Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2005, 21:26
Balance
Balance is offline
ik heb wel gezocht maar toch kon ik in de oude barbecue topics niet alles vinden wat ik wilde weten

Volgende week zaterdag organiseer ik een barbecue voor 7 personen, waarvan 2 moslims.

1) Wie weet wat voor vlees ik voor die 2 kan kopen? Zij mogen geen gewoon vlees omdat het op een verkeerde manier geslacht is en ik ben benieuwd naar wat ik voor hen zou kunnen kopen.

2) Enig idee hoeveel ik van dat speciale vlees in moet kopen? Eén is een volwassen vrouw en de ander is een kind van 11.

3) Hoeveel vlees zou ik voor de rest moeten kopen? Ik las ergens dat je op 5 stuks per persoon moet rekenen, maar ik weet niet of men er daar wel bij vanuit gaat dat je ook salades ed. hebt waar mensen al veel van eten. En hoeveel kg is dat dan ongeveer aan kipfilet voor bijvoorbeeld kipsatestokjes?

4) Nog tips over wat ik nog zou kunnen kopen? Hieronder wat ik net verzonnen heb over wat ik denk dat leuk is voor de barbecue.

Vlees:
- Drumsticks
- Hamburgers
- Worstjes
- Spareribs
- Spies met kipfilet of gehakt (en groente/fruit ed. natuurlijk)

Daarnaast wil ik een fruitsalade gaan maken, een gewone salade, pindasaus en er is stokbrood met kruidenboter.
Oud 18-06-2005, 21:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb pas een barbecue gehad met het studentenhuis hier en toen kregen we het volgende:
- een stuk kip
- een spies met groente en sate-vlees
- een hamburger
- twee bordjes groente (wortel, tomaat, komkommer, mais, perzik/peer, sla)
- stokbrood

Dit was echt wel genoeg voor een persoon dus vijf stuks vlees lijkt me erg veel.
Oud 18-06-2005, 22:02
Kimisa
Kimisa is offline
Ik zou voor die twee moslima's gewoon naar een zaak gaan waar ze halal vlees verkopen, daar kun je ook bijna alles halen hoor, behalve varkensvlees natuurlijk. Voor de rest kan je voor iedereen evenveel vlees kopen.

Ik eet ook geen vijf stuks vlees, je zult een beetje moeten inschatten hoeveel ze eten. Beter teveel dan te weinig.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 22:03
Balance
Balance is offline
Oke, dus minder vlees. Ik denk dat ik dan iig de worstjes weglaat en dat ik me bij de spies beperk tot kipfilet (omdat ik dat ook al nodig heb voor de kipsate stokjes).
Maar dan hou ik wel weer veel over wat van de kip komt..

Wat zou jij eigenlijk weg laten?

En waren die twee borden groenten die je nam grote borden?
Oud 18-06-2005, 22:05
Balance
Balance is offline
Citaat:
Kimisa schreef op 18-06-2005 @ 23:02 :
Ik zou voor die twee moslima's gewoon naar een zaak gaan waar ze halal vlees verkopen, daar kun je ook bijna alles halen hoor, behalve varkensvlees natuurlijk. Voor de rest kan je voor iedereen evenveel vlees kopen.
ja dat wilde ik ook gaan doen, maar ik ging er vanuit dat ze daar dan speciaal vlees hadden ofzo. Maar ze hebben daar dus precies hetzelfde als wij, alleen dan anders geslacht ofzo?
Oud 18-06-2005, 22:07
Kimisa
Kimisa is offline
Ja, want bij de islamtische slagerij bij mij aan de overkant ziet het vlees er gewoon hetzelfde uit. Het ligt volgens mij alleen aan de slachtwijze. Je kunt daar dus ook gewoon kipfilet kopen, en drumsticks enzo. Pas alleen wel op dat je ze niet verwisselt met de gewone drumsticks.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 22:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 18-06-2005 @ 23:03 :
Oke, dus minder vlees. Ik denk dat ik dan iig de worstjes weglaat en dat ik me bij de spies beperk tot kipfilet (omdat ik dat ook al nodig heb voor de kipsate stokjes).
Maar dan hou ik wel weer veel over wat van de kip komt..

Wat zou jij eigenlijk weg laten?

En waren die twee borden groenten die je nam grote borden?
Ik zou denk ik de spare ribs weglaten of de worstjes en niet en sate maken en ook nog spiezen.

Die borden met groente waren van die normale plastic wegwerpbordjes (model ontbijtbordje dus).

