Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2005, 02:57
Verwijderd
Je bent Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker Onzeker,
Onzeker.

Constant word je,
Op het verkeerde been gezet
stop!

Je doet het weer. Negen.

Je denkt dat je alles weet, dat jij het vermogen bezit
Jij weet wat wanneer waarom in welk hokje past.

Je hebt je mening klaar. Jij bent niet naief. Jij bent niet gek. Jij bent niet makkelijk voor de gek te houden. Mensen komen naar jou toe en vragen om raad. Als jij iemand een tip geeft hebben zij er wat aan.

Je laat je niet van de wijs brengen. Je weet ongeveer wat je wilt, maar niet altijd.

Hoe ga jij om met kritiek? Slecht of goed? Kan het wellicht beter?

Je vindt dit geen gedicht. Dit past niet op DoP, vind je. Had je het zelf willen schrijven? Heb jij een hokje voorhanden, waar je dit kan plaatsen. Past het nog in het hokje 'absurdisme'?

Alles wat je niet kan plaatsen komt terecht in 'absurdisme'.
De kunst is,
Om deze post
Zo min mogelijk te gebruiken.

Weet je wat absurd is?
Dat één mens, waar er momenteel ruim
Zes miljard van zijn en er vijftig miljard van zijn geweest
Een wezen dat gemiddeld tachtig jaar leeft
Op een tijd van vier en een half miljard jaar
Dat die ook maar enige pretentie heeft, belangrijk te zijn.

Je neemt niets aan, je hebt een bord voor je kop. Je 'absurdisme' is overbelast. Daarom lees je vaak heen over essentiële informatie over jezelf.

Je bedenkt een reden waarom de brenger van de boodschap ontoerekeningsvatbaar zou zijn,
op een bepaalde manier.
Maar je vergeet, ook een gek kan zien wanneer je ongelukkig bent.

Twijfel je aan deze woorden? Of vind je ze wellicht overbodig.
Ben jij niet zoals ik je net beschreef? Sluit jij je ogen niet voor kritiek?

Ik schreef net vijfentwintig keer,
dat je onzeker bent.
Dacht je ook maar één seconde
Ik ben onzeker
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2005, 18:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ah, het slotje is eraf, mooi
Ik had al kort en persoonlijk gereageerd, maar neem nog graag de moeite er wat dieper op in te gaan.

Ik vind dit echt een meesterwerkje. De boodschap is er een die volgens mij iedereen regelmatig nodig heeft, d.w.z., steeds opnieuw omdat je het blijft vergeten, en dit schrijfsel doet het ten eerste effectief en ten tweede origineel.

Ik bewonder de manier waarop er de lezer met zichzelf wordt geconfronteerd zonder enige poespas eromheen. Het is moeilijk om een ingewikkeld confronterend verhaal met diepzinnige analogiën et cetera te schrijven, maar een kale confrontatie is minstens net zo moeilijk.

Het is ook heel persoonlijk en actueel. Geschreven voor de DoPpers en refererend naar de sfeer hier de laatste tijd. Daarom heeft het weinig blijvende waarde. Ik weet dat James dat vaker doet; de losse 'watskeburt' in een recent gedicht van hem zal over een jaar compleet zijn betekenis hebben verloren. Zelf probeer ik vaak wél op een meer algemene, tijdloze(?) manier te schrijven. Misschien pretentieus? Is dit een van de dingen waarover je ons aan het denken wilt zetten?
Hoe dan ook, in dit 'gedicht' vind ik de beperkte reikwijdte en houdbaarheid een heel speciale toevoeging.

Ten slotte wat kleine opmerkingen over de vorm:

Die herhaling van Onzeker in het begin vind ik heel sterk. Ook hier is het speciaal aangepast aan publicatie hier op het forum, lijkt het, omdat het precies drie regels vult. De hoofdletters, de ene komma, komen goed over. Dat je aan het eind erop terugkomt is heel sterk. Ik had ze al geteld
Naïef is met een trema op de i.

Je weet ongeveer wat je wilt, maar niet altijd.

Geweldig

Misschien moet de laatste regel tussen aanhalingstekens?
Oud 26-06-2005, 20:03
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Hmm, je hebt me hiermee best in verwarring gebracht .

"Je vindt dit geen gedicht." daar dacht ik eerst wel aan maar daarna heb ik die gedachte verbannen. Ik vind het aan de ene kant geweldig gedaan, de confrontatie is echt een confrontatie, echt heel goed gedaan .
Maar aan de andere kant, het had net een alto mededeling achtig iest kunnen zijn van een rare forumbaas. Ik zeg niet dat dat negatief is maar... tja, misschien vind ik het toch een beetje jammer, denk ik, argh je maakt me gek.

Ik noem het geniaal maar ook saai, geweldig gedaan maar lelijk, wit maar zwart, ik prop het in twee hokjes tegelijkertijd.

Het middelste stuk over de mens vind ik niet mooi, die past er niet echt bij naar mijn mening. Owja, nog een klein maar misschien belangrijk detail: zou het niet nog gaver zijn als je na de laatste 'onzeker' (niet die op het laatst maar in het begin) een vraagteken zou zetten? Dat zorgt denk ik voor meer onzekerheid want nu wordt het meer geconcludeert.

Over de inhoud, opzich vind ik het goed dat je mensen aan het nadenken probeert te zetten maar volgens mij is dit naar aanleiding van je discussie met Halogeen? In dat perspectief vind ik het wat minder want zo erg is het helemaal niet gesteld met DoP in het algemeen, en ook niet met een specefiek iemand.

Laatst gewijzigd op 26-06-2005 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 09:57
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
lees mijn posts als 1 post.
ik heb alle onzekers gelezen, maar ik voelde me niet 1 seconde onzeker. sterker nog, des te verder ik las, des te groter werd de kloof. - ik twijfel aan deze woorden. de auteur wordt niet in een hokje gezet, maar buiten het hokje. maar moet nu het hokje verbreed worden? natuurlijk, maar je mag helemaal niet in hokjes denken. oke, hij heeft een punt.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 09:59
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
en eindelijk halverwege beseft hij dat hij niet te plaatsen valt. pasklare oplossing: geef geen informatie over jezelf.
even serieus; goed gedaan, zeker, scherp, en waarschijnlijk helemaal niet zo overbodig. ergens heb ik zo het idee dat dit niet een uit de lucht gegrepen iets is, maar dat het gegrond is op oa - ik denk aan nat alibi en de bijlmerflat. jij eist wat van ons. en wij?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 10:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nat alibi past niet in het hokje van alledaagse, degelijke dichtsels, buitengewoon. maar de bijlmerflat lijkt niet geslaagd. wegens de niet–acceptabele stijl denk je misschien - zucht. ze snappen het gewoon niet. juist.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 10:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
mogen wij jou dan niet aanspreken op jouw nepstijl daarzo, omdat het gewoon 'absurd' is en buiten ons hokje valt terwijl het er binnen zou moeten passen omdat wij dat gehok eens af moeten leren?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 10:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
jij stelt jezelf in absurdisme. jij zou niet graag in ons hokje passen. en jij beschermt je op deze manier tegen kritiek. misschien moet je je afvragen of dat terecht is. ook binnen jouw absurdisme hebben wij recht op kritiek.
mss zie ik alles fout, mss ben ik arrogant, mss sla ik de plank mis. keer je niet zuchtend van dit hoopje mensheid af, maar reageer gerust!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 10:07
Verwijderd
Hoe vet is dat dan! Eg super!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 14:39
Verwijderd
Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties.

@ Zwart wit. Je ziet het vrij scherp.
Dat jij je niet onzeker voelde nadat je alle 'onzekers' las is niet vreemd. Dat komt ook terug in

'Sluit jij je ogen niet voor kritiek?

Ik schreef net vijfentwintig keer,
dat je onzeker bent.
Dacht je ook maar één seconde
Ik ben onzeker'

Ik heb geen verwachtingen en ik verwacht niets van jullie.
Ik heb wel een ideaalbeeld. Ik denk dat wanneer bepaalde waarden worden ingewisseld voor anderen - lees, geen (zie ook mijn signature) -, dat de gehele wereld een stuk vrediger zou zijn, met veel minder stress en irritaties, met meer puur genot.
Ik kom bij veel forummers een beperkt referentiekader tegen en ik probeer om dit referentiekader te vergroten, binnen de spel- en stelregels die je als dichter hebt.

En, nogmaals, bedankt voor je reactie.

Post Scriptum: Mijn gedicht is overigens niet absurd, zoals je zei.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 14:44
Not for Sale
Not for Sale is offline
In verband met je signature, dit las ik gisteren:

Alles van waarde is kwetsbaar.
Oud 27-06-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Not for Sale schreef op 27-06-2005 @ 15:44 :
In verband met je signature, dit las ik gisteren:

Alles van waarde is kwetsbaar.
Kwetsbaarheid is an sich geen apollinische eigenschap.
Het kan echter wel van moed getuigen om je op bepaalde momenten kwetsbaar op te stellen, veel sterker dan je gevoelens te verloochenen en je stoerder te willen voordoen dan je bent.

We moeten naar een Umwertung aller Werten.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 00:15
Marek vd Jicht
Marek vd Jicht is offline
Een Umwertung aller Werten klinkt nogal 19e-eeuws en lijkt me zeker niet geschikt voor dit publiek.
Het is je opgevallen dat de lezers je vaak niet kunnen volgen en dat ergert je. Bedenk je wel dat jij op de universiteit zit en dat je op een scholieren forum zit.
Misschien is het tijd om je toeschouwers ergens anders te zoeken?
Reageren

Regels voor berichten