![]() |
|
Bidden helpt niet bij hartoperatie
Uitgegeven: 15 juli 2005 07:50 LONDEN - Gebeden voor mensen die een hartoperatie moeten ondergaan, verhogen hun kansen op genezing niet en maken evenmin de kans op overlijden kleiner. Het Britse medische tijdschrift The Lancet publiceert zaterdag een ongebruikelijk onderzoek waarmee de gebrekkige invloed van gebeden wetenschappelijk is vastgesteld. Amerikaanse artsen van het Duke Universitair Medisch Centrum in North Carolina onderzochten 748 patiënten die op het punt stonden onder plaatselijke verdoving een slagaderlijke hartoperatie met een catheter te ondergaan. De groep patiënten werd verdeeld in mensen voor wie op afstand gebeden gezegd werden door christenen, moslims, joden, boeddhisten en andere gelovigen en patiënten voor wie niemand zich tot hogere machten richtte. Bovendien kreeg de helft van elke groep begeleiding aan het bed met muziek, ademhalingstechnieken en het gebruik van het voorstellingsvermogen. Hartaanval Na zes maanden bleek dat er geen wezenlijk verschil was tussen de patiënten voor wie was gebeden en de andere zieken. Een vergelijkbaar aantal mensen was overleden, had een hartaanval gehad of moest opnieuw worden opgenomen in het ziekenhuis. De mensen die begeleiding aan het bed hadden gehad, bleken daarvan echter wel baat te hebben. Ze waren minder gespannen en bezorgd voorafgaand aan de operatie en het aantal overlijdens in die groep was na een half jaar iets lager dan in de groep patiënten die het zonder de technieken had moeten doen. http://www.nu.nl/news/558014/83/Bidd...toperatie.html wat is jullie mening?
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
idd.. toch leuk, zo gaan uiteindelijk alle discussies op religie ![]()
Laatst gewijzigd op 15-07-2005 om 10:58. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voedsel e.d.? Je zou kunnen stellen dat dat er gewoon was --> niet bewijsbaar en je zou kunnen stellen dat God daar verantwoordelijk voor is geweest --> ook niet bewijsbaar 2 keuzes, de ene wat makkelijker als de ander, maar of de makkelijkere keuze ook de beste is betwijfel ik |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Volgens jouw logica is die claim dus even waar als al die anderen, mee eens? ![]() En zelfs dan nog is er genoeg in te brengen tegen het zomaar verzinnen en uit de lucht grijpen van allerlei zaken, puur omdat het tegendeel niet bewezen kan worden.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Er zijn onverklaarbare zaken op de wereld, sommige mensen brengen daar een God in, sommige mensen proberen het te bewijzen, maar zullen het uiteindelijk niet kunnen. en dan kom je uit bij Twanos Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wie is het die Hem verantwoordelijk kan achten? Verantwoording nemen betekent indirect toch dat je bij het niet nakomen ervan erop aangesproken of zelfs berispt kunt worden? Enerzijds kan ik me niet voorstellen dat Hij zich zou moeten verantwoorden tegenover Zijn creatie (dat moeten volgens de christelijke leer wij als mens toch zodra we boven komen?), en anderzijds kan ik me niet voorstellen dat bij controle door de chef avondploeg de Heer gemaand wordt zich harder in te zetten omdat hij met het aantal op deez' aard levende katholieken zijn targets niet haalt ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Saailellen doorboren #1240 Verwijderd | 500 | 12-12-2010 15:20 | |
Lifestyle |
Wow Back Door Man | 500 | 14-06-2006 14:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gebedsgenezingen Rohit | 156 | 25-07-2005 12:58 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 18-07-2005 00:38 | |
De Kantine |
Wie gaat er met me meebidden voor de kwestie Israel Palestina? Isa | 50 | 01-06-2004 16:24 | |
De Kantine |
O Goden te hoge hemel... Ovidius | 76 | 26-02-2004 15:19 |