Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2005, 18:31
XsharonX
XsharonX is offline
Zelfverminking door onverwerkt verdriet
(Novum) - Als schreeuw om aandacht na een pijnlijke of schokkende ervaring blijken duizenden jongeren uit het voortgezet onderwijs zichzelf te verminken. Dat schrijft De Telegraaf woensdag. De krant presenteert een onderzoek van landelijk trainingsbureau voor docenten Ortho Consult. Tieners krassen zichzelf met een scherp voorwerp, snijden in hun huid of brengen zichzelf brandwonden toe. Door middel van deze zelfverminking vragen ze volgens de onderzoekers aandacht voor onverwerkt verlies, seksueel misbruik of echtscheiding.
Voor het onderzoek werd eenvijfde van de 656 scholen voor voortgezet onderwijs benaderd. Op twee scholen na, bleken alle scholen bekend met het verschijnsel. Zestig procent van de ondervraagde scholen vindt dat hulpverleningsinstantie Riagg te traag reageert als leerlingen daarnaar worden verwezen. Wanneer de scholen worden geconfronteerd met leerlingen die zichzelf verminken, blijkt zeventig procent de ouders in te lichten.

Volgens onderzoeker Ard Nieuwenbroek van Ortho Consult is het belangrijk dat leerlingen een luisterend oor wordt geboden. Zodra ze hun verdriet kunnen delen, blijkt de drang tot zelfverminking af te nemen.

Het trainingsