Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2002, 13:52
Derk
Derk is offline
Las pas ergens op internet iets over A.I., was iemand vrijgekomen dankzij acties van A.I. Toch wel goede zaak dat ze opkomen voor de mensenrechten. Wat vinden jullie eigenlijk van A.I.?

www.amnesty.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2002, 14:02
@pie
@pie is offline
Citaat:
Derk schreef:
Las pas ergens op internet iets over A.I., was iemand vrijgekomen dankzij acties van A.I. Toch wel goede zaak dat ze opkomen voor de mensenrechten. Wat vinden jullie eigenlijk van A.I.?

www.amnesty.nl
typisch VN-uitvloeisel

bureaucratisch, selectief, vaag qua financiën

maar het werk dat ze verrichten is wel goed...
Oud 16-06-2002, 14:37
Gatara
Gatara is offline
Prima!

(kan ook niet anders zeggen; ik werk voor ze )

Overigens,.. als je meer info wilt over de actie waar ik me nu met medemensen mee bezig houdt: www.zubr-belarus.com

Wat de rol van amnesty daarin is, is het veroordelen van geweld tegen deze groepering (zubr) en deze groepering (en andere) niet voor hun mening uit kunnen komen.

Mag ik even reclame maken voor het goede doel?
Als je meer info hierover wilt: zubr_netherlands@yahoo.com

Gatara
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 14:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
@pie schreef:

typisch VN-uitvloeisel

Amnesty is niet selectief. Als de PKKleden gemarteld worden, veroordelen ze dat. Als de PKKleden martelen, veroordelen ze dat.

En ook hebben ze kritiek gehad op de behandeling van de VS wat betreft hun gevangenen van AlQaida en Taliban.

Het gaat erom dat mensenrechten niet geschonden worden; deze mensenrechten staan beschreven in internationale verdragen. En of die mensenrechten nu geschonden worden door Saddam of door Bush: hun daden worden altijd veroordeeld.
In het ene land heeft Amnesty echter meer mogelijkheden tot success dan in het andere,... helaas. Maar dat wil niet zeggen dat ze selectief zijn.

Overigens is AI verboden in Turkije.... Daar heb je dus minder mogelijkheden tot succes, omdat je ondergronds moet gaan werken.

Bureaucratisch? Kan zijn; maar niet zo bureaucratisch als de VN, denk ik

Vaag qua financieen? Als iemand er een 40 urige werkweek van maakt, mag je wel verwachten dat je wordt betaald zodat je kunt overleven. Zelf moet ik zelfs een redelijk klein bedrag betalen en doe ik het werk dus puur vrijwillig. Het geld dat we ophalen met collectes wordt slechts voor acties gebruikt (materiaal/uitgever/spekers bij een debat, bv/huren van zalen/e.d..)

Gatara
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 14:50
Verwijderd
Het is in- en intriest dat er iets als Amnesty International moet bestaan.

Alle lof voor die mensen die zich daarvoor inzetten.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 14:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Het is in- en intriest dat er iets als Amnesty International moet bestaan.
Inderdaad Soms lijkt het ook een hopeloze strijd... dusseh doe mee!

Gatara
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 17:19
disaster
disaster is offline
Citaat:
@pie schreef:

typisch VN-uitvloeisel

is wel makkelijk om zo te zeggen maar geef dan ook es voorbeelden
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:14
Verwijderd
nouw mensen wordt dus ff allemaal lid van amnesty want ik denk persoonlijk dat jij het ook wel prettig zouw vinden dat mensen uit de heele wereld je helpen als jij ten onrechte in de gevangenis zit!! toch?? ik ben BDW al lid.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:24
Undeclinable
Undeclinable is offline
Zeer goed initiatief, dat zeker.

Maar soms vraag ik me af of we niet weer bezig zijn om wersterse normen en waarden (daar vallen de mensenrechten nou eenmaal onder) op te dringen..

Tuurlijk zeg ik vanuit mijn oogpunt: we moeten die mensen die ten oprechte zijn opgesloten/gemarteld/onderdrukt helpen.. maarja das ook nogal logisch daar ik ook opgevoed ben met het westerse normen en waarden stelsel..

(in landen die de rechten ondertekend hebben natuurlijk hoe dan ook hulp bieden..)

*denkt weer te ver na... heeft verder ook helemaal geen zin .. goed initatief, zeker omdat het onpartijdig is.
Oud 18-06-2002, 18:06
The Dancing Demon
The Dancing Demon is offline
Typisch weer zoiets voor iemand die verder toch niks zinnigs te doen heeft en van ellende maar een brief gaat schrijven aan een of andere gevangene waarvan hij/zij denkt dat deze niks gedaan heeft.
Het zou opzich niet slecht zijn, maar dan zouden dit soort dingen toch wel wat meer effect moeten hebben als nu.
Ik snap nu echt niet waarom mensen dit doen
Ik bedoel: Je hebt toch wel wat beters te doen???!
Ik zou mijn vrijetijd er in elk geval niet aan besteden.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 21:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
The Dancing Demon schreef:
Typisch weer zoiets voor iemand die verder toch niks zinnigs te doen heeft en van ellende maar een brief gaat schrijven aan een of andere gevangene waarvan hij/zij denkt dat deze niks gedaan heeft.
Het zou opzich niet slecht zijn, maar dan zouden dit soort dingen toch wel wat meer effect moeten hebben als nu.
Ik snap nu echt niet waarom mensen dit doen
Ik bedoel: Je hebt toch wel wat beters te doen???!
Ik zou mijn vrijetijd er in elk geval niet aan besteden.
Dan heb je duidelijk geen idee WAT je ermee bereikt. En als jij onterecht in een bv. Turkse gevangenis belandt, wil je ook graag dat mensen zich daarom druk kunnen maken en vind je het ook fijn als er internationale druk op de Turkse overheid komt, zodat je of een lichtere straf uitzit, of je niet (meer) gemarteld wordt, of je zelfs vrijkomt.

Ik zou nog maar eens even goed in je agenda kijken of je niet toch nog 2 minuutjes tijd hebt voor een brief aan een overheid om zo een onschuldig of onterect gevangen gezette persoon te helpen.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 21:41
zeep007
zeep007 is offline
ik heb een keer 12 uur paal gezeten voor AI...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 22:54
McCaine
McCaine is offline
Ik ben het niet helemaal altijd met ze eens, maar ze zijn beslist een heel nuttige instelling. Om in Bush-termen te spreken, horen zij bij de 'goeden' van de wereld.
Oud 19-06-2002, 11:58
The Dancing Demon
Citaat:
zeep007 schreef:
ik heb een keer 12 uur paal gezeten voor AI...
En effect?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 12:01
The Dancing Demon
Citaat:
Gatara schreef:

Dan heb je duidelijk geen idee WAT je ermee bereikt. En als jij onterecht in een bv. Turkse gevangenis belandt, wil je ook graag dat mensen zich daarom druk kunnen maken en vind je het ook fijn als er internationale druk op de Turkse overheid komt, zodat je of een lichtere straf uitzit, of je niet (meer) gemarteld wordt, of je zelfs vrijkomt.

Ik zou nog maar eens even goed in je agenda kijken of je niet toch nog 2 minuutjes tijd hebt voor een brief aan een overheid om zo een onschuldig of onterect gevangen gezette persoon te helpen.

Gatara
Kijk, mij maak je nou echt niet wijs dat die mensen van die regering een beetje leuk al die briefjes gaan zitten lezen. Maar als jij nou echt denkt dat zulke brieven serieus gelezen worden,
schrijf dan maar lekker door, verneuk je vrije tijd en droom maar lekker verder....
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 12:03
The Dancing Demon
Citaat:
Derk schreef:

www.amnesty.nl
Vraag: Ben je zelf lid van A.I. ?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 13:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Kijk, mij maak je nou echt niet wijs dat die mensen van die regering een beetje leuk al die briefjes gaan zitten lezen. Maar als jij nou echt denkt dat zulke brieven serieus gelezen worden,
schrijf dan maar lekker door, verneuk je vrije tijd en droom maar lekker verder....
Het is vaak genoeg gebleken dat het werkt.
Dat geeft mij al reden genoeg om door te gaan. Overigens doe ik meer dan slechts schrijven, maar daar kan ik niet teveel op ingaan want ik mag geen reclame maken (dat ik overigens toch al stiekem heb gedaan (zie boven)).

Amnesty International heeft een goede reputatie in de meeste landen als een land als bv. de VS continue brieven van AI-leden krijgen wat betreft een geval van een onschuldige die ter dood wordt veroordeeld, bijvoorbeeld, dan trekt de VS er zich wel degelijk wat van aan. Er zijn genoeg mensen bevrijd op deze manier.
En als ze dan al niet bevrijd werden dan werden ze wel beter behandeld in de gevangenissen.

Als je wilt, kan ik een paar voorbeelden noemen.

En ja, misschien is het maar 1 op 10.000 die we vrij krijgen, maar die ene persoon is al meer dan waard genoeg om te redden!!!

Door niks te doen, wordt er alleen maar meer onrecht gedaan.

En ik lig er niet wakker van dat ik 1 uurtje minder kan playstationen (wat een werkwoord! ), omdat ik mensen elders in de wereld poog te redden. Dat zou eerder zo zijn als het andersom was.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 14:21
extinction
extinction is offline
Citaat:

Kijk, mij maak je nou echt niet wijs dat die mensen van die regering een beetje leuk al die briefjes gaan zitten lezen.

Daar gaat het dus niet om. Die brieven hoeven niet allemaal gelezen te worden, en in veel gevallen hebben mensen de voorbeeldbrief overgeschreven of ietsjes aangepast. Het gaat erom dat je aan een regering laat zien dat je weet dat ze iemand vast houden die dan wel onterecht vast zit, of gemarteld wordt of wat dan ook. Met andere woorden, alle daden die de regering met die persoon uithaalt, blijven niet onopgemerkt. Als een regering er om bekend staat dat ie mensen martelt, verliest ie daarmee z'n goede naam of krijgt daarmee lastige mensen op z'n dak. Uiteindelijk kan dat weer slecht zijn voor onderhandelingen over financieen etc. In feite niks anders dan sociale controle. Bovendien krijg je onrust in een land als slechte dingen aan het daglicht komen, en onrust kan een regering meestal niet gebruiken.

Maar als jij nou echt denkt dat zulke brieven serieus gelezen worden,

'Verneuk je tijd'......wat is dit triest, alsof je door vrijwilligerswerk, of door inzamelingsacties of door brieven schrijven je tijd verneukt. Vooral in je kleine wereldje blijven leven, en nooit maar dan ook nooít je hand uitsteken voor mensen die je hulp nodig hebben.

Ben overigens donateur, schrijf af en toe brieven, en binnenkort ga ik informeren of ik bij Amnesty nog meer van m'n kostbare tijd kan verneuken....
Reageren

Regels voor berichten