Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2005, 16:23
Denkie
Denkie is offline
0

Laatst gewijzigd op 22-12-2010 om 13:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2005, 20:13
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Denkie schreef op 15-07-2005 @ 17:23 :

Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waarom de meeste vrouwen (niet alle dus) vaak roddelen, en altijd dingen van andere mensen willen weten (bijvoorbeeld dat ze direct met hun neus tegen de voorraam aanstaan omdat ze de overbuurvrouw met een vreemde man - die achteraf gewoon een collega was - naar buiten ziet komen of uren kunnen praten over de nieuwe auto die de buren hebben én dan natuurlijk met de grote vraag waar de buren het toch allemaal van doen, ik vraag me af wat daar zo überinteressant aan is, omdat een uur lang tijdens het avond eten bijvoorbeeld uitvoerig ter sprake te brengen... is dat jalozie?).
Nu generaliseer je wel Roddelen in het algemeen heeft wel een aantal positieve kanten;
- Je kunt stoom afblazen bij iemand waardoor je vervolgens op een normale wijze feedback kunt geven aan de persoon in kwestie.
-Zo kunnen nieuwe werknemers door roddels veel leren over de cultuur en groepsnormen van hun nieuwe werkomgeving en is het tevens een manier om emoties en meningen over patiënten en collega’s te uiten en om troost en steun te krijgen.

Na een stressvolle gebeurtenis kan roddelen dienen als een soort nabespreking. Als je kunt zeggen: ‘Ik krijg een punthoofd van die lastige hartpatiënt’, vermindert dat stressgevoelens. Kortom: de minder prettige kant van roddelen, kwaadsprekerij, wordt ruimschoots gecompenseerd door de positieve kanten, namelijk het uiten van emoties, betrokkenheid en zorg voor elkaar.
Oud 15-07-2005, 20:18
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
(mocht iemand meer van dit soort vragen hebben, post ze hier maar gewoon bij hoor)
Andere verschillen tussen beide seksen: Vijf verschillen tussen mannen en vrouwen op gebied van gedragsstoornissen.

1 Vrouwen krijgen vaker dan mannen te maken met een depressie.

2 Eetstoornissen komen meer voor bij vrouwen.

3 Tijdens een depressie vertonen vrouwen vaker atypische symptomen, zoals slapeloosheid of vreetbuien.

4 Vrouwen hebben vaker dan mannen angst- en paniekstoornissen.

5 Schizofrene vrouwen reageren beter dan schizofrene mannen op therapie. Bovendien begint de stoornis later en hebben ze minder symptomen dan mannen. (SW)
Oud 16-07-2005, 16:01
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 15-07-2005 @ 21:18 :
Andere verschillen tussen beide seksen: Vijf verschillen tussen mannen en vrouwen op gebied van gedragsstoornissen.

3 Tijdens een depressie vertonen vrouwen vaker atypische symptomen, zoals slapeloosheid of vreetbuien.

5 Schizofrene vrouwen reageren beter dan schizofrene mannen op therapie. Bovendien begint de stoornis later en hebben ze minder symptomen dan mannen. (SW)
dit zal ongetwijfeld kloppen, maar wat ik onthouden heb uit sekse-verschilonderzoeken is dat de effecten misschien significant zijn (dwz: dat ze ook "echt" bestaan), maar dat de effecten niet al te groot zijn. Met andere woorden: er bestaat wel een verschil, maar vaak is dat verschil vrij klein. Vaak is het zelfs ook nog zo dat de spreiding in een geslacht groter is dan de verschillen in gemiddelde tussen de geslachten (vrouwen/mannen verschillen onderling meer van elkaar dan tussen elkaar als groep).

Over dat roddelen kun je eigenlijk niets anders zeggen dan dat het een stereotype manier is van de zaken presenteren.
Oud 16-07-2005, 16:09
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 15-07-2005 @ 21:18 :

Vrouwen zijn sowieso neurotischer dan mannen.
Oud 16-07-2005, 16:53
Shitonya
Shitonya is offline
Zo zie je maar weer dat de uitspraak: "vrouwen zijn het zwakkere geslacht" helemaal klopt. In de zin van psychische stoornissen. Depressie is ook logisch. Heb ooit eens iets gelezen dat vrouwen daar sneller last van kunnen krijgen door bepaalde hormonen of zoiets. Elke maand worden die ook door de war geschopt, dus zo vreemd is het niet.

Eetstoornissen komt ook vaker bij vrouwen voor omdat zij sneller dik worden dan mannen en zich dus sneller zorgen maken. En bij vrouwen heb je meer een bepaald mode beeld ( slankheidsideaal) in de maatschappij dan bij mannen. Logisch dat de vrouwen zich dan "gedwongen" voelen om meer op hun lichaam te letten. Ze willen immers geaccepteerd worden en ze willen ook nog eens een vriend. Dus tja, dan zit er wenig anders op.
Hierdoor kunnen ze zo geobsedeerd worden dat het uitloopt in anorexia. En als ze dat niet kunnen volhouden verandert het vaak in boulimia.

Goed, genoeg gezwam. M/v verschillen en oorzaken/gevolgen vind je genoeg via google. Nogal nutteloos om hierover dus een topic aan te wenden maar goed.

Ps: roddelen zit gewoon in de genen, net zoals "macho- gedrag" vrijwel altijd bij mannen voorkomt en jaloersheid en minder emotioneel gemekker.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 20:36
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 16-07-2005 @ 17:53 :

Ps: roddelen zit gewoon in de genen, net zoals "macho- gedrag" vrijwel altijd bij mannen voorkomt en jaloersheid en minder emotioneel gemekker.
Het Human genome project is verre van compleet en jij beweert een roddel-gen te hebben gevonden?

roddelen heeft enkele sociale functies, en iedereen is er toe in staat. Zowel mannen als vrouwen. Of vrouwen het meer doen dan mannen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er niet zoiets bestaat als een roddel-gen of een macho-gen. Er is iets voor te zeggen om dat op hormonen te gooien (oestrogeen zorgt voor socializing-gedrag, testosteron voor het nemen van risico's), maar ook dat is vrij onzeker. Ik hou het er op dat dit soort gedragingen grotendeels aangeleerd zijn.
Oud 16-07-2005, 23:02
timwaagh
timwaagh is offline
ehm...impliceert denkie nou dat mannen niet roddelen...ik betrap mezelf er anders best vaak op...
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 12:22
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:

Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waarom de meeste vrouwen (niet alle dus) vaak roddelen, en altijd dingen van andere mensen willen weten (bijvoorbeeld dat ze direct met hun neus tegen de voorraam aanstaan omdat ze de overbuurvrouw met een vreemde man - die achteraf gewoon een collega was - naar buiten ziet komen of uren kunnen praten over de nieuwe auto die de buren hebben én dan natuurlijk met de grote vraag waar de buren het toch allemaal van doen, ik vraag me af wat daar zo überinteressant aan is, omdat een uur lang tijdens het avond eten bijvoorbeeld uitvoerig ter sprake te brengen... is dat jalozie?).

het kan gerust jaloezie zijn.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging om iedere keer nog nét ff meer te hebben of nét ff meer te kunnen dan de mensen om zich heen om zich op die manier te onderscheiden. Als dit even niet lukt ga je wellicht hetgeen waar je enige jaloezie voor voelde omdraaien naar iets negatiefs zodat je er zelf beter door lijkt.
Dit hebben echter zowel mannen als vrouwen.
The point is denk ik dat het toch bij de mannen en vrouwenrol hoort.
passief geweld* past meer bij vrouwen. Meisjes worden anders opgevoed dan jongens. Van meisjes wordt toch, ook in deze tijd, verwacht dat ze meer teruggetrokken, minder ruig en stiller zijn. Van jongens dat ze lekker wild zijn en rondbanjerren. dit krijg je mee in de opvoeding. Jongens/mannen zullen om die reden eerder wat 'uitknokken' en meisjes/vrouwen zullen iemand 'geweld' aan doen door bijv. te roddelen.**

roddelen is een vervelende eigenschap trouwens. vooral als het over jou gaat

* ik weet niet zeker of dit de eigenlijke benaming is, ben het even kwijt
** verhaal is slechts mijn theorie hoor, komt niet echt ergens vandaan.
Reageren

Regels voor berichten