Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2005, 21:46
Shitonya
Shitonya is offline
Mijn (goud) hamster heeft sinds 2/3 dagen jonkies gekregen. Eentje ervan liep uit het huisje en toen kwam het vrouwtje (moeder) eraan en pakte hem in haar bek. Dus ik dacht: ze brengt hem terug naar het hok. Maar enkele seconde zag ik haar het jonkie opvreten Wat echt een heel naar gezicht was

Dus mijn vraag: is dit normaal? Doen hamsters dit wel vaker? En zo ja: waarom vreet ze haar eigen kind op, levend en wel? Is ze psychisch wel helemaal in orde? Dit is toch te gek voor woorden? Hamsters zijn toch geen vlees eters/kanibalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2005, 22:06
Verwijderd
hm.. ik weet er niet het fijne van, ik weet wel dat bijvoorbeeld rattenmoeders een pasgeboren ritten dat een afwijking heeft of zoiets dergelijks wel opeet, omdat ze blijkbaar 'voelt' dat er iets niet goed is aan het beestje.

Voor de rest... geen idee.
Beetje rigoreuze manier van het straffen van je kroost, hehe
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:13
Shitonya
Shitonya is offline
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar het kleintje was gewoon helemaal in orde voor zover ik kon zien. Niets mee aan de hand, behalve dat hij het hokje wat erin zat uitliep
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:16
Verwijderd
Hm ja, maar misschien is er toch iets geweest. Je weet het niet natuurlijk en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze zomaar één van haar eigen kinders oppeuzelt
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:19
Poffertje
Poffertje is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 24-05-2005 @ 22:46 :
Mijn (goud) hamster heeft sinds 2/3 dagen jonkies gekregen. Eentje ervan liep uit het huisje en toen kwam het vrouwtje (moeder) eraan en pakte hem in haar bek. Dus ik dacht: ze brengt hem terug naar het hok. Maar enkele seconde zag ik haar het jonkie opvreten Wat echt een heel naar gezicht was

Dus mijn vraag: is dit normaal? Doen hamsters dit wel vaker? En zo ja: waarom vreet ze haar eigen kind op, levend en wel? Is ze psychisch wel helemaal in orde? Dit is toch te gek voor woorden? Hamsters zijn toch geen vlees eters/kanibalen?
Goud hamsters zijn vrij agressief naar elkaar had ik altijd begrepen. Enige keren dat je ze bij elkaar kan zetten is voor het paren, en dan na het paren is 'r nog een kans dat ze elkaar dood bijten.
En dan als ze jonkies hebben is 't heel erg goed mogelijk dat ze d'r jongen op vreet.

Vriendin van me had 't ook één keer. Toen 2e nestje had ze zonder de moeder opgevoet met zo'n ding waar je druppels speciale melk ofzo kon voeren (d'r pa werkte in dierentuin, dus kon gemakkelijk aan dat soort spul komen.)
Oud 24-05-2005, 22:20
Shitonya
Shitonya is offline
Hm misschien is ze opeens veranderd in een kanibaal, had ze eens trek in een hamsterburger in plaats van droog voer -_-
Ik kan echt overal wel tegen, maar toen ik dit zag, kreeg ik echt braakneigingen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 22:23
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Poffertje schreef op 24-05-2005 @ 23:19 :
Goud hamsters zijn vrij agressief naar elkaar had ik altijd begrepen. Enige keren dat je ze bij elkaar kan zetten is voor het paren, en dan na het paren is 'r nog een kans dat ze elkaar dood bijten.
En dan als ze jonkies hebben is 't heel erg goed mogelijk dat ze d'r jongen op vreet.

Vriendin van me had 't ook één keer. Toen 2e nestje had ze zonder de moeder opgevoet met zo'n ding waar je druppels speciale melk ofzo kon voeren (d'r pa werkte in dierentuin, dus kon gemakkelijk aan dat soort spul komen.)
Hm ja, had ik ook gemerkt, want opeens viel ze het mannetje aan. Die heb ik ook al onmiddelijk apart gezet. Ben blij om te horen dat het dus dood normaal is. Al blijf ik het vreemd vinden daar niet van. Weet je ook toevallig de reden waarom een hamster 1 of meerdere van haar jongen opvreet?

En als ze in de toekomst weer een nest heeft, hoe groot is de kans dan dat ze het weer zal doen?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 23:55
Verwijderd
Gebeurt vaker, kan zijn omdat het mannetje erbij is (hamsters zijn sowieso eigenlijk dieren die je solo moet houden), kan zijn dat ze bepaalde stoffen (heeft) gemist gedurende zwangerschap/zoog en dat ze dat oplost door de babys op te eten. Baby(s) kan ook ziek zijn geweest.

De kans is groot dat ze het wéér zal doen zolang je dat mannetje erbij houdt...
En als je bewust nog een nestje neemt, zorg dan dat je haar extra bijvoert/verwend, dat wil meestal een hoop oplossen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 07:08
wizkid
wizkid is offline
Ik had vroeger dwerghamsters en die hadden wel vaker een nestje waar niets mee gebeurde en gewoon 'opgroeide'. Maar ze hebben ook een keer een heel nestje opgegeten, dus het komt wel vaker bij hamsters voor.
Oud 25-05-2005, 11:37
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 25-05-2005 @ 00:55 :
Gebeurt vaker, kan zijn omdat het mannetje erbij is (hamsters zijn sowieso eigenlijk dieren die je solo moet houden), kan zijn dat ze bepaalde stoffen (heeft) gemist gedurende zwangerschap/zoog en dat ze dat oplost door de babys op te eten. Baby(s) kan ook ziek zijn geweest.

De kans is groot dat ze het wéér zal doen zolang je dat mannetje erbij houdt...
En als je bewust nog een nestje neemt, zorg dan dat je haar extra bijvoert/verwend, dat wil meestal een hoop oplossen.
Het mannetje had ik er zo snel mogelijk uit gehaald en apart gezet, dus dat is/was het probleem niet. De kleintjes waren kerngezond van de buitenkant. Kleine kans dat er dan iets mis met ze was. Ze had voldoende voedsel zelfs, dus dat is het probleem ook niet. Hamsters kun je beter alleen houden, maar pa en ma hamsters konden de eerste 3 weken ( voor de geboorte van de jonkies) heel goed met elkaar opschieten

Maar ik ben bang dat ze haar volgende nest weer opvreet, dus ik denk dat ik haar wegdoe

Ps: met wegdoen bedoel ik niet afmaken
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 11:56
kellytje
kellytje is offline
ALs je haar niet mee zwanger laat worden kan ze haar jongen niet opeten en hoef je haar toch ook niet weg te doen ?
Oud 25-05-2005, 14:23
banjer85
banjer85 is offline
Heb je haar verstoort zodat het door de stress komt?
Dat gebeurt namelijk wel vaak.

Gr
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 15:04
Henkje
Henkje is offline
ja idd, stress of te weinig ruimte. Of misschien was het jong ziek en zou het het sowieso niet halen en voelde moeder dat aan ofzo?
Oud 26-05-2005, 00:36
Shitonya
Shitonya is offline
Hm ik heb te weinig hamsterhokken om haar voorgoed apart in een hok te houden helaas. Ik hoorde nog enige tekens van leven, dus waarschijnlijk heeft ze ze niet allemaal opgevreten

Het is niet bepaald 1 van de grootste hokken, misschien dat het daar aan ligt, al lijkt me dat onwaarschijnlijk. Stress... kan me dat ook niet echt indenken. Ik kwam wel een paar keer aan met hardvoer en pinda's die ze snel in haar wangzakken propte... daarna huppelde ze naar beneden en zag een lopend kleintje... en toen ....

Kan het ook misschien zijn dat ze haar kind voor voedsel aanzag
Of dat ze het kind het hokje in wilde slepen, maar niet kon doordat haar wangen volzaten en het daarom dus maar opat?

Ps: eerste jong heb ik het vanaf begin af aan zien gebeuren, het 2e jong niet. Toen zag ik het pas, toen ze hem al half op had en gepiep hoorde..steeds stiller Zucht, dat afgrijselijke beeld zit nog steeds in m'n hoofd.

Laatst gewijzigd op 26-05-2005 om 00:39.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 18:18
Stefanie
Stefanie is offline
Je kunt weinig doen vrees ik. Als je de jongen bij de moeder weg haalt zullen ze ook sterven. Wel heel naar
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 20:43
waterschaduw
waterschaduw is offline
Half op... Gelukkig heb ik geen hamsters!
Oud 26-05-2005, 20:53
Verwijderd
katten doen het ook
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:22
faan
faan is offline
Ik heb zelf goud- en russische dwerghamsters gefokt en ik had altijd wel alle geborenen overgehouden. Meestal gaat alles dus goed. Je moet het vrouwtje niet de schuld geven want zij doet iets natuurlijks. Geef je hamster eens kattenbrokjes (zitten eiwitten in). Hoe groot is je kooi eigenlijk?

Voor de rest zijn goudhamsters solitaire dieren en je zou het mannetje dus voor de zekerheid, bij een volgende nestje, 12 dagen bij het vrouwtje kunnen laten. Ik geloof dat hun cyclus iets van 4-6 dagen is. De abrupte 'verwijdering' van het mannetje kan ook parte spelen. Dieren zien het opeten van hun jongen soms als bescherming. Waarschijnlijk is ze weer zwanger omdat knaagdieren vaak gelijk na de geboorte weer vruchtbaar zijn.

Ook zou het kunnen zijn dat ze bij de tweede kanibalistische actie haar jong beschadigt had; ze zou hem dan uit zijn lijden kunnen verlossen.
Oud 30-05-2005, 00:08
autodropje
autodropje is offline
Dat doen hamsters wel vaker, de hamster van mn vriendin heeft ook de andere vermoord en half opgegeten.
Oud 30-05-2005, 11:32
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
faen schreef op 26-05-2005 @ 22:22 :
Ik heb zelf goud- en russische dwerghamsters gefokt en ik had altijd wel alle geborenen overgehouden. Meestal gaat alles dus goed. Je moet het vrouwtje niet de schuld geven want zij doet iets natuurlijks. Geef je hamster eens kattenbrokjes (zitten eiwitten in). Hoe groot is je kooi eigenlijk?

Voor de rest zijn goudhamsters solitaire dieren en je zou het mannetje dus voor de zekerheid, bij een volgende nestje, 12 dagen bij het vrouwtje kunnen laten. Ik geloof dat hun cyclus iets van 4-6 dagen is. De abrupte 'verwijdering' van het mannetje kan ook parte spelen. Dieren zien het opeten van hun jongen soms als bescherming. Waarschijnlijk is ze weer zwanger omdat knaagdieren vaak gelijk na de geboorte weer vruchtbaar zijn.

Ook zou het kunnen zijn dat ze bij de tweede kanibalistische actie haar jong beschadigt had; ze zou hem dan uit zijn lijden kunnen verlossen.
Kattenbrokjes geef ik ook wel eens. Hok is ongeveer 65 bij 100 cm.
12 dagen bij het vrouwtje laten was nu geen optie, want ze viel hem steeds aan, maar met een volgend nestje kijk ik wel hoe lang ze het met elkaar uithouden. De over gebleven jonkies zijn nu een week oud. Hoe lang kan ik het beste wachten totdat ik het mannetje er weer bij kan doen?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 11:45
faan
faan is offline
Nou het gaat erom dat ze gedekt wordt. Als je ze eerder van elkaar kunt halen is het ook goed..
Maar wanneer had je dat mannetje nou weggehaald? Na de geboorte of heb je hem maar een paar daagjes bij t vrouwtje gelaten(ruim voor geboorte)?
Oud 01-06-2005, 17:14
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
faen schreef op 30-05-2005 @ 12:45 :
Nou het gaat erom dat ze gedekt wordt. Als je ze eerder van elkaar kunt halen is het ook goed..
Maar wanneer had je dat mannetje nou weggehaald? Na de geboorte of heb je hem maar een paar daagjes bij t vrouwtje gelaten(ruim voor geboorte)?
1/2 dagen na de geboorte. Jongen zijn nu 1,5 week oud. Ik kan het mannetje er nu wel weer bijzetten of pas wanneer de jonkies nog ouder zijn? ( of weg zijn, oud genoeg om te worden verkocht bijvoorbeeld)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 19:19
faan
faan is offline
Geef dat hamstertje toch ook rust.. ze is net als jij een vrouw. Doe het maar een paar daagjes nadat je de jonkies weg hebt gedaan.
Oud 03-06-2005, 01:40
Shitonya
Shitonya is offline
Hmm ja, lijkt me een strak plan Bedankt voor het advies
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 11:35
Shitonya
Shitonya is offline
Pas geteld: 9 jonkies nog over
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2005, 11:47
Evil creature
Evil creature is offline
Hamsters zijn geen mensen dus ga er niet van uit dat ze alles net zoals ons doen. Misschien kan een hamstervrouwtje maar een gering aantal jonkies verzorgen en uit instinkt eet ze het zwakste jonkie op zodat de rest wel tot sterke gezonde hamsters uit kan groeien. Zo werkt moeder natuur nou eenmaal, alles doen om de sterksten te laten overleven.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 15:39
duifeltje
duifeltje is offline
Het lijkt me inderdaad heel natuurlijk.

Ik hoor heel vaak over knaagdieren dat de moeder de kleintjs op wil vreten als er iets mis mee is.
Het lijkt me dat dit gewoon natuurlijk is en erbij hoort. Mama-knaagdier zal het wel het beste weten.
Reageren

Regels voor berichten