Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2005, 10:47
Thirsa
Thirsa is offline
Misschien een beetje gekke vraag, maar volgend jaar ga ik naar het HBO en ik krijg dan studiefinanciering. Maar ik snap niet precies wat het inhoud en iedereen vertelt me iets anders. Moet je van je stufi nou nog je studie betalen of mag je dat geld gewoon zelf houden voor je onderhoud ed? En als je dat geld gewoon voor jezelf mag houden, waarvan word dan je school betaald?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2005, 10:50
Verwijderd
Je mag met je studiefinanciering doen wat je wilt.

Waar je school van betaald wordt is ook iets wat je helemaal zelf uit kunt maken, als jij een lieve pappa en/of mamma hebt, betalen zij dat misschien wel voor je. Of als je een dikke spaarrekening hebt betaal je het daarvan. Of van je bijbaantje. Als je dat alles niet hebt, dan is het wel handig om het van je studiefinanciering te betalen, want het moet toch ergens van betaald worden.

-> WG&R btw.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 10:57
Balance
Balance is offline
Het maakt de IB groep niks uit wat jij met je studiefinanciering doet. Zolang jouw collegegeld maar wordt betaald. Waar je dat van doet is aan jou en je ouders.
Oud 22-05-2005, 11:20
Thirsa
Thirsa is offline
Citaat:
Balance schreef op 22-05-2005 @ 11:57 :
Het maakt de IB groep niks uit wat jij met je studiefinanciering doet. Zolang jouw collegegeld maar wordt betaald. Waar je dat van doet is aan jou en je ouders.
oke, dankjewel! Maar ik heb me ook wel eens laten zeggen dat je een bedrag krijgt, daar je collegegeld vanaf word gehaald en je de rest gewoon voor jezelf krijgt. Je school is dan dus al betaald. Maar dat is dus niet zo. Ik begrijp het
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 11:21
Verwijderd
Dat is idd niet zo.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 11:25
Verwijderd
Nouja, het belangrijkste deel van de kosten per student voor de universiteit of HBO zijn natuurlijk al door de overheid betaald. Die ~1500 euro die een student zelf nog moet betalen als collegegeld is bij lange na niet kostendekkend. De studiefinanciering is ook overigens maar een kleine tegemoetkoming, de kosten van leven zijn veel hoger.

Het Nederlandse stelsel van studiefinanciering is er namelijk op gebaseerd dat er drie partijen meebetalen aan iemands studie. Ten eerste de ouders, omdat het kind hun verantwoordelijkheid is. Ten tweede de student zelf, omdat hij er baat bij heeft dat hij studeert. Daarom wordt lenen en naast je studie werken ook als normaal beschouwd. Ten derde de overheid, die een kleine bijdrage levert in de kosten van jouw studie/boeken/levensonderhoud etc. (stufi is vrij te besteden), en natuurlijk omdat de overheid universiteiten en HBO's subsidieert.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 12:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
Thirsa schreef op 22-05-2005 @ 12:20 :
oke, dankjewel! Maar ik heb me ook wel eens laten zeggen dat je een bedrag krijgt, daar je collegegeld vanaf word gehaald en je de rest gewoon voor jezelf krijgt. Je school is dan dus al betaald. Maar dat is dus niet zo. Ik begrijp het
Je studiefinanciering is 12 x 75 euro = 900 euro (er vanuitgaande dat je geen aanvulling hebt)
Je collegegeld bedraagt 1500 euro
Het is dus niet zo dat je het collegegeld van je stufi af kan trekken en dat je daarna nog veel geld over houdt.
Oud 22-05-2005, 23:27
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-05-2005 @ 11:50 :
Je mag met je studiefinanciering doen wat je wilt.

Waar je school van betaald wordt is ook iets wat je helemaal zelf uit kunt maken, als jij een lieve pappa en/of mamma hebt, betalen zij dat misschien wel voor je. Of als je een dikke spaarrekening hebt betaal je het daarvan. Of van je bijbaantje. Als je dat alles niet hebt, dan is het wel handig om het van je studiefinanciering te betalen, want het moet toch ergens van betaald worden.
Idd. Hoe zouden het ook moeten controleren hoe jij het geld besteedt. Uiteindelijk moet je de kosten die het studeren met zich meebrengt betalen en ja, waar je dat nou van doet, maakt op zich niet zo heel veel uit. Stufi is een bijdrage in die kosten en als dat niet nodig is, kun je het als een leuk zakcentje gebruiken.
Reageren

Regels voor berichten