Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 09:25
Leeuwtje
Leeuwtje is offline
Hey,

Ik ben op zoek naar het antwoord van deze vraag, en aangezien ik dit antwoord nergens kon vinden, vroeg ik me af of iemand het hier misschien wist.

Bij voorbaat dank,

Leeuwtje

(Vanuit 4 invalshoeken;
- politiek
- economisch
- sociaal
- mentaal)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 16:15
Pierreke
Pierreke is offline
Ik denk dat het zoiets als dit moet zijn:

* Politiek: Op politiek gebied kregen de oorspronkelijk grootgrondbezitters (Lords of the Soil in UK) het aan de stok met de Ondernemers (Lords of the loom) De Lords of the Soil wilden geen hervormingen doorvoeren wat de Lords of the Loom wel wilden om meer winst te kunnen maken dmv. de nieuwe industralisatie. Het leverde dus een soort van strijd op tussen deze 2 partijen.

* Economisch: economisch betekende dit natuurlijk een wereld die open ging. Veel producten konden sneller en eenoudiger maar vooral goedkoper geproduceerd geproduceerd worden. Ook nieuwe producten werden uitgevonden. Dit betekende werkgelegenheid. Aan de andere kant hadden veel landarbeiders en andere handwerkers geen werk meer. Echter welvaart als geheel groeide doordat winsten stegen en er meer ook meer (Internationale) handel was.

*Sociaal; De Kloof tussen arm en rijk werd groter. Rijk (de Industrielen) buitten de armeren uit. Veel landarbeiders trokken naar de stad waar ze voor een hongerloon heel veel aaneengesloten uren in een stinkende fabriek werkten. Leefomstandigheden waren vaak slecht en ongezond. Er ontstond tevens een duidelijke scheiding tussen arbeiders-, midden- en bovenklasse. Dat was eigenlijk de belangrijkste sociale verandering.

* Mentaal: Mentaal veranderde er ook heel wat. Er moest meer gewerkt worden in rokerige fabrieken en dat werk was vaak zwaar. Mentaal was dit heel anders dan thuis handwerk verrichten. daarbij kon je pauze nemen wanneer je wilde. Nu niet; als je al pauze had. Mentaal is dit natuurlijk een hele verandering.

Voor meer informatie verwijs ik naar 'Met de Loep op Lancanshire'. Het boekje voor het examen VWO en HAVO in 2004 en 2005. Darain staat eigenlijk alle informatie over jou vraag. Ik hoop dat ik de belangrijkste punten heb genoemd. Alleen bij het mentale ben ik niet helemaal zeker. Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 14:56
Pierreke
Pierreke is offline
Heeft nu niemand hier commentaar of toevoegingen op?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 16:11
Verwijderd
Nou ik denk dat je het al super goed verwoord hebt

*politiek
Je kan ook denken aan het algemene kiesrecht, dat werd aan het begin van de 20e eeuw ingevoerd.

*Mentaal
Mensen kregen waarschijnlijk andere ideeën over wat de wereld nou voor hen betekende. Het is natuurlijk een verschil of je in een fabriek zit of op het platteland moet werken.
Fabriekswerk was gewoon veel zwaarder, lichamelijk als mentaal.

*sociaal/economisch
Door de komst van de grote fabrieken werd het werk daar een stuk goedkoper. De vraag naar goederen van kleine eenmanszaakjes nam af. Die gingen dan ook falliet.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 19:49
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-06-2005 @ 17:11 :
Nou ik denk dat je het al super goed verwoord hebt
idd

ik herinner me deze vraag btw nog van Lancashire
Oud 27-06-2005, 21:07
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Balance schreef op 27-06-2005 @ 20:49 :
idd

ik herinner me deze vraag btw nog van Lancashire
Ik dacht ook al ergens een belletje te horen rinkelen Anders had ik het vast niet geweten!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten