Ik heb hem niet zelf verzonnen hoor

Ik weet zelf dus ook niet precies wat de leraar onder een autoloze dag verstaat.. maar ik denk dat, als je een doordeweekse dag pakt, het dan gewoon onhaalbaar is. Dus waarschijnlijk wordt er een zondag bedoeld en op autoloze dagen mag dus wel openbaar vervoer rijden (politie en ambulances lijkt me ook).
En lijkt me dat er wordt bedoeld dat dit dan landelijk wordt ingevoerd, ook buiten de bebouwde kom.
Ik ben zelf tegen:
- het kost miljoenen om zo'n dag te organiseren en dat vind ik het gewoonweg niet waard. Dan kunnen ze dat geld beter investeren in dingen die ook echt helpen voor het millieu. Ik denk dat 12 dagen in een jaar dan gewoon te weinig is om ineens op het millieu te gaan letten.
- wat nu als er idd iemand uit je directe omgeving plotseling doodziek in het ziekenhuis ligt? Het OV heeft momenteel geen goede kwaliteit en het is duur ook.. je kunt moeilijk eerst een half uur op de bus wachten.
- men moet niet alleen 1 dag bewust rijden maar het hele jaar door. De overheid kan beter mensen bewuster maken van carpoolen of meer geld in het OV stoppen.
- veel mensen willen zelf kunnen bepalen wanneer of waar ze hun auto gebruiken wabt ze betalen zelf wegenbelasting, verzekering etc.
En natuurlijk, je hebt op zo'n dag meer rust en het is beter voor je gezondheid enzo, maar je krijgt de Nederlander toch de auto niet uit. Als je een goede gezondheid wil, moet je daar zelf op letten.