Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2005, 11:16
Verwijderd
Eind 2004 waren er 150 tibetaanse politieke gevangenen in China, waarvan er 100 boeddhistische monniken waren. Regelmatig sterven er politieke gevangenen tijdens hun gevangenschap, en er komen nog steeds verhalen van marteling naar buiten.

In Tibet worden de rechten van de Tibetaanse Boeddhisten en nationalisten nog steeds geschonden. Meer dan 250 gewetensgevangenen, velen onder hen monniken en nonnen, verblijven in gevangenschap. Het ' patriottisch educatief programma', gelanceerd door de Chinese autoriteiten in 1996 om de controle te verkrijgen over de kloosters en de abdijen en om de invloed van de verbannen Dalai Lama te ondermijnen, gaat door, evenals de restricties op de religieuze vrijheid van de populatie in het algemeen. Sommige buddhistische kloosters en abdijen werden gesloten door de Chinese autoriteiten; de monniken en nonnen werden uitgestoten en gearresteerd. Zij worden vastgehouden onder onmenselijke omstandigheden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tibet
http://www.tchrd.org/
http://www.freetibet.org/campaigns/s...ure/index.html

Net als elk land waarin mensenrechtenschendingen plaatsvinden is het walgelijk wat hier gebeurd. Maar nog vreemder is de geringe aandacht voor de situatie, waarom wordt er net als in darfur niet internationaal tegen opgetreden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2005, 11:16
Verwijderd
Da's jammer. Wachten tot China wat democratischer wordt.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:18
Joostje
Joostje is offline
*Geen belangen VS/ EU/ Rusland/ welk ander land dan ook
*machtige overheerser (China)
Oud 02-06-2005, 11:18
Verwijderd
www.projectaware.com

Overigens wordt ook in Darfur niet in letterlijke zin opgetreden, er is hooguit aandacht voor. Ook op Darfur is de kritiek juist dat er niets gedaan wordt omdat er geen strategische of economische belangen zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:22
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-06-2005 @ 12:18 :
www.projectaware.com

Overigens wordt ook in Darfur niet in letterlijke zin opgetreden, er is hooguit aandacht voor. Ook op Darfur is de kritiek juist dat er niets gedaan wordt omdat er geen strategische of economische belangen zijn.
iok denk juist dat ze dat bedoelt?

"waarom wordt er, net als in darfur, niet internationaal tegen opgetreden?"

komma's aangevuld,
Oud 02-06-2005, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 02-06-2005 @ 12:18 :
*Geen belangen VS/ EU/ Rusland/ welk ander land dan ook
Juist ja. Vooral dat punt.

En Darfur is ook een vergeten zaak. Men doet alsof er veel gedaan wordt, maar de hulp die daar geboden wordt is écht veel te weinig. Ik heb laatst een verschrikkelijke docu gezien over de problemen in Darfur.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:29
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-06-2005 @ 12:16 :
een spatje meedeleven kun je van jou ook nooit verwachten he
Oud 02-06-2005, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Spoonie schreef op 02-06-2005 @ 12:29 :
een spatje meedeleven kun je van jou ook nooit verwachten he
Op zichzelf heeft hij wel gelijk. Van Sudan/Darfur kun je nog betogen dat een Europese of gecombineerde Amerikaanse interventiemacht relatief eenvoudig kan binnenvallen, omdat Sudan verder een vrij nietsbetekenend land is (geen strategische relevantie, geen economische belangen, niet machtig). De reden dat er niet wordt binnengevallen is dezelfde: er is, behalve die genocide, geen reden toe.

Bij China ligt dat natuurlijk anders. Ook als je bijv. kijkt naar de overheersing van Taiwan dan zie je dat het onmogelijk is om daar als westen tegen op te treden (Japan kreeg onlangs nog een diplomatieke tik op de vingers van China omdat het niet enthousiast genoeg deed over de annexatiepogingen van China t.o.v. Taiwan). China en een economische en strategische grootmacht. Het westen laat het wel uit zijn hoofd om zich daarmee te bemoeien. De enige manier is dus diplomatie en verder wachten.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:41
JH
JH is offline
250 monniken en nonnen die gevangen zitten, tja dat is erg maar we hebben het over China en daar zijn nog een hoop dingen die moeten verbeteren.
Vandaag nog in de krant dat er dit jaar alleen al door gebrek aan veiligheid 6000 mijnwerkers zijn omgekomen, en nu krijgen ze het recht om ook eens te gaan staken en wordt er wat geld gestoken in verbetering van de veiligheid.
Het is relatief niet zo'n groot probleem voor een land als China waar er nog zoveel misstanden zijn.
Oud 02-06-2005, 12:34
ganralph
ganralph is offline
veruit de meeste schendingen van mensenrechten krijgen geen (of niet de goede) aandacht. in dat opzicht is de Tibet-situatie juist een van de bekendste...

verder precies wat er al gezegd is: China pak je niet zo maar aan en de winst zou voor andere landen te gering zijn
Oud 02-06-2005, 12:39
Verwijderd
Vervelende situatie in Tibet, maar wat kan je er tegen doen? Je kan moeilijk China aanvallen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 13:55
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Het Westen zou pal achter Tibet en Taiwan moeten gaan staan. Wat betreft die laatste: Amerika moet (en doet dat ook wel) heel duidelijk maken dat een aanval op de democratie Taiwan een aanval is op het Westen.

Tibet: Het Westen moet het steeds ter sprake brengen. Zoek publiciteit en maak de heersers in China duidelijk: mensenrechten ZIJN universeel en daar hebben jullie je (zoals iedereen) maar aan te houden!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:06
Verwijderd
Beetje weinig gevoel voor mondiale diplomatieke verhoudingen?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:08
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 02-06-2005 @ 14:55 :
Het Westen zou pal achter Tibet en Taiwan moeten gaan staan. Wat betreft die laatste: Amerika moet (en doet dat ook wel) heel duidelijk maken dat een aanval op de democratie Taiwan een aanval is op het Westen.

Tibet: Het Westen moet het steeds ter sprake brengen. Zoek publiciteit en maak de heersers in China duidelijk: mensenrechten ZIJN universeel en daar hebben jullie je (zoals iedereen) maar aan te houden!
Door dit stukje ben ik slachtoffer geworden van een niet te stoppen lachbui.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:10
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Beetje weinig gevoel voor mondiale diplomatieke verhoudingen?
In tegendeel! China wordt steeds sterker en machtiger. Juist nu moeten we invloed uitoefenen zodat China meer naar democratischer wordt. Ik zeg niet: val China binnen. Ik zeg niet: verneder ze. Maar maak duidelijk: (nogmaals) mensenrechten zijn ook universeel en julllie moeten je daar ook aan houden...

Voor de rest: werk constructief samen. Maar maak de Chinezen duidelijk: uiteindelijk zullen jullie wel democratisch moeten worden. Dat zal nog even duren, kost tijd. Maar het einddoel moet duidelijk zijn.
Ik ben van mening dat we die 'arrogantie' moeten hebben. Er is geen 'Aziatisch Model'. Er is geen Europes Model. We got the Enllightment. Dus als China serieus genomen wil worden (en dat willlen ze absoluut) dan zou ik zeggen: ga Kant onderwijzen, werk aan persvrijheid, rechten voor minderheden en maak je burgers gelukkiger!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:11
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-06-2005 @ 15:08 :
Door dit stukje ben ik slachtoffer geworden van een niet te stoppen lachbui.
Vertel!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:12
Verwijderd
Een klein probleempje is dat je China niet zomaar iets op kan dringen. Een groter probleempje is dat China zich he-le-maal niets aantrekt van wat anderen over het land zeggen. Ja, ik vind de situatie in Tibet ook ernstig, maar op het moment kunnen we niets doen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:18
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-06-2005 @ 12:16 :
Tibet was ( EN IS !!!) een zelfstandige soevereine staat waar china zonder enige aanleiding binnengevallen is en waar ze zich als beesten gedragen hebben..( en nog steeds doen)

taiwan is eigenlijk wat er nog over is van het keizerrijk china..
en is nooit door de communisten bezet geweest. ook een zelfstandige staat dus die door china bedreigt wordt
taiwan had van mij dan ook die onderzeeers gekregen.. en als het kom met 20 mark- 48 torpedo's gratis erbij.. in de hoop dat ze goed raak schieten

Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 14:21.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Raven schreef op 02-06-2005 @ 15:18 :
Tibet was ( EN IS !!!) een zelfstandige soevereine staat waar china zonder enige aanleiding binnengevallen is en waar ze zich als beesten gedragen hebben..( en nog steeds doen)
Het punt is nu juist dat jhet ondanks dat iedereen z'n reet zal roesten wat er daar gebeurd.
Oud 02-06-2005, 14:25
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Tibet is onafhankelijke staat. Maar.... Taiwan dan niet, want dat was 'altijd' deel van China.

Ehhh, maar wat is 'was altijd al'?

Georgie wilde onafhankelijk van Rusland (technisch gezien: de USSR). Logisch toch?! Maar dan wil Abchazie onafhankelijk van Georgie. O, en dat willen die Georgiers dan weer niet?

Mijn punt is: discussies over staten en entiteiten zijn hachelijke zaken. Friesland (was ook ooit onafhankelijk ).

Punt is wel: de meeste Tibetanen lijken me niet echt happy onder deel van China zijn.

Taiwan: ik zie het als een stukje democratisch China.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 16:52
Theo_Theelucht
Theo_Theelucht is offline
tis al luttele tiental jaren aan de gang
Oud 02-06-2005, 16:56
one.
one. is offline
Citaat:

Jongen, begrijp nou eens dat termen als 'jullie' op een forum met Nederlanders niet werken. Mensen die serieus in de politiek bezig zijn lezen dit soort fora niet.

Ontopic:

Het is afwachten..
Oud 02-06-2005, 17:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*lol*
Naieveling..
Oud 02-06-2005, 17:41
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik naief? Hhahaahahhaha. In tegendeel.

Appeasement was toch sinds Chamberlain een vies woord? Waarom zijn we dan zo laf tegen China? Ik zeg niet: bombaardeer Peking. Maar maak juist duidelijk: we willen jullie graag in de kring van 'Westerse' landen hebben. Jullie zijn welkom. Maar dan moeten jullie er wel wat voor doen!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 19:58
Verwijderd
Denk je ofzo dat China dat iets interesseert? Ze hebben het nu aardig voor elkaar, ook zonder die 'westerse kring', wat dat ook mag zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2005, 20:00
Verwijderd
Alsof China een ene fuck geeft om de 'westerse kring'. Binnen vijftien jaar 0wnen die gasten ons op alle mogelijke terreinen en moeten wij smeken om de Aziatische kring binnen te mogen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 23:36
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Dat zou kunnen.... redenen genoeg om keihard te werken om te bewerkstelligen dat dat niet gebeurd!

Bovendien: ook China krijgt zijn problemen hoor: minderheden, jongeren die wel eens wat anders willen, vergrijzing...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 00:12
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
makelville schreef op 02-06-2005 @ 12:16 :
Net als elk land waarin mensenrechtenschendingen plaatsvinden is het walgelijk wat hier gebeurd. Maar nog vreemder is de geringe aandacht voor de situatie, waarom wordt er net als in darfur niet internationaal tegen opgetreden?
Onze school heeft er een actie voor gehouden.. en er zijn verschillende verenigingen die zich ervoor inzetten, er wordt dus internationaal wel iets aan gedaan...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 07:46
Keith
Keith is offline
Citaat:

Net als het westen pal tegen het communisme ging staan, nog een koude oorlog, ja daar zijn we blij mee. De wereld werkt nou eenmaal niet meer zo.

Bovendien: het sluiten van kloosters etc. is in delen van Europa een tijd terug ook gebeurd bij de o zo geweldige beeldenstorm. Toen was het nog geweldig dat men trachte een religie (het catholicisme) omver te werpen. Toen was het de grote bevrijding van het euvel Rome.

Ik vind het heel arrogant om te zeggen dat Europa, de VS, Japan etc. zich overal op de wereld zouden moeten bemoeien met de schending van de door onszelf opgestelde rechten van de mens. De rest van de wereld beschouwen als een speeltuin zoals voor WOI is fout, maar om zomaar te gaan zeggen dat wij overal iedereen moeten helpen kan niet en we moeten dat ook niet proberen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 10:41
A Duck
A Duck is offline
Citaat:
S. schreef op 02-06-2005 @ 12:24 :
Juist ja. Vooral dat punt.

En Darfur is ook een vergeten zaak. Men doet alsof er veel gedaan wordt, maar de hulp die daar geboden wordt is écht veel te weinig. Ik heb laatst een verschrikkelijke docu gezien over de problemen in Darfur.
In Congo sterven elke dag 1000 mensen door oorlogsgeweld..........

hoezo vergeten oorlog?
Oud 03-06-2005, 13:14
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
In Congo sterven elke dag 1000 mensen door oorlogsgeweld..........
zijn de afgelopen 100 jaar iets van 150 miljoen doden gevallen door oorlog en ander geweld (bron weet ik ff niet, maar was een schatting van een socioloog)

wie ze allemaal kan plaatsen mag zeggen dat er geen vergeten oorlogen zijn...
Oud 03-06-2005, 13:24
Verwijderd
Het lijkt mij duidelijk. (ik heb net een betoog geschreven over de chinezen in Tibet). Niemand gaat echt achter Tibet staan omdat China een veel te grote wereldmacht is en word. De meeste regeringen negeren het volgens mij omdat ze China niet willen boycotten (hoe schrijf je dat????? ). Dus daarom: boycot Chineze producten bij deze - hoewel ik niet weet of dat als iedereen dat individueel doet, het enige zin heeft . Zo, meteen mijn eerste post op scholieren.com. Net gister aangemeld.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:25
Verwijderd
Hé ja, laten we miljarden uitgeven om iets te doen waarmee je alleen maar kwaad bloed zet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:28
ganralph
ganralph is offline
en dr zijn weinig landen die we dan NIET moeten boycotten als we gaan kijken hoe iedereen zich gedraagt
Oud 03-06-2005, 13:33
Verwijderd
Oke, dan niet boycotten Hebben jullie andere suggesties dan?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:34
ganralph
ganralph is offline
wachten, lang wachten op meer democratie...

of op een land dat een dikke vinger maakt naar China, maar nogmaals, dat levert niet genoeg voordeel op.
Oud 03-06-2005, 13:36
Verwijderd
Ja, maar ik vind het zo vreselijk irritant dat Tibet al 50 jaar wacht. Maar daarentegen, in de 9e eeuw hebben ze grote welvaart gekend. Misschien is het gewoon een cyclus en moet je afwachten wanneer het weer beter gaat. Maarja, kan ik nog steeds het idee niet verdragen dat dat nog 2 of 3 of meer eeuwen duurt....
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:38
Verwijderd
Tien tegen één dat Tibet nu veel grotere welvaart kent dan in de negende eeuw. En eeuwen zal het wel niet duren eer China democratisch wordt.

Laatst gewijzigd op 03-06-2005 om 13:44.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:43
Verwijderd
Tsja, ik kan moeilijk bewijzen dat ze toen grotere welvaart kenden...Maar met hun welvaart nu staat het toch ook niet zo best geloof ik. Er is grote werkloosheid, hun bossen worden gekapt en verkocht door Chineze bedrijven en hun grondstoffen gejat. Je zou er heen moeten gaan om te kijken hoe het echt is, maar ik heb er niet zo'n positief beeld over -jammer genoeg.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Kptje schreef op 03-06-2005 @ 14:43 :
Tsja, ik kan moeilijk bewijzen dat ze toen grotere welvaart kenden...Maar met hun welvaart nu staat het toch ook niet zo best geloof ik. Er is grote werkloosheid, hun bossen worden gekapt en verkocht door Chineze bedrijven en hun grondstoffen gejat. Je zou er heen moeten gaan om te kijken hoe het echt is, maar ik heb er niet zo'n positief beeld over -jammer genoeg.
Mja, datzelfde geldt voor Groningen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:49
Verwijderd
heb je niet zo'n positief beeld over groningen of worden in groningen de bossen gekapt en de grondstoffen gejat door de Chinesen???
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 13:52
ganralph
ganralph is offline
de 9e eeuw vergelijken met de 21e is sowieso vrij krom en heeft nix met het Chinese conflict te maken.

dat de Chinezen nu grondstoffen jatten en zo is niet goed te praten, maar het gebeurt overal en nog steeds zal niemand China aanpakken...
Oud 03-06-2005, 14:00
Verwijderd
Engeland dreigde China aan te vallen via India, en Tibet was een mooie tussenplaats om die aanval tegen te houden. Ook wilde China welvaaryt brengen in Tibet (heb ik niet gecontroleerd dat is dan ook vrij lastig, maar dat komt uit verschillende bronnen)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 14:05
juno
juno is offline
Vrijheid brengen is een propagandasmoes, de angst voor een engels inval is inmiddels wel ongegrond gebleken, de werkelijke reden ligt waarschijnlijk in de aanwezigheid van grondstoffen, met name van uranium. Puur kolonialisme dus.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 15:02
GrijzeWolf
GrijzeWolf is offline
Chinese producten boycotten
Oud 03-06-2005, 15:25
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
GrijzeWolf schreef op 03-06-2005 @ 16:02 :
*lacht zich dood*
Oud 03-06-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
GrijzeWolf schreef op 03-06-2005 @ 16:02 :
Onze economie is al slecht genoeg, dus laten we dat maar niet doen eh.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 15:32
GrijzeWolf
GrijzeWolf is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-06-2005 @ 16:28 :
zo komen de bedrijven die naar China zijn vertrokken weer terug
Oud 03-06-2005, 15:32
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-06-2005 @ 16:28 :
economie > politieke druk voor mensenrechten?
Oud 03-06-2005, 15:33
Verwijderd
Citaat:
GrijzeWolf schreef op 03-06-2005 @ 16:32 :
zo komen de bedrijven die naar China zijn vertrokken weer terug
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten