden intern ook nog eens gigantische verdeeld.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 10:02
Brian
Brian is offline
Een verenigd Koerdistan zal er uiteindelijk wel komen. Of dat nu is of later maakt helemaal niets uit want als de V.S plannen hebben om een verenigd Koerdistan te steunen, dan zullen de omringende landen het maar moeten accepteren. Je kan het volgens mij ook een beetje vergelijken met Israel. Buurlanden willen geen Israel, Israel geeft ze een pak slaag etc.

Noord-Irak heeft op dit moment al een eigen parlement en wordt al sinds 1991 bestuurd door Koerden, dus als er een plek is waar je van Koerdistan kunt spreken op dit moment dan is het Noord-Irak wel.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 12:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Lastig. In de eerste plaats schaadt het de belangen van Turkije, die ofwel gebied zal moeten afstaan, ofwel door het bestaan van een externe koerdische staat meer te maken heeft met seperatistische bewegingen. Turkije is en NAVO-staat, en zal dus inzekere zin gesteund worden door de VS, of in ieder geval zal met haar belangen rekening moeten wrden gehouden.
Ten tweede Irak: hier bestaat al jaren een autonoom koerdisch gebied, hoewel het nog verdeeld is onder verschillende krijgsheren. De interne politieke situatie in het land betekent dat er steeds meer stemmen zullen opgaan in noord-Irak voor afscheiding. Evenwel bestaat er een probleem met waar precies de grens zal komen te liggen, zoals juist de problematiek rond Mosul duidelijk maakt. Tenslotte zal het onmogelijk zijn om koerdische afscheiding los te zien van het Sunni/Shiitische probleem, waarij ook soennieten meer onahankelijkheid zullen eisen.
Ten derde Iran: het afstaan van gebid aan een koerdische staat zal bezien worden als een toegave aan amerikaanse druk, en verder zal het leiden tot toenemende eisen van andere etnische groepen (slechts 51% van de iraniers is perzisch. Weinig kans dat ze dus mee willen helpen.

Fat chance, zou ik zeggen

Citaat:
op dit moment lijkt me Noord-irak het enige dat mogelijk is.

Citaat:
geen idee wat hun milieubeleid is eigelijk

Citaat:
mwo, meer mogelijke interne onrust

Citaat:
Iraakse regering zou een referendum kunnen organiseren onder de bevolking of ze zch willen afscheiden (en anders de VN)

Citaat:
Mischien
Turkije in de NAVO, dus militair niet lijkt me :/
Oud 19-05-2005, 19:46
muts8848
muts8848 is offline
ik heb ooit een po over dit onderwerp gehouden en een belangrijk motief is het water in die regio. De Eufraat en de Tigris ontspringen hier allebei. Deze rivieren zijn de belangrijkste aanvoer van bruikbaar water. Als koerdistan een staat zou zijn, zou deze veel invloed kunnen uitoefenen op de staat van het water en eventueel de loop van de rivier.
Oud 19-05-2005, 20:12
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
muts8848 schreef op 19-05-2005 @ 20:46 :
ik heb ooit een po over dit onderwerp gehouden en een belangrijk motief is het water in die regio. De Eufraat en de Tigris ontspringen hier allebei. Deze rivieren zijn de belangrijkste aanvoer van bruikbaar water. Als koerdistan een staat zou zijn, zou deze veel invloed kunnen uitoefenen op de staat van het water en eventueel de loop van de rivier.
ja maar dat gebied ligt veelal in turkije waar grote projecten zijn, turkije zal dit gebied niet zo snel opgeven.
Oud 19-05-2005, 21:38
thugz-angel
thugz-angel is offline
B]Is een Koerdische staat realiseerbaar?[/B]

Ja ik denk dat een koerdische staat op zich wel realiseerbaar is. Het probleem is dat we op té veel verzet duiden van de Turkse overheid. Het is gewoon zo dat een land niet zo 1,2 3 een stuk land afgeeft, en dat doen ze al helemaal niet aan een bevolking waar ze jarenlange oorlog mee hebben gevoerd. dit betreft alleen Turkije..nou de andere 4 landen nog....

Als Koerdistan er komt, dan zou het volgens mij ten eerste Irak omvatten. ik denk dat dit komt omdat de VS hiervoor zn steun liet blijken en weten hoe invloedrijk de VS zijn.

Dat ligt er aan in welk opzicht....Het kan wel goed zijn, het ligt er maar aan wat je van het land maakt zeg maar...

Ik betwijfel dit eerlijk gezegd. je hebt zo veel verschillende groeperingen...dus als een Koerdische staat stand zou willen blijven houden, dan moet er eerst een goede basis worden gelegd...hierbij hebben we dan wel steun van buitenaf nodig..

Alleen wordt het zoals ik al zei dus moeilijk volgens mij. het is belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt en dat er ook aan die afspraken gehouden wordt, zodat je geen staat krijgt als Turkije waar ondergrondse bewegingen voor veel ellende kunnen zorgen.

Ik vermoed dat ze in Irak wel een rol spelen, in Turkije betwijfel ik het deels. Ik denk dat het belangrijkste is dat een land gewoon niet zo maar een heel stuk land af gaat geven aan een bevolking waar ze veel verzet van hebben gehad.

Ja de koerden lijkt mij..logisch toch? als zij er niet over beginnen zal niemand er aan denken...er is wel steun van buitenaf nodig.

Dat ligt er maar aan of ze dingen doen in voordeel van de EU of de VS..ja? dan kunnen ze zeker op steun rekenen...zo nee, vergeet het dan maar...
(kijk Cuba maar)

Maar wat ik persoonlijk vind is eigenlijk het volgende: Het zou fantastisch mooi zijn als er een koerdische staat zou komen, alleen het allerbelangrijkste is dat de Koerden een keer worden erkend ipv te worden afgeschilderd als terroristen.....
de mensenrechten in Turkije zijn nog steeds erg slecht hoor...je wordt als Koerd nog steeds niet volledig geaccepteerd en je eigen taal spreken wordt ook afgekeurd. ..dit soort 'achterlijkheden' moeten eerst eens ophouden voordat je verder kunt onderhandelen over een eventuele staat...

Thugz-Angel..
Oud 19-05-2005, 21:43
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
drillboor schreef op 17-05-2005 @ 23:21 :

Ja, heel veel verzet strijders doen mee met de PKK omdat ze geld krijgen, heel veel ervan zijn dus eigenlijk huurlingen dat niks voor een Koerdistan voelen maar het alleen doen voor een inkomen.
Dit is dus regelrechte onzin weet je dat? de PKK'ers hebben idealistische motieven voor de strijd die ze leveren...ik ken persoonlijk zó veel mensen die voor de PKK werken en ik weet dat het geld wat ze verdienen gaat naar de Koerdische gezinnen van de vrouwen die alleen thuis met haar kinderen zitten en naar de strijd die gevoerd wordt...Er is dus inderdaad wel geld in omloop maar ik heb geen van die mensen gezien met geld wat ze daarmee hebben verdiend...
Oud 19-05-2005, 21:46
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 19-05-2005 @ 22:38 :

Maar wat ik persoonlijk vind is eigenlijk het volgende: Het zou fantastisch mooi zijn als er een koerdische staat zou komen, alleen het allerbelangrijkste is dat de Koerden een keer worden erkend ipv te worden afgeschilderd als terroristen.....
de mensenrechten in Turkije zijn nog steeds erg slecht hoor...je wordt als Koerd nog steeds niet volledig geaccepteerd en je eigen taal spreken wordt ook afgekeurd. ..dit soort 'achterlijkheden' moeten eerst eens ophouden voordat je verder kunt onderhandelen over een eventuele staat...

Thugz-Angel..
Mja klopt, er zijn nog genoeg fascistoïde wetten opgelegd in gebieden waar veel Koerden wonen. En er word nog steeds onderscheid gemaakt e.d.

Maar jij bent een Irakese koerd of Turkse koerd?
Oud 19-05-2005, 21:48
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-05-2005 @ 22:46 :
Mja klopt, er zijn nog genoeg fascistoïde wetten opgelegd in gebieden waar veel Koerden wonen. En er word nog steeds onderscheid gemaakt e.d.

Maar jij bent een Irakese koerd of Turkse koerd?
Ja daarom, aan die zaken moet eerst wat gedaan worden..

ik ben zelf Turkse Koerd...en jij?
Oud 19-05-2005, 21:51
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 19-05-2005 @ 22:48 :
Ja daarom, aan die zaken moet eerst wat gedaan worden..

ik ben zelf Turkse Koerd...en jij?
ook

Haymana

maar je hebt nog verschillen, ik ben kirmanci
Oud 19-05-2005, 21:56
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-05-2005 @ 22:51 :
ook

Haymana

maar je hebt nog verschillen, ik ben kirmanci

Diyarbakir aka Amed

wacht wat houdt dat dan precies in? (kirmanci) (k weet behoorlijk veel over de koerden maar de 'soorten' ...)

Laatst gewijzigd op 19-05-2005 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:59
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 19-05-2005 @ 22:56 :
wacht wat houdt dat dan precies in? (k weet behoorlijk veel over de koerden maar de 'soorten' ...)
nja je hebt kirmanci en sighbizini

ja het klinkt allemaal gek, maar het is ook moeilijk te omschrijven

maar waar uit turkije kom je vandaan dan?
Adana? Urfa? Diyarbakir?
Oud 19-05-2005, 22:01
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-05-2005 @ 22:59 :
nja je hebt kirmanci en sighbizini

ja het klinkt allemaal gek, maar het is ook moeilijk te omschrijven

maar waar uit turkije kom je vandaan dan?
Adana? Urfa? Diyarbakir?
Check hierboven maar

ik had de quote al gewijzigd
Oud 19-05-2005, 22:03
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 19-05-2005 @ 23:01 :
Check hierboven maar

ik had de quote al gewijzigd
hehe ja ik zie het

ik vraag me af of wij elkaar verstaan, er is nl. verschil in dialect

maar het gebied waar ik vandaan kom (haymana, onder ankara) die koerden van daar komen oorspronkelijk uit diyarbakir, dat merk je bij de meeste koerden ook wel aan hun huidskleur
Oud 19-05-2005, 22:06
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-05-2005 @ 23:03 :
hehe ja ik zie het

ik vraag me af of wij elkaar verstaan, er is nl. verschil in dialect

maar het gebied waar ik vandaan kom (haymana, onder ankara) die koerden van daar komen oorspronkelijk uit diyarbakir, dat merk je bij de meeste koerden ook wel aan hun huidskleur

ohwwjaawel wij verstaan elkaar wel, in principe is dat ook niet zo moeilijk want euhmm dr zijn wel verschillende dialecten enzo, maar als je een beetje moeite doet dan versta je al heel gauw wat de ander zegt...wij hebben namelijk ook yehizidi vrienden zeg maar en zij praten ook anders Koerdisch maar we verstaan ze wel
Oud 19-05-2005, 22:08
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 19-05-2005 @ 23:06 :
ohwwjaawel wij verstaan elkaar wel, in principe is dat ook niet zo moeilijk want euhmm dr zijn wel verschillende dialecten enzo, maar als je een beetje moeite doet dan versta je al heel gauw wat de ander zegt...wij hebben namelijk ook yehizidi vrienden zeg maar en zij praten ook anders Koerdisch maar we verstaan ze wel
ja soms ligt het ook wel aan de uitspraak van bepaalde woorden

irakese koerden versta ik minder goed..
Oud 19-05-2005, 22:10
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-05-2005 @ 23:08 :
ja soms ligt het ook wel aan de uitspraak van bepaalde woorden

irakese koerden versta ik minder goed..
ja idd...daarom
Oud 19-05-2005, 22:14
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 19-05-2005 @ 23:10 :
ja idd...daarom
Eerste koerd (behalve mezelf) die ik tegenkom op dit forum

maar je kan ook turks toch?
Oud 19-05-2005, 22:16
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-05-2005 @ 23:14 :
Eerste koerd (behalve mezelf) die ik tegenkom op dit forum

maar je kan ook turks toch?
voor mij geldt t zelfde..

ja klopt (ik kan eigenlijk heel slecht koerdisch)
Oud 19-05-2005, 22:23
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 19-05-2005 @ 23:16 :
voor mij geldt t zelfde..

ja klopt (ik kan eigenlijk heel slecht koerdisch)
nja ik kan ze allebei wel goed

maar laten we maar niet te veel chatten enzo, anders word t topic verneukt
Oud 19-05-2005, 22:24
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-05-2005 @ 23:23 :
nja ik kan ze allebei wel goed

maar laten we maar niet te veel chatten enzo, anders word t topic verneukt
heel goed van je

en je hebt gelijk..
Oud 19-05-2005, 23:43
Brian
Brian is offline
Een vriend van mij is ook een Koerd, geboren in Bagdad. Hij kan de Koerden in Noord-Irak ook niet goed verstaan. Het grootste gedeelte van de Koerden zijn soenni's maar hij is een sjiiet. De sjiietische Koerden in Irak hebben het meest geleden van allemaal omdat ze 1) Koerden zijn 2) Sjiiet zijn 3) Beschuldigd worden oorspronkelijk uit Iran te komen...

Wat mij een goed idee lijkt is als de Koerden eens met een gezamenlijk taal komen wat verstaanbaar wordt voor de meeste Koerden zodat een evt. Koerdistan niet snel mislukt.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 23:48
Brian
Brian is offline
Citaat:
Joostje schreef op 19-05-2005 @ 13:19 :
Tenslotte zal het onmogelijk zijn om koerdische afscheiding los te zien van het Sunni/Shiitische probleem, waarij ook soennieten meer onahankelijkheid zullen eisen.
De soennieten willen juist geen onafhankelijkheid, dit is juist het grote probleem in Irak. De Koerden zijn voor een onafhankelijk federale staat in het noorden en de Sjiieten voor een federale staat in het zuiden. De Arabische soennieten zijn juist tegen, en die zorgen nu juist voor problemen in Irak. Zie het maar op deze manier: Irak zal veel beter af zijn zonder het soennietische gedeelte.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 01:38
sicilion
sicilion is offline
ik heb eigenlijk het idee dat er onder de koerden zelf heel veel verdeeldheid bestaat over het hebben van een eigen staat. volgens mij is het tegengaan van onderdrukking iig eerste prioriteit. Maar de koerden die ik ken geven zelf aan dat ze helemaal geen onafhankelijke staat willen, gewoon de vrijheid van het koerd zijn. maar goed verder ben ik niet zo geweldig op de hoogte...
Oud 20-05-2005, 07:41
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Brian schreef op 20-05-2005 @ 00:48 :
De soennieten willen juist geen onafhankelijkheid, dit is juist het grote probleem in Irak. De Koerden zijn voor een onafhankelijk federale staat in het noorden en de Sjiieten voor een federale staat in het zuiden. De Arabische soennieten zijn juist tegen, en die zorgen nu juist voor problemen in Irak. Zie het maar op deze manier: Irak zal veel beter af zijn zonder het soennietische gedeelte.
Waarom denk je dat de arabische soennieten zich niet willen afscheiden?
Oud 22-05-2005, 14:44
baas
baas is offline
Citaat:
drillboor schreef op 17-05-2005 @ 23:21 :
Nee omdat het 1 en al gebergt gebied is en er niet genoeg landbouw mogelijkheden om het land te voeden, geen toeristisch gebied, niveau van industie nul is en olie in Kirkuk is niet voor altijd om het land van inkomsten te kunnen voorzien.
Onzin. Zie Zwitserland...die hebben weinig grondstoffen + geen ligging aan zee + weinig landbouwmogelijheden, maar toch een van de rijkste landen van de wereld.
Oud 22-05-2005, 18:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
baas schreef op 22-05-2005 @ 15:44 :
Onzin. Zie Zwitserland...die hebben weinig grondstoffen + geen ligging aan zee + weinig landbouwmogelijheden, maar toch een van de rijkste landen van de wereld.
Een land dat leeft van heling en witwassen is wel genoeg dunkt me.
Reageren

Regels voor berichten