Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2005, 18:45
Andora
Andora is offline
ik ben op zoek naar een boek over seksueel misbruik door kinderen. Alle boeken over seksueel misbruik die ik kan vinden gaan over volwassenen die kinderen misbruiken, nooit over leeftijdgenootjes. Of heeft iemand tips wat je ertegen kan doen?

Mijn collega heeft nml een zoontje en daarbij is nog niks gebeurt, maar hij heeft wel een vriendje (beide zijn 5 jaar oud) die heeft toegegeven dat hij zijn broek naar beneden moest doen en nog meer dingen moest doen voor een jongetje van 8 jaar. De ouders van dat vriendje en van dat jongetje willen het er niet meer over hebben, maar ondertussen word er dus maar weinig aan gedaan.
hoop dat iemand me kan helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2005, 18:51
Verwijderd
Het kind dat zegt dergelijke dingen te moeten doen iig vertellen dat hij/zij dat niet moet doen en naar papa of mama moet gaan wanneer iemand dergelijke dingen van hem/haar wil.

Ik snap best dat de ouders van dat jongentje van 8 het er niet over willen hebben, als de situatie omgekeerd was geweest had jouw collega dat waarschijnlijk ook niet gewild.

Waar is het gebeurd? Op school of gewoon op straat? Op school kan er misschien een leerkracht oid ingeschakeld worden. En op straat misschien de wijkagent oid? Of als ouder zelf goed toezicht houden (wat me bij kinderen van 5 sowieso wel verstandig lijkt).
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 23:39
MeantShape
MeantShape is offline
kinderen expirimenteren zowiso al makkelijk met elkaar. Het is ook een beetje de leeftijd. Maar ik denk dan het voor alle kinderen in het beginsel duidelijk moet zijn (vanuit de opvoeding) dat bepaalde dingen gewoon privé zijn. En zeker met situaties waarin leeftijdsverschil zit zoals hierboven moeten dit soort dingen bespreekbaar zijn.

Kijk met Gym ga je ook met z'n allen onder de douche en zie je dingen van elkaar. Maar zodra er echt seksuele handelingen gaan plaatsvinden (al dan niet gedwongen) wordt het een andere zaak. Die zaak moet bespreekbaar zijn en goed worden aangepakt.

Helaas weet ik er geen boeken over.
Oud 21-04-2005, 08:24
Verwijderd
In ieder geval is het volgens mij wel bijzonder dat dat jongentje het vertelt . Mijn psych had gezegd dat vaak kinderen in leeftijd van 5 tot 12 jaar niets kwijt laten.

Ik denk dat er serieus naar gekeken moet worden enzo want dit is niet echt gezond. En er kan een hele naslaap van komen op latere leeftijd (na z'n 12e) en dat is niet echt prettig. *spreekt uit ervaring*.

Ik weet zo een twee drie ook geen boeken die erover gaan.
Sorry..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 20:27
tom-boy
tom-boy is offline
Ik ben dan geen boek Maar wel een officieel kind Althans ik ben nog minderjarig En ik heb ervaring met sexueel misbruik Dus we kunnen eens pm'en als je vragen hebt..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 20:33
Snow White
Snow White is offline
Ik ben het niet helemaal eens met de mening van Idomind.
Zulk gedrag bij jonge kinderen kan uiterst zorgelijk zijn. Want waarom doet een kind zoiets? Vaak, wanneer een jong kind zelf een ander jong kind misbruikt heeft er een versnelling plaatsgevonden in diens ontwikkeling.
Het is heel goed mogelijk (en ook vaak het geval ) dat dit kind zelf slachtoffer is van seksueel misbruik (al dan niet in de familieaire kring) en dit zo weer doorgeeft op andere kinderen.
Gedrag van 8 jarige kinderen die zoiets doen, kan zeer alarmerend zijn. Dus over dat experimenteren zou ik niet zo luchtig doen.
Oud 22-04-2005, 07:22
Verwijderd
Ik ben het eens met Idomind in de zin dat kinderen idd vaak met elkaar expirimenteren...maar volgens mij is een kind van 8 die leeftijd al wat te boven. En sowieso gebeurt dergelijk experimenteren toch ook vaak op een andere manier, is mijn idee.

Snow White heeft idd gelijk met dat gedrag van 8-jarige kinderen die zoiets doen alarmerend kan zijn. (Ook daar moet je natuurlijk wel weer mij uitkijken; het hoeft niet; maar het kan wel.)

En echt niet iedereen gaat met gym 'met z'n allen' onder de douche.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 08:23
coopergirl
coopergirl is offline
Vanmorgen las ik in de Stentor (Voorheen Zwolse Courant) dat de 16 jarige R.P. een kind jonger dan 12 jaar heeft verkracht...

Verder heb ik overigens geen tip met betrekking tot een boek over seksueel misbruik onder kinderen.. Heb je in een plaatselijke bibliotheek al gezocht?
Oud 26-04-2005, 19:15
Andora
Andora is offline
leonoor, het is gebeurt op straat, ze hebben daar een speelplaats met veel bosjes en daar is het waarschijnlijk gebeurt.

Idomind, daar hebben wij het ook over gehad, maar met 8 jaar nogsteeds? *dacht zelf dat t meer van een jaar of 4/6 was* Maar in dit geval zijn er wel seksuele dingen voorgevallen en heeft die jongen er echt last van. Zoals Snow white al zegt, over seksueel misbruik van die jongen van 8. Ik weet niet of het zo is, maar dat leek me ook wel aannemelijk *of iig dat ie het ergens heeft gezien ofzo?*
Het vriendje van haar zoontje heeft t verteld nadat hij een zetpil in moest (ivm koort ofzo) en daarvan helemaal overstuur raakte en het zeker een uur heeft gekost om hem weer een beetje rustig te krijgen. Daarna heeft ie het dus na wat aandringen aan zijn ouders verteld.

in de bieb zijn er voornamelijk boeken over misbruikte kinderen door volwassenen, heb ik al gezocht.

Maar bedankt voor de tips zal ze doorgeven
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 17:15
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik ken geen boeken, maar heb wel een oom die zijn zusje vroeger seksueel misbruikte en daarvoor in de jeugdgevangenis is terecht gekomen. Ik weet er niet veel meer van, maar ik wil wel meer voor je vragen als je dat wilt.
Oud 02-05-2005, 17:17
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Idomind schreef op 21-04-2005 @ 00:39 :
kinderen expirimenteren zowiso al makkelijk met elkaar. Het is ook een beetje de leeftijd. Maar ik denk dan het voor alle kinderen in het beginsel duidelijk moet zijn (vanuit de opvoeding) dat bepaalde dingen gewoon privé zijn. En zeker met situaties waarin leeftijdsverschil zit zoals hierboven moeten dit soort dingen bespreekbaar zijn.

Kijk met Gym ga je ook met z'n allen onder de douche en zie je dingen van elkaar. Maar zodra er echt seksuele handelingen gaan plaatsvinden (al dan niet gedwongen) wordt het een andere zaak. Die zaak moet bespreekbaar zijn en goed worden aangepakt.

Helaas weet ik er geen boeken over.
Waar doel je nu precies op, met goed aanpakken en al dan niet gedwongen? Wat is er op tegen als beide kinderen het willen?
Oud 02-05-2005, 17:18
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Snow White schreef op 21-04-2005 @ 21:33 :
Ik ben het niet helemaal eens met de mening van Idomind.
Zulk gedrag bij jonge kinderen kan uiterst zorgelijk zijn. Want waarom doet een kind zoiets? Vaak, wanneer een jong kind zelf een ander jong kind misbruikt heeft er een versnelling plaatsgevonden in diens ontwikkeling.
Het is heel goed mogelijk (en ook vaak het geval ) dat dit kind zelf slachtoffer is van seksueel misbruik (al dan niet in de familieaire kring) en dit zo weer doorgeeft op andere kinderen.
Gedrag van 8 jarige kinderen die zoiets doen, kan zeer alarmerend zijn. Dus over dat experimenteren zou ik niet zo luchtig doen.
Heb je het hier nu over experimenteren met wederzijdse instemming of over dwang ener of anderzijds? Wees even duidelijk aub.
Oud 05-05-2005, 12:14
Winner
Winner is offline
Ooooh... Een taboe-onderwerp.
Oud 05-05-2005, 12:57
Steleto
Steleto is offline
in het boek "de straf op zwijgen is levenslang" (isbn 923680073) staan ervaringsverhalen van mensen die misbruikt zijn binnen het gezin. Hier staan ook verhalen in over misbruik door broers etc die vaak zelf ook nog niet oud zijn. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik wilde het toch even zeggen...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 19:58
Andora
Andora is offline
Citaat:
Steleto schreef op 05-05-2005 @ 13:57 :
in het boek "de straf op zwijgen is levenslang" (isbn 923680073) staan ervaringsverhalen van mensen die misbruikt zijn binnen het gezin. Hier staan ook verhalen in over misbruik door broers etc die vaak zelf ook nog niet oud zijn. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik wilde het toch even zeggen...
dankjewel ik ga m opzoeken in de bieb
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 20:08
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 02-05-2005 @ 18:17 :
Waar doel je nu precies op, met goed aanpakken en al dan niet gedwongen? Wat is er op tegen als beide kinderen het willen?
Dat het kinderen zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 15:40
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 06-05-2005 @ 21:08 :
Dat het kinderen zijn.
Ah, en je wist niet dat kinderen experimenteren en nieuwsgierig zijn? Dan zal ik je eens uit de droom helpen. Lees welk willekeurig pedagogisch boek dan ook of kijk eens naar het gedrag van een stel peuters. Ja, die zitten aan hun piemeltje of kutje te rommelen. Dat vinden ze fijn. En ze vinden het vaak net zo leuk om aan die van een ander te zitten. Kun je je niet meer herinneren hoe de roddels vroeger op de basisschool gingen, dat die haar kutje aan die had laten zien in de bosjes op het plein?
Oud 07-05-2005, 16:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-05-2005 @ 16:40 :
Ah, en je wist niet dat kinderen experimenteren en nieuwsgierig zijn? Dan zal ik je eens uit de droom helpen. Lees welk willekeurig pedagogisch boek dan ook of kijk eens naar het gedrag van een stel peuters. Ja, die zitten aan hun piemeltje of kutje te rommelen. Dat vinden ze fijn. En ze vinden het vaak net zo leuk om aan die van een ander te zitten. Kun je je niet meer herinneren hoe de roddels vroeger op de basisschool gingen, dat die haar kutje aan die had laten zien in de bosjes op het plein?
Nou, nee. Dat hoorde je bij ons inderdaad niet. Heb ook nooit kindjes in de bosjes zien zitten die mekaar hun dingetjes lieten zien. En dat soort taalgebruik hanteerden wij zeker niet. We kenden het woord 'kutje' niet eens. Volgens mij ben jíj juist een uitzondering. In een ander topic, op N&A, over pedofilie, kwam jij ook al zo raar op me over. Zo geobserdeerd door het feit dat kindjes aan mekaar zaten enzo. "Ze vinden het vaak net zo leuk om aan die van een ander te zitten". waar haal je die wijsheid vandaan? Projecteer jouw zieke ervaringen niet op anderen alsjeblieft.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 16:34
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 07-05-2005 @ 17:31 :
Projecteer jouw zieke ervaringen niet op anderen alsjeblieft.
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 16:44
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Nou, nee. Dat hoorde je bij ons inderdaad niet. Heb ook nooit kindjes in de bosjes zien zitten die mekaar hun dingetjes lieten zien. En dat soort taalgebruik hanteerden wij zeker niet. We kenden het woord 'kutje' niet eens. Volgens mij ben jíj juist een uitzondering. In een ander topic, op N&A, over pedofilie, kwam jij ook al zo raar op me over. Zo geobserdeerd door het feit dat kindjes aan mekaar zaten enzo. "Ze vinden het vaak net zo leuk om aan die van een ander te zitten". waar haal je die wijsheid vandaan? Projecteer jouw zieke ervaringen niet op anderen alsjeblieft.
Ik ben het helemaal met je eens en vind de post van Yab-Yum dan ook zeer zorgelijk.

@ Yab- Yum :
Deze ervaringen heb ik ook absoluut niet gehad, evenmin als zeer velen in mijn omgeving. Ik vind de taal die je gebruikt ook nogal maf en heel kinderlijk klinken.
Het lijkt me niet verstandig om op deze manier door te gaan en in deze gedachtengang te blijven hangen.
Het is níet gewoon wanneer een kind een ander kind misbruikt/verkracht/aanrand of aan elkaar zitten.
Een klein kind hoort op die leeftijd nog helemaal niet bezig te zijn met seks. Niet in welke vorm dan ook. T
oen ik een jaar of 12 was, kwamen er wel wat emoties los maar dat is normaal in die staat van ontwikkeling.
Maar een kind van een jaar of 8, hoort daar gewoon niet bij stil te staan. Wanneer een kind dit wél doet, vind ik dit een alarmsignaal naar de buitenwereld toe, dat dit kind niet goed in zijn/haar vel zit, tever is voor zijn/haar leeftijd, en taal/gedrag bezigt die zeer ongezond zijn en dat er maar eens goed gekeken moet worden wat er met dit kind aan de hand is.
Spelen in de zandbak en zandtaartjes bakken, of verstoppertje spelen in de bosjes is een heel andere variant van spelen als wat jij gewoon schijnt te vinden.

Laatst gewijzigd op 07-05-2005 om 16:47.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 17:00
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 02-05-2005 @ 18:18 :
Heb je het hier nu over experimenteren met wederzijdse instemming of over dwang ener of anderzijds? Wees even duidelijk aub.
dwang ener en anderzijds. Lijkt mij duidelijk. Ik zeg expliciet erbij dat 'het ene kind het andere misbruikt' Je leest er gewoon overheen.

Als ik nog mag zeggen; kinderen die samen seks hebben op jonge leeftijd van een jaar of 8 en allebei willen? Kom nou, dat gebeurt toch zelden. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. En wanneer ik erachter zou komen dat mijn kind zoiets doet, zou ik ernstig met haar/hem praten.
Mijn eerste seksuele ervaring was toen ik een jaar of 13 was, beetje voelen, beetje ontdekken, heel onschuldig.
Maar dan kom je in de pubertijd. Jonge kinderen die zulke dingen doen, in welke vorm dan ook, vind ik gewoon ongezond. of het gedwongen, ener anderzijds, in samenspraak of wat dan ook is.

Laatst gewijzigd op 07-05-2005 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 21:31
Kazyk
Kazyk is offline
Euhm...Yab-Yum heeft wel degelijk gelijk hoor...

Je persoonlijke ideeën en ervaringen daargelaten, het is al vrij lang bekend dat kinderen al gauw doorhebben dat het "leuk" is om daarbeneden je zelf aan te raken. Vraag maar aan de eerste de beste seksuoloog die wat voorstelt...

Van het een komt het ander dus kinderen zullen de "leuke ervaringen"wel degelijk aan elkaar vertellen. Net zoals ze elkaar ook vertellen over leuk nieuw speelgoed, dus tot zover is er denk ik wel degelijk te spreken over "kinderlijke onschuld" tot op zeker e hoogte...of dat opgaat voor het verhaal van de TS weet ik niet...

en om eerlijk te zijn..ja..ik ken de verhalen van Yab-Yum ook over "het zien van elkaars pielemuisje" als je per sé letterlijk wil doen Mark...het gaat om voorbeelden, niet of zij vroeger écht Kutje zeiden of "Het geslachtsdeel van de vrouw"...

Zal ik je het sterker vertellen? Toen ik een jaar of 13/14 was kwamen er jongere kinderen naar me toe (ik was vrij 'bekend' onder veel kinderen...was een van de ouderen, scheelde weinig..maarja..) en vertelden ook over "meisje a die haar *insert het goede woord dan maar* liet zien" en toen vond ze het nodig om dat nogmaals te doen...

Het is echt niet zo wereldvreemd als jullie het voordoen...en gelijk insinueren dat iemand pedofiele gedachten heeft op basis van 1/2 posts...kom op zeg...dat wordt wel heel erg zielig...
Oud 07-05-2005, 21:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kazyk schreef op 07-05-2005 @ 22:31 :
Euhm...Yab-Yum heeft wel degelijk gelijk hoor...

Je persoonlijke ideeën en ervaringen daargelaten, het is al vrij lang bekend dat kinderen al gauw doorhebben dat het "leuk" is om daarbeneden je zelf aan te raken. Vraag maar aan de eerste de beste seksuoloog die wat voorstelt...

Van het een komt het ander dus kinderen zullen de "leuke ervaringen"wel degelijk aan elkaar vertellen. Net zoals ze elkaar ook vertellen over leuk nieuw speelgoed, dus tot zover is er denk ik wel degelijk te spreken over "kinderlijke onschuld" tot op zeker e hoogte...of dat opgaat voor het verhaal van de TS weet ik niet...

en om eerlijk te zijn..ja..ik ken de verhalen van Yab-Yum ook over "het zien van elkaars pielemuisje" als je per sé letterlijk wil doen Mark...het gaat om voorbeelden, niet of zij vroeger écht Kutje zeiden of "Het geslachtsdeel van de vrouw"...

Zal ik je het sterker vertellen? Toen ik een jaar of 13/14 was kwamen er jongere kinderen naar me toe (ik was vrij 'bekend' onder veel kinderen...was een van de ouderen, scheelde weinig..maarja..) en vertelden ook over "meisje a die haar *insert het goede woord dan maar* liet zien" en toen vond ze het nodig om dat nogmaals te doen...

Het is echt niet zo wereldvreemd als jullie het voordoen...en gelijk insinueren dat iemand pedofiele gedachten heeft op basis van 1/2 posts...kom op zeg...dat wordt wel heel erg zielig...
Ik insinueer helemaal niks. Ik haalde slechts een ander topic aan op een ander subforum. De posts van Yab-Yum aldaar vond ik heel zorgelijk. Kindersex-verdedigend.

Maar nu we het hebben over kinderen die mekaar betasten of mekaar hun 'pielemuisjes' laten zien: wie is er nou de uitzondering? Bij jou en Yab-Yum gebeurde dat kennelijk. Bij mij en Snow White duidelijk niet. Waar haalt Yab-Yum dan de wijsheid vandaan dat *alle* kinderen dit doen en dat het een *normale* zaak is? Wie heeft er gelijk? Dan bedoel ik niet theoretisch. Geen gezwets met sexuologen. Maar praktijk. Wie zal het zeggen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 21:57
lingua
lingua is offline
Als ik het vertel, dan krijg ik straf is .een persoonlijk verhaal over seksueel misbruik van kinderen

Het gaat over een jongetje van een jaar of 12 dat verschillend jonge kinderen seksueel heeft misbruikt.

Door:Koopman, Karin
Oud 07-05-2005, 21:58
Kazyk
Kazyk is offline
Hetgene wat "Alle kinderen doen" is natuurlijk nooit haalbaar...en alleen als elk persoon op dit forum zijn ervaringen zal delen is er misschien een representatief iets te zeggen...

Blijkbaar is Yab-Yum niet de uitzondering nee...en nu? Geen theorieën of voorbeelden van veelal gesteunde meningen over (onbewust, zover je die term kan gebruiken) seksueel gedrag bij kinderen wil je...

En als je alleen maar praktijk wil...tja...dan is deze discussie meteen gesloten...of iedereen moet ervaringen delen...lijkt me moeilijk...soms is theoretisch gezwam een uitkomst.
Oud 08-05-2005, 16:12
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Dan zijn de ervaringen van 90% van de mensen die ik ken 'ziek'. Dat je je eigen nieuwsgierigheid niet kan herinneren, alla, de een gaat sowieso verder dan de ander...maar ik vind het wel naďef.
Bij mij op school zaten er tussen de 6 en 9jaar kinderen met allerlei gradaties aan nieuwsgierigheid. De jongetjes die stiekem op de meisjeswc gluurden, zoals ik al zei de roddel dat Miepje haar kut had laten zien aan Keesje, de experimenten met vriendjes en vriendinnetjes thuis, het rommelen met je eigen geslachtsdelen, enz. Er zat in groep 3 zelfs een jongetje bij mij in de klas die in de kring met zijn piemeltje aan het spelen was, waar de juf niets van zei. (vond ik wel vreemd). De kinderen die dat soort dingen raar vonden en niet deden waren de kinderen die al vroeg van hun ouders begrepen hadden dat niet hoort en niet mag van hen. Ik denk dat we vanaf groep 3 toch wel allemaal de termen kende. Die leer je wel als je ouders zeggen dat je er niet aan mag zitten of hen het een en ander vraagt. Het was heus geen seksorgie, maar het is onzin om te denken dat kinderen zich daar niet mee bezig houden.
Wel op een hele andere manier dan volwassenen, ja, het is puur experimenteren, kijken hoe de boel in elkaar zit en wat je ermee kan.
Oud 08-05-2005, 16:15
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Snow White schreef op 07-05-2005 @ 17:44 :
Ik ben het helemaal met je eens en vind de post van Yab-Yum dan ook zeer zorgelijk.

@ Yab- Yum :
Deze ervaringen heb ik ook absoluut niet gehad, evenmin als zeer velen in mijn omgeving. Ik vind de taal die je gebruikt ook nogal maf en heel kinderlijk klinken.
Het lijkt me niet verstandig om op deze manier door te gaan en in deze gedachtengang te blijven hangen.
Het is níet gewoon wanneer een kind een ander kind misbruikt/verkracht/aanrand of aan elkaar zitten.
Een klein kind hoort op die leeftijd nog helemaal niet bezig te zijn met seks. Niet in welke vorm dan ook. T
oen ik een jaar of 12 was, kwamen er wel wat emoties los maar dat is normaal in die staat van ontwikkeling.
Maar een kind van een jaar of 8, hoort daar gewoon niet bij stil te staan. Wanneer een kind dit wél doet, vind ik dit een alarmsignaal naar de buitenwereld toe, dat dit kind niet goed in zijn/haar vel zit, tever is voor zijn/haar leeftijd, en taal/gedrag bezigt die zeer ongezond zijn en dat er maar eens goed gekeken moet worden wat er met dit kind aan de hand is.
Spelen in de zandbak en zandtaartjes bakken, of verstoppertje spelen in de bosjes is een heel andere variant van spelen als wat jij gewoon schijnt te vinden.
Je projecteert jouw visie op seks op die van kinderen. Nogmaals: kinderen zijn niet met 'sex' bezig zoals volwassenen dat zijn en zien.
+ Ik heb het niet over misbruik en verkrachting, ik heb het over onderzoeken en uitproberen met leeftijdsgenootjes met wederzijdse instemming. Ik vroeg ook aan ik weet zijn naam niet meer wat daar volgens hem schadelijk aan was. Dat misbruik schadelijk is, lijkt me voor de hand liggen.
Oud 08-05-2005, 16:16
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Snow White schreef op 07-05-2005 @ 18:00 :
dwang ener en anderzijds. Lijkt mij duidelijk. Ik zeg expliciet erbij dat 'het ene kind het andere misbruikt' Je leest er gewoon overheen.

Als ik nog mag zeggen; kinderen die samen seks hebben op jonge leeftijd van een jaar of 8 en allebei willen? Kom nou, dat gebeurt toch zelden. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. En wanneer ik erachter zou komen dat mijn kind zoiets doet, zou ik ernstig met haar/hem praten.
Mijn eerste seksuele ervaring was toen ik een jaar of 13 was, beetje voelen, beetje ontdekken, heel onschuldig.
Maar dan kom je in de pubertijd. Jonge kinderen die zulke dingen doen, in welke vorm dan ook, vind ik gewoon ongezond. of het gedwongen, ener anderzijds, in samenspraak of wat dan ook is.
Ik heb het niet over seks zoals wij dat kennen.
Een kind weet vaak niet eens dat een piemeltje stijf wordt als ie opgewonden is. Ze rommelen maar wat aan.
Oud 08-05-2005, 16:19
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 08-05-2005 @ 17:12 :
Dan zijn de ervaringen van 90% van de mensen die ik ken 'ziek'. Dat je je eigen nieuwsgierigheid niet kan herinneren, alla, de een gaat sowieso verder dan de ander...maar ik vind het wel naďef.
Bij mij op school zaten er tussen de 6 en 9jaar kinderen met allerlei gradaties aan nieuwsgierigheid. De jongetjes die stiekem op de meisjeswc gluurden, zoals ik al zei de roddel dat Miepje haar kut had laten zien aan Keesje, de experimenten met vriendjes en vriendinnetjes thuis, het rommelen met je eigen geslachtsdelen, enz. Er zat in groep 3 zelfs een jongetje bij mij in de klas die in de kring met zijn piemeltje aan het spelen was, waar de juf niets van zei. (vond ik wel vreemd). De kinderen die dat soort dingen raar vonden en niet deden waren de kinderen die al vroeg van hun ouders begrepen hadden dat niet hoort en niet mag van hen. Ik denk dat we vanaf groep 3 toch wel allemaal de termen kende. Die leer je wel als je ouders zeggen dat je er niet aan mag zitten of hen het een en ander vraagt. Het was heus geen seksorgie, maar het is onzin om te denken dat kinderen zich daar niet mee bezig houden.
Wel op een hele andere manier dan volwassenen, ja, het is puur experimenteren, kijken hoe de boel in elkaar zit en wat je ermee kan.
In welk deel van Nederland woon jij?

=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 17:03
juno
juno is offline
Natuurlijk word er al generaties lang wel doktertje gespeeld, maar echte sex komt daar meestal niet aan te pas. Maar goed, nieuwsgierig zijn naar de plassertjes van andere kindjes is normaal.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 17:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 08-05-2005 @ 17:12 :
Nou, dan heb jij op een heel uitzonderlijke school gezeten, volgens mij. Wie zegt dat ik me mijn eigen nieuwsgierigheid neit kan 'herinneren'? Dit soort dingen gebeurden bij ons op school gewoon niet. Geen roddels over Miepje en haar 'kutje', en al zéker geen gestoorde juf die haar groep 3-leerlingen in de kals aan hun 'piemeltje' laat zitten. Die termen kenden wij allemaal niet. Misschien ken jij wel allemaal heel rare mensen. Wie zal het zeggen?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 22:13
MrOizo
MrOizo is offline
Pfff... dat kan toch gewoon? Jij blij dat je misschien op een school zat met extreem brave kinderen....
Oud 08-05-2005, 22:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MrOizo schreef op 08-05-2005 @ 23:13 :
Pfff... dat kan toch gewoon? Jij blij dat je misschien op een school zat met extreem brave kinderen....
Zeg dat wel!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 22:58
Droyd
Droyd is offline
Ik kan me voorstellen dat bv een 7-jarige een 3-jarige gaat misbruiken en dat deze laatste nadien tot het besef komt. Natuurlijk moet je ingrijpen.

Kinderen die in welke omstandigheden dan ook, samen experimenteren, daar zie ik niet echt het kwaad van in maar indien mogelijk moet toch op een normale manier worden ingegrepen, net zoals wanneer ze aan hun eigen 'plasser' (stom woord) zitten. Zoiets laat je echt niet zomaar gebeuren en probeer je zo snel mogelijk af te leren met de gepaste middelen.

Stel dat je in dit laaste geval niet gaat ingrijpen, of zelfs stimuleert, dan zal dit later zeker problemen met zich meebrengen. (Bv een 15-jarig die niet weet dat het fout is in het openbaar constant met je hand in je broek te zitten...natuurlijk is het allemaal niet zo extreem zoals het was in de kindertijd maar het toch tot absurde sitaties leiden, daar ben ik van overtuigd)

Laatst gewijzigd op 08-05-2005 om 23:06.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 23:04
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Droyd schreef op 08-05-2005 @ 23:58 :
Ik kan me voorstellen dat bv een 7-jarige een 3-jarige gaat misbruiken en dat deze laatste nadien tot het besef komt. Natuurlijk moet je ingrijpen.

Kinderen die in welke omstandigheden dan ook, samen experimenteren, daar zie ik niet echt het kwaad van in maar indien mogelijk moet toch op een normale manier worden ingegrepen, net zoals wanneer ze aan hun eigen 'plasser' (stom woord) zitten. Zoiets laat je echt niet zomaar gebeuren en probeer je zo snel mogelijk af te leren met de gepaste middelen.
Oh, van mij mogen ze best aan hun eigen 'plasser' zitten, maar niet en plein publique, zoals Yab-Yum schreef.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 23:10
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-05-2005 @ 00:04 :
Oh, van mij mogen ze best aan hun eigen 'plasser' zitten, maar niet en plein publique, zoals Yab-Yum schreef.
Same here, als je klassikaal kinderen aan hun geslachtsdelen laat zittenmoet je daar niet op rekenen.

Kwestie van aan de kinderen te tonen wat hoort en wat niet. Het feit dat ze kinderen zijn verandert daar weinig aan behalve de manier hoe er mee om gegaan wordt dan.

Laatst gewijzigd op 08-05-2005 om 23:25.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:08
Verwijderd
Volgens mij moet er gewoon niet zo zwaar getild worden aan dit soort dingen. Het is naar mijn mening heel normaal dat kinderen met elkaar experimenteren.

Vroeger had ik ook wel eens logeerpartijtjes met jongens en meisjes gemengd waarbij we zeg maar aan elkaar lieten zien wat daar onder hing. Ik weet niet of ik toen 8 was, misschien jonger of misschien ouder. Maar dit heeft iig op mij geheel geen traumatiserende werking gehad.

Ook ligt er me nog iets van bij dat m'n broertje vroeger samen met een paar andere kinderen m'n buurmeisje wou dwingen om zich uit te kleden bij doktertje spelen thuis. Toen m'n moeder binnen kwam en zag wat er gebeurde is ze even boos geworden en heeft duidelijk gemaakt dat dat niet kon. Verder is er nooit meer echt over gesproken. M'n buurmeisje maakt nou ook niet echt de indruk op me van een getraumatiseerd kind.

Volgens mij is het voor een groot deel de houding van volwassenen die bepaalt of kinderen ergens een trauma aan overhouden. In plaats van altijd hun eigen gevoelens op kinderen te projecteren zouden ouders eens iets meer moeten afwachten hoe een kind zelf ergens op reageert en op basis daarvan handelen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 09-05-2005 @ 11:08 :

Vroeger had ik ook wel eens logeerpartijtjes met jongens en meisjes gemengd waarbij we zeg maar aan elkaar lieten zien wat daar onder hing. Ik weet niet of ik toen 8 was, misschien jonger of misschien ouder. Maar dit heeft iig op mij geheel geen traumatiserende werking gehad.
Omdat je het zelf ook 'wilde', dat is wat anders dan wanneer één van de kinderen het niet wil, lijkt mij. En jullie waren ook ongeveer even oud, neem ik aan? En laten zien is ook nog wat anders dan er verder wat mee doen ed.

Citaat:
Volgens mij is het voor een groot deel de houding van volwassenen die bepaalt of kinderen ergens een trauma aan overhouden. In plaats van altijd hun eigen gevoelens op kinderen te projecteren zouden ouders eens iets meer moeten afwachten hoe een kind zelf ergens op reageert en op basis daarvan handelen.
Dat kan idd zo zijn, maar dat hoeft zeker niet.

Het lijkt me een enorm risico zo op dergelijke situaties te reageren. Voor het zelfde geldt schat je de situatie totaal verkeerd in en is het wel het kind dat er problemen mee heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-05-2005 @ 11:20 :
Het lijkt me een enorm risico zo op dergelijke situaties te reageren. Voor het zelfde geldt schat je de situatie totaal verkeerd in en is het wel het kind dat er problemen mee heeft.
Dus moeten ouders het kind maar meenemen naar een psycholoog en het op andere manieren aanpraten dat het heel erg is wat er is gebeurd, zodat het kind het als een traumatiserende ervaring gaat zien, terwijl het er anders misschien geen last van had gehad?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 10:56
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 09-05-2005 @ 11:52 :
Dus moeten ouders het kind maar meenemen naar een psycholoog en het op andere manieren aanpraten dat het heel erg is wat er is gebeurd, zodat het kind het als een traumatiserende ervaring gaat zien, terwijl het er anders misschien geen last van had gehad?
Ik zeg dat je er mee uit moet kijken dergelijke conclusies snel te trekken.

Als een kind aangeeft dingen te 'moeten doen', dan zou dat voor mij toch wel een teken zijn dat hij/zij die dingen niet uit vrije wil heeft gedaan. Of een dergelijke gebeurtenis dan meteen traumatiserend is, dat weet ik niet, maar dat het iets tegen zijn of haar wil is, die kans is dan denk ik toch wel vrij groot. En het lijkt mij dat je als ouder dan de taak hebt zo iets stop te zetten, zodat het niet weer tegen de wil van je kind voorkomt. Iets dergelijks is helaas altijd subjectief, maar om het daarom maar te laten gebeuren en er verder geen aandacht aan moet besteden (wat stel je voor) lijkt me enorm riskant.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-05-2005 @ 11:56 :
Ik zeg dat je er mee uit moet kijken dergelijke conclusies snel te trekken.

Als een kind aangeeft dingen te 'moeten doen', dan zou dat voor mij toch wel een teken zijn dat hij/zij die dingen niet uit vrije wil heeft gedaan. Of een dergelijke gebeurtenis dan meteen traumatiserend is, dat weet ik niet, maar dat het iets tegen zijn of haar wil is, die kans is dan denk ik toch wel vrij groot. En het lijkt mij dat je als ouder dan de taak hebt zo iets stop te zetten, zodat het niet weer tegen de wil van je kind voorkomt. Iets dergelijks is helaas altijd subjectief, maar om het daarom maar te laten gebeuren en er verder geen aandacht aan moet besteden (wat stel je voor) lijkt me enorm riskant.
Ik heb het niet zozeer over dat je de situatie niet zou moeten beëindigen, maar je moet het kind niet automatisch behandelen als een slachtoffertje die iets vreselijks is aangedaan. Gewoon zorgen dat het niet weer gebeurd en verder niet meteen te veel doen wat het kind het gevoel zou kunnen geven iets vreselijks te hebben meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:35
Verwijderd
Hoe kan je over sexueel misbruik, of gedrag spreken als beide deelnemers nog niet geslachtsrijp zijn?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 09-05-2005 @ 16:35 :
Hoe kan je over sexueel misbruik, of gedrag spreken als beide deelnemers nog niet geslachtsrijp zijn?
Als Pietje van acht zijn vingertjes steekt in het kutje van Elsje van zes, en Elsje wil dat niet, maar Pietje blijft het toch doen, dan is dat sexueel misbruik in mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:50
rare kwast
rare kwast is offline
kinderen zijn er tegenwoordig vroeg bij hoor...
ergens achter een muurtje bij een basisschool stonden er ook een jongetje en een meisje ook te zoenen en een beetje "neuk" bewegingen te maken (om t zo ff te noemen) nou die waren jaar of 5/6

maar wat mark zegt...ik zie dat ook al als misbruik...
ze verzinnen de raarste dingen, ook met stokken enzo
Oud 09-05-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
rare kwast schreef op 09-05-2005 @ 17:50 :
Daar is ook een discussie over op L&R.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 17:37
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-05-2005 @ 18:00 :
Daar is ook een discussie over op L&R.
ga ik daar ook zitten
Oud 09-05-2005, 17:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 09-05-2005 @ 17:50 :
ergens achter een muurtje bij een basisschool stonden er ook een jongetje en een meisje ook te zoenen en een beetje "neuk" bewegingen te maken (om t zo ff te noemen) nou die waren jaar of 5/6

maar wat mark zegt...ik zie dat ook al als misbruik...
ze verzinnen de raarste dingen, ook met stokken enzo
Stokken? PARDON, stókken??
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-05-2005 @ 18:42 :
Stokken? PARDON, stókken??
Daar worden die kleine flikkertjes geil van
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-05-2005 @ 17:31 :
Als Pietje van acht zijn vingertjes steekt in het kutje van Elsje van zes, en Elsje wil dat niet, maar Pietje blijft het toch doen, dan is dat sexueel misbruik in mijn ogen.
Misbruik of sexueel misbruik?
Ofwel, is de motivatie van Pietje om Elsje te misbruiken van sexuele aard?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 13:02
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 10-05-2005 @ 11:52 :
Misbruik of sexueel misbruik?
Ofwel, is de motivatie van Pietje om Elsje te misbruiken van sexuele aard?
De motivatie doet er niet toe. Het is misbruik en het is sexueel. Dus sexueel misbruik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten