Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2005, 23:24
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Kapot geslagen dromen

Stil verlangen is gaan groeien
maar de zoetste dromen, die vergaan
In wildernissen van rivieren
met de kracht van een orkaan

Een kapot geslagen droom
overvalt me, en pakt me alles af
Ik kijk verslagen naar de waarheid
graaf gek genoeg, mijn eigen graf

Niets, dat het nog waard is
om dit verlies een kans te geven
En zelfs al zou het kunnen
heb ik de hoop reeds opgegeven

24 juni 2005
Oud 24-06-2005, 09:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, ik vind hem wel mooi, vooral de eerste strofe. Ik zou wat extra komma's achter bepaalde zinnen zetten, zoals na de een na laatste zin.

Citaat:
overvalt me, en pakt me alles af
Hier zou ik "en" weglaten, dan loopt hij wat fijner.
Oud 24-06-2005, 09:25
Not for Sale
Not for Sale is offline
Mooi! Het stukje natuurgeweld in de eerste strofe komt goed over. Is kapotgeslagen echter niet één woord?

Ik kijk verslagen naar de waarheid
graaf gek genoeg, mijn eigen graf

Deze regels vind ik erg sprekend.
Maar de komma in de tweede regel klopt niet.

De derde strofe vind ik het zwakst, want die is in onoriginele bewoordingen dramatisch, en geven/opgeven is niet echt rijm.
Oud 24-06-2005, 17:19
traangast
traangast is offline
Het loopt, je taalgebruik is leuk, je inhoud ook duidelijk, je rijm ook goed, maar toch heb ik het gevoel dat ik iets mis. Wat dat dan is weet ik niet, ik vind het best een goed gedicht, maar het pakt me niet ofzo.
Oud 24-06-2005, 17:29
Not for Sale
Not for Sale is offline
Oja, ik vroeg me af of dit geïnspireerd was op Boulevard of Broken Dreams
Oud 24-06-2005, 17:38
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nee hoor, het is niet geinspireert op die boulevard
Dit is gebasseerd op depressies, en de vragen rondom het leven
Oud 24-06-2005, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Anno 1986 schreef op 24-06-2005 @ 18:38 :
Nee hoor, het is niet geinspireert op die boulevard
Dit is gebasseerd op depressies, en de vragen rondom het leven
Het gedicht brengt weinig nieuws, dat is erg jammer. Alleen de laatste strofe is nog een beetje waard om te lezen. Vond je zelf ook niet dat de twee eerste strofen gewoon maar wat dromerige woorden aan elkaar geplakt zijn zonder dat het een functie lijkt te hebben?

En daarnaast. Het is 'geïnspireerd' en 'gebaseerd'. En dat komt uit 1986?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 18:15
Marek vd Jicht
Marek vd Jicht is offline
Kom kom, waarde James.

Deze tirade brengt weinig voor zowel haar als voor jouzelf.
Als je het jammer vindt dat zij niet de stijl heeft die jou graag ziet, lees dan een ander gedicht.
Als je het jammer vindt dat ze spelfouten maakt, geef haar dan de mogelijkheid om dit te verbeteren, anders zal ze het nooit goed kunnen doen in jouw ogen. Een dergelijke eigenschap kan nooit de bedoeling zijn van iemand die dichten als passie heeft.

Beste Anno 1986,

In tegenstelling tot wat James zojuist meende, vind ik je gedicht absoluut iets toevoegen. Het is misschien geen gedicht dat de massa massaal uit het hoofd gaat leren, maar dat kan tegelijkertijd juist een compliment zijn. Het belangrijkste is dat jij je gevoel op een begrijpelijke manier op 'papier' hebt weten te zetten en dat is lovenswaardig.

Daarnaast zou ik zo vrij willen zijn om je een paar tips te geven - voor wat het waard is. Je kan er mee doen wat je wilt, het zijn slechts kleine puntjes die je kunnen helpen om je gedichten iets extra's te geven.

- Probeer het gedicht te lezen alsof het van iemand anders is en je het niet eerder gezien hebt. Bedenk je wat je opvalt en wat je minder goed vind en probeer dit ook te verbeteren.
- Wees niet te snel tevreden.
- Als je niet tevreden bent over een rijmwoord, maar geen andere kan verzinnen, probeer dan het laatste woord van de zin te verplaatsen naar een andere plek, zodat je een aantal extra opties krijgt.

Wat betreft de spellingcorrecties die James op een matig subtiele manier probeerde aan te brengen, er is niet zo veel mis met je spelling. Het zijn alleen bepaalde woorden waar je foutjes in maakt.
Misschien weet je het wel en vind je het gewoon niet zo belangrijk om er op te letten op een forum, maar het kost net zo veel tijd om het goed te schrijven en je voorkomt er een hoop loze reacties mee.
Bij een woord als 'geinspireert' kan je proberen om de onvoltooid tegenwoordige tijd te pakken 'inspireerde'. Daaraan kan je zien dat er een 'd' op het einde moet.
Bij 'gebasseerd' moet je bedenken dat het komt van 'basis', dat ook met een enkele 's' geschreven wordt.
Ik hoop dat je er wat mee kan.

Met vriendelijke groet,

Marek
Oud 24-06-2005, 19:42
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 24-06-2005 @ 18:56 :
Het gedicht brengt weinig nieuws, dat is erg jammer. Alleen de laatste strofe is nog een beetje waard om te lezen. Vond je zelf ook niet dat de twee eerste strofen gewoon maar wat dromerige woorden aan elkaar geplakt zijn zonder dat het een functie lijkt te hebben?

En daarnaast. Het is 'geïnspireerd' en 'gebaseerd'. En dat komt uit 1986?
O James, ga toch een ander lastig vallen met je commentaar. Als je niets zinnigs te melden heb, prima; maar bespaar jezelf dan ook de moeite.
Als je mij graag verbeteren (dan wel afkraken) wilt, prima; maar breng het dan op een andere toon.

Kennelijk ben je zeer tevreden over jezelf, daar ben ik blij om. Dat jij jezelf perfect vind, hoeft niet te betekenen dat anderen ook perfect moeten zijn. Ik vind graag nog wat uitdaging in mijn leven, als je het niet erg vindt.

Wat de aan elkaar geplakte woorden betreft; dat is jouw visie. Ik denk dat je je eens zou moeten verdiepen in de inhoud, of gewoon niets zeggen. Commentaar leveren op een inhoud, die voor jou niet te volgen is, daar scoor je niet echt punten mee...

En voor Marek:

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat mijn spelling niet altijd helemaal foutloos is, maar dat is ook een beetje gemakzucht hoor! Ik weet echt wel hoe de spellingsregels zijn (ik sta niet voor niets voor de klas), maar in ieder geval bedankt voor je opbouwende kritiek. En ja; natuurlijk ben ik ook maar een mens, en maak ik ook wel eens fouten!!!

Te snel tevreden over een gedicht? Nee zo voel ik het niet. Ik zat zelf ook nog even met die laatste strofe. Ik mis daar ook iets in, maar kon het niet exact vinden. Ik hoopte het hier in reacties terug te vinden. Wellicht bewerk ik het gedicht nog.

Grtjs!
Oud 24-06-2005, 19:47
Marek vd Jicht
Marek vd Jicht is offline
Beste Anno 1986,

Wat ontzettend leuk dat je voor de klas staat. Het beoefenen van het leraarschap - in welke vorm dan ook - is de meest eerbare functie in elke samenleving.
Ik wilde je verder alleen nog kort zeggen dat de tips die ik je in mijn vorige post gaf niet zozeer te maken hadden met dit gedicht, maar met gedichten in het algemeen, zoals ook blijkt uit de passage 'die je kunnen helpen om je gedichten iets extra's te geven'. Ik had ook absoluut niet het idee dat je te snel tevreden was met dit gedicht.

Voor vandaag stop ik er weer mee, ik ga genieten van het mooie weer met een glas ranja.

Prettig weekend toegewenst!
Oud 24-06-2005, 20:51
Porcelain
Porcelain is offline
Wat wilde ik ookalweer zeggen..
*denkt*

Oh ja. Ik zou een andere titel bedenken, omdat deze titel één van de mooiere zinnen uit je gedicht al verklapt, en dat vind ik doodzonde.
Ok gedichtje, doet mij niet zoveel, maar ik kan me voorstellen dat een ander er wat in ziet!
Verder is het meeste al gezegd door voorgangers.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten