Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is dus beter een plicht op mensen te leggen om dieren goed te behandelen, dan een 'recht' op goede behandeling aan dieren zelf te geven. Dat is wetstechnisch niet fraai, onmogelijk uit te voeren en bovendien pure symboolwetgeving. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Valt me tegen dat zelfs iemand als Paul Cliteur zich nog inzet voor een 'Verdrag voor de rechten van het dier'. Maar goed, Cliteur is natuurlijk ook een vervelende Theo van Gogh cq. Wilders-aanhanger. Valt me erg van de man tegen. Straalt ook negatief af op de hele Leidsche uni. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als dieren rechten krijgen, zouden daar toch ook basisrechten als recht op vrijheid en het recht om niet gedood te worden bij moeten horen, wat direct het houden van huisdieren en de gehele bio-industrie illegaal zou maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Probleem is natuurlijk ook dat het gewoon niet te controleren is wat mensen thuis met hun huisdier doen. De regels die je opstelt zullen dus met name gelden voor de industrie en die kun je veel beter handhaven als je ze formuleert in de vorm van strafbepalingen (zware boetes voor het bedrijf als ze het dierenwelzijn niet waarborgen) dan als 'rechten' voor dieren (ik heb nog nooit een koe een klachtenformulier zien invullen). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Het principiële verschil is in mijn optiek, op het gevaar af voor oppervlakkig te worden versleten, dat een dier nu eenmaal niet gelijk is aan een mens. De door ons genoemde categoriëen personen die wel rechten hebben maar die niet kunnen uitoefenen, zijn wel mensen. Het uitgangspunt van mensen is dat ze rechten hebben, dat ze rechtssubject zijn. Daar kunnen uitzonderingen op worden gemaakt wanneer ze hun eigen belangen niet kunnen waarnemen en behartigen. Een dier heeft nooit rechten gehad omdat het een dier is. Klinkt heel flauw, maar zonder in een bodemloze put van dogmatische bespiegelingen te duiken laat ik het daar even bij. ![]() Citaat:
Als je zegt 'rechten voor een ander ontstaan' dan denk ik eerder aan een derdenbeding, dat afdwingbare verplichtingen doet ontstaan uit een contract waar uitsluitend de derde recht op heeft, en wat - in tegenstelling tot vertegenwoordiging in de zin van BW3 - wél geheel zonder enige rechtshandeling kan gebeuren. De instemming van de derde is zelfs niet eens nodig om een geldig derdenbeding tot stand te brengen. Maar enfin. Citaat:
Ik ga er trouwens vanuit dat je door de bank genomen wel inziet waar ik naartoe wil. Het is natuurlijk dogmatisch niet fraai wat ik hier stel. Het is ook zeer moeilijk om dierenrechten in te bedden in ons huidige stelsel van vermogensrechten. Waar het mij gewoon om gaat is de discussie wel rationeel te houden, niet af te zakken naar het niveau van 'diertjus sijn sow sielug dus er moet een verdrag voor duh dierenregtuh komuh'. Er leiden meerdere wegen naar Rome waar het gaat om waarborgen van het dierenwelzijn. Citaat:
Comparative law daarentegen is eigenlijk überhaupt onmisbaar in de algemene ontwikkeling van de academisch geschoolde jurist. Maar goed, sinds het niet in het verplichte curriculum van veel universiteiten zit moeten we het kiezen. Dat vak draagt vooral bij aan je besef van standplaatsgebondenheid. Je ziet dat het eigen recht soms helemaal niet zo geweldig goed, efficiënt of effectief is. Je beseft dat je eigen recht in principe niet meer is dan het gevolg van een serie betrekkelijk willekeurige historische ontwikkelingen. Et cetera. Het vak is eigenlijk sowieso onmisbaar voor studenten burgerlijk recht en internationaal privaatrecht. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Halal eten in de cel T_ID | 471 | 19-10-2009 17:04 | |
GroenLinks wil rechten van dieren in de Grondwet Verwijderd | 86 | 22-02-2005 17:10 | |
Flora & Fauna |
Overtuig mij es van het nut van vissen? (de sport dan he?) Eend | 301 | 06-01-2005 10:12 | |
europese verkiezingen: wat stem jij? Verwijderd | 338 | 13-06-2004 09:57 |