Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2005, 19:54
Tinkk
Tinkk is offline
Ik heb binnenkort een debat in de klas en mijn stelling is:
"Er moet 1 autoloze dag per maand komen"
Zijn jullie hier voor of hier tegen? Geef je argumenten
alvast bedankt xx

Laatst gewijzigd op 31-05-2005 om 19:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2005, 20:56
Cheenna
Cheenna is offline
Voor!

Maar dat komt denk ik omdat ik zelf nog geen auto mag rijden.
Vind het wel rustig als het ingevoerd zou worden. Maar dan ook geen brommers scooters enz. Alleen fietsers en lopers toegestaan

Wel beetje aparte stelling trouwens
Oud 31-05-2005, 21:19
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
voor

beter voor het milieu
beter voor je gezondheid
minder ongeluk gevaar
rust
op de fiets gaan is ook beter voor de gezondheid
Oud 31-05-2005, 21:25
Verwijderd
Het lijkt me verstandig eens te vertellen wat je onder een 'autoloze dag' verstaat. Hoe zit het bijvoorbeeld met spoedeisende zaken zoals bijvoorbeeld ambulances e.d? Geldt het in een bepaalde gemeente of in heel Nederland? Geldt het ook buiten de bebouwde kom? Et cetera.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 13:42
Verwijderd
Ik kan maar 2 argumenten voor verzinnen maar die vind ik eigenlijk niet zo van belang:
- goed voor het milieu (wat maakt het uit of je 365 autodagen hebt of 353)
- rust (ik merk niks van files of verkeersdrukte als ik zelf niet in de auto zit)

Autoloze dagen zijn eigenlijk maar onhandig:
- stel dat je je bestemming heel erg moeilijk met het ov kan bereiken
- bussen en treinen zijn vaak al overvol laat staan als alle autorijders ook nog met het ov mee moeten
- wat betreft spoedeisende hulp?
- het is gewoon niet relaxt voor mensen die gewend zijn per auto te reizen
- waartoe kunnen autoloze dagen bijdragen? het is niet echt voor een heel goed doel
- wat betreft het transport per weg (vrachtautos, bezorgdiensten)
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 13:46
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 01-06-2005 @ 14:42 :
(...)
- waartoe kunnen autoloze dagen bijdragen? het is niet echt voor een heel goed doel
- wat betreft het transport per weg (vrachtautos, bezorgdiensten)
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 14:00
Tinkk
Tinkk is offline
Ik heb hem niet zelf verzonnen hoor Ik weet zelf dus ook niet precies wat de leraar onder een autoloze dag verstaat.. maar ik denk dat, als je een doordeweekse dag pakt, het dan gewoon onhaalbaar is. Dus waarschijnlijk wordt er een zondag bedoeld en op autoloze dagen mag dus wel openbaar vervoer rijden (politie en ambulances lijkt me ook).
En lijkt me dat er wordt bedoeld dat dit dan landelijk wordt ingevoerd, ook buiten de bebouwde kom.
Ik ben zelf tegen:

- het kost miljoenen om zo'n dag te organiseren en dat vind ik het gewoonweg niet waard. Dan kunnen ze dat geld beter investeren in dingen die ook echt helpen voor het millieu. Ik denk dat 12 dagen in een jaar dan gewoon te weinig is om ineens op het millieu te gaan letten.

- wat nu als er idd iemand uit je directe omgeving plotseling doodziek in het ziekenhuis ligt? Het OV heeft momenteel geen goede kwaliteit en het is duur ook.. je kunt moeilijk eerst een half uur op de bus wachten.

- men moet niet alleen 1 dag bewust rijden maar het hele jaar door. De overheid kan beter mensen bewuster maken van carpoolen of meer geld in het OV stoppen.

- veel mensen willen zelf kunnen bepalen wanneer of waar ze hun auto gebruiken wabt ze betalen zelf wegenbelasting, verzekering etc.

En natuurlijk, je hebt op zo'n dag meer rust en het is beter voor je gezondheid enzo, maar je krijgt de Nederlander toch de auto niet uit. Als je een goede gezondheid wil, moet je daar zelf op letten.
Oud 01-06-2005, 15:14
Tinkk
Tinkk is offline
Er zijn nog een paar voor-argumenten waar ik geen goede tegen-argumenten voor weet, misschien kunnen jullie helpen?

- Zo kan de automobilist tijdens een autoloze zondag zelf vaststellen dat veel van de verplaatsingen eigenlijk perfecte fiets- of wandelafstanden zijn.

- Minder kans op verkeersongelukken.

- Tijdens de autoloze zondagen kan de straat opnieuw aan de mensen worden gegeven, kunnen er buurtfeesten en ludieke manifestaties op straat worden georganiseerd, wat het aangetaste sociale weefsel alleen maar ten goede kan komen.

- Bevordering van het rationeel gebruik van de schaarse energiebronnen, in casu de fossiele Brandstoffen.
Oud 01-06-2005, 17:09
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 01-06-2005 @ 14:46 :
Ik bedoel te zeggen:
Waarom zou je autoloze zondagen invoeren als je geen goed statement kunt maken met argumenten pro.
Daarnaast verliezen bedrijven die te maken hebben/krijgen met wegtransport een deel van hun tijd c.q. inkomsten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten