Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2005, 19:25
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Ik heb in het havo/vwo examenkrantje gelezen dat het niet verstandig is om koud water te drinken voordat je een examen gaat maken. Dit zou energie wegtrekken. Ik begrijp echt niet wat ze ermee bedoelen, hoe zou koud water energie uit je lijf kunnen trekken?? Iemand enig idee hoe dit zit ?
Oud 19-05-2005, 19:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je koud water drinkt moet je lichaam energie leveren om dat water op lichaamstemperatuur te krijgen. Die energie gaat dan zitten in het opwarmen van dat water en gaat niet naar je hersenen waar je dat bij je examens nodig hebt. Vandaar dat het beter is om thee ofzo te drinken.
Oud 19-05-2005, 19:29
pollewop
pollewop is offline
Juist ja.
Maar water gewoon op kamertemperatuur is niets mis mee.
Dan kan je wel van alles een probleem maken.
Oud 19-05-2005, 19:32
Cookie
Cookie is offline
vernauwen je bloedvaten dan niet? dat er minder bloed naar je gekrompen hersenen stroomt?
Oud 19-05-2005, 19:37
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik drink toch al nooit koud water, krijg ik het koud van

Dat energieverhaal klinkt wel logisch en eigenlijk is dat hetzelfde als dat vernauwen van bloedvaten, denk ik. Maar ik weet er geen klap vanaf
Oud 19-05-2005, 19:48
esprit-chick
esprit-chick is offline
echt koud water is toch nooit echt goed voor je, je darmen bijvoorbeeld kunnen er ook behoorlijk van op tilt slaan
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:05
rare kwast
rare kwast is offline
opzich logisch wat er allemaal staat...ik kreeg ook de tip zeker wel thee te nemen
en kauwgom te kauwen (zachtjes) dit stimeleerd weer de hersenen
Oud 19-05-2005, 21:21
Verwijderd
Al dat hersen-gestimuleer Je moet je toch gewoon 3 uurtjes kunnen concentreren?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:42
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-05-2005 @ 22:21 :
Precies, ik heb vorig jaar deze verhalen ook niet meegekregen. Voor veel examens heb je niet eens de volle 3 uur nodig.
Oud 19-05-2005, 21:43
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-05-2005 @ 22:21 :
Al dat gedoe met hersen-stimulans is vrij onzinnig. Het is waar, dat zeker, maar nauwelijks merkbaar.
Het is gewoon goed voor de zenuwen om te weten dat je hersenen extra gestimuleerd worden.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:54
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 19-05-2005 @ 22:43 :
Al dat gedoe met hersen-stimulans is vrij onzinnig. Het is waar, dat zeker, maar nauwelijks merkbaar.
Het is gewoon goed voor de zenuwen om te weten dat je hersenen extra gestimuleerd worden.

Ik kreeg ook te horen dat je niet te veel moest eten van te voren, want dan gaat al het bloed naar je maag etc en niet naar je hersenen. Blah. Natuurlijk gaat niet al je bloed naar je maag Gewoon zorgen dat je je fijn voelt, genoeg eten, als je koud water wil drinken om tot rust te komen, doe je dat. En dan rustig die examens maken. Als 't afhangt van of je wel of niet koud water drinkt, dan doe je echt iets fout
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 23:35
Verwijderd
Ach, dat soort dingen zullen ongetwijfeld wel enige invloed hebben, maar die is te verwaarlozen. Misschien is het inderdaad zo dat kauwgom je hersencapaciteit vergroot omdat je verhemelte door de verhoogde speekselproduktie eenvoudiger zuurstof opneemt, of is het zo dat koud water slecht is omdat je lichaam het moet 'opwarmen' (iets waar ik overigens geen drol van geloof, maar vooruit, let's believe that).

Dat scheelt je dan misschien een fractie op het totaal. Het is altijd nog belangrijker dat je gewoon relaxed bent gaan slapen en goed in de stof zit. Of, om het even wat scherper te formuleren, als je het op een examen laat aankomen op externe factoren van dat soort, dan ben je gewoon te dom.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 08:07
Puppetgirl
Puppetgirl is offline
Bedankt voor de replys. Het is trouwens niet zo dat ik denk dat het goed maken van m'n examens afhangt van of ik wel of niet koud water drink. Ik ben niet zenuwachtig voor m'n examens en ik was alleen benieuwd waar dat verhaal vandaan kwam. Ik drink altijd water en het liefst koud, vandaar. Zal ik tijdens de examens water drinken? Waarschijnlijk niet, maar alleen omdat eten en drinken me tijdens toetsen afleid.
Oud 20-05-2005, 10:49
Verwijderd
Ik heb 2 jaar geleden elk examen een halve liter (koude) cola gedronken en dat ging ook prima hoor.
Was alleen na elk examen wat hyper
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 19-05-2005 @ 22:54 :

Ik kreeg ook te horen dat je niet te veel moest eten van te voren, want dan gaat al het bloed naar je maag etc en niet naar je hersenen. Blah. Natuurlijk gaat niet al je bloed naar je maag Gewoon zorgen dat je je fijn voelt, genoeg eten, als je koud water wil drinken om tot rust te komen, doe je dat. En dan rustig die examens maken. Als 't afhangt van of je wel of niet koud water drinkt, dan doe je echt iets fout
Ja idd.. tuurlijk gaat er nog wel genoeg bloed naar je hersenen.
En het is juist goed om af en toe wat te eten, dan kun je je volgens mij beter concentreren dan wanneer je na een tijdje honger krijgt enz.
Eten kan wel afleiden idd.. je kunt ook wat dextro snoepjes meenemen ofzo, dat heb ik een keer gedaan.

Dat koud water energie aan je lichaam onttrekt is wel waar, maar als je gewoon in een relaxte warme ruimte je examen zit te maken dan maakt dat niet zoveel uit. Ik krijg het vaak koud als ik iets kouds drink en als je dan in een koude ruimte zit is het wel irritant. Maar als je daar geen last van hebt moet je gewoon lekker je water drinken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten