Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2002, 13:42
ben ik het?
ben ik het? is offline
ik ben altijd heel snel misselijk in de bus...
als we met school een trip gaan maken met de bus dan kan ik altijd niet mee...
maar we gaan met vakantie een rondreis maken en dan zit je dus alleen maar in de bus...

dus heeft iemand nog goeie tips TEGEN wagen ziekte?

dankt...
leroy
Oud 04-06-2002, 14:01
Ilsch
Ilsch is offline
je hebt van die pilletjes.. die bij mij vroeger altijd werkte.. verder vooral naar buiten kijken dacht ik..
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 14:08
ben ik het?
ben ik het? is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef:
je hebt van die pilletjes.. die bij mij vroeger altijd werkte.. verder vooral naar buiten kijken dacht ik..
ja...die pilletjes daar wordt ik alleen maar misselijker van......en naar buiten kijken is opzich goed maar ik denk dat de stank van de bus me voor al misselijk maakt...
Oud 04-06-2002, 15:55
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
ben ik het? schreef:

ja...die pilletjes daar wordt ik alleen maar misselijker van......en naar buiten kijken is opzich goed maar ik denk dat de stank van de bus me voor al misselijk maakt...
Ik word ook alleen maar zieker van die pillen...Vroeger had ik er kei veel last van, nu steeds minder gelukkig.
Maar wat ik dan deed (en doe) is:

slapen
naar buiten kijken
heel veel kletsen
of een geurtje meenemen,
(dan bedoel ik niet parfum/aftershave )
een pepermuntgeurtje/olie.
Iets met een frisse geur iig.

Oja, niet van te voren eten,
in de bus ook niet eten (wel water drinken).
drop of kauwgom (met mint smaak) kan wel.

zoiets?

suc6!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 18:10
Gatara
Gatara is offline
- ga voorin in de bus zitten (ja, ik weet het; achterin is meestal het leukst )
- neem een geurtje met eucalyptus mee
- ga niet lezen, maar kijk naar buiten
- ga niet dieper ademhalen dan nodig is (van nervositeit word je ook misselijk)
- eet geen chips of andere snoep (munt of kauwgom kan wel)
- ook geen zoete drankjes: appelsap kan, maar geen chocolademelk.

Ik hoop dat dit helpt.

De laatste keer dat ik moest overgeven was in Parijs vanwege de verschrikkelijke autogassen (niet zozeer wagenziekte dus)

Gatara
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 18:37
PiNoW
PiNoW is offline
kheb ook erg veel last van wagenziekte, meestal helpt frisse lucht wel, zown pilletje soms ook.
ik word ook misselijk in de auto van sterke parfum of aftershave..blegh
Oud 04-06-2002, 20:28
rolanda
rolanda is offline
Hoi,

Ik heb ook last van wagenziekte. En het is mij geadviseerd dat je naar buietn moet kijken en dan niet opzij uit je raampje, maar naar voren. Dus dat niet alles voorbij flitst.

En in een bus is het beste om boven de wielen te gaan zitten, dus ergens midden in.

Sterkte Rolandavoor meer info over onvruchtbaarheid
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 20:36
Verwijderd
ha buddie

je bent niet de enige. wat mij verbaasd is dat je misselijk wordt van de pilletjes heb ik zelf nooit last van gehad. het werkte heel goed bij mij misschien ben je gevoelig voor 1 van de stoffen vraag es in de apotheek

andere tips (wat althans bij mij helpt)

goed ontbijten
de weg volgen
goed slapen (ik ben als ik kort slaap extra gevoelig)
slapen

suc6 en sterkte
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 21:30
merijn
merijn is offline
Lieve ben ik het?
Ik was ook altijd wagenziek en kreeg ook van die pilletjes. Ik moest ze onder mn tong leggen en dan op laten lossen. Wat was dat ontzettend smerig zeg. Op den duur kreeg ik zelfs een hekel aan de vakantie. Iets waar ik altijd heel erg naar uit keek. Het probleem heeft zich op een hele verbazende manier opgelost. Toen ik namelijk in groep acht zat, kwamen de leraren op school erachter dat mijn ogen niet goed waren. Ik werd doorgestuurd naar een oogarts en sindsdien heb ik een bril. Nadat ik die bril heb gekregen heb ik er nooit meer last van gehad. Eindelijk was ik van die stomme pilletjes af. Ik weet niet of het voor jou opgaat, maar je kan het prberen.

Liefs Merijn.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 21:52
liz85
liz85 is offline
Wagenziekte schijnt te onstaan doordat je evenwicht verstoord wordt als je in de auto/bus zit. Het klinkt vaag, maar je kan het geloof ik verhelpen door watjes in je oren te doen
Oud 06-06-2002, 08:58
leek
leek is offline
Citaat:
liz85 schreef:
Wagenziekte schijnt te onstaan doordat je evenwicht verstoord wordt als je in de auto/bus zit. Het klinkt vaag, maar je kan het geloof ik verhelpen door watjes in je oren te doen
Het komt doordat je hersenen het idee hebben dat je stilstaat. je maakt immers geen lopende beweging oid. Doordat de auto/boot/vliegtuig/etc. wel beweegt raken je hersenen "in de war" en wordt je misselijk. Het heeft dus oa met je evenwichtsorgaan te maken. MIsschien dat doorom die watjes helpen. Veel medicijnen zijn echter gewoon placebo's. Want doormiddel van medicijnen of drukbandjes kan je niet veranderen dat je hersenen opeens de onverwachte bewegingen van de auto snappen.
Wat idd wel helpt is boven de wielen van een bus gaan zitten. Hier is de beweging (schommelen enzo) het kleinste. Naar voren kijken helpt omdat je hersenen dan "door" hebben dat je beweegt.

(bron: oa klokhuis )
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 09:09
Verwijderd
Als die pilletjes niet helpen, idd uit het raam kijken, en dan het liefst aan de voorkant. Dan kun je alles zien waar je heen gaat ed, je evenwichtsorgaan weet dat dan dus ook en 'schrikt' niet steeds van allerlei onverwachte bewegingen. Dan wordt je dus minder misselijk.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 14:05
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
leek schreef:

Het komt doordat je hersenen het idee hebben dat je stilstaat. je maakt immers geen lopende beweging oid. Doordat de auto/boot/vliegtuig/etc. wel beweegt raken je hersenen "in de war" en wordt je misselijk. Het heeft dus oa met je evenwichtsorgaan te maken. MIsschien dat doorom die watjes helpen. Veel medicijnen zijn echter gewoon placebo's. Want doormiddel van medicijnen of drukbandjes kan je niet veranderen dat je hersenen opeens de onverwachte bewegingen van de auto snappen.
Wat idd wel helpt is boven de wielen van een bus gaan zitten. Hier is de beweging (schommelen enzo) het kleinste. Naar voren kijken helpt omdat je hersenen dan "door" hebben dat je beweegt.

(bron: oa klokhuis )
Er zijn twee inputs naar je hersenen die je iets vertellen over beweging: ogen en evenwichtsorganen. Als je in de auto bv. een boek leest denken je hersenen dat je stil staat terwijl je evenwichtsorgaan juist allerlei bewegingen detecteert. Deze twee inputs verschillen dus kennelijk teveel van elkaar wat dan resulteert in wagenziekte. (En ja, de een is er veel vatbaarder voor dan de ander)

Waarom zouden die watjes dan helpen? Volgens mij zorgen die er alleen maar voor dat je plots niets meer hoort

Gelukkig zijn er ook medicijnen (op recept) die geen placebo zijn. Transderm Scop (scopolamine) schijnt goed te helpen (voor wel 3 dagen lang! ). En bij sommige mensen helpen placebo's, omdat ze er voor zorgen dat mensen minder bang zijn om ziek te worden. Angst werkt drempelverlagend voor wagenziekte.
Oud 06-06-2002, 14:43
leek
leek is offline
Citaat:
Markiex schreef:

Waarom zouden die watjes dan helpen? Volgens mij zorgen die er alleen maar voor dat je plots niets meer hoort

Gelukkig zijn er ook medicijnen (op recept) die geen placebo zijn. Transderm Scop (scopolamine) schijnt goed te helpen (voor wel 3 dagen lang! ). En bij sommige mensen helpen placebo's, omdat ze er voor zorgen dat mensen minder bang zijn om ziek te worden. Angst werkt drempelverlagend voor wagenziekte.
Ikdacht dat die watjes misschien iets doen met je evenwichtsorgaan ofzo (achter je oor) tjsa ik ben ook geen bioloog ofzo. Maar hoe kunnen die medicijnen werken dan? wat doen die met je?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 18:51
Mara
Mara is offline
Keb er ook last van, kzit 5 minuten in de auto en ik voel me al niet goed. Die autogeur waar je misselijk van word begrijp ik ook, als ik de autodeur opendoe en ik ruik de auto zeg maar voel ik me ook al bleh.

Maar je wou wat tips:
- Frisse lucht in de auto/bus
- Voorin zitten
- Terwijl je voorin zit, je op de weg focusen. Stil blijven zitten, alleen op de weg letten. Ik weet het, het is ongelooflijk saai en vervelend, alleen het helpt wel!
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 19:40
Verwijderd
Citaat:
leek schreef:

Ikdacht dat die watjes misschien iets doen met je evenwichtsorgaan ofzo (achter je oor) tjsa ik ben ook geen bioloog ofzo. Maar hoe kunnen die medicijnen werken dan? wat doen die met je?
Het evenwichts orgaan bestaat (o.a.) uit 2 soorten vloeistof, de ene iets lichter dan de ander (denk aan water en benzine).

Wanneer deze gemengd zijn (dus de een niet bovenop de ander ligt) krijg je het 'duizeligheidsgevoel'.

De medicijnen zorgen er op een of andere manier voor de de vloeistoffen zich minder snel mengen, waardoor je je minder tot niet duizelig voelt.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 20:40
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
eddie schreef:

Het evenwichts orgaan bestaat (o.a.) uit 2 soorten vloeistof, de ene iets lichter dan de ander (denk aan water en benzine).

Wanneer deze gemengd zijn (dus de een niet bovenop de ander ligt) krijg je het 'duizeligheidsgevoel'.

De medicijnen zorgen er op een of andere manier voor de de vloeistoffen zich minder snel mengen, waardoor je je minder tot niet duizelig voelt.
Het evenwichtsorgaan (2 stuks, Li en Re) bestaat uit drie lussen, elk in een afzonderlijk vlak, die gevuld zijn met vloeistof. (Volgens mij mengen deze vloeistoffen niet aangezien ze in afgesloten compartimenten zitten. Zijn er wel twee soorten vloeistof in het evenwichtsorgaan? (Wel in je hoor orgaan)) De beweging van die vloeistof in de afzonderlijke lussen geeft je hersenen een idee van wat voor beweging je aan het doen bent. Het medicijn beďnvloedt misschien wel de zenuw die de positie doorgeeft aan je hersenen, zodat niet elke miniscule beweging gedetecteerd wordt en je dus minder snel duizelig wordt??????
Oud 06-06-2002, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:

Het evenwichtsorgaan (2 stuks, Li en Re) bestaat uit drie lussen, elk in een afzonderlijk vlak, die gevuld zijn met vloeistof. (Volgens mij mengen deze vloeistoffen niet aangezien ze in afgesloten compartimenten zitten. Zijn er wel twee soorten vloeistof in het evenwichtsorgaan? (Wel in je hoor orgaan)) De beweging van die vloeistof in de afzonderlijke lussen geeft je hersenen een idee van wat voor beweging je aan het doen bent. Het medicijn beďnvloedt misschien wel de zenuw die de positie doorgeeft aan je hersenen, zodat niet elke miniscule beweging gedetecteerd wordt en je dus minder snel duizelig wordt??????
Ik denk van niet. Ikzelf heb/had last van plostelinge duizeligheid (ik was gewoon aan het praten...) die zelfs doorging terwijl ik gewoon stil op mijn rug op bed lag. Deze duizeligheid was zo intens, dat ik er van moest overgeven.

Maar ik heb medicijnen gekregen en nu ben ik er (bijna) vanaf.
Maar ik zal het wel eens opzoeken
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 21:48
'n klein vlindertje
'n klein vlindertje is offline
Ik heb er ook megalast van. Er staan hier al een aantal tips die echt goed helpen (waaronder dat pilletjes slikken en recht voor je naar buiten kijken). Wat dat watje in je oor betreft: Voor zover ik weet moet je dat in je linker oor doen als je rechts-schrijvend bent en anders andersom.

Herinnert zich opeens een spelletje zeeslag in de auto...we kwam net van 't strand af en in de auto lag 'n strandemmertje...dat hebben we aan de kant van de weg achter moeten laten..bahbahbah
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 22:36
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
eddie schreef:

Ik denk van niet. Ikzelf heb/had last van plostelinge duizeligheid (ik was gewoon aan het praten...) die zelfs doorging terwijl ik gewoon stil op mijn rug op bed lag. Deze duizeligheid was zo intens, dat ik er van moest overgeven.

Maar ik heb medicijnen gekregen en nu ben ik er (bijna) vanaf.
Maar ik zal het wel eens opzoeken
Wat jij beschrijft is idd ook een ziektebeeld van het evenwichtsorgaan, ben de naam ff kwijt, ben ook niet zo "in to the" evenwichtsorganen . Maar dat heeft weer een heel andere oorzaak dan wagenziekte. Er staat me ook nog iets bij van soort van kristal vorming in de vloeistof die problemen kan veroorzaken.....naja, zal het ook eens op moeten zoeken
Oud 06-06-2002, 22:49
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
uhmm, ik heb niet alle reacties gelezen... maar
als je in het midden van de bus gaat zitten... zit je op het draaipunt (S) van de bus , als de bus nu dus een bocht maakt, draait dat stukje van de bus vrijwel eigelijk alleen maar om zijn eigen as.
dat zwiep je niet zow heen en weer... dat zij een buschaufeur eens tegen mij
maar ik zit altijd voorin, want dat is leuker
Oud 08-06-2002, 17:27
kirsten
kirsten is offline
Vooraan in de bus zitten helpt niet altijd. Vooral niet in de buurt van de wielen gaan zitten, maar ergens in het midden, waar veel frisse lucht is. Als de bus draait, in de richting van het middelpunt van de cirkel kijken, dat draait namelijk niet, gaat alleen vooruit, dus dan wordt je eventwicht niet verstoord. Slapen kan je ook doen, maar voor de hele dag is dat niet zo'n goeie oplossing. Pilletjes, zoals Touristil helpen ook wel, maar je wordt er ontzetten suf en moe van en je slaapt er ook niet goed van (heel licht, alhoewel je moe lijkt te zijn). Die pilletjes werken meestal zo'n 3 a 4 uur. Soms, als je een goeie dag hebt en dus niet zo makkelijk ziek wordt, kan er niet aan denken ook helpen (bezinestations tellen, kleuren auto's tellen...). Als je een lange reis gaat doen om op je vakantiebestemming te raken (16 uur op de trein ofzo), dan kan je inderdaad van die pilletjes proberen, maar om dingen te zien (sideseeing) is dat niet zo'n goed idee, vermits je aandacht erdoor verminderd.
Oud 08-06-2002, 19:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ben ik het? schreef:
ik ben altijd heel snel misselijk in de bus...
als we met school een trip gaan maken met de bus dan kan ik altijd niet mee...
maar we gaan met vakantie een rondreis maken en dan zit je dus alleen maar in de bus...

dus heeft iemand nog goeie tips TEGEN wagen ziekte?

dankt...
leroy
Zit je wel altijd voorin?
Ik kan ook alleen op de voorste (of tweede) rij in een bus...

In een auto is het pas erg: voorin kan ik hooguit één uur zitten, achterin 10 minuten. Dan móet ik eruit.
Gelukkig hebben wij geen auto (nooit gehad ook).

Ook kan ik bij lage temperaturen véél makkelijker in een bus zitten dan bij hoge.

Maar toch neem ik liever de trein.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2002, 19:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
rolanda schreef:
Hoi,

Ik heb ook last van wagenziekte. En het is mij geadviseerd dat je naar buietn moet kijken en dan niet opzij uit je raampje, maar naar voren. Dus dat niet alles voorbij flitst.

En in een bus is het beste om boven de wielen te gaan zitten, dus ergens midden in.

Sterkte Rolandavoor meer info over onvruchtbaarheid
Hoezo die link?
Kan je van wagenziekte onvruchtbaar worden?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2002, 19:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Als die pilletjes niet helpen, idd uit het raam kijken, en dan het liefst aan de voorkant. Dan kun je alles zien waar je heen gaat ed, je evenwichtsorgaan weet dat dan dus ook en 'schrikt' niet steeds van allerlei onverwachte bewegingen. Dan wordt je dus minder misselijk.
Daarom voorin zitten ja: je kan de weg zien.
Als ik achterin zie, kan ik helemaal niet zien waar we heen rijden, wanneer er een bocht (of erger nog: rotonde ) komt, etc.
Dát is een hel.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten