![]() |
|
![]() |
Link bron: http://www.xs4all.be/~dvdavid/mag_sc...165059.nl.html
Citaat: Dankzij het genoom-project is het inzicht in de genetische structuur van de mensheid met sprongen vooruit gegaan. Een van de ‘neveneffecten’ van het onderzoek is dat de these dat het onderscheid tussen de verschillende menselijke rassen geen biologische basis heeft, bijna algemeen wordt geaccepteerd. Ik voel me op cultureel vlak nederlander, omdat ik er woon. Mijn ouders zijn geboren in suriname, uiteraard neem je dan bepaalde gewoontes over maar ik vind dat ik daardoor geen surinamer ben. Ik identificeer mezelf vooral als mens en voel me niet verbonden tot een bepaald ras, mede doordat ik al eerder een documentaire had gezien dat rassen biologisch niet bestaan. Dat wil niet zeggen dat ik soms onbewust mezelf of anderen relateer tot een bepaalde groep. Ik probeer echter bewust mezelf erop te wijzen dat rassen biologisch niet bestaan. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vraag mij trouwens ook af aan de hand van wat voor IQ test de door Daevrem geplaatste scores zijn gehaald, je kan iemand uit Uganda natuurlijk niet dezelfde - zelfs al is deze vertaald - test voorschotelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens zit je op een nogal ander niveau dan bijvoorbeeld Mephostophilis te denken. Jij stelt in feite dat er niet zoiets bestaat als intrinsieke raciale klassificaties. Maar dat is een heel andere discussie dan de discussie over de inhoud van raciale definities, die puur man-made zijn en dus inhoudelijk niet vastomlijnd zijn. Er zal ook geen wetenschapper zijn die de rassentheorie aanhangt die beweert dat er een haarscherpe scheidslijn is tussen bijvoorbeeld (wat wij noemen) het negroïde ras, het mongoolse ras en het kaukasische ras. Het vloeit trappeloos in elkaar over. De enige waarde van het begrip 'ras' in de antropologische wetenschap is dat die term een bepaalde verzameling kenmerken dekt. Maar dat is gewoon een categorisering, niet rechtstreeks voortvloeiend uit het onderzoeksobject zelf, net zoals het indelen van volkeren in taalgroepen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
* biologists - 16% * developmental psychologists - 36% * physical anthropologists - 41% * cultural anthropologists - 53% Hierbij kon men dus zelf de definitie invullen. Volgens mij zijn biologen zelden bezig met de term 'ras'. Het bestaat eigenlijk enkel bij honden, paarden, kippen en mensen, dankzij de mens. Citaat:
Mensen delen ongeveer 99.9% van hun DNA met alle mensen op aarde. Er is dus 0.1% verschil. Mensen hebben per 1000 basisparen gemiddeld 1 variatie en chimpansees hebben er 1 op 500. Er zijn in totaal 10 miljoen variaties op de basisparen in de mens. Mensen hebben per 1000 basisparen gemiddeld 1 variatie en chimpansees hebben er 1 op 500. Bijna al deze variaties zijn aanwezig in bijna alle 'rassen' of bevolkingsgroepen. Alleen bij sommige groepen zijn ze erg zeldzaam en bij anderen weer juist niet. Dit onderzoek is nog niet af. Je kunt dus stellen dat de variatie in de mens erg klein is ten opzichte van andere soorten. Dat de variatie erg gelijkmatig verspreid is. Jij hebt inderdaad net zo weinig DNA gemeen met je buurman als met iemand uit Afrika. Alleen, er is een patroon in het verschil. Mensen uit Afrika hebben allemaal een paar genen die bijna geen europeaan heeft. Iden voor mensen uit Azie enz. Verschillen in DNA zijn erg subtiel. Als men een 2000 jaar oude romein vind dan kan men aan zijn of haar DNA zien dat de persoon 2000 jaar oud is en een romein is. De DNA komt niet overeen met DNA van mensen die nu leven, en wel met DNA van andere gevonden 2000 jaar oude romeinen. Idem voor mummies uit egypte of mensen uit zuid Amerika. Men heeft allemaal databasen met DNA profielen. Zo kan men bijvoorbeeld ook weten dat enkele mongoolse nomadische stammen rond de tijd van de Grieken ergens in hedendaags Oekraine bij de zwarte zee zaten waar men als stam samengegaan is met een andere mee 'europese' stam. Er zijn sporen van europese DNA te vinden. En sommige van die mensen krijgen af en toe kinderen met blond haar en/of blauwe ogen. Als men ergens een lijk vind van iemand die waarschijnlijk omgebracht is en het lijk is niet meer herkenbaar dan kan men aan de hand van de DNA en DNA profielen ongeveer inschatten wat voor afkomst of 'ras' die persoon had. Dat kan men trouwens aan de botten soms ook al zien. Bijvoorbeeld de jukbeenderen of de neus en het postuur. Deze laatste zijn natuurlijk helemaal niet betrouwbaar. Maar DNA onderziek is dat wel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom niet alle volksliederen afschaffen. En nationale teams afschaffen. Dat is nog meer onzin. Trouwens hebben ze al een Europees volkslied, het laatste deel van Beethovens 9de symphonie. Beetje lang om te zingen voor elke voetbalwedstrijd. Grote kans dat als we ooit een internationaal vokslied krijgen dat het dan dit stuk wordt.
|||
![]() |
Citaat:
Het kan idd dat biologen zelden bezig zijn met de term "ras". Realiteit is dat mensen over het algemeen teveel bezig zijn met de term "ras". Er zijn nog steeds genoeg mensen die bijvoorbeeld tegen interraciale relaties zijn. Als zo een wetenschappelijk onderzoek kan bewijzen dat de verschillen medisch gezien relatief niet zo groot zijn, word het alleen maar nog onlogischer om interraciale relaties af te keuren. Het is niet zozeer dat ik er zelf meer in wil geloven. Ik ben dit topic gestart omdat ik gewoon benieuwd ben hoe jullie tegen zo een wetenschappelijke theorie aankijken en hoe je daar maatschappelijk gezien mee omgaat. Ik ben wel realistisch hoor, dat racisme en discriminatie niet zo snel zal afnemen. Persoonlijk heb ik er gelukkig bijna geen last van. Citaat:
Alleen waar ik een beetje op doelde (ook met het misschien beetje rare voorbeeld/idee ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
dat is heel goed te meten als je iets homogeens hebt, maar jij weet net zo goed als ik dat de mens dat niet is. Wellicht op een steekproef op 10.000 mensen (wat ik nog steeds niet representatief vind) zou het mogelijk zijn! Vind deze uitkomst de meest nutteloze meting ooit... zeker als een wetenschapper (wat ik wderom betwijfel) er wat mee gaat doen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Najah, geintje maar het zegt wel dat het niet zaligmakend is. Onze bevolking an sich is divers genoeg. Je voorkomt met dergelijke spreiding een aantal ziekten die gepaard gaan met inteelt, maar er zijn zat compleet geisoleerde stammen die niet door inteelt of de gevolgen daarvan uitgeroeid zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Rassen Volk | 3 | 02-02-2011 15:19 | |
Gedwongen sterrilisatie voor een beter ras? Magican | 149 | 17-05-2007 08:13 | |
Psychologie |
Grote Niets akumabito | 9 | 04-09-2005 17:40 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Biologisch; wel zo lekker?! Kath | 43 | 25-04-2004 22:27 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Rushton discussie Verwijderd | 18 | 02-03-2004 17:38 |