Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2005, 15:07
Paarlemoeren
Paarlemoeren is offline
Kan iemand mij een beetje duidelijk uitleggen wat deze begrippen inhouden?
Ik heb binnenkort een begrippentoets (heel simpel ja) maar ik heb voor deze twee begrippen nog geen goede uitleg gevonden.
Ik weet op zich wel wat het inhoudt, maar kan het niet goed verwoorden.

(En als het een heel erg dom verzoek is: ja, ik ben van nature blond.)

Merci.
Oud 06-06-2005, 20:12
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Kiesdrempel: het absolute minimum aantal stemmen dat je moet krijgen om één zetel in de Kamer te kunnen krijgen. Deze drempel is: Electoraat/kamerzetels (150)= kiesdrempel (grofweg).

Getrapte verkiezingen zijn indirecte verkiezingen. Een voorbeeld daarvan zijn de verkiezingen van de Senaat (Eerste Kamer). Deze wordt gekozen middels de leden van de leden van de Provinciale Staten. Deze brengen een stem uit. Je kunt er dus vanuit gaan dat een gekozen PvdA Staten lid voor een PvdA-senator stemt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 12:10
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 06-06-2005 @ 21:12 :
Getrapte verkiezingen zijn indirecte verkiezingen. Een voorbeeld daarvan zijn de verkiezingen van de Senaat (Eerste Kamer). Deze wordt gekozen middels de leden van de leden van de Provinciale Staten. Deze brengen een stem uit. Je kunt er dus vanuit gaan dat een gekozen PvdA Staten lid voor een PvdA-senator stemt.
Wat ik nogsteeds een vreemd systeem vind. Als ik redenen heb om op provinciaal niveau op de pvda te stemmen wil dat niet zeggen dat ik ze ook in de eerste kamer wil. Maar goed.
Oud 08-06-2005, 16:52
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Such is life....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten