Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2005, 13:08
Sav
Sav is offline
hoe kun je ut beste je voorbereiden voor bv de proefwerkweek ofzo? k probeer ut wel...maar k zou egt niet weten hoe
Oud 07-06-2005, 13:14
tigertje
tigertje is offline
leren natuurlijk

maar ff niet zo flauw
meestal begin ik een week vantevoren met alles doorlezen onderstrepen samenvatten waar dat nodig is
of vraag aan een leraar om een proeftoets

en dan twee dagen vantevoren echt leren
maar iedereen leert anders.
Als je echt moeite hebt met een bepaald vak met je hulp vragen aan klasgenoten of docenten

succes
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 13:25
Verwijderd
Dat ligt natuurlijk aan het niveau van je proefwerken, hoe intelligent je zelf bent en hoe je je inzet tijdens de les. In mijn geval bestond de 'voorbereiding' uit de dag van te voren de stof in ca. een half uur nog even door te lezen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 14:01
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-06-2005 @ 14:25 :
In mijn geval bestond de 'voorbereiding' uit de dag van te voren de stof in ca. een half uur nog even door te lezen.
Deze voorbereiding is alleen geschikt voor mensen die erg inteligent zijn (op gebied van leren etc) en geen bal om school geven. (gericht op quote Mephostophilis )

Ik zou als ik jou was een week van te voren een ruime planing maken. Ik wil je wel helpen daarmee desnoods . Probeer deze zo flexibel mogelijk te houden en ook rekening te houden met sport , lastige moeders , broertjes en etc.
En als je moeder zegt als je moet gaan leren dat je bijv. moet stofzuigen probeer niet te gaan schreeuwen dat zorgt voor ergere situaties dan die half uur tijdverspilling die je planning door de war gooit.

En natuurlijk leren, bedenkt wat je goede en slechte kanten zijn.

Voor het ene proefwerk moet je mischien bijna 10 uur leren en de andere mischien helemaal niet of hooguit een kwartier.
Oud 07-06-2005, 15:00
one.
one. is offline
Citaat:
In mijn geval bestaat de 'voorbereiding' uit de dag van te voren de stof in ca. een half uur nog even door te lezen.
Oud 07-06-2005, 15:28
mcflem
mcflem is offline
Citaat:
In mijn geval bestaat de 'voorbereiding' uit de dag van te voren de stof in ca. een half uur nog even door te lezen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 16:39
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ehmm ik doe niet aan voorbereiding.. De hele dag vrij en hooguit twee repetities, in mijn geval deze keer maar 1 per dag (en wat leestoetsen enzo), rest vd dag vrij. Normaal gesproken leer ik nooit 10 uur aan een repetitie, dus kan ik gewoon dag vantevoren leren. Wat ik trouwens altijd doe.
Oud 07-06-2005, 16:58
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
In mijn geval bestond de 'voorbereiding' uit de dag van te voren de stof in ca. een half uur nog even door te lezen.
same to me alhoewel... dit jaar moet ik m'n beste vriendin helpen over te gaan
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 17:08
Verwijderd
Wat een stoere mensen allemaal hier, daar heeft de TS iets aan!

Als ik ergens heel slecht in zou zijn dan zou ik zou zelf werken volgens het volgende schema:

- bij voorkeur minstens een week van tevoren inventariseren wat je nog niet kent;
- de nog te leren stof opdelen in verschillende delen, per dag waarop je leert behandel je een deel van de stof. Zorg voor regelmaat in het leerproces, je kunt beter elke dag een uur leren dan op zondag zes uur;
- herhaal gedurende de laatste dagen voor het proefwerk alle stof en schrijf alle dingen die je nog (enigszins) moeilijk vindt even op op een kladblaadje;
- lees op de vooravond van de overhoring nog even je kladblaadje door;
- zorg ervoor dat de goede spullen (bijv. een woordenboek) in je tas zitten en ga vroeg naar bed.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 17:18
yavanna
yavanna is offline
- ga het samen leren, als je het niet snapt kan je er samen uit proberen te komen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:17
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 07-06-2005 @ 18:08 :
Wat een stoere mensen allemaal hier, daar heeft de TS iets aan!
Ja inderdaad, omg..

De beste voorbereiding voor een proefwerkweek is volgens mij zorgen dat je steeds je huiswerk doet en dus bij blijft. Op die manier heb je alle stof die je voor je proefwerk moet weten sowieso al een keer gehad, je begrijpt waarover het allemaal gaat en je hoeft het dan alleen nog maar te herhalen.
Scheelt een hoop tijd en moeite, probeer dus altijd bij te blijven.

Verder zou ik de week voor je proefwerkweek hebt alvast beginnen, begin gewoon met het eerste vak, dan het tweede, enz. Lees alles gewoon rustig nog eens door en maak een goede samenvatting van de belangrijkste punten.
Dan kun je de dag voordat je het proefwerk hebt nog even alles doorlezen, laat anderen je dan overhoren, enz.

Laatst gewijzigd op 07-06-2005 om 18:20.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:20
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 07-06-2005 @ 15:01 :
Deze voorbereiding is alleen geschikt voor mensen die erg intelligent zijn
Dat moet je niet zeggen joh, daar krijgen de betreffende mensen alleen maar hoogmoedswaanzin van
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:22
Pr0f
Pr0f is offline
geen idee voorbereiding plannen etc was en is nooit mijn sterkste punt
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:24
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 07-06-2005 @ 19:17 :

Verder zou ik de week voor je proefwerkweek hebt alvast beginnen, begin gewoon met het eerste vak, dan het tweede, enz.
dat is wel de meeste stomme aanpak je moet wel priorteiten stellen moelijke vakken eerst makkelijke vakern zie je vanzelf wel
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 18:29
Verwijderd
naja ik ben ook geen expert hoor

Tuurlijk hebben sommige vakken wat meer aandacht nodig, dan kun je die eerst doen, maar het moet niet zo zijn dat je daardoor vergeet dat je eerst nog een paar andere vakken hebt, en dat je die de dag vantevoren dan pas gaat voorbereiden.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 19:05
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Gewoon ruim van tevoren beginnen en je tijd goed inplannen voor ieder vak.
Oud 07-06-2005, 20:30
Keith
Keith is offline
Ruim van te voren beginnen en ruim de tijd nemen. Probeer ook zoveel mogelijk te focussen op dingen die je moeilijk vindt. Je hebt bij een hoo pvakken tegenwoordig oefenproefwerken in je boek staan, die kunnen aangeven wat je wel en niet kan.

Zorg er ook voor dat als je een tekst doorleest over de leesstof je de begrippen die er in staan kan uitleggen.

Dit vertelde ik mezelf altijd, maar uiteindelijk werd het meestal ongeveer hetzelfde als Mephosto, maar ik denk dat dat voor de meesten niet handig is.

Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 07-06-2005 @ 19:20 :
Dat moet je niet zeggen joh, daar krijgen de betreffende mensen alleen maar hoogmoedswaanzin van
Krijgen? heeft hij toch al
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 07-06-2005 @ 21:30 :

Krijgen? heeft hij toch al
Nah.. het ligt er zo dik bovenop dat het niet echt kan zijn
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 22:10
MikeyMo
MikeyMo is offline
Het beste kan je dat per toets bekijken. Als je iets goed begrijpt, en zeker weet dat dat alles is wat de toets omvat, hoef je daar natuurlijk minder tijd in te steken dan in iets dat je niet kent en dat je erg moeilijk vind. Daarvoor is het vaak handig om een soort van zelftoets oid te maken, zodat je weet dat je het goed begrijpt. En naarmate je vaker toetsweken maakt, kom je zelf ook een beetje te weten hoeveel tijd je nodig hebt voor bepaalde vakken enzovoorts.
Oud 08-06-2005, 09:06
Nyawa
Samenvatten vind ik zelf altijd erg fijn. Daar begin ik een paar dagen voor de toets mee (eigenlijk meestal gewoon twee dagen), dan lees ik die samenvatting de dag voor de toets een paar keer door, maak eventueel nog wat oefenopgaven als het een moeilijke toets is en klaar.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:38
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 07-06-2005 @ 19:20 :
vandaar dat er stond tussen haakjes: (op gebied van leren etc) en ik had er nog bij gezet "die geen bal om school geven"

Ik zou daardoor geen hoogmoedswaanzin krijgen. Want ik vind zo'n voorbereiding ook al heb je een iq van 200 dom.
Oud 08-06-2005, 21:52
Keith
Keith is offline
Citaat:
I love stars schreef op 08-06-2005 @ 18:38 :
vandaar dat er stond tussen haakjes: (op gebied van leren etc) en ik had er nog bij gezet "die geen bal om school geven"

Ik zou daardoor geen hoogmoedswaanzin krijgen. Want ik vind zo'n voorbereiding ook al heb je een iq van 200 dom.
Een voorbereiding die andere dingen in de weg loopt terwijl dat niet zou hoeven omdat je ook met minder tijd genoeg zou kunnen leren is ook dom, want school is niet het enige in het leven.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 13:17
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
I love stars schreef op 08-06-2005 @ 18:38 :

Nee hoor. Als ik een dag vantevoren leer en een 8 haal, waarom zou ik dan in vredesnaam 2 weken vantevoren beginnen? Bovendien heb ik al 3 weken lang elke dag een repetitie en mn proefwerkweek is nog niet eens begonnen, heb nog gewoon school. Ik heb ook nog een sociaal leven hoor.
Oud 09-06-2005, 15:47
Mindfields
Mindfields is offline
Belangrijk is om een week van te voren zorgen dat je iig alle aantekeningen enzo hebt.. Dat je wel alles KAN leren en niks mist.
Oud 10-06-2005, 15:41
Noddy
Noddy is offline
Zorg er ook voor dat je precies weet wanneer je je toets hebt.
Ik dat ooit dat ik het derde uur een toets had, en toen bleek dat ik hem het tweede uur al had.
Ik mocht em gelukkig nog inhalen, maar dat mag geloof ik niet altijd.
Oud 10-06-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
da leentjuh schreef op 09-06-2005 @ 14:17 :
Nee hoor. Als ik een dag vantevoren leer en een 8 haal, waarom zou ik dan in vredesnaam 2 weken vantevoren beginnen? Bovendien heb ik al 3 weken lang elke dag een repetitie en mn proefwerkweek is nog niet eens begonnen, heb nog gewoon school. Ik heb ook nog een sociaal leven hoor.
Dan vraag ik je: waarom genoeg nemen met een 8?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 10-06-2005 @ 16:49 :
Dan vraag ik je: waarom genoeg nemen met een 8?
De meeste tijd op het VWO ben je kwijt aan het leren van zinloze dingen. Waarom zou je je moeten inzetten om die zinloze dingen zo goed mogelijk te kennen, zeker als daar verder geen enkele beloning tegenover staat?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:05
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-06-2005 @ 16:55 :
De meeste tijd op het VWO ben je kwijt aan het leren van zinloze dingen. Waarom zou je je moeten inzetten om die zinloze dingen zo goed mogelijk te kennen, zeker als daar verder geen enkele beloning tegenover staat?
Dit is heel erg apart, maar ik ben het met je eens.
Oud 11-06-2005, 21:38
Keith
Keith is offline
Dat is ook waarom je zoveel mogelijk keuzevakken moet doen, dan kan je, zelfs met maar proberen een 8 te halen voor je vakken jezelf bezig houden.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 08:47
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 09-06-2005 @ 14:17 :
Maar dan leer je die dag gaan half uur.

ok mijn voorbereiding nu:
- week van te voren alle samenvattingen af (gemaakt onderschooltijd)
- op school werken
- thuis alleen handelingsdelen maken die je onder schooltijd niet maakt.
- tijdens SE meestal een dag van te voren en dan leer ik per dag een uur tot 4 uur. (ligt eraan hoeveel en welke SE's ik de volgende dag heb.) als het op een maandag valt en het zijn er 2 of 3 SE's dan verdeel ik de last over zaterdag en zondag.

Voorbereiding 2 / 3 de klas
- week van te voren de talen in mn kop proberen te stampen ben hier veel mee bezig.
- leer in 3 dagen voor SE week de vakken van voor het weekend. En leer een dag van te voren 2 a 4 uur. En leer vrijdag zaterdag de vakken na het weekend, en leer weer de dag van te voren 2 a 4 uur.
Maar in deze periode had ik ook nog tussendoor proefwerken en SE's
Oud 12-06-2005, 08:50
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-06-2005 @ 16:55 :
Ja mee eens , maar tis wel handig als je het op je eindexamen allemaal weet.
Ze moeten het schoolsysteem aanpassen helemaal mee eens.

En om toch geen risico's te lopen streef ik naar zevens.

Maar dan nog je moet iemand dat niet aanraden. (verwijst na dat van dat half uur leren dag van te voren) Je moet namelijk de proefwerken zo plannen, dat je na je eigen kunnen voldoende tijd heb om te leren.

Laatst gewijzigd op 12-06-2005 om 08:53.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 09:37
Keith
Keith is offline
Ik heb mij mijn proefwerken, SE's en overhoringen waar ik voor leerde altijd geprobeerd alles te leren. Als er in een hoofdstuk dat we moeten kennen iets stond wat ik niet begreep is dat nou jusit wat ik leuk vond, om het dan toch te proberen te snappen. Ik heb nooit geleerd met het idee "dat onderdeel vergeet ik maar, heb aan een 7 ook wel genoeg". Ik weet ook wel dat ik dat onderdeel misschien nooit meer nodig zal hebben in mijn leven, maar misschien ook wel, dus probeer ik het ook maar. Ik denk ook dat als je op het VWO nooit leert omdat je sowieso voldoendes haalt je het zwaar gaat krijgen op het WO.

Ik vind de "zesjescultuur" een groot probleem in het Nederlands onderwijs, je hoeft om te slagen grote delen van de vereiste kennis helemaal niet te kennen, zolang je andere delen maar goed maakt haal je al een ruime voldoende.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 12-06-2005 @ 10:37 :
Ik denk ook dat als je op het VWO nooit leert omdat je sowieso voldoendes haalt je het zwaar gaat krijgen op het WO.
Ziehier het levende bewijs dat dit in ieder geval niet altijd opgaat.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 10:40
Keith
Keith is offline
Maar moet jij nu wel hard werken voor je studie dan? Want TN is wel moeilijk, hoor ik, maar als jij goed bent in wis- en natuurkunde hoeft het niet zwaar te zijn? Ik denk dat TN een van die studies is waar je met een goed gevoel voor "the sciences" heel ver komt.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 12-06-2005 @ 11:40 :
Maar moet jij nu wel hard werken voor je studie dan? Want TN is wel moeilijk, hoor ik, maar als jij goed bent in wis- en natuurkunde hoeft het niet zwaar te zijn? Ik denk dat TN een van die studies is waar je met een goed gevoel voor "the sciences" heel ver komt.
In het eerste jaar besteedde ik denk ik zo'n 40 uur per week aan de studie, nu 30 à 35. Overigens waren wiskunde en natuurkunde de vakken waarop ik op het CSE het slechtst scoorde (met resp. een 5,8 en 6,4).
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 12:27
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
Dat ligt natuurlijk aan het niveau van je proefwerken, hoe intelligent je zelf bent en hoe je je inzet tijdens de les. In mijn geval bestond de 'voorbereiding' uit de dag van te voren de stof in ca. een half uur nog even door te lezen.
Hehehe dat ken ik

Inzet ---> I-pod op, en dan achter over leunen, slapen in de les, veel lullen, veel lessen skippen etc. Kortom: Ideale leerling

Voorbereiding: 2 weken van te voren (voor mij gaat dat dus morgen in) computer/tv uit, muziek aan, boeken op mijn bureau, en aan de slag. (btw eerste keer dit jaar dat ik dat ga doen ).

Het is voor echt iedereen anders.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 13:02
Mara
Mara is offline
Is voor iedereen anders. Als je het gestructureerd wil doen:

- Kijk en schrijf op wát je moet doen
- Schat hoeveel tijd je nodig hebt per vak om het voor te bereiden
- Maak een planning

Zorg dat je ruim op tijd alle stof behandeld hebt zodat je op laatst alleen nog maar hoeft te herhalen. Herhalen is goed, oefening baart kunst. Ook gaat alles dan sneller waardoor je geen tijdtekort krijgt.

Als je moeite hebt veel theorie te onthouden (aardrijkskunde, geschiedenis, economie etc.) kan je evt. een samenvatting maken
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 14:26
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-06-2005 @ 11:55 :
In het eerste jaar besteedde ik denk ik zo'n 40 uur per week aan de studie, nu 30 à 35. Overigens waren wiskunde en natuurkunde de vakken waarop ik op het CSE het slechtst scoorde (met resp. een 5,8 en 6,4).
valt me tegen
dacht dat je meer inzicht had

trouwens ben ik het wel met hem eens dat je niet-leren op het vwo geen belemmering hoeft te zijn op het WO
sterker nog, daar kan je hetzelfde patroon aanhouden
alleen maak je er van 1 uurtje leren, een dag van
Oud 20-06-2005, 14:25
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
door te leren, leren leren, ontspannen, leren, leren enzoo
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 12-06-2005 @ 10:37 :
Ik vind de "zesjescultuur" een groot probleem in het Nederlands onderwijs, je hoeft om te slagen grote delen van de vereiste kennis helemaal niet te kennen, zolang je andere delen maar goed maakt haal je al een ruime voldoende.
Weet je hoe ze dat oplossen in België: mondelinge examens met 3 vragen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten