Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2001, 19:49
Speedo
Speedo is offline
Hoi mensjes

Probleempje: Als je via internet een stuk text gaat verzenden lijkt het me nogal handig om dat in een formaat te doen dat nogal klein is.

IDtje: Stel je voor dat ongeveer 10% van de letters geen gewone letter is(=een hoofdletter of whatevvr else niet tussen ASCII 65 en ASCII 91 rondzweeft). Inplaats van bytes die uit acht bits bestaat maak je "bytes" van 5 bits. Daar kunnen dus 2^5=32 getallen in. Alle 26 letters van het alfabet vertaal je naar een getal tussen 1 en 26. Vervolgens ga je op zoek naar de ((32-26)+1) letters die behalve de gewone letters het meest voorkomen. Dan reserveer je nog een speciaal getal. Dat speciale getal geeft aan dat het getal dat erna komt een speciaal teken is waardoor je nog een keer ruimte hebt voor 32 verschillende tekens. Als je dus mijn onderwerpje op deze manier zou coderen:

"Vraagje voor computerfreaks" = 27 bytes.

26 daarvan defineren we als "normaal" en de hoofdletter V heeft een speciaal teken nodig:

(n bytes)(26+2)*(8/5)=18 bytes = winst van 33%.

Jullie meningen graag.......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2001, 20:11
LB06
LB06 is offline
Kunt altijd moeilijk gaan doen over een paar (k)bytes. ja.

[Dit bericht is aangepast door LB06 (13-11-2001).]
Met citaat reageren
Oud 13-11-2001, 20:24
Chimera
Chimera is offline
Wat denk je dat programma's als WinZIP enzo doen?

Zoek eens naar de volgende algorithmen:
Huffman en
LZW

Huffman doet ongeveer wat jij bedoelt, LZW gaat nog een stap verder en encodeert veelvoorkomende 'woorden' als (korte) getallen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 07:17
Dutchian
Dutchian is offline
Het lijkt wel of je een schoolboek ben ingedoken met die formules
Oud 14-11-2001, 08:42
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Speedo schreef:
Probleempje: Als je via internet een stuk text gaat verzenden lijkt het me nogal handig om dat in een formaat te doen dat nogal klein is.
Dat wordt al gedaan

Ooit van TCP/IP compressie gehoord?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 08:44
Marc S
Marc S is offline
Vooral modems gebruiken allerlei technieken voor compressie, een 56k modem heeft niet zoveel baud als je zou verwachten
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 10:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Vooral modems gebruiken allerlei technieken voor compressie, een 56k modem heeft niet zoveel baud als je zou verwachten
2400 baud, net zoveel als een 33k6.

Verder is 56k6 het maximum aan doorvoer exclusief compressie. Bij HTML files e.d. kun je in princiepe dus meer dan 56k6 halen. Dat een 56k6 modem meestal geen 56k6 haalt komt omdat je voor 56k6 een perfecte lijn nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 10:50
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
Chimera schreef:
2400 baud, net zoveel als een 33k6.
My point exactly

Citaat:
Verder is 56k6 het maximum aan doorvoer exclusief compressie. Bij HTML files e.d. kun je in princiepe dus meer dan 56k6 halen. Dat een 56k6 modem meestal geen 56k6 haalt komt omdat je voor 56k6 een perfecte lijn nodig hebt.
Er is een verschil in hardware- en softwarematige compressie. Ik weet het nu niet meer precies, maar volgens mij werkt dat hele 56k6 modem met allerhande compressietechnieken om 56k6 te halen

Stond ooit ergens in mijn opleiding
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 11:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Marc S schreef:
Er is een verschil in hardware- en softwarematige compressie. Ik weet het nu niet meer precies, maar volgens mij werkt dat hele 56k6 modem met allerhande compressietechnieken om 56k6 te halen
Hmm. Voor zover ik weet gebruikt 56k6 zo efficient mogelijk de bandbreedte. Je hebt ook een minder hoge up dan downstream. Hardware compressie heeft net zo als softwarecompressie in het geval van grote files e.d. weinig te betekenen.

Maar er zijn geloof ik drie verschillende 56k6 standaarden, dus wie wat nu precies op welke manier doet is me ook een beetje wazig.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 11:13
Marc S
Marc S is offline
Stukje uit mijn aantekeningen gevonden:

Citaat:
De begrippen baud en bps leveren nogal een verwarring op. In de datacommunicatie wordt de transportsnelheid altijd in bits per seconde (bps) opgegeven. De baud stamt uit de tijd van de telegrafie en geeft het aantal analoge toestandsveranderingen op het medium aan. Bij eenvoudige modulatie (1 op 1) is het aantal analoge toestandsveranderingen gelijk aan het aantal verstuurde bits. Bij complexere modulatietechnieken worden er echter meerdere bits tegelijk gecodeerd (multibit codering), waardoor het aan bits per seconde hoger ligt als het aantal baud.
Het was iig iets met die modulatietechnieken

Hmmz, voor de rest zou ik in de boeken moeten kijken, maar die heb ik niet bij de hand.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 14:55
Chimera
Chimera is offline
Bps <-> baud is heel simpel.

Stel een 0 op de lijn is -1V, en een 1 = +1 v. Per modulatie stuur je dus 1 bit over. Bij 2400 baud is de bitrate 2400bps.

Als je daarentegen -4,-3,-2,-1,1,2,3 en 4V gebruikt (8 mogelijkheden) stuur je per modulatie 3 bits over. 2400 baud * 3 = 7200bps.

In het geval van een telefoonmodem werk je niet met voltages maar met verschillende toonhoogtes. Ik geloof dat de baudrate nog steeds 2400 baud is, maar bij 33k6 worden 14 verschillende toonhoogten gebruikt. Hoe het bij 56k6 zit weet ik zo niet precies.

FF ter info voor de rest, neem aan dat jij het al wel weet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten