Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2003, 15:12
Eazy E
Eazy E is offline
ik jog nu voor 4 weken ofzo.. maar ik krijg nu opeens heel erg last van me enkels.. ik ging net joggen, en hield het maar eve vol, omdat me enkels zo'n pijn doen.. khad het vorige keer ook een beetje, maar ik ben gewoon doorgegaan.. t is een beetje irritant, omdat ik gewoon 30 minuten achter door wil rennen, en vandaag lukte maar 10.. weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Oud 21-07-2003, 16:25
Ace*Dusty
Ace*Dusty is offline
ik zou investeren in goede joggingschoenen.

en niet vergeten warming up te doen voor je gaat beginnen.

Been warmers zijn ook een idee, hoe warmer je enkels zijn hoe minder pijn ze doen...
Oud 21-07-2003, 17:12
Brown eye
Brown eye is offline
Idd...denk dat het aan de schoenen ligt! ff nieuwe kopen!
Oud 21-07-2003, 17:19
Eazy E
Eazy E is offline
nah kdenk niet dat t aan de schoenen ligt, want kheb al 3 paar uitgeprobeert... zijn gewone sportschoenen van adidas
maarja me moeder zegt dak t overbelast ofzo..
maarja wat moet ik anders.. wil toch joggen.. khoorde dak ze moest inpakken ofzo? maarja hoe doe je dat?
Oud 21-07-2003, 17:37
Marsel
Marsel is offline
Ik denk dat er tegen je gezegd is dat je ze in moet tapen.
Ter versteviging tijdens het lopen.

Maar ik denk echter dat het aan de schoenen en/OF aan je manier van lopen ( afrollen van de voet etc ) ligt.
Joggen is toch een 'vreemde' manier van lopen waarmee je voet langdurig op de zelfde manier heel zwaar belast wordt.
Er zijn mensen die op hun tenen lopen, en anderen juist op hun hielen. Moet je op internet even het een en ander zoeken daarover. Maar zou best kunnen dat het daardoor komt, dus in zekere zin overbelast jah
Oud 21-07-2003, 18:20
Verwijderd
Ik denk dat je beter even rust kunt houden en het dan weer rustig op bouwen. Je enkels doen niet voor niets pijn, het is een teken dat er iets niet goed is, met doorgaan schiet je dan niet zoveel op. Met tapen ook niet altijd, als je het te lang doet worden je enkels nog zwakker en afhankelijk van het tape.
Oud 21-07-2003, 20:47
[Het Engeltje]
[Het Engeltje] is offline
Je hebt het wel heel erg snel opgekrikt als je na 4 weken al een half uur wil joggen. Je moet het heel langzaam opbouwen, anders is het juist slecht voor je.

En je kan inderdaad het beste enkelbanden kopen. Die zijn ook bij drogisterijen te koop. Deze bieden extra stevigheid aan de enkels.
Oud 21-07-2003, 20:49
Verwijderd
Ook aan die enkelbanden raken je enkels gewend en dan worden de spieren alleen maar zwakker en afhankelijk van die dingen.
Oud 22-07-2003, 09:54
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-07-2003 @ 21:49:
Ook aan die enkelbanden raken je enkels gewend en dan worden de spieren alleen maar zwakker en afhankelijk van die dingen.
dat klopt idd. Je kunt het wel heel even gebruiken, die enkelbanden, maar niet voortdurend. je moet dus eigenlijk eerst de oorzaak weten, voor je er iets aan kan doen.
Als je er écht last van hebt: (ik had een keer een spiertje in mijn heup gesceurd waardoor ik niet meer kon lopen) ga naar de huisarts, vertel wat er is. Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar het SMA (SportMedisch Adviescentrum) (bij doorverwijzing wordt het vergoed door je verzekering) en daar weten ze ook veel van dit soort dingen af.

Maar eerst:
ga naar de Runnersworld of een andere (goede) hardloopspeciaalzaak in de buurt. Ik ben ongeveer driekwart jaar geleden begonnen met hardlopen (maar heb nu al drie maanden niet meer gelopen ivm gebroken been ) en ik liep eerst op oude tennisschoenen. Dat is dus heel slecht. Toen ben ik naar de Runnersworld gegaan (zit vast wel ergens bij jou in de buurt) voor goede hardloopschoenen. Daar hebben ze me op een loopband laten lopen en ze maakten een opname van mijn geloop. (dus hoe je afrolt e.d) Aan de hand van die opname, konden ze de goede schoenen voor mij vinden. Dat scheelt echt, geloof me. Als je daar ook heen gaat, zeg dan gewoon dat je last hebt van je enkels als je loopt en dat je iets had gehoord over tapen e.d. Ze geven daar ook hele goede adviezen mbt dat soort dingen.

Voor adressen: www.runnersworld.nl
of: www.start-to-run.nl
Succes ermee!
Oud 22-07-2003, 10:03
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
k heb niet alles gelezen, maar ik vertel maar m'n eigen ervaring.

ten eerste is je looptechniek belangrijk, zorg dat je een goede afwikkeling van je voet hebt en zorg ervoor dat je niet steeds op de straat neerklapt met je zool.
ten tweede kan je andere schoenen kopen. Erg lekker lopen schoenen met een zachte/air zool. Ook als je geen last hebt van je enkels is dat erg comfortabel
ten derde: Je kan ook opbouwen met een steunverband. Zelf heb ik ook hele zwakke enkels (ben er vaak door gegaan, verzwikt zeg maar) en als ik dan last heb van m'n enkel dan doe ik die steun aan. Werkt echt super goed, bij de fysiotherapeut kan je zo'n speciale steun kopen, ze zijn echt heel erg handig. Natuurlijk is het wel zo dat je je enkels het beste niet te vaak ondersteunt, omdat anders je enkels niet aansterken, maar afhankelijk worden van dat steunverband. Je moet echter ook niet bang zijn om het te gebruiken als je veel last hebt, immers word de situatie alleen maar erger als je blijft doorlopen met pijn.
Oud 22-07-2003, 11:26
Eazy E
Eazy E is offline
thanx allemaal..
misschien ligt het aan de schoenen ja.. kheb 3 paar thuis hier, maar 2 paar zijn te klein, en ik dacht dat die andere wel goed waren.. en heb ook niet echt geld voor nieuwe sportschoenen, dus dat is weer minder.. maarja misschien kan ik beter een week eve stoppen, want als ik nu met me enkels draai doen ze ook zeer... kheb t trouwens ook een beetje bij me knien, dat t zeer doet.. misschien zijn al die eh hoe noem je dat? waar het buigt, wel slap.. want ik heb t namelijk ook bij me polsen, als ik iets doe om op te tillen ofzo... naja tkomt vast wel goed allemaal
thanx voor de tips iig
Oud 22-07-2003, 18:28
ekki
ekki is offline
tapen zou ik niet zomaar zelf gaan doen, als je dat fout doet kun je jezelf behoorlijk blesseren
Oud 28-06-2005, 20:18
Hakuna
Hakuna is offline
Ik heb dat zelf ook gehad die pijn aan mijn enkels en kuiten dat ik wilde hardlopen of joggen, maar het beste is als je zoiets nog nooit eerder gedaan hebt dit met kleine stappen op te bouwen (3 minuten joggen 3 minuten gewoon lopen, dan 5 minuten enz) zo loop je de minste kans op blessures.

Vreemd ik kan gerust zonder problemen afstanden fietsen en wandelen van vele kilometers, maar het schijnt dat je bij joggen en hardlopen weer heel andere spiergroepen gaat belasten die niet getraind zijn.
Oud 28-06-2005, 20:36
AC Milan 7
AC Milan 7 is offline
Ik denk, doordat je pas begonnen bent dat je voeten enzo nog eventjes moeten wennen aan het ritme, het lopen zelf.

Rust n paar dagen uit, rek je goed voordat je begint en ga niet gelijk ver joggen, 5 minuten klinkt kort, maar bouw het rustig op.

Als dat goed gaat, doe er dan steeds 5 minuten bij.
Oud 28-06-2005, 21:04
Cookie
Cookie is offline
Ik heb het zelf ook wel eens, ook al huppel ik alleen de 15 meter van achterdeur naar stal, dan schiet het soms ineens in mn enkel en loop ik zo 20 meter mank en dan kan ie wel weer. Vervolgens schiet het er een paar meter verder weer in.(of heb jij constante pijn?)

kweet niet waar het aan ligt, misschien span je je enkelbanden niet goed genoeg of je loopt teveel op de binnenkant van je voet.

Ik heb een keer naar een hardloopwedstrijd gekeken en die mensen lopen allemaal een beetje op de buitenkant volgens mij, ik heb dat toen ook geprobeerd en dat hielp wel wat.

succes
Oud 28-06-2005, 21:23
Vejji
Vejji is offline
moet je even naar een winkel gaan waar ze (vecht)sport artikelen verkopen, moet je vragen om een polsbandage en die om je enkel doen, heb ik zelf ook wel eens gedaan.
Geeft je erg veel stevigheid
Oud 28-06-2005, 23:00
Princesita
Princesita is offline
Moet je niet verkeerd opvatten maar hoeveel weeg je?
Mijn sportinstructeur zei namelijk ooit dat als je boven de 75 kg weegt het niet verstandig is om veel hard te lopen. Ik weeg maar iets meer dan dat maar ik krijg inderdaad vrij snel last.
Het zou op zich ook logisch kunnen zijn dat het aan je schoenen ligt, maar dit zag ik nog nergens staan en wilde ik wel even zeggen
Oud 28-06-2005, 23:04
Verwijderd
www.hardloopschema.nl
Oud 28-06-2005, 23:13
Crunchie
Crunchie is offline
Hoeveel keer per week ren je? Want het is voor je voeten/benen het beste om telkens een dag rust te nemen, of een andere sport te doen als je toch bezig wilt zijn.
Ik heb een tijdje te veel willen rennen en kreeg last van shin splints door overbelasting. Misschien is jouw pijn in je enkels daar ook het gevolg van.
Oud 29-06-2005, 00:04
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Uhm.............

UP VAN TWEE JAAR GELEDEN

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 29-06-2005, 08:20
Crunchie
Crunchie is offline
Nu je 't zegt
Oud 29-06-2005, 09:43
Cookie
Cookie is offline
Whihi najaaa.
Oud 29-06-2005, 09:44
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Cornel schreef op 28-06-2005 @ 21:18 :
Ik up graag topics van 2 jaar oud
Kukel
Oud 29-06-2005, 10:22
ekki
ekki is offline
Nou, dat lijkt me niet de bedoeling, nee. Ik had het zelf nog niet gezien.
Ik sluit dit topic, zoveel uppen houden we niet van.

(Maar ik ben hier echt vastgeroest: ik kan me nog 'herinneren' dat ik die reply heb verstuurd. Alsof het korter is dan 2 jaar geleden ).

Regels voor berichten