Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2005, 13:50
the secret
the secret is offline
Hallo, ik ben op zoek naar software die ze op sommige scholen gebruiken om essays of scripties te controleren op plagiaat.. weet iemand namen van zo'n programma's ?

bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2005, 13:57
freyk
freyk is offline
Bij ons controleren ze de auteursnummer bij de eigenschappen van een word document (als we de boel digitaal inleveren)

Maar het is niet de "software" wat je zoekt.

Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 14:03.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 20:32
ILUsion
ILUsion is offline
Ik heb geen weet van het bestaan van die programma's; maar als het is om zelf te ontdekken of een tekst van op internet komt is het gewoon zeer simpel om gewoon enkele zinsstructuren door google te halen met dubbele aanhalingstekens rond. Probeer geen al te lange structuren erdoor te halen (veel typwerk en eventueel ook de kans dat er stukken uit verschillende werken gemengd staan) , maar ook geen al te korte(te veel resultaten).

Dat heeft mij al heel wat werk bespaard (leerkrachten die plagiaat plegen en invulteksten geven die integraal op internet te vinden zijn), die ik dus ook weer zo kan 'invullen'.

Meer info: http://www.edusite.nl/edusite/specials/10759#software
of via Google
Oud 01-06-2005, 13:24
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 31-05-2005 @ 21:32 :
Meer info: http://www.edusite.nl/edusite/specials/10759#software
of via Google
Wat zijn de kenmerken van e-plagiaat?

Er zijn verschillende herkenningspunten voor plagiaatgevallen. Gregg Senechal van The Instructors Guide To Internet Plagiarism noemt:
  • Werkstukken die refereren aan een college van een docent die niet verbonden is aan het betreffende instituut van de student en de beoordelende docent.
  • Werkstukken van lage kwaliteit. Het merendeel van de essays die op het internet te vinden zijn, is niet geschreven door wetenschappelijke 'toppers'.
  • Werkstukken die een eigen koers volgen en die door de studenten geforceerd worden bijgestuurd door (vreemd geplaatste) paragrafen aan te brengen die de tekst meer in lijn moeten brengen met het door de docent van te voren bepaalde onderwerp.
  • Werkstukken met een vreemde of zwakke layout. Sommige studenten plakken het essay in hun eigen tekstverwerker en printen het direct uit, met als resultaat dat de door hen gekozen layout op bepaalde plekken niet behouden blijft. Paginanummers kloppen niet overal, headings wisselen en er zijn lege regels en onverwachte paginabreaks te vinden
  • Werkstukken die zijn geprint vanuit de internetbrowser van de student (het ultieme en meeste trieste voorbeeld van kopieerwerk)
  • Werkstukken met referenties van boeken die niet verkrijgbaar ziin in de betreffende universiteitsbibliotheek, of alleen vreemde (dat wil zeggen anderstalige) bronnen kennen.

Wat ben je voor amateur als ook maar één van deze dingen toepassing heeft op jouw verslag/essay/rapport/etc.

Vooral deze is leuk:
Werkstukken die zijn geprint vanuit de internetbrowser van de student
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 13:51
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Krekker schreef op 01-06-2005 @ 14:24 :
Wat zijn de kenmerken van e-plagiaat?
Wat ben je voor amateur als ook maar één van deze dingen toepassing heeft op jouw verslag/essay/rapport/etc.

Vooral deze is leuk:
Werkstukken die zijn geprint vanuit de internetbrowser van de student [afbeelding]
Ik ken er genoeg die gewoon copy-paste doen en dan zouden afkomen met een document dat soms Comic Sans MS gebruikt, even later Arial, nog wat later Times New Roman en dan titeltjes die niet kloppen. Afdrukken vanop internet is nog zo iets (doe dan tenminste de moeite om te plakken en wat aan de opmaak te sleutelen: als de tekst wat van je eigen niveau is en de opmaak is hetzelfde als voor de rest van je documenten, dan heeft de leerkracht het in de meeste gevallen amper door.

Dat je boeken gebruikt die niet in de dichtsbijzijnde bibliotheek beschikbaar zijn gebruikt, is volgens mij niet zo'n probleem: soms heb je thuis wel van die boeken liggen, of kun je er wel via via aan geraken (maar vaak is anderstalige/moeilijke lectuur wel een voorteken van plagiaat bij zwakkere personen (=personen die waarschijnlijker plagiaat plegen)).
Reageren

Regels voor berichten