Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2005, 11:17
Thaksie
Thaksie is offline
Gister Live8 gezien, maar merkte dat veel mensen het niet zagen zitten dat afrika ermee geholpen zou kunnen worden...

Hoe kan volgens jou de world beter worden geholpen?
Oud 03-07-2005, 11:22
Roos
Roos is offline
Hoe kan je nou TEGEN hulp voor afrika zijn? Of begrijp ik je post verkeerd
Oud 03-07-2005, 11:24
Thaksie
Thaksie is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-07-2005 @ 12:22 :

Nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik ben zeker voor hulp voor Afrika, maar had de indruk dat veel mensen er met live8 niet in geloofden. Zij zagen zeg maar niet zitten dat die artiesten het "verschil"konden gaan maken...
Oud 03-07-2005, 11:49
Verwijderd
Door de politiek af te schaffen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 12:47
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Door dood te gaan.
Oud 03-07-2005, 12:51
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 03-07-2005 @ 13:47 :
Door dood te gaan.
Denk je dat jouw dood de wereld redt? Dan heb je wel een grote eigendunk
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 12:53
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Xia schreef op 03-07-2005 @ 13:51 :
Denk je dat jouw dood de wereld redt? Dan heb je wel een grote eigendunk
Nee, dat zeg ik niet, maar als je het niet probeert kom je er ook niet achter.
Oud 03-07-2005, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 03-07-2005 @ 12:22 :
Ik ben wel tegen het erin pompen van grote hoeveelheden geld zonder voorbehoud. De zgn. trickle down-leer uit de ontwikkelingsstudies is zwaar achterhaald (dwz. het idee dat je maar gewoon aan de bovenkant er een bak geld inkiepert, en dat het dan vanzelf wel 'naar beneden sijpelt' en zodoende bij de gewone Afrikaan die het het hardst nodig heeft, uitkomt).

Daarentegen heeft nu de gedachte postgevat dat ontwikkelingshulp beter van onderaf kan worden verschaft, dus gewone mensen helpen met hun eigen problemen. Hoe meer je dat doet, hoe meer het volk gemobiliseerd wordt om zijn eigen toestand te verbeteren, in plaats van afhankelijk te zijn van vaak corrupte en incompetente lokale bestuurders.

Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de verschuiving in het denken over ontwikkelingslanden van 'helpen' naar 'opvoeden'.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 13:11
Roos
Roos is offline
Uiteraard, nare man. Ik was alleen in de war door de woordkeuze van de topicstarter.
Als je geld geeft aan de regering, maar de regering helpt er de burgers niet mee, is het logisch dat je systeem niet werkt (helaas zijn er nogal wat corrupte bestuurders in Afrika).

Mensen in Afrika hebben ook veel meer aan zelfstandigheid (dingen leren, en dat weer aan hun kinderen kunnen leren), dan aan liefdadigheid (zakken meel krijgen is natuurlijk goed, maar dan blijven de mensen wel zwaar afhankelijk van die bezorgingen).
Oud 03-07-2005, 13:31
Ymir
Ymir is offline
Ik wil de wereld niet redden
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 13:34
Verwijderd
Dank, Roos
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 13:49
RanC
RanC is offline
Citaat:
Ymir schreef op 03-07-2005 @ 14:31 :
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 14:05
Verwijderd
Structurele hulp is inderdaad beter. Gelukkig beseft men dat ook wel en mondt dat uit in tal van kleinschalige opbouw-projectjes in Afrika (bouw van een school, aanschaf van landbouwgoederen, aanleg waterput, etc).
Wat dat betreft heeft LiveAid 2005 een betere instelling dan LiveAid 1985.

Ik denk persoonlijk dat de armoede nooit zal verdwijnen, maar ik sta wel achter dit soort initiatieven.

Maar ik denk dat de wereld ook wel zou kunnen worden geholpen als die 8 wereldleiders eens zouden worden vervangen door competentere, eerlijke mensen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 14:07
Careless
Careless is offline
Kernbom.
Oud 03-07-2005, 14:07
Verwijderd
Ik red de wereld met mijn perfectheid.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 14:09
MTpower
MTpower is offline
Ik ben soms wel tegen hulp voor Afrika... gewoonweg omdat het vaak zinloos is om er geld in te pompen.
Neem nou dat dance-for-life gedoe, geld inzamelen voor de aidsbestreiding in Afrika, dat is dus gewoon geld wegdonderen..
Er werd gezegd dat er dagelijks zo'n 14 000 gevallen van aids bij kwamen, met het geld dat ze hadden opgehaald konden ze ongeveer 125 000 mensen hun leven lang voorzien van aids bestrijdende medicijnen.
Oftewel, je helpt mensen, maar er komen nog sneller meer zieken bij, dat is dweilen met de kraan open, oftewel: zinloos en geldverspilling.
Ook dat geld zomaar ergens naartoe sturen zonder controle of het wel gebruikt wordt waar het voor bedoeld is.
Of net als dat in Azie, die tsunami, sturen we geld... gaan ze zeiken dat de hulp al te laat is, nou.. stuur dat geld terug dan
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 14:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
N00dles schreef op 03-07-2005 @ 15:05 :

Maar ik denk dat de wereld ook wel zou kunnen worden geholpen als die 8 wereldleiders eens zouden worden vervangen door competentere, eerlijke mensen.
Welke 8 bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 14:25
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Ymir schreef op 03-07-2005 @ 14:31 :
Oud 03-07-2005, 14:26
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-07-2005 @ 15:24 :
Welke 8 bedoel je?
Van de G8.
Oud 03-07-2005, 14:26
Roos
Roos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-07-2005 @ 15:24 :
Welke 8 bedoel je?
De G8.

Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten en Rusland
Oud 03-07-2005, 14:28
Roos
Roos is offline
Citaat:
MTpower schreef op 03-07-2005 @ 15:09 :
Ik ben soms wel tegen hulp voor Afrika... gewoonweg omdat het vaak zinloos is om er geld in te pompen.
Neem nou dat dance-for-life gedoe, geld inzamelen voor de aidsbestreiding in Afrika, dat is dus gewoon geld wegdonderen..
Er werd gezegd dat er dagelijks zo'n 14 000 gevallen van aids bij kwamen, met het geld dat ze hadden opgehaald konden ze ongeveer 125 000 mensen hun leven lang voorzien van aids bestrijdende medicijnen.
Oftewel, je helpt mensen, maar er komen nog sneller meer zieken bij, dat is dweilen met de kraan open, oftewel: zinloos en geldverspilling.:

Denk je werkelijk dat er geen aandacht/geld wordt besteed aan de bestrijding/preventie van HIV?

Dan ben je best dom.
Oud 03-07-2005, 14:52
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
MTpower schreef op 03-07-2005 @ 15:09 :

Oftewel, je helpt mensen, maar er komen nog sneller meer zieken bij, dat is dweilen met de kraan open, oftewel: zinloos en geldverspilling.
Er zijn dan toch 125000 mensen meer die gebruik kunnen maken van medicijnen dan voorheen, dat is toch mooi. Natuurlijk is het probleem daar niet mee opgelost. Reken maar dat die mensen er erg blij mee zijn. Ik zie het probleem niet zo; alle beetjes helpen.
Oud 03-07-2005, 15:03
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-07-2005 @ 15:28 :
Denk je werkelijk dat er geen aandacht/geld wordt besteed aan de bestrijding/preventie van HIV?

Dan ben je best dom.
Oud 03-07-2005, 15:09
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Ten eerste door te luisteren naar wat de mensen in Afrika nodig hebben. Afrikanen zeggen al jaren dat eerlijke handel nodig is. Dus de Westerse landen zouden hun markten open moeten gooien. En niet de in Europa geproduceerde producten exporteren naar Afrika, zoals nu gebeurt. Want daar heeft Afrika zelf niks aan.

En als je dan toch geld wilt geven, geef het dan voor 't bouwen van scholen.

Begin bij jezelf, begin met het drinken van Max Havelaar koffie.
Oud 03-07-2005, 15:20
Verwijderd
Euhm, ik denk niet dat ik de wereld zou kunnen redden, maar al het kleine beetje helpt, zeg ik maar.

Vandaar dat ik drie weeskinderen steun. Eén in Atjeh, één in Bosnie en één in Darfur. Drie kinderen die ik maandelijks geld stuur.
Verder is het voor mij, als moslim, verplicht om elk jaar een zoveelste deel van mijn geld/bezittingen weg te geven aan armen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2005, 15:32
Myuki
Myuki is offline
Iedereen heeft t over t redden van de mensheid, maar de wereld kan best zonder ons hoor
Oud 03-07-2005, 16:05
Roos
Roos is offline
Citaat:
S. schreef op 03-07-2005 @ 16:20 :
Verder is het voor mij, als moslim, verplicht om elk jaar een zoveelste deel van mijn geld/bezittingen weg te geven aan armen.
Wat bedoel je met verplicht, ik ken zat moslims die dat niet doen. Het is dus eerder een persoonlijke keus.
Oud 03-07-2005, 16:08
Global
Global is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-07-2005 @ 17:05 :
Wat bedoel je met verplicht, ik ken zat moslims die dat niet doen. Het is dus eerder een persoonlijke keus.
ik ker er ook zat die dat niet doen, maar dat betekend niet dat het niet moet.

ontopic: ik vind het niet waard om de wereld te redden

Laatst gewijzigd op 03-07-2005 om 16:14.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 03-07-2005 @ 17:05 :
Dat zijn geen 'echte moslims' lieverd
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 16:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
N00dles schreef op 03-07-2005 @ 15:05 :
Ja, maar ik denk ook dat het veel meer zou helpen als we ervoor konden zorgen dat al die corrupte Afrikaanse machthebbers afgeserveerd werden. Neem nou bijvoorbeeld Mugabe, zo'n krankzinnige aap. Of de regering van Sudan, die niets doet om de crisis in Darfur op te lossen. Zolang zulk soort mensen de macht heeft, zal er niks veranderen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 16:24
Troll
Troll is offline
Een school met waterpomp is leuk, maar geef die konijnen eerst eens wat rubbertjes daar, scheelt een hoop overbevolking, dus ziektes.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 16:31
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2005 @ 17:23 :
Dat zijn geen 'echte moslims' lieverd
:!
Oud 03-07-2005, 16:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Troll schreef op 03-07-2005 @ 17:24 :
Een school met waterpomp is leuk, maar geef die konijnen eerst eens wat rubbertjes daar, scheelt een hoop overbevolking, dus ziektes.
Geef ze eerst die school maar, wat educatie en intellect, en ga dán maar aan de slag met die rubbertjes. Ik heb verhalen gehoord van mensen die ontwikkelingswerk deden en probeerden uit te leggen hoe die rubbertjes werkten... Nou, je gelooft je oren af en toe niet, hoe 'dom' ze daar soms kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:05
pfano
pfano is offline
Citaat:
Thaksie schreef op 03-07-2005 @ 12:17 :
Gister Live8 gezien, maar merkte dat veel mensen het niet zagen zitten dat afrika ermee geholpen zou kunnen worden...

Hoe kan volgens jou de world beter worden geholpen?
Pay it forward

ketting reacite van goedheid.

(is een film met Haley Joel Osment)
Oud 03-07-2005, 18:22
Excalibur
Excalibur is offline
Volgens mij valt er weinig meer te redden.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:26
Risce
Risce is offline
door afentoe eens volledig bedoelingloos naar mensen te lachen.
Oud 03-07-2005, 18:54
Shock
Shock is offline
Goed onderwijs, mensen een vak leren.
Als ik de kans krijg wil ik in september 3 maanden naar Ghana om jongeren Engels te leren en/of met hun handen te leren werken, zodat ze beter onderwijs kunnen volgen of een vak kunnen leren. Zomaar geld neerpleuren heeft geen zin, ze moeten het toch echt zelf doen. Wij kunnen ze alleen proberen zover te krijgen dat ze onderwijs willen volgen en zodoende wat meer over de wereld te weten komen..
Oud 03-07-2005, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-07-2005 @ 17:34 :
Geef ze eerst die school maar, wat educatie en intellect, en ga dán maar aan de slag met die rubbertjes. Ik heb verhalen gehoord van mensen die ontwikkelingswerk deden en probeerden uit te leggen hoe die rubbertjes werkten... Nou, je gelooft je oren af en toe niet, hoe 'dom' ze daar soms kunnen zijn.
De beste oplossing daarvoor is gewoon een stof aan het drinkwater toevoegen die vrouwen na één bevalling onvruchtbaar maakt.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2005 @ 20:31 :
De beste oplossing daarvoor is gewoon een stof aan het drinkwater toevoegen die vrouwen na één bevalling onvruchtbaar maakt.
Jij bent ook hard.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-07-2005 @ 20:32 :
Jij bent ook hard.
Dat is realisme wel vaker.

Een van de grootste problemen van Afrika is het gebrek aan een competente arbeidsbevolking. Voordat je überhaupt kunt beginnen met het opbouwen van een land, met het opbouwen van een sociale en economische infrastructuur, voordat je überhaupt maar kunt gaan dénken aan het bouwen van scholen en ziekenhuizen, moet je eerst een - redelijk - gezonde bevolking hebben.

Het probleem daar is gewoon dat een mensenleven niets waard is. Er worden zo enorm veel kinderen geboren per vrouw dat de natuurlijke grondstoffen onvoldoende zijn. Die kinderen hebben daar gewoon geen redelijke levensverwachting. Het zou echt al zoveel schelen als er niet continu in het rond werd geneukt. Niet alleen voor Aids maar ook voor de overbevolking, epidemiëen en dergelijke.

Een deel van het Aidsprobleem los je op die manier ook op. Immers er is niets mis met gemeenschap tussen twee besmette personen, als er dan maar niet ook elk jaar een nieuw kind komt dat al vanaf de geboorte met hiv besmet is. Dát is zo ernstig.

Daarom kan ik me ook zo ergeren aan dat Live 8-gemekker. Het is zó schraal onderbouwd, het is echt een grove simplificatie van de werkelijkheid. Maarja, je kunt van een stel hippie-artiesten uit de jaren zeventig en tachtig ook niet verwachten dat ze iets afweten van development studies. Het is wel heel makkelijk te roepen dat elk kind in leven moet blijven als je zelf 400 miljoen op de bank hebt staan.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:51
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-07-2005 @ 17:34 :
Citaat:

Man, denk jij dat je geeft om AIDS als het leven en dood gaan allebei niks voorstelt?

Die mensen leven van dag tot dag en dan komen de Westerlingen ze rubbertjes brengen terwijl ze van dat geld ook eten hadden kunnen kopen.

Als je eerste levensbehoeften niet bevredigd worden is er niks ander waar je je druk om maakt.

Laatst gewijzigd op 03-07-2005 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:54
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Myuki schreef op 03-07-2005 @ 20:51 :
+

Man, denk jij dat je geeft om AIDS als het leven en dood gaan allebei niks voorstelt?

Die mensen leven van dag tot dag en dan komen de Westerlingen ze rubbertjes brengen terwijl ze van dat geld ook eten hadden kunnen kopen.

Als je eerste levensbehoeften niet bevredigd worden is er niks ander waar je je druk om maakr.
Ehm... volgens mij zeg ik toch net dat die rubbertjes niet de eerste behoefte zijn?

En van alleen maar eten droppen wordt Afrika ook niet beter, dat is in dit topic al eerder betoogd.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 19:56
Myuki
Myuki is offline
Nee tuurlijk wordt t daar niet automatisch beter van. Maar dat is wel wat voor hen belangrijk is... (ik probeerde de gedachtengang te beschrijven)

en waarom ze geen ruk om die condooms/AIDS geven

oh trouwens, ik lees je stukje terug en ben t met je eens... mijn excuses ik ben een beetje lam vandaag
Oud 03-07-2005, 20:01
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Myuki schreef op 03-07-2005 @ 20:56 :

oh trouwens, ik lees je stukje terug en ben t met je eens... mijn excuses ik ben een beetje lam vandaag
Geeft niks, daar is de zondag voor.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 21:57
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Jezus, wat zijn jullie eng.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 22:31
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2005 @ 20:41 :
Dat is realisme wel vaker.

Een van de grootste problemen van Afrika is het gebrek aan een competente arbeidsbevolking. Voordat je überhaupt kunt beginnen met het opbouwen van een land, met het opbouwen van een sociale en economische infrastructuur, voordat je überhaupt maar kunt gaan dénken aan het bouwen van scholen en ziekenhuizen, moet je eerst een - redelijk - gezonde bevolking hebben.

Het probleem daar is gewoon dat een mensenleven niets waard is. Er worden zo enorm veel kinderen geboren per vrouw dat de natuurlijke grondstoffen onvoldoende zijn. Die kinderen hebben daar gewoon geen redelijke levensverwachting. Het zou echt al zoveel schelen als er niet continu in het rond werd geneukt. Niet alleen voor Aids maar ook voor de overbevolking, epidemiëen en dergelijke.

Een deel van het Aidsprobleem los je op die manier ook op. Immers er is niets mis met gemeenschap tussen twee besmette personen, als er dan maar niet ook elk jaar een nieuw kind komt dat al vanaf de geboorte met hiv besmet is. Dát is zo ernstig.

Daarom kan ik me ook zo ergeren aan dat Live 8-gemekker. Het is zó schraal onderbouwd, het is echt een grove simplificatie van de werkelijkheid. Maarja, je kunt van een stel hippie-artiesten uit de jaren zeventig en tachtig ook niet verwachten dat ze iets afweten van development studies. Het is wel heel makkelijk te roepen dat elk kind in leven moet blijven als je zelf 400 miljoen op de bank hebt staan.
Maar is armoede het gevolg van overbevolking of overbevolking het gevolg van armoede? In veel landen gelden kinderen toch nog steeds als een soort verzekering: meer handen om te werken is meer geld is meer eten, en als jij te oud bent om te werken kunnen je kinderen voor jouw werken. Verder is het natuurlijk zaak dan maar zo veel mogelijk kinderen te maken als ze allemaal doodgaan.
Oud 04-07-2005, 00:20
MikeyMo
MikeyMo is offline
Vredesopvoeding in de gehele wereld
Bewijzen dat god niet bestaat
Nationalisme laten verdwijnen
Oud 04-07-2005, 00:23
RIV
RIV is offline
iedereen moet vegetarier worden, dan redden we een hele hoop levens van dieren en daarnaast is er genoeg voedsel voor iedereen op de hele wereld, aangezien 80 % graan etc. in dieren wordt gestopt om ze vet te mesten, als we stoppen met vlees eten en dus stoppen met dieren fokken, betekend dat dat er genoeg voedsel voor zo'n 8 miljard mensen is, maarja, daar kan ik moeilijk in m'n eentje voor zorgen, als er nogal wat mensen zijn die vlees "te lekker" vinden.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 01:19
Ymir
Ymir is offline
Citaat:
RIV schreef op 04-07-2005 @ 01:23 :
iedereen moet vegetarier worden, dan redden we een hele hoop levens van dieren en daarnaast is er genoeg voedsel voor iedereen op de hele wereld, aangezien 80 % graan etc. in dieren wordt gestopt om ze vet te mesten, als we stoppen met vlees eten en dus stoppen met dieren fokken, betekend dat dat er genoeg voedsel voor zo'n 8 miljard mensen is, maarja, daar kan ik moeilijk in m'n eentje voor zorgen, als er nogal wat mensen zijn die vlees "te lekker" vinden.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 02:46
Verwijderd
Citaat:
RIV schreef op 04-07-2005 @ 01:23 :
Ik krijg trek in een dubbele whopper met extra bacon.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten