Advertentie | |
|
![]() |
||
Ik weet niet of ik je volledig volg. Maar ik doe een poging :
Je spreekt hier enerzijd over een aanpak die gebasseerd is op het S-R principe ( Stimulus-Recatie) en anderzijds over een aanpak die eerder gaat naar het actuele psychische welzijn, deze waarnemen en niet teruggrijpen naar het verleden. Ongeveer toch? Nouw je spreekt dus over twee verschillende aanpakken. Maar binnen de psychologie zijn er toch zoooo veel verschillenden benaderingen van de mens?
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Nou Frida, ten eerste heb ik het dus over mens zelf; dat iemand zelf eigenlijk vaak te veel tijd verspilt aan het zoeken naar een oorzaak voor zijn / haar problemen i.p.v. naar de actuele situatie te kijken.
Wat betreft de aanpakken: Biologische benadering Uit het stukje wat ik gelezen heb, blijkt idd dat deze aanpak een veelgebruikte is binnen de psychologie, met name bij depressie. 2 stoffen die daarbij van belang zijn, zijn cortisol en serotine. Behandeling middels de biologische benadering is in feite ook niets anders (mijns inziens) dan het aanpakken van de actuele situatie, i.p.v. naar een oorzaak te zoeken. Dit omdat het nog niet geheel duidelijk is wat eerst komt; de depressie of de biologische onbalans. Psychodynamische visie Deze zoekt dus wel naar een oorzaak. Behaviorisme Ah, hier komen de diverse therapieen te voorschijn. Dit doet me denken aan dingen als NLP en dergelijke. Maar goed, wat ik in feite echt zeggen wil in mijn stukje: mensen verspillen zelf te veel tijd aan het zoeken naar een oorzaak van hun problemen, terwijl ze deze tijd beter kunnen besteden door naar hun actuele situatie te kijken en hieraan te werken. We zijn zelf geen psychologen en tevens is het haast onmogelijk om jezelf geheel objectief te benaderen ![]() BTW: studeer jij psychologie of iets dergelijks? ![]() |
![]() |
|
Nou Frida, ten eerste heb ik het dus over mens zelf; dat iemand zelf eigenlijk vaak te veel tijd verspilt aan het zoeken naar een oorzaak voor zijn / haar problemen i.p.v. naar de actuele situatie te kijken.
Ah, noujah ik zei ook al dat ik gewoon een poging deed op reageren, want dat ik geen volledig vat op je topic had gekregen ![]() Maar het is idd zo dat de mens (vaak) zelf kijkt naar zijn problemen. Het lijkt ons ook allen logisch dat er een oorzaak hoort bij een probleem. Waar we ons vaak niet van bewust zijn is dat een "probleem" waarvoor we een oorzaak zoeken, een gevolg kan zijn van allerlei opgestapelde dingen. Vaak willen we problemen uitschakelen door een oorzaak uit te schakelen. Achteraf blijkt dan bv dat het probleem helemaal nog niet is geëlimineerd. Op deze manier twijfelt men vaan of men wel de juiste oorzaak had en zoekt men een nieuwe. Het is echter zo dat we een probleem niet losstaan kunnen beschouwen. Een probleem bij de mens, een probleem in een gezin bv moet beschouwd worden als een systeem. Het ene heeft steeds invloed op het ander. Stel je de mens als individu even voor als gezin, we zien dat bv de vader met een drankprobleem of het kind met een depressie invloed gaat uitoefenen op het hele gezin. Het hele gezin is als het ware ontregeld. Als men dat probleem van de vader of van het kind wil aanpakken moet men ook een aanpak richten op het hele gezin. Want het hele gezin heeft er letsels van... ( Ik snap zelf niet meer waar ik naar toe wil ![]() Dit is met de mens toch ook zo dan... Als we enkel kijken naar HOE iets tot stand is gekomen en niet naar de dingen in het actuele leven die het TOT STAND HOUDEN kunnen we een probleem nooit aanpakken. Hiermede ben ik het dus eens met jou ![]() [Maar goed, wat ik in feite echt zeggen wil in mijn stukje: mensen verspillen zelf te veel tijd aan het zoeken naar een oorzaak van hun problemen, terwijl ze deze tijd beter kunnen besteden door naar hun actuele situatie te kijken en hieraan te werken. We zijn zelf geen psychologen en tevens is het haast onmogelijk om jezelf geheel objectief te benaderen ![]() gelijk heb je? ![]() ![]() BTW: studeer jij psychologie of iets dergelijks? ![]() ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Het zoeken naar de oorzaak is inderdaad niet altijd de logische oplossing..
Je hebt een psychische probleem en je doel is dat probleem OP TE LOSSEN.. Dat betekend vaak inderdaad dat je de oorzaak moet vinden en het daar moet aanpakken. Maar lang niet altijd, soms moet je het probleem in je cognitieve gedrag aanpassen en is het zoeken naar de oorzaak of het daar proberen aan te pakken, zinloos. Het kan zelfs zo zijn dat het zoeken naar de oorzaak het probleem juist verergerd, dan is het dus niet logisch naar de oorzaak te zoeken aangezien je je eigen doelstelling dan tegenwerkt.. Een concreet voorbeeld is een fobie, die pak je niet bij de oorzaak aan, de oorzaak doet er ook niet veel toe en is vaak bijna niet te vinden. Je pakt een fobie aan bij je gedrag...
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|