Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2005, 12:51
*_*LoLllyS*_*
*_*LoLllyS*_* is offline
Hoi hoi,
Ben mijn tentamen biologie aan het leren, en het gaat o.a over planten. Toen ik dit hoofdstuk aan het doorlezen was, vroeg ik mij iets af: In het boek staat:
Als een zaadbeginsel een zygote (=bevruchte eicel) bevat, ontwikkelt dit zaadbeginsel zich tot zaad. Tijdens de ontwikkeling van zaadbeginsels tot zaden begint het vruchtbeginsel zich te ontwikkelen tot vrucht.
Nu is mijn vraag: wat gebeurd er dan precies met die bevruchte eicel? Die zit in het zaadbeginsel, dus wordt dat dan ook een zaad? Hellup ik snap het niet

Laatst gewijzigd op 27-06-2005 om 13:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2005, 18:16
Keith
Keith is offline
De bevruchte eicel = zygote is een cel .Deze cel deelt zich en groeit daarbij drastisch tot een zaadbeginsel en vervolgens tot zaad. De zygote zelf blijft dus niet bestaan.
Oud 27-06-2005, 19:21
Verwijderd
De zygote zit in het zaadbeginsel. Het zaadbeginsel groeit uit tot een zaad en de zygote groeit uit tot een embryo, dat beschermd zit in het zaad. De zygote groeit _niet_ uit tot het gehele zaad en al helemaal niet tot het zaadbeginsel. De rest van het zaad (het omhulsel van het embryo) ontstaat uit het zaadbeginsel, dat al bestaat wanneer de eicel nog niet eens bevrucht is. (Er zit nog meer in een zaad, bv. endosperm, maar dat is wellicht niet zo relevant.)
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 20:07
*_*LoLllyS*_*
*_*LoLllyS*_* is offline
Citaat:
Friday schreef op 27-06-2005 @ 20:21 :
De zygote zit in het zaadbeginsel. Het zaadbeginsel groeit uit tot een zaad en de zygote groeit uit tot een embryo, dat beschermd zit in het zaad. De zygote groeit _niet_ uit tot het gehele zaad en al helemaal niet tot het zaadbeginsel. De rest van het zaad (het omhulsel van het embryo) ontstaat uit het zaadbeginsel, dat al bestaat wanneer de eicel nog niet eens bevrucht is. (Er zit nog meer in een zaad, bv. endosperm, maar dat is wellicht niet zo relevant.)
Okee ik begrijp het! dank je wel! En is het dan zo dat deze zaden zich ontwikkelen tot zaadlobben? Of is dat weer wat anders? Waar komen die zaadlobben vandaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten