Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2005, 21:46
Gezeligemeid
Gezeligemeid is offline
hoi allemaal,

ik heb een vraag voor idereen weten jullie eigenlijk waar jullie nachtmerries over gaan en waarom je ze hebt? en kunnen ze ook gekopeld zijn aan slaapwandelen?

Groets, Gezeligemeid
Oud 19-06-2005, 12:56
Gezeligemeid
Gezeligemeid is offline
niemand?
Oud 19-06-2005, 13:04
Neiu
Neiu is offline
Misschien kun je op Mystiek kijken, daar is volgens mij wel een dromentopic te vinden.
Oud 19-06-2005, 13:34
Nona
Nona is offline
Citaat:
Neiu schreef op 19-06-2005 @ 14:04 :
Misschien kun je op Mystiek kijken, daar is volgens mij wel een dromentopic te vinden.
Op mystiek kun je het natuurlijk ook over droomverklaring hebben, maar daar zal de nadruk heel anders liggen. Misschien dat de TS op zoek is naar een wat meer wetenschappelijke verklaring?

Ik geloof niet dat precies bekend is waarom we dromen. De meeste mensen houden geloof ik aan het idee vast dat dromen gebruikt worden om de ervaringen uit het leven te ordenen en verwerken. Of er meer bekend is weet ik niet zo.
Wel is het zo dat je lichaam heel wat moeite doet om REM slaap te bereiken. Maak je iemand telkens wakker net voor hij dit slaapstadium bereikt, wordt zijn slaapcyclus steeds korter en komt hij sneller in de REM slaap.
Oud 19-06-2005, 16:17
Gezeligemeid
Gezeligemeid is offline
danke kruimel dat je hebt gereageerd ik beodelde ook een wetenschapelijke verklaaring maar weet imand ook of nachtmeries dus ook aan slaapwandelen is gekopeld?
Oud 20-06-2005, 17:47
lola18
lola18 is offline
ff een weetje.
slaapwandelen heeft niet zozeer met dromen of nachtmerries te maken. je slaapwandelt omdat je lichaam nog intact is terwijl je eigenlijk ligt te slapen.
normaal als je slaapt ontspannen de meeste spieren zich volledig ( je hart endergelijke natuurlijk niet ) maar het gebeurt wel eens dat je spieren gespannen blijven/worden terwijl jij slaapt. dan ga je slaapwandelen.
een nachtmerrie is trouwens hetzelfde als een gewone droom volgens mij, maar een nachtmerrie wordt veroorzaakt doordat je koorts hebt, of als je het snikheet hebt enzovoorts. doordat je het zo warm hebt krijg je wat men zo noemt, een nachtmerrie. dit zal wel komen denk ik doordat je bloed extra hard blijft rondpompen door de warmt?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 18:10
mcflem
mcflem is offline
Ik weet niet of het eraan gekoppeld is maar ik weet wel dat ik zelf vaker nachtmerries heb als ik ziek ben of me niet goed voel. Ik heb (van wat ik weet) één keer geslaapwandeld en toen was ik ziek, dus misschien heeft het er wel wat mee te maken?

Dat was trouwens nog best een avontuur. Ik was in een hotel in Engeland en ik ben helemaal naar beneden gelopen omdat ik mijn vader zocht ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 19:17
Wickey
Wickey is offline
Ik heb altijd nachtmerries in perioden van stress, als ik ergens heel er mee zit of als er teveel gebeurd in een korte tijd.

En in dat soort nachtmerries gaat er altijd iemand dood. Ik of een ander, door mij of een ander. Echt eng. Die nachtmerries komen dan ook in een soort perioden. Soms twee weken lang verschrikkelijk last van nachtmerries, bijna elke nacht dan. En daarna weer een paar maanden niet meer. Heel vervelend en beangstigend. En ook zeker niet goed voor je nachtrust....
Oud 20-06-2005, 19:36
Nona
Nona is offline
Uit mijn hoofd nog even: tijdens de diepste slaap zorgt een spier of pees in de nek dat signalen vanuit de hersenen niet doorgegeven worden naar de rest van je lichaam (althans, grotendeels). Dit zorgt ervoor dat je lichaam ontspant en je niet alle bewegingen maakt die je in je droom denkt te maken. Als dit systeempje echter niet goed werkt komen signalen toch door en ga je bewegen, wandelen, schoppen en slaan, en in het ergste geval alles doen wat je in je dromen ook doet.
Oud 20-06-2005, 20:56
Daboman
Daboman is offline
Ik denk dat nachtmerries niet samenhangen met slaapwandelen
Nachtmerries hangen denk ik juist wel samen met stress. Dit omdat je als je gestressed ben je niet goed tot rust kan komen en dus zal dat zich uiten in een nachtmerrie.
Oud 20-06-2005, 21:22
Gezeligemeid
Gezeligemeid is offline
dank je wel voor alle reacties mijn vraag is wel beantwoord geloof ik dank je allen
Reageren

Regels voor berichten