Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2005, 20:49
pietervdb
pietervdb is offline
Hallo :_)

Ik ben erg geintreseerd in programeren. En ik heb al vele spellen/ programma's geschreven. Ik heb metname veel ervaring in Visual Basic en alle andere op Basic gerichte talen maar ik vraag me af of C++ ook niet wat is.

Ik weet dat C++ een vrij moeilijke taal is omdat het een nogal uitgebreide taal is. Echter ik ben wel erg geintresseerd. Kan iemand die ervaring heeft in C++ mij misschien een beetje tips geven over hoe te beginnen? Of over zijn/haar ervaringen in C++? Dat zou ik heel leuk vinden.

Groetjes

Pieter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2005, 21:16
Verwijderd
Okee, dit is niet wat je als antwoord op je vraag zou verwachten, maar zeker serieus bedoeld!

Je doet nu VWO. Dus strax ga je waarschijnlijk naar de universiteit. Daat betaal je collegegeld (plm 1500 per jaar); daarvoor mag je zoveel colleges volgen/studies doen als je wilt.
Meld je daarom behalve voor de studie van je keuze ook aan voor Informatica of iets dat erop lijkt. Ga vervolgens alleen naar de vakken die je leuk lijken. Bijvoorbeeld een programmeervak met c++ of een andere leuke taal.
Bedenk dat dit vrijblijvend is! Red je het niet, dan haal je het vak niet. Nou en? Het was toch niet de studie waar je voor ging? Sterker nog... In principe hoef je niet eens tentamen te doen. Ga je alleen naar colleges en practica. En zelfs daar hoef je niet altijd heen! Als je niet komt/het vak niet haalt: geen haan die ernaar kraait. Vettig toch?!

Voordelen:
- Je leert programmeren. En meteen goed.
- Misschien hou je er ook nog een computeraccount van een andere faculteit aan over, en die komen altijd wel een keer van pas...

Nadelen:
- Het kost tijd >>> Juh. Maar dat zou het je ook kosten als je het uit een boek leert...
- Het niveau is hoog. Dus moet je er flink aan werken >>> Hey, sinds wanneer is een hoog niveau van onderwijs een nadeel? En als je iets wilt leren moet je er sowieso voor werken.
- Je moet wachten tot je gaat studeren >>> Ja, sorry. Niet onderuit te komen. Maar dan heb je ook wat

Hoop dat je er iets aan hebt...

Joost
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 21:26
pietervdb
pietervdb is offline
haha!
Ja klinkt heel logisch maar ik wil eigenlijk wel wat eens proberen in c++ of moet ik daar toch effe op wachten??
Kijk visual basic was een taal die ik erg snel doorhad en waarin ik nu redelijk geadvanceerde programma's schrijf. ( je leert het binnen een jaar) als dit niet zo het geval is in C++ kan ik misschien beter wachten, of schrijf je al na een jaar in C++ redelijke programma's? Misschien is het ook goed om al een voorsprongetje te hebben voordat je het op de UT Leert. Wie weet, maar bedankt voor je hulp man. TOF
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 21:37
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Ik ben zelf een paar jaar geleden gewoon met 0 prog ervaring begonnen met c++. Gewoon boek halen bij de bieb of boekhandel en hoofdstuk voor hoofdstuk doorwerken en alles probere te snappen. Als je een beetje de basis onder de knie hebt kan je beginnen met oefeningen die overal op internet te vinden zijn. Je heb allerlei leuke puzzeltjes wat je op weg helpt om je gevoel voor algortimes op te bouwen.
Nu weet ik niet of jij daar zoveel behoefte aan hebt aangezien je zegt dat je ervaring hebt met vb.
Als ook dat gelukt is kan je wat gerichter beginnen te werken en bv simpele apps gaan maken, bv een server client chat prog, weet ik veel een rekenmachine noem t maar op.
C++ is idd heel uitgebreid, en t begin is ook zeker niet moeilijk, echt zoals met alle programmeertalen kan je het jezelf zo moeilijk maken als je wil. Het enige wat effe wennen zal zijn voor jou (behalve de syntax) is geheugenmangment, je ontkomt er namelijk niet aan om geheugen te alloceren enzo, iets wat in talen als vb volgens mij vanzelf gebeurt.
Het enige wat in het begin je wrs wel tegenvalt, c++ is uitzichzelf een taal voor commandline applicaties, het zal dus een heel tijd duren om win32 programma's te maken aangezien dat een api is en niet standaard c++ is zeg maar (beetje ongelukkige omschrijving, misschien datiemand dit efe beter kan doen).
VB is als ik me niet vergis wel standaard voor win32.

Kortom het is een hele mooie taal, maar als je t écht goed wil beheersen moet je rekenen dat je er een hele poos voor uit moet rekken en veel mee bezig moet zijn.

Citaat:
pietervdb schreef op 20-05-2005 @ 22:26 :
haha!
Ja klinkt heel logisch maar ik wil eigenlijk wel wat eens proberen in c++ of moet ik daar toch effe op wachten??
Kijk visual basic was een taal die ik erg snel doorhad en waarin ik nu redelijk geadvanceerde programma's schrijf. ( je leert het binnen een jaar) als dit niet zo het geval is in C++ kan ik misschien beter wachten, of schrijf je al na een jaar in C++ redelijke programma's? Misschien is het ook goed om al een voorsprongetje te hebben voordat je het op de UT Leert. Wie weet, maar bedankt voor je hulp man. TOF
Het ligt eraan hoeveel tijd je erin stopt, het maken van geavanceerde programma's is meer kennis van programmeren dan van een specifieke taal

Laatst gewijzigd op 20-05-2005 om 21:39.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 23:53
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 20-05-2005 @ 22:37 :
Het ligt eraan hoeveel tijd je erin stopt, het maken van geavanceerde programma's is meer kennis van programmeren dan van een specifieke taal
Inderdaad. Het aloude adagium: bad programmers can write bad code in any language. Het omgekeerde is ook waar. Ik ben zelf niet zo'n fan van C++, al is het natuurlijk wel een hele krachtige taal.
Oud 21-05-2005, 00:14
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
pietervdb schreef op 20-05-2005 @ 21:49 :

Ik ben erg geintreseerd in programeren. En ik heb al vele spellen/ programma's geschreven. Ik heb metname veel ervaring in Visual Basic en alle andere op Basic gerichte talen maar ik vraag me af of C++ ook niet wat is.

Ik weet dat C++ een vrij moeilijke taal is omdat het een nogal uitgebreide taal is. Echter ik ben wel erg geintresseerd. Kan iemand die ervaring heeft in C++ mij misschien een beetje tips geven over hoe te beginnen? Of over zijn/haar ervaringen in C++? Dat zou ik heel leuk vinden.

Groetjes

Pieter
Ik had na 8 jaar VB ook wel trek in een nieuwe taal,
maar ik ben assembly gaan doen. en dat bevalt nog steeds zeer goed

vanaf mijn opleiding en mijn hobby doe ik nu ook C++ en Java.

maar C++ vind ik toch een relatief meoilijke taal
assembly vind ik persoonlijk ook een stuk makkelijker dan C++
je moet wle iets meer zelf doen, maar het is stukken makkelijker
Oud 21-05-2005, 00:52
pietervdb
pietervdb is offline
Dr HenDre , "Het enige wat in het begin je wrs wel tegenvalt, c++ is uitzichzelf een taal voor commandline applicaties, het zal dus een heel tijd duren om win32 programma's te maken aangezien dat een api is en niet standaard c++ is" Goed punt maar is dit dan op te lossen met behulp van visual C++?

Ik ben het met je eens dat het ook lang zult duren voordat je een redelijke applicatie schrijft in C++. DE tip om boeken over C toe zoeken in de bieb vind ik een goed idee, dat kan nog wel eens beter zijn dan zoeken op het internet

Manuzhai , "bad programmers can write bad code in any language. Het omgekeerde is ook waar. Ik ben zelf niet zo'n fan van C++, al is het natuurlijk wel een hele krachtige taal."

Eigenlijk ben ik het ook helemaal met je eens, C++ is echt een krachtige taal waarmee ALLES te maken is, hetgeen wat niet zo gemakkelijk te doen is als in JAVA of bijv in VB. Maar C++ vraagt zoals je zei veel tijd om te leren ja. Ik kan me voorstellen dat als je een andere taal kent (een simpelere zoals VB) dat je je afvraagt waarom overgaan op C++. Want VB heeft bijvoorbeeld ook mogelijkheden om spellen te maken, (Direct draw, Direct X programmeren is allemaal te doen in VB) zelf zijn er 3d engines voor VB. etc TrueVision3d . Toch lijkt C++ een handige taal als je voor andere platformen wilt programeren of is dat niet zo? bijvoorbeeld voor de GBA, PSP,Palm, Pocket PC.

Warsocket: Wat zijn de mogelijkheden van Assembly? Ik ken assembly voor de TI 83 plus, rekenmachine. En ik heb gehoort dat er binnenkort ook een ASM programma komt voor de Ti calculator om ASM programma's direct op de rekenmachine te programeren, TITANASM heet het programma. Misschien wat voor jou? Lijken alle ASM talen op elkaar??

In iedergeval ben ik erg blij met jullie reacties. Ik denk dat ik een x een C++ boek leen en probeer met Visual Studio te beginnen.
Ik ben eigenlijk zelf niet zo iemand die vind dat ik alle talen moet kennen en goed eigenlijk is overal een beetje van kennen ook wel goed. Dus een beginnetje maken in C++ lijkt me nooit verkeerd. Thanks voor de help Als jullie dan nog ooit een vraag mochten hebben over VB (haha) kan ik je vast wel helpen.

Op dit moment ben ik bij informatica samen met drie andere lui weer eens spel te programeren in VB.
Ik moet toegeven dat het aardig lukt en grafisch kun je ook veel doen, iets wat je niet zo snel zou zeggen van VB. (Mits je natuurlijk wat externe Dlls of OCX erbij haalt waar je vast wel van gehoort of gelezen hebt)

Nogmaals thanks!!!!! en alle overige informatie is van harte welkom!
Groetjes Pieter
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 01:44
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
pietervdb schreef op 21-05-2005 @ 01:52 :

Warsocket: Wat zijn de mogelijkheden van Assembly? Ik ken assembly voor de TI 83 plus, rekenmachine. En ik heb gehoort dat er binnenkort ook een ASM programma komt voor de Ti calculator om ASM programma's direct op de rekenmachine te programeren, TITANASM heet het programma. Misschien wat voor jou? Lijken alle ASM talen op elkaar??

De mogelijkheden zijn alles, das ook een mooi punt van assembler
wat met je processor kan kan je met assembly doen. Ik programmeer asm voor de pc rekenmachine vind ik niet zo boeiend
en qua syntax lijken de assembler talen redelijk op elkaar (ookal is er geen standaard)

maar qua commando's niet. Iedere soort cpu heeft nl zijn eigen opcodes (operaties). met echt basis assembly programmeer je namelijk de operaties die je processor uitvoert

voorbeeldje uit masm (assmbler voor win32 (en straks ook win64)):
stel je wilt a bij b optellen en er c van af trekken
(ik zal er ff in vb syntax bijzetten wat er gebeurt)

mov a, eax
eax = a (dit moet ff omdat a b en c in het geheugen staan en je meestal operaties uitvoert van geheugen naar register [eax is een register] of vna register naar register)

add eax, b
eax = eax + b

sub eax, c
eax = eax - c

en de declaratie van je variabelen ziet er dan zo uit
a dword 5 ;ff voorbeld waarden
b dword 9
c dword ? ; een boeit niet wat er nu in staat want ik zet er een antwoord in variabele

nja als je het intressant vind moet je maar eens op google kijken voor "art of assembly"

edit: en als je C++ of asm gaat doen dan ga je botsen met pointers en wat dat ook alweer zijn (daar heb ik het langste over gedaan met mijn vb ervaring toen ik asm ging leren, maar in c++ kom je ze ook tegen)

Laatst gewijzigd op 21-05-2005 om 01:53.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 09:31
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
pietervdb schreef op 21-05-2005 @ 01:52 :
Dr HenDre , "Het enige wat in het begin je wrs wel tegenvalt, c++ is uitzichzelf een taal voor commandline applicaties, het zal dus een heel tijd duren om win32 programma's te maken aangezien dat een api is en niet standaard c++ is" Goed punt maar is dit dan op te lossen met behulp van visual C++?
Dat zou ik je dus zeker afraden, visual c++ is gewoon c++ alleen dan uitgebreid. Als je geen kaas hebt gegeten van c++ kan je nooit fatsoenlijk visual c++ leren
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 16:54
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 21-05-2005 @ 10:31 :
Dat zou ik je dus zeker afraden, visual c++ is gewoon c++ alleen dan uitgebreid. Als je geen kaas hebt gegeten van c++ kan je nooit fatsoenlijk visual c++ leren
Waarom ? Visual c++ is gewoon een IDE (van wereldklasse)
Het vergemakkelijkt juist het proggen in c++
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 19:52
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 26-05-2005 @ 17:54 :
Waarom ? Visual c++ is gewoon een IDE (van wereldklasse)
Het vergemakkelijkt juist het proggen in c++
Ja maar niet als je niets van c++ af weet. Het vergemakkelijkt het idd, maar als je niet of nauwelijks snapte hoe c++ in elkaar zit en hoe het werkt, raakt c++ een groot deel van zn fucntionaliteit kwijt simpelweg omdat je vastzit aan wat je ide kan, en kan je zelf geen uitbreidingen maken. Misschien een beetje vreemd omschreven maar ik dnek dat je wel snapt wat ik bedoel
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 18:46
Marcade
Marcade is offline
@pietervdb.

Mss. vind je http://www.freebasic.net/ ook wel interessant. Een nieuwe basic compiler die programmeert als qbasic, maar wel de vrijheid en kracht heeft van C, en daarnaast inline ASM ondersteunt en 32-bit is (en dus libraries zoals openGL etc, etc ondersteunt).

Is nog wel koud een paar maanden in ontwikkeling maar is wel veelbelovend.

(oh ja, je kan er ook linux binaries mee compileren)

Laatst gewijzigd op 27-05-2005 om 18:51.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 19:11
pietervdb
pietervdb is offline
Hoi Marcade heel erg bedankt voor de freecompiler. Het lijkt me leuk om daar eventjes mee te klooien. Thanks.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 19:44
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 26-05-2005 @ 20:52 :
Ja maar niet als je niets van c++ af weet. Het vergemakkelijkt het idd, maar als je niet of nauwelijks snapte hoe c++ in elkaar zit en hoe het werkt, raakt c++ een groot deel van zn fucntionaliteit kwijt simpelweg omdat je vastzit aan wat je ide kan, en kan je zelf geen uitbreidingen maken. Misschien een beetje vreemd omschreven maar ik dnek dat je wel snapt wat ik bedoel
Euh jaja, bvb als je een MFC-app maakt.
Maar stel dat je gewoon hello world wilt maken, klik je gewoon op 'nieuw project' - ... - 'hello world'.
Makkelijk toch
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 21:17
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
pietervdb schreef op 20-05-2005 @ 21:49 :

Groetjes

Pieter

C++ is niet zozeer moeilijk omdat 'm uitgebreid is. Ik zou zeggen dat Visual Basic uitgebreider is. C++ (en C, waar ik meer ervaring mee heb) is moeilijk om de volgende reden:

-het is weinig fouttolerant
-het is wel de bedoeling dat je wiskunde een beetje begrijpt
-het is vrij low-level

Voordeel is wel dat het snel is en er heel veel programma's in worden geschreven. Je kunt met C++ wel makkelijk een baan vinden.

Als je echt wil leren programmeren, zou ik eerder python aanrdaen, dat is heel goed gedocumenteerd, en ontworpen met vrij moderne principes. (Vrij LISP achtig, eigenlijk).
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 00:18
pietervdb
pietervdb is offline
Hoi dragonStorm

Waar ik op zoek ben is vergelijkbaar met Visual Basic, een makkelijke taal maar uitgebreid. Ook zou ik gemakkelijk van jpg, bmp's, gifs gebruik kunnen maken zoals in VB.
Ik ben voornamelijk opzoek naar een andere programmeer taal/omgeving omdat VB niet meer zo krachtig is en ik er wel eens op ben uitgekeken. Ook lijkt het me leuk om een spel te maken en deze x niet in VB.
Biedt Python dit?

thanks

Edit: of heb je een voorbeeld applicatie?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 09:27
dragonstorm
dragonstorm is offline
ja, python biedt standaard heel veel libraries, en er zijn er makkelijk meer toe te voegen.

Voorbeeldapplicaties? Daarvan weet ik er wel een paar, maar die draaien wel praktisch allemaal op linux. Lphoto is een voorbeeld, verschillende speeltjes in GNOME zijn voorbeelden. Ook schrijven de mensen van google een hoop in python.

Ik denk dat als je even rondkijkt je wel een hoop vindt.

Belangrijker dan dat vindt ik eigenlijk dat python een vrij moderne taal is, opgebouwd volgens object-georienteerde principes enzo, en je kunt er ook functioneel mee programmeren

Bovendien is er een goede windows interpreter voor beschikbaar (hoewel imho ontwikkelwerk beter gaat op een linux/bsd box, maargoed).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten