Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2005, 15:41
El Kim
El Kim is offline
Wie studeert dit, wat zijn de vakken, wat kun je er mee, en hoe bevalt het?

Kortom: vertel me alles

O, btw: zet er even bij aan welke instelling je studeert... info van de VU is extra welkom
Oud 22-05-2005, 15:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mijn neef studeert het aan de VU Ik kan je alleen vertellen dat hij heel erg tevreden is over deze opleiding aan de VU. Je hebt een nogal algemeen eerste jaar geloof ik maar dat vindt hij juist wel handig. Het is erg veel in het engels. Maar hij was op het VWO ontzettend slecht in engels en nu is hij 1 van de beste (zegt hij dan )

Hij wil graag bij binnenlandse zaken gaan werken geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 16:39
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Op de VU krijgen alle eerstejaars sociale wetenschappen een Gemeenschappelijk Bachelor jaar, waarin je een inleiding in zowat alle sociale wetenschappen krijgt: antropologie, sociologie, politicologie, bestuurskunde, communicatie etc. Dit is prettig omdat: je een brede inleding krijgt, stevige basis. Dit is klote, omdat: je moe wordt van de opvlakkigheid. Het zijn slechts inleidende vakken.
Naast deze vakken krijgt je (natuurlijk) ook algemeen vormende academische vakken: statistiek en projectgroepen (Hoe schrijf ik een essay/paper? Hoe presenteer ik? Hoe ....? Afijn, je snapt het wel).
Je wordt bij deze projectgroepen en werkgroepen zoveel mogelijk ingedeeld bij studiegenoten, zodat je ze een keertje kan bezichtigen
Het eerste bachelor jaar is over het algemeen extreem makkelijk te noemen (hier en daar een uitzondering). De faculteit is dan ook bezig de lat hoger te leggen, na klachten van studenten en docenten.
Pas in het tweede jaar (daar ben ik nu beland) begin je echt met je studie.
Verder nog iets?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 16:49
El Kim
El Kim is offline
Ja, je kiest toch in je 2e jaar een richting? Beleid, Communicatie en Organisatie ofzo of echt Bestuurskunde?

Ok, en hoe moeilijk is die statistiek? (Ik bezit namelijk geen vwo diploma, maar een hbo-propedeuse). Ik weet dat je wiskunde op vwo-niveau moet hebben, maar dat is op te lossen met behulp van een wiskunde cursus.

Is er een bindend studie advies?

Met een paar van die vakken ben ik trouwens niet blij, omdat ik al 2 eerdere studies heb gedaan (namelijk HEAO Communicatie en Media en Cultuur). Voor Academische Vaardigheden hoop ik vrijstelling te krijgen.

Heb je nog keuzevakken, vrije ruimte oid?

En wat voor een universiteit is de VU?
Oud 22-05-2005, 17:07
Levitating Nun
Ja, je kiest toch in je 2e jaar een richting? Beleid, Communicatie en Organisatie ofzo of echt Bestuurskunde?
BCO, BK inderdaad.

Ok, en hoe moeilijk is die statistiek? (Ik bezit namelijk geen vwo diploma, maar een hbo-propedeuse). Ik weet dat je wiskunde op vwo-niveau moet hebben, maar dat is op te lossen met behulp van een wiskunde cursus.
Statistiek is voor een noob als ik erg lastig, ik doe het dan ook voor de tweede keer dit jaar
Het ontstijgt VWO-niveau nauwelijk, maar voor mij is dat schijnbaar al lastig genoeg

Is er een bindend studie advies?
Min of meer ja. In het eerste jaar moet je minstens 40 van de 60 punten behalen. In het tweede jaar is het wat lastiger: je moet alle eerste jaars vakken hebben afgerond voor je mag instromen in het derde jaar.
Je zal er overigens nooit worden afgetrapt, je houden je slechts vast.

Met een paar van die vakken ben ik trouwens niet blij, omdat ik al 2 eerdere studies heb gedaan (namelijk HEAO Communicatie en Media en Cultuur). Voor Academische Vaardigheden hoop ik vrijstelling te krijgen.
Dat moet geen probleem zijn. Ik ken veel mensen die hopen vrijstellingen hebben gekregen.

Heb je nog keuzevakken, vrije ruimte oid?
Ja, maar miniem. Er is officieel ruimte voor 2 keuzevakken, maar niemand zal je beletten 25 keuzevakken te doen. Bewegingsvrijheid met die vakken is (net zoals op de UvA) enorm. Je mag bijna alles doen. Het is wel zaak je studieadviseur om goedkeuring te vragen, als het vak op een andere universiteit of faculteit betreft.

En wat voor een universiteit is de VU?
Ja ach, qua organisatie is het een verademing bij de VU, zeker als je vergelijkt met de UvA (ik heb daar ook nog gestudeerd en ik zie dat je daar nu studeert), dus dat is zeker prettig. Qua mensen heb ik het idee, dat vooral 'native' Amsterdammers kiezen voor de VU, ipv de massaliteit van de UvA. M.i. is de VU beter te bereiken dan de UvA. Je zult je ook nooit in een situatie treffen waar je het ene uur daar college hebt en het andere uur aan de andere kant van de stad, zoals bij de UvA.
Verder zijn alle vooroordelen waar: o.a. saaie gebouwen ondanks opknapbeurten.

Ik studeer trouwens geen BK, maar politicologie, dus ik kan je de ins-and-outs over vakken niet vertellen.

Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 17:44
El Kim
El Kim is offline
Oeh, jammer van die keuzeruimte (Bij de UvA heb je 60 ECTs keuzeruimte, iig bij mij op de faculteit). Hoeveel tijd ben jij per week kwijt aan je studie?
Oud 22-05-2005, 18:02
Levitating Nun
60?! Dat is een heel jaar! Wat veel!

Hoe lang ik kwijt ben aan m'n studie? Hehe, ik denk dat ik de verkeerde persoon ben om dat aan te vragen. Maar er staat (zoals bij elke andere studie zo ongeveer) 34-40 uur voor, maar dat haal ik bij lange na niet.
Ik ben effectief zo 1, maximaal 2 uur per dag kwijt, en dat dan 4 keer in de week. Laten we het op een gemiddelde van 10 uur per week houden.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:10
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 22-05-2005 @ 19:02 :
60?! Dat is een heel jaar! Wat veel!

Hoe lang ik kwijt ben aan m'n studie? Hehe, ik denk dat ik de verkeerde persoon ben om dat aan te vragen. Maar er staat (zoals bij elke andere studie zo ongeveer) 34-40 uur voor, maar dat haal ik bij lange na niet.
Ik ben effectief zo 1, maximaal 2 uur per dag kwijt, en dat dan 4 keer in de week. Laten we het op een gemiddelde van 10 uur per week houden.
Jep, elke opleiding van de faculteit der geesteswetenschappen heeft dat. Voor verbeding van je vakgebied.

Dus het is mogelijk om er iets bij te doen?
Oud 22-05-2005, 19:23
Levitating Nun
Citaat:
El Kim schreef op 22-05-2005 @ 20:10 :
Dus het is mogelijk om er iets bij te doen?
Ter illustratie: je hebt per vak doorgaans 2 x 2 uur hoorcollege (en soms 1 x 2 uur werkcollege). Elke periode heb je maximaal 2 zespunts vakken. Maximaal ben je dus 12 uur per week in de collegebanken.
Je kunt makkelijk een studie ernaast doen of een bijbaantje nemen. Geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:25
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 22-05-2005 @ 20:23 :
Ter illustratie: je hebt per vak doorgaans 2 x 2 uur hoorcollege (en soms 1 x 2 uur werkcollege). Elke periode heb je maximaal 2 zespunts vakken. Maximaal ben je dus 12 uur per week in de collegebanken.
Je kunt makkelijk een studie ernaast doen of een bijbaantje nemen. Geen probleem.
Mooi
Oud 22-05-2005, 19:45
Levitating Nun
Kun je nu een eventuele knoop doorhakken?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 20:26
El Kim
El Kim is offline
Nog niet, want er zijn erg veel dingen die ik leuk vind. Oost-Europese studies (variant Pools) is ook nog een optie, en dat zou wat makkelijker zijn met vrijstellingen omdat het ook aan de UvA is. Verder vind ik de meeste cultuurwetenschappen erg leuk, maar daar kun je zo verdomd weinig mee. Hetzelfde verhaal als bij filosofie. Daarnaast start er in 2006 een opleiding in Leiden die me helemaal geweldig lijkt (combinatie van het conservatorium met een wetenschappelijke opleiding) maar goed, volgens mij is daar helemaal geen werk in te krijgen.

Keuzes, keuzes
Oud 23-05-2005, 10:22
Levitating Nun
Succes
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 10:24
Verwijderd
Bestuurskunde lijkt me met name vanuit het oogpunt van werkgelegenheid wat handiger, hoewel dat natuurlijk niet het doorslaggevende selectiecriterium moet zijn .
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 11:56
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-05-2005 @ 11:24 :
Bestuurskunde lijkt me met name vanuit het oogpunt van werkgelegenheid wat handiger, hoewel dat natuurlijk niet het doorslaggevende selectiecriterium moet zijn .
Dat leek mij ook. Ik wil natuurlijk wel een goede baan op niveau, en het liefst nog iets waarvoor ik geleerd heb. Dan kan ik muziek er beter als hobby bijhouden... Hoewel, Oost-Europese studies is vanuit het oogpunt van de naderende toetreding van de Oostbloklanden tot de EU wel interessant
Oud 23-05-2005, 12:55
El Kim
El Kim is offline
Ok, Leiden valt af... daar bieden ze binnen 10 jaar nog niet die bacheloropleiding aan (ook al staat er op de site dat ie september 2006 start).
Oud 23-05-2005, 14:11
Sovereign
Sovereign is offline
Je gaat dus echt weer switchen dame?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 14:20
El Kim
El Kim is offline
Hoogstwaarschijnlijk wel

Je kan er niks mee, ik vind het vrij nutteloos en ik moet vrij veel inhalen, en ik heb er gewoon geen zin meer in. En ik vind het onderwijs vrij slecht. Dus.
Oud 23-05-2005, 14:22
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
El Kim schreef op 23-05-2005 @ 15:20 :
Hoogstwaarschijnlijk wel

Je kan er niks mee, ik vind het vrij nutteloos en ik moet vrij veel inhalen, en ik heb er gewoon geen zin meer in. En ik vind het onderwijs vrij slecht. Dus.
Ooit moet je wel eens iets proberen af te maken.

Waarom bestuurskunde ipv rechten? Rechten is veel leuker.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 14:24
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 23-05-2005 @ 15:22 :
Ooit moet je wel eens iets proberen af te maken.

Waarom bestuurskunde ipv rechten? Rechten is veel leuker.
Dat weet ik ook wel en ik hoop die studie ook wel af te maken

Klein nadeeltje: ik heb er al 3 jaar beurs doorheen gejaagd

Pfff, rechten. Nee, dat lijkt me godsgruwelijk saai
Oud 23-05-2005, 16:30
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
El Kim schreef op 23-05-2005 @ 15:24 :
Dat weet ik ook wel en ik hoop die studie ook wel af te maken
Jaja, je hebt nu al meer opleidingen versleten dan ik.

Citaat:
Klein nadeeltje: ik heb er al 3 jaar beurs doorheen gejaagd
Dat is vervelend idd.

Citaat:
Pfff, rechten. Nee, dat lijkt me godsgruwelijk saai
En bestuurskunde klinkt niet saai?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 23-05-2005 @ 17:30 :
Saaier dan staats- en bestuursrecht kan niet
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 17:46
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Jaja, je hebt nu al meer opleidingen versleten dan ik.
Ja, maar ik heb alsnog minder beurs vernacheld dan jij (je hebt toch 3,5 jaar natuurkunde gestudeerd)

Citaat:
Nee, vind ik niet In het eerste jaar krijg je een algemene basis van de sociale wetenschappen, en dat is iets wat ik erg prettig vind.

En ik heb het er wel eens met nare over gehad of rechten iets voor mij zou zijn, en we kwamen alletwee tot de conclusie van niet

O, en ik moet een nieuwe propedeuse aanvragen, aangezien ik de oude kwijt ben

Hmmm, ik had misschien toch beter na de havo gewoon VWO kunnen doen, was een stuk makkelijker geweest en had een stuk minder geld gekost
Oud 23-05-2005, 18:00
El Kim
El Kim is offline
Hmm, ik ben nu op zoek naar het email adres van de faculteit Communicatie aan INHOLLAND en ontdek dat ik dus nog steeds gewoon kan inloggen op het intranet

En ik ben al meer dan een jaar geleden gestopt

Maar goed, mijn propedeuse is nu opnieuw aangevraagd
Oud 24-05-2005, 08:03
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-05-2005 @ 17:31 :
Saaier dan staats- en bestuursrecht kan niet
Jawel hoor, privaatrecht, bedrijfsrecht, strafrecht, belastingrecht, Europees recht,... en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Oud 24-05-2005, 08:05
NN
NN is offline
Citaat:
El Kim schreef op 23-05-2005 @ 18:46 :
Ja, maar ik heb alsnog minder beurs vernacheld dan jij (je hebt toch 3,5 jaar natuurkunde gestudeerd)

Nee, vind ik niet In het eerste jaar krijg je een algemene basis van de sociale wetenschappen, en dat is iets wat ik erg prettig vind.

En ik heb het er wel eens met nare over gehad of rechten iets voor mij zou zijn, en we kwamen alletwee tot de conclusie van niet

O, en ik moet een nieuwe propedeuse aanvragen, aangezien ik de oude kwijt ben

Hmmm, ik had misschien toch beter na de havo gewoon VWO kunnen doen, was een stuk makkelijker geweest en had een stuk minder geld gekost [/B]
Wat je ook zou kunnen overwegen is een bestuurskundestudie vanuit een bepaalde inslag. Er zijn faculteiten die bv. iets als technische bestuurskunde aanbieden. Ook kun je hier en daar iets als juridische bestuurskunde doen.
(Groningen heeft een dergelijke opleiding, Recht & Bestuur. Ik doe het als aanvulling op mijn 'saaie' rechtenstudie.)
Oud 24-05-2005, 08:57
Verwijderd
Daar leer je dus heel goed hoe het openbaar bestuur functioneert en hoe je beleid en afwegingen moet maken. Jammer dat je dat toch nooit terugziet in het landelijk beleid, want dat zijn altijd lulletjes die geschiedenis hebben gestudeerd en denken dat ze alles weten.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:06
Levitating Nun
Jullie maken ook echt overal een rechten-discussie van.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:06
Verwijderd
Ik niet. Laten we verder gaan over bestuurskunde. Wat leer je daar? Alleen hoe het openbaar bestuur functioneert of nog meer? Bijv. wat is de afgrenzing tussen bestuurskunde en beleidswetenschappen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:10
Levitating Nun
Is die vraag aan mij gericht?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:12
Verwijderd
Ja!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:21
Levitating Nun
Ja of nee, laat ik eens antwoord geven. Jk weet van bestuurskunde (ik heb twee inleidende vakken gedaan) dat het vooral inderdaad gaat over:
1. Het functioneren van het OB
2. De inrichting van het OB
3. Algemene beleid en evaluatie van beleid van OB

Wat ook opvalt is dat het vaak over ambtenaren gaat, wat natuurlijk niet gek is.
Wat betreft beleidswetenschappen heb ik één verplichte cursus moeten volgen en dat was vrij oppervlakkig, maar dat lag aan de hoogleraar. Politicologie en bestuurskunde zijn nauw met elkaar verwoven, maar er zijn wel belangrijke verschillen: Pol gaat over machtvraagstukken en 'politieke processen' en is 'smeuïger'. BK is formeler en meer bericht op het begrijpen van de werking van OB en hoe beleid tot stand komt (ontwerp, toepassing, evaluatie).
Je zult als je BK studeert veel POL studenten tegenkomen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 09:25
Levitating Nun
Citaat:
El Kim schreef op 22-05-2005 @ 17:49 :
Ik was iets vergeten! Bij statistiek krijg je 2 korte driepuntvakken: "Beschrijvende" en "Inferentiele" Statistiek, maar er wordt in het begin van het jaar door de VU zelf een cursus "Elementair Beschrijvende Statistiek" aangeboden speciaal voor studenten met een achterstand. Je krijgt hiervoor geen ECTS, maar ik raad het je sterk aan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 18:27
NN
NN is offline
Ik krijg zelf wel eens de vraag wat het verschil is tussen een studie Nederlands Recht richting Staats-& Bestuursrecht en een studie Bestuurskunde.

Het eerste zie ik meer normatief: hoe zit de staat in elkaar en hoe behoort deze te functioneren?
Het tweede kijkt meer naar de bestuurspraktijk: hoe werkt die overheid eigenlijk?

Ik denk dat Politcologie dan nog weer meer ingaat op de rol van politieke vises en ontwikkelin gen op het openbaar bestuur en het staatsbestel.
Oud 24-05-2005, 23:40
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
El Kim schreef op 23-05-2005 @ 18:46 :
Ik beschouw je nu als verloren schaapje.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 12:49
El Kim
El Kim is offline
Nog iemand met meer info? 15 juni is er een voorlichtingsdag, dus daar ga ik heen, maar meer info is altijd welkom.
Oud 30-05-2005, 13:23
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
NN schreef op 24-05-2005 @ 19:27 :

Ik denk dat Politcologie dan nog weer meer ingaat op de rol van politieke vises en ontwikkelin gen op het openbaar bestuur en het staatsbestel.
Gaat Bestuurskunde eigk wel in op de politieke stelstels, politieke partijen en ideologieen?
Oud 30-05-2005, 18:30
Levitating Nun
Citaat:
Str0nk schreef op 30-05-2005 @ 14:23 :
Gaat Bestuurskunde eigk wel in op de politieke stelstels, politieke partijen en ideologieen?
Jazeker....maar minder dan pol.
Als je echt wilt weten hoe politieke processen in elkaar steken en welk effect ze hebben, dan moet je pol. doen.
Bestuurkunde is droger meer praktijk gerichter.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 12:28
NN
NN is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-05-2005 @ 19:30 :
Jazeker....maar minder dan pol.
Als je echt wilt weten hoe politieke processen in elkaar steken en welk effect ze hebben, dan moet je pol. doen.
Bestuurkunde is droger meer praktijk gerichter.
Bestuurskunde bevat ook sociologische aspecten, je doet er bijvoorbeeld aan empirisch onderzoek.

Ik weet niet of het "droger" is, misschien kun je dat eens uitleggen?
Oud 04-06-2005, 16:31
El Kim
El Kim is offline
up

Wat is bijvoorbeeld het verschil met bestuurs- en organisatiewetenschap in Utrecht of Nijmegen?
Oud 07-06-2005, 19:36
Grenwiel
Grenwiel is offline
Hmm, mijn pa geeft het in rotterdam (EUR).
Ik ben iig wat dat betreft blij dat ik in delft studeer.
Voor iedereen, die het verleden of in de toekomst genaaid wordt door dr. WJM Kickert, het is NIET erfelijk.
Oud 07-06-2005, 20:27
Verwijderd
Beetje puberig voor een eerstejaars, niet?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:28
Verwijderd
Zal z'n pa leuk vinden
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:40
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2005 @ 21:28 :
Zal z'n pa leuk vinden
Ik zal 'm even mailen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:02
Grenwiel
Grenwiel is offline
Ik baseer t ook alleen maar op wat ik van hem hoor.
Als ik zie wat voor slagingspercentage hij oha heeft kan ik me heel goed voorstellen dat er vrij veel mensen ongelukkig van hem worden, that's all.
Reageren

Regels voor berichten