Ik zal er nog wel bijvertellen dat ik mijn hamburger aan mijn vriend heb gegeven (en dus twee bordjes groente en twee stuks vlees heb gegeten) en hij al zijn eten, mijn hamburger, een halve hamburger van een vriendin van me en nog een extra stuk kip heeft gegeten dus houd ook rekening met grote/kleine eters en man/vrouw verhoudingen
Oud 18-06-2005, 22:13
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 18-06-2005 @ 23:05 :
ja dat wilde ik ook gaan doen, maar ik ging er vanuit dat ze daar dan speciaal vlees hadden ofzo. Maar ze hebben daar dus precies hetzelfde als wij, alleen dan anders geslacht ofzo?
jup...
google => halal

de van Dale:
halal (bn.)
1 (vooral van voedsel) volgens de islamitische voorschriften toegestaan.

Dus ze hebben alles, behalve varkensvlees... het enige verschil is hoe het beest is geslacht.

Als wij een BBQ doen, nemen we ongeveer 600 gram vlees per persoon.
Daarnaast nog wat salades en stokbrood e.d.
Maarja, beter teveel dan te weinig, alles wat je over hebt kun je altijd nog zelf opeten de volgende dag
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 22:31
Roos
Roos is offline
Als jij eerst varkensvlees op een BBQ legt, en daarna halal vlees, weet ik niet of een moslim het met veel plezier opeet.
Op de BBQ komt namelijk alsnog alles "door elkaar heen".
Dat vlees kun je gewoon bij een islamitische slager halen (kun je daar net zo goed al je vlees halen, smaakt precies hetzelfde, is wel vaak goedkoper )

Overigens eten niet alle moslims halal (ik ga vaak genoeg met "moslimvrienden" uit eten en die doen daar niet moeilijk over), maar ik neem aan dat dat nu wel het geval is.

Over de hoeveelheden ben ik opgevoed met het idee "beter teveel dan te weinig"

Overigens moet je overgebleven vlees van de BBQ altijd wel bakken, en vervolgens kun je het bewaren. Het is niet verstandig om rauw vlees te bewaren, omdat dat bij een BBQ vaak geruime tijd buiten de koeling heeft gestaan.
Oud 18-06-2005, 22:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou gewoon twee barbecues nemen, is ook wel handig voor zeven personen en dan dat halal-vlees op de een leggen en het andere op de ander. Zo doen sommige vegetariers het ook
Oud 18-06-2005, 22:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
MTpower schreef op 18-06-2005 @ 23:13 :
jup...
google => halal

de van Dale:
halal (bn.)
1 (vooral van voedsel) volgens de islamitische voorschriften toegestaan.

Dus ze hebben alles, behalve varkensvlees... het enige verschil is hoe het beest is geslacht.

Als wij een BBQ doen, nemen we ongeveer 600 gram vlees per persoon.
Daarnaast nog wat salades en stokbrood e.d.
Maarja, beter teveel dan te weinig, alles wat je over hebt kun je altijd nog zelf opeten de volgende dag
ik wist dus niet dat die winkel een 'halal' heette, dus daarom kon ik er ook niet op zoeken op google. Maar wel bedankt, want nu is het inderdaad wat duidelijker voor me.
600 gram per persoon lijkt me wel heel veel eigenlijk
Oud 18-06-2005, 22:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
Roos schreef op 18-06-2005 @ 23:31 :
Als jij eerst varkensvlees op een BBQ legt, en daarna halal vlees, weet ik niet of een moslim het met veel plezier opeet.
Op de BBQ komt namelijk alsnog alles "door elkaar heen".
Dat vlees kun je gewoon bij een islamitische slager halen (kun je daar net zo goed al je vlees halen, smaakt precies hetzelfde, is wel vaak goedkoper )

Overigens eten niet alle moslims halal (ik ga vaak genoeg met "moslimvrienden" uit eten en die doen daar niet moeilijk over), maar ik neem aan dat dat nu wel het geval is.

Over de hoeveelheden ben ik opgevoed met het idee "beter teveel dan te weinig"

Overigens moet je overgebleven vlees van de BBQ altijd wel bakken, en vervolgens kun je het bewaren. Het is niet verstandig om rauw vlees te bewaren, omdat dat bij een BBQ vaak geruime tijd buiten de koeling heeft gestaan.
de vrouw is er zelf over begonnen dus zij maken er idd wel een probleem van. Maar nu je het zegt; dat BBQ probleem is dan wel aanwezig ja

Zou het schelen om een stukje van de BBQ alleen voor dat vlees te houden? Dus de BBQ scheiden, zeg maar? Of komt het dan alsnog te veel met elkaar in contact?
Twee BBQ's zoals daantje zegt zou wel een optie zijn, maar het lijkt me ook wel weer veel gedoe

En ik kan in principe wel al m'n vlees daar kopen idd, maar om eerlijk te zeggen ben ik toch huiverig over vlees ergens anders kopen... Ook al is dat misschien grote onzin
Oud 18-06-2005, 22:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 18-06-2005 @ 23:44 :
de vrouw is er zelf over begonnen dus zij maken er idd wel een probleem van. Maar nu je het zegt; dat BBQ probleem is dan wel aanwezig ja

Zou het schelen om een stukje van de BBQ alleen voor dat vlees te houden? Dus de BBQ scheiden, zeg maar? Of komt het dan alsnog te veel met elkaar in contact?
Twee BBQ's zoals daantje zegt zou wel een optie zijn, maar het lijkt me ook wel weer veel gedoe

En ik kan in principe wel al m'n vlees daar kopen idd, maar om eerlijk te zeggen ben ik toch huiverig over vlees ergens anders kopen... Ook al is dat misschien grote onzin
Als wij barbecuen met vrienden doen we het heel vaak met twee barbecues en dat is echt niet veel gedoe hoor. Wij zijn dan ook met zijn zevenen. We hebben dan gewoon een grote en een kleintje, zo een voor op de camping, zo een op pootjes, laag bij de grond waar je twee van die roosters in kan klemmen (Hibachi) en dat werkt echt wel goed
Oud 18-06-2005, 23:06
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 18-06-2005 @ 23:43 :
ik wist dus niet dat die winkel een 'halal' heette, dus daarom kon ik er ook niet op zoeken op google. Maar wel bedankt, want nu is het inderdaad wat duidelijker voor me.
600 gram per persoon lijkt me wel heel veel eigenlijk
Zo heet die winkel niet
Halal is het soort vlees.. de manier van slachten dus
En we houden ook altijd wel wat over, dat bakken we en eten we later op de avond meestal op voor de tv (dan in kleine stukjes gesneden, als een soort snack dus )
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 23:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-06-2005 @ 00:06 :
Zo heet die winkel niet
Halal is het soort vlees.. de manier van slachten dus
En we houden ook altijd wel wat over, dat bakken we en eten we later op de avond meestal op voor de tv (dan in kleine stukjes gesneden, als een soort snack dus )
oh sorry, niet goed gelezen
wij eten meestal nasi met kip de dag na het barbecuen, dus dat zal nu ook wel zo zijn

@Daantje: ik heb net overlegd met m'n ouders en we schijnen ergens nog wel een kleine barbecue te hebben, dus waarschijnlijk lukt het wel.
Ik ga maandag even met die vrouw zelf overleggen hoe zij het het liefste wil voor haar en d'r zoontje.
Oud 19-06-2005, 00:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Zo doen sommige vegetariers het ook
Die doen het ook wel eens met aluminiumfolie enzo
Ik heb zelf een eigen bbq

Over halal... dat is niet perse voor vlees alleen. Een strenge moslim legde dat eens uit op tv. Een product is halal als het een 'goed' product is en volgens bepaalde regels gemaakt en bereid.
Koffie en chocolade e.d. zouden volgens de halal-wetten dus nooit echt goed zijn, omdat er in die sector vooral vaak mensen worden uitgebuit enzo. Veel is dus niet 'halal'..

En wat kut dat het bbq-weer is...
Stomme kutlucht...moet steeds mijn raam dicht houden
Oud 19-06-2005, 01:49
Neiu
Neiu is offline
Er is in de meeste Jumbo-supermarkten ook een schap met Halal-vlees voor het geval je geen islamtische slager in de buurt hebt zitten.
Oud 19-06-2005, 11:57
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-06-2005 @ 00:34 :

@Daantje: ik heb net overlegd met m'n ouders en we schijnen ergens nog wel een kleine barbecue te hebben, dus waarschijnlijk lukt het wel.
Ik ga maandag even met die vrouw zelf overleggen hoe zij het het liefste wil voor haar en d'r zoontje.
Of je koopt een wegwerpbbq, kosten meestal maar een euro of 5 ?
Oud 19-06-2005, 12:50
Sjoerd
Sjoerd is offline
ik heb gister ge-bbq'd en dat van 5 stuks klopt wel bij mij, en dan at ik er ook nog salades en brood bij enz.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 16:11
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Sjoerd schreef op 19-06-2005 @ 13:50 :
ik heb gister ge-bbq'd en dat van 5 stuks klopt wel bij mij, en dan at ik er ook nog salades en brood bij enz.
Je eet bij eet barbeque meer dan bij gewoon avondeten. Ik wel tenminste. Vijf stuks zegt op zich niet zo veel, je kan beter kijken naar gewicht.
Oud 19-06-2005, 18:26
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 19-06-2005 @ 17:11 :
Je eet bij eet barbeque meer dan bij gewoon avondeten. Ik wel tenminste. Vijf stuks zegt op zich niet zo veel, je kan beter kijken naar gewicht.
ja, ik ook. ik eet me altijd vol.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 21:52
Balance
Balance is offline
Citaat:
Hagel schreef op 19-06-2005 @ 12:57 :
Of je koopt een wegwerpbbq, kosten meestal maar een euro of 5 ?
hehe, dat ik daar zelf niet opgekomen ben. Ik verkoop ze nota bene

Maar ik ben toch ook gaan nadenken over gewoon al het vlees bij die speciale winkel kopen. Denk dat ik dat uiteindelijk toch doe. Dat is gelijk al het gedoe over en kunnen die twee moslims tenminste ook lekker kiezen wat zij willen eten en zijn ze niet verplicht om precies te eten wat ik voor hen koos.
Oud 20-06-2005, 01:09
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
M'n vader zegt altijd: "wij hadden niets te willen, en jij ook niet, eet maar wat de pot schaft"
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 01:10
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 20-06-2005 @ 02:09 :
M'n vader zegt altijd: "wij hadden niets te willen, en jij ook niet, eet maar wat de pot schaft"
Daar denken die moslims anders over als de pot varkensvlees schaft
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 12:12
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
MTpower schreef op 20-06-2005 @ 02:10 :
Daar denken die moslims anders over als de pot varkensvlees schaft
Dan eten ze maar stokbrood en komkommertjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 20-06-2005 @ 13:12 :
Dan eten ze maar stokbrood en komkommertjes
Als je zo denkt moet je ze niet uitnodigen. Als je iemand uitnodigt om te komen barbequeen en je van te voren weet dat iemand geen gewoon vlees eet, dan vind ik dat je ook de moeite moet doen om die persoon gewoon eten neer te zetten (en bij barbequeen is dat dus oa vlees).

@Balance: desnoods kun je dat vlees gewoon in de pan bakken. (Maar al het vlees bij een islamitische slager halen is nog een beter idee, denk ik. 't is iig gezelliger tijdens het barbequeen. )
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 18:19
Ivo
Ivo is offline
Ik denk dat hier de beste oplossing is om gewoon naar een islamitische slager te gaan. Ook voor een rasechte hollander is dat heel goed te overleven, weet ik uit ervaring.

Als je genoeg stokbrood en salades hebt, is 4 of 5 stuks vlees wel genoeg. Voor de zekerheid kun je een paar extra kipsatetjes nemen. De stukjes kipfilet kun je de volgende dag met bijna alles combineren. Dan moet je er alleen wel voor zorgen dat het vlees enigsinds gekoeld staat, bijvoorbeeld door de vleesschaal op koelelementen zetten, of wat ijs uit je diepvries schrapen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 19:01
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ivo schreef op 20-06-2005 @ 19:19 :
Ik denk dat hier de beste oplossing is om gewoon naar een islamitische slager te gaan. Ook voor een rasechte hollander is dat heel goed te overleven, weet ik uit ervaring.
Uiteindelijk heb ik besloten dat ik me idd niet aan moet stellen en gewoon al m'n vlees daar moet kopen
Oud 20-06-2005, 21:03
Verwijderd
Is een saladebuffet(je) er niet leuk bij?

Bij de supermarkt kan je grote potten met slaatjes kopen bijvoorbeeld rundvlees-, zalm- of aardappelsalade (oid).
Die op een schaal doen, paar worstjes, stukjes sla, en mayonaise erbij en het is hartstikke lekker.
Een bak met gewone of ijsberg sla. Paar soorten slasaus erbij.
Stukjes komkommer, ui, wortel etc. om erin te doen.
Mensen zelf hun salade laten maken, harstikke lekker<3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten