Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2005, 18:24
shifty
shifty is offline
Ik was net even aan photoshoppen en toen zo in eens ging de computer 30 web pagina's openen. Toen kwam er een schermpje met: weet u zeker dat de computer wilt delen? En toen heb ik de verbinding met internet verbroken. Toen ik de verbinding weer inschakelde kwam er een schermpje waar o.a in stond: nieuw ip nummer registreren...

nou ja, ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik dacht misschien ben ik wel gehackt? (misschien ben ik wel gek, maar ik heb daar geen verstand van)

dus mijn vraag is: ben ik gehackt? en wat kan daar aan doen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2005, 18:29
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Een virusscanner en een fatsoenlijke firewall draaien.
Oud 18-05-2005, 18:39
freyk
freyk is offline
en nog even een extra softwarematige firewall installeren, en ff voor de zekerheid een hijackthis-log plaatsen.
(voor meer info over hijackthis, zie de starterspost van [centraal] spyware & adware (3))

En ik zou de nieuwe ip van je niet registreren, niet nadat je gevraagt werd om de computer te delen.

Laatst gewijzigd op 18-05-2005 om 18:44.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 20:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
-> Welk besturingssysteem?
-> Welke browser gebruik je hoofdzakelijk?
-> Heb je windows updates geinstalleerd?
-> Welke Service Pack?
-> Draai je een firewall?
-> Maak je gebruik van een router?
-> Heb je anti-virussoftware die zichzelf up-to-date houdt met updates?
-> Gebruik je kwetsbare software zoals Outlook Express / oude winamp / etc ?
Oud 20-05-2005, 12:49
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Internetkabel eruit trekken en dan pas je PC weer herstellen is ook best handig ^^. Hijackthis-log kan heel veel ophelderen.
Zit je trouwens op een netwerk of heb je een alleen staande computer? Als je op een netwerk zit kan het ook zijn dat een van de andere computers gecracked is (of een virus oid). Schakel ook al je netwerkverbindingen uit als je je PC gaat herstellen. Een vriend van mij was ook gecracked (het is gecracked en NIET gehacked, hackers zijn onschuldige mensen die het alleen voor de kick doen en niets slopen (of 30 pagina's gaan openen enzo)) maar die had tijdens zijn clean sweap internet aan staan, 5 minuten nadat hij klaar was zat de cracker weer op zijn comp.
Oud 20-05-2005, 13:02
freyk
freyk is offline
Offtopic: Laten we maar gewoon het algemene woord hacker gebruiken, Diary of Dreams.
Dan weet iedereen waarover we praten

En durf bijna te wedden dat die "cracker" waarover je het hebt, een scriptkiddy was.
Oud 20-05-2005, 13:46
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 20-05-2005 @ 14:02 :
Offtopic: Laten we maar gewoon het algemene woord hacker gebruiken, Diary of Dreams.

En durf bijna te wedden dat die "cracker" waarover je het hebt, een scriptkiddy was.
Ik wou net zeggen:

Waarom zou een hacker een thuisgebruiker aan willen vallen??? Alsof daar wat te halen valt>?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 15:03
Diary of Dreams
Citaat:
freyk schreef op 20-05-2005 @ 14:02 :

Hmja, maar het blijft jammer dat niemand het verschil weet tussen een hacker en een cracker, nu worden hackers massaal door het slijk gehaald.

Het was geen scriptkiddy, die vriend waar ik het over had is namelijk zelf een hacker/programmeur, nog steeds een beginneling maar een skiddy komt toch niet zomaar op zijn PC.

@Goes15: Goed punt, daar zat ik ook al over na te denken. De meest voorkomende reden dat thuisgebruikers worden gecracked is dat ze een cracker hebben beledigt op bv een forum of een spel. Over het algemeen zijn het dat skiddy's, niet bijster moeilijk om ze buiten te houden maar ze kunnen wel levensgevaarlijk zijn.
Oud 20-05-2005, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 20-05-2005 @ 16:03 :
(...) ze kunnen wel levensgevaarlijk zijn.
Overstatement, iemand?

Maar serieus, ik ben ook weleens in andermans computer geweest terwijl ik een gedownload programma testte. Educational purposes only natuurlijk. Ik ambieer geen carriere als hacker/cracker/skiddy. Dus het hoeft niet per se kwaadaardig te zijn geweest.
Niettemin sluit ik me bij Gimme More Beer aan: een virusscanner + firewall lossen 99,99% zeker je problemen op...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 21:25
Diary of Dreams
Citaat:
PCRodent schreef op 20-05-2005 @ 22:19 :
Overstatement, iemand?
Nou neej niet echt. Als je een beetje 'wijze' skiddy heb heeft hij een open source virus te pakken gekregen tot je computeren met den gronden gelijk maakt. De site van de CIA is een keer gecracked door een groep skiddy's, ze hadden geen flauw idee wat ze aan het doen waren (totdat ze bij hem aan de deur stonden xDD), daarom zijn ze ook zo gevaarlijk. Zo'n dikke 50% van de crack ellende wordt door skiddy's veroorzaakt.
Oud 21-05-2005, 09:42
Gimme more beer
Houd je mond, echt
Oud 21-05-2005, 10:06
Diary of Dreams
Citaat:
Gimme more beer schreef op 21-05-2005 @ 10:42 :
Houd je mond, echt
?
Oud 21-05-2005, 11:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Goes15 schreef op 20-05-2005 @ 14:46 :
Ik wou net zeggen:

Waarom zou een hacker een thuisgebruiker aan willen vallen??? Alsof daar wat te halen valt>?
Ik ben wel eens gehackt Toen was ik ook echt al mn bestanden kwijt. De lieverd had iets verwijderd waardoor ik windows niet meer kon opstarten oid. Kon er in ieder geval geen kant mee op.

Was overigens iemand van dit forum Die had me toegevoegd en na een aantal dagen leuk gehackt (ik weet dit omdat ik 2 keer ben gehackt. Na de eerste keer zei hij dat ie er wel naar zou kijken. Maar volgens mij was ie het dus gewoon zelf want toen ie dat gedaan had kon ik er dus niet meer in).
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 12:00
Diary of Dreams
Welke 'lieverd' was dat dan?

En je moet dus inderdaad nooit mensen toevoegen als je ze niet (goed) kent neej ^^.
Oud 21-05-2005, 17:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 21-05-2005 @ 13:00 :
Welke 'lieverd' was dat dan?

En je moet dus inderdaad nooit mensen toevoegen als je ze niet (goed) kent neej ^^.
Ow dat weet ik niet meer... Het is al heel lang geleden. Ik denk dat ik in de tweede zat ofzo. Maar nee, je kunt echt niet iedereen vertrouwen. Maar soms word je nogal eens toegevoegd door forummers. Ik ga ze niet allemaal weigeren. Gelukkig is het nooit meer voorgekomen. Ik denk ook niet dat ik toen mn computer goed beveiligd had.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 00:33
Gimme more beer
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 21-05-2005 @ 11:06 :
?
Die stream of bullshitness, ik word er zo ziek van.
Oud 22-05-2005, 11:30
Diary of Dreams
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-05-2005 @ 01:33 :
Die stream of bullshitness, ik word er zo ziek van.
"On the 20th of September 1996, the Swedish hacker group Power Through Resistance hacked the website belonging to the US Central Intelligence Agency (CIA). A feat most people thought impossible.

The hackers reconstructed the CIA start page to included information such as, insults made against the CIA and image-and text-links to sites, mainly hacker related. They also left a personal text message to the CIA reading ”Power Through Resistance would like to say: FUCK YOU! to the Central Intelligence Agency World Wide Web site. ... but we already know you're all lame assholes.”. Four of the links included led to Flashbacks’ homepage: www.flashback.se. We at flashback interpret this as some kind of expression of respect and affinity.

The CIA, whose authority is considered greater than even the American President, was naturally very unhappy about this intrusion. An intrusion that showed they are not as untouchable as they would have us believe. Powers Through Resistance on the other hand were delighted and an exclusive interview with the group can be read in the printed edition of Flashback magazine, issue no. 4/5.

CNN, the world’s biggest news channel, headlined the story that questioned how Americas’ most powerful security organization could have so many flaws in its web security system, showing it every 30 minutes for a 24-hour period. The Flashback home page was headlined in the piece, and also included as a link to Flashback from the CNN website. "

Maar ik heb me vergist, het waren dus geen skiddy's, dat heb ik door elkaar gehaald met iets anders waarschijnlijk.
Het mooiste van het verhaal is dit:
"The CIA has had no success so far in apprehending the perpetrators. "

En ik blijf er toch echt bij dat skiddy's de grootste ellende veroorzaken op het internet. Hackers zijn ongevaarlijk en crackers hebben (bijna) altijd een doel zoals bv de CIA, het komt erg weinig voor dat een goede cracker thuis netwerken aanvalt of zomaar een virus los laat in het wilde weg. Natuurlijk, ze zijn er genoeg, maar het komt vaker voor dat een (groep) skiddy's een virus los laat, een virus wat ze zelf niet hebben geschreven of begrijpen. In het nieuws komen ze dan altijd als hackers (en heel soms als crackers) naar voren, nooit als skiddy's.
Soms gebeurt het ook dat de hacker die het virus/worm heeft geschreven zelf een anti-virus schrijft om zijn eigen virus tegen te houden die door anderen is vrijgelaten.
En dit verzin ik niet allemaal zelf nee.
Oud 22-05-2005, 11:38
freyk
freyk is offline
Offtopic: och, dat zal wel na negen jaar wel verbeterd zijn

Ennuh zijn crackers geen die beveiligingscodes van programma's/spellen kraken?
Zal eens ff kijken naar de vorige topic's over dit geval.

Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 11:43.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 11:52
Diary of Dreams
Citaat:
freyk schreef op 22-05-2005 @ 12:38 :

Op 2 april (of was het 3?) is de NASA site gehacked door russen (een From Russia With Love hack), en dat was 'gewoon' met een massale ping bombardment gevolged met duizenden mailtjes met een nihil kleine virus verborgen in een attachment. Als ik het me goed herinder was de site ook een paar uur down doordat de server het niet meer aan kon (overloaded).

Crackers zijn mensen die illegaal toegang proberen te krijgen in een elektronisch systeem. Dus gratis gebruik gaan maken met de telefoon is ook cracken (zo is het hele verhaal begonnen). Spellen 'cracken' valt daar ook onder lijkt me.
Veel mensen denken dat hacken via het internet gaat en dat cracken alleen maar te maken heeft met bv no-cd patches van spellen maken, dat is dus grote onzin.

Hackers zijn mensen die om te kijken hoe goed ze zijn, programma's uit testen, voor de eer, enz. een systeem binnen breken, het is letterlijk een hobby. Hackers zijn ongevaarlijk en hebben (de meeste iig ^^) een ere-code/gevoel. Script kids zijn kut kinderen die ergens een programma/tutorial/whatever hebben gevonden en daarmee de boel lopen te slopen, vaak hebben ze geen idee wat ze doen.

Citaat:
dafelix schreef op 22-05-2005 @ 12:54 :
Offtopic:
Volgens sommigen is het zo:

Hacker (Witte hacker, iemand die beveiligingsflaws opzoekt, ze aan de eigenaar verteld)
Cracker (Zwarte hacker, iemand die beveiligingsflaws misbruikt)

Maar cracker word ook gebruikt voor mensen die 'cracks' bouwen (kopieer-beveiliging of S/N kraken)

er is nog steeds veel onduidelijkheid over, mede omdat het nergens hetzelfde is vastgelegd, maar het ziet ernaar uit dat de meerderheid crackers als zwarte hackers bedoelt, hackers dus goed zijn. Maar wat crack-makers dan zijn...
Daar ben ik het helemaal mee eens . Crack-makers zijn gewoon crackers, ze misbruiken iets, Hackers zijn ook niet legaal maar die doen er voorderest niets mee.

Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 11:56.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 11:54
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
freyk schreef op 22-05-2005 @ 12:38 :

Offtopic:
Volgens sommigen is het zo:

Hacker (Witte hacker, iemand die beveiligingsflaws opzoekt, ze aan de eigenaar verteld)

Maar cracker word ook gebruikt voor mensen die 'cracks' bouwen (kopieer-beveiliging of S/N kraken)

er is nog steeds veel onduidelijkheid over, mede omdat het nergens hetzelfde is vastgelegd, maar het ziet ernaar uit dat de meerderheid crackers als zwarte hackers bedoelt, hackers dus goed zijn. Maar wat crack-makers dan zijn...
Oud 22-05-2005, 13:58
Gimme more beer
Citaat:

In feite is dat gewoon hetzelfde. De een heeft alleen wat publiekere doeleinden en de ander klooit wat aan voor zichzelf.

Maar ik haat dat interessant doen, hackers zijn er, ze doen goed werk voor mij, crackers zijn er, zoeen heeft gisteren onze server gekraakt. Dat is alles wat ik hoef te weten. Uiteindelijk trek ik aan het langste eind, dat weet ik ook.
Oud 22-05-2005, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Offtopic:
....
Maar wat crack-makers dan zijn...
Offtopic: volgens mij: mensen die no-cd patches/cracks maken doen aan reverse engineering, bij het cracken van een programma haal je er alleen info uit (als een serial algorithme oid) waarmee het orginele programma illegaal gebruikt kan worden, bij reverse engineering verander je de software zodanig dat deze gebruikt kan worden.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 18:31
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
fosje schreef op 22-05-2005 @ 18:18 :
Offtopic: volgens mij: mensen die no-cd patches/cracks maken doen aan reverse engineering, bij het cracken van een programma haal je er alleen info uit (als een serial algorithme oid) waarmee het orginele programma illegaal gebruikt kan worden, bij reverse engineering verander je de software zodanig dat deze gebruikt kan worden.
Offtopic:

lol, ja dat weet ik lieverd, maar welke naam ze dan krijgen, daar doelde ik op. want je kan ze dan niet zomaar onder de term 'crackers' zetten

Oud 22-05-2005, 18:57
Diary of Dreams
Citaat:
dafelix schreef op 22-05-2005 @ 19:31 :
Offtopic:

lol, ja dat weet ik lieverd, maar welke naam ze dan krijgen, daar doelde ik op. want je kan ze dan niet zomaar onder de term 'crackers' zetten

Volgens mij kan je ze gewoon crackers noemen.
Oud 22-05-2005, 19:42
Gimme more beer
Citaat:
dafelix schreef op 22-05-2005 @ 19:31 :
Offtopic:

Jawel, want in principe is het precies hetzelfde, lieverd...
Oud 22-05-2005, 19:49
Verwijderd
Offtopic: in principe is het niet precies hetzelfde, waarom heb ik in mijn vorige post uitgelegd (bij reversen komt ook nog een hoop andere kennis kijken) en welke naam, ik noem mezelf altijd 'reverser' (ik doe het voor de fun/sport wel eens)

Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 07:49
Verwijderd
Mogen we hier ff een verschil maken tussen HACKERS en Skiddy's/Crackers...

Deze laatste groep zijn echt lame, en doen het alleen maar uit verveling! Een andere irriteren en opzadelen met een probleem. Niet echt mijn dingetje zou ik zeggen... Dat soort gasten moet je gewoon overrijden met een auto. De meeste van deze gasten hou je overigens goed tegen met een middelmatige beveiliging deze mensjes tegen (router/firewall)

Daarnaast heb je hackers die bij de grote gebruikers (lees bedrijven) binnen gaan. Dat zijn hackers! (in mijn ogen)... Die zullen dan ook nooit een zielige thuisgebruiker aanvallen. Wat voor een eer behaal je hieraan?

Gr Patrick
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 08:59
Gimme more beer
Citaat:
fosje schreef op 22-05-2005 @ 20:49 :
Offtopic: in principe is het niet precies hetzelfde, waarom heb ik in mijn vorige post uitgelegd (bij reversen komt ook nog een hoop andere kennis kijken) en welke naam, ik noem mezelf altijd 'reverser' (ik doe het voor de fun/sport wel eens)
Ja natuurlijk komt er een hoop andere kennis bij kijken. Maar dat neemt niet weg dat het in feite hetzelfde is?
Oud 23-05-2005, 09:43
Verwijderd
Offtopic: Jeej, weer zo'n topic met de discussie wat een hacker is of niet. Het blijft van alle tijden he
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 09:59
Diary of Dreams
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-05-2005 @ 09:59 :
Ja natuurlijk komt er een hoop andere kennis bij kijken. Maar dat neemt niet weg dat het in feite hetzelfde is?
Precies.
Oud 23-05-2005, 14:41
dragonstorm
dragonstorm is offline
de originele term van 'hacker' is iemand die graag problemen oplost, vooral maar niet uitsluitend met betrekking tot computers.

Dat dit de originele term is (en niet het 'computerkraken') kan worden afgeleid uit het gegeven dat de term 'hacker' ouder is dan computerbeveiliging. (immers, ten tijde van ITS waren er ook al 'hackers', en ITS kende geen beveiliging)

Dat kunnen idd ook beveiligingsproblemen (lees: proberen in te breken in een andere computer) zijn. Maar dan kom je meer in het domein van 'crackers' die voor hun plezier dingen voor anderen verneuken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 17:47
Diary of Dreams
Het lijkt me denk ik ietsjes beter als we nog door gaan praten hierover dat we dat in een ander topic doen, volgens mij hebben we het niet echt meer over het begin onderwerp ^^.
Oud 23-05-2005, 18:30
Gimme more beer
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 23-05-2005 @ 18:47 :
Het lijkt me denk ik ietsjes beter als we nog door gaan praten hierover dat we dat in een ander topic doen, volgens mij hebben we het niet echt meer over het begin onderwerp ^^.
Nou en? Het onderwerp was toch afgesloten?
Oud 26-05-2005, 08:22
Blaatkop
Blaatkop is offline
Citaat:
Goes15 schreef op 23-05-2005 @ 08:49 :
Mogen we hier ff een verschil maken tussen HACKERS en Skiddy's/Crackers...

Deze laatste groep zijn echt lame, en doen het alleen maar uit verveling! Een andere irriteren en opzadelen met een probleem. Niet echt mijn dingetje zou ik zeggen... Dat soort gasten moet je gewoon overrijden met een auto. De meeste van deze gasten hou je overigens goed tegen met een middelmatige beveiliging deze mensjes tegen (router/firewall)

Daarnaast heb je hackers die bij de grote gebruikers (lees bedrijven) binnen gaan. Dat zijn hackers! (in mijn ogen)... Die zullen dan ook nooit een zielige thuisgebruiker aanvallen. Wat voor een eer behaal je hieraan?

Gr Patrick
Het is hier helemaal niet de discussie om daar duidelijkheid in te scheppen. Ik denk dat iedereen wel bedoeld wat TS zelf bedoeld. Of ik nou een hacker, cracker of scriptkiddie ben... het maakt hier allemaal even nix uit !
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 09:54
freyk
freyk is offline
Leuk om de boel ff te herhalen , blaatkop.

Laatst gewijzigd op 26-05-2005 om 10:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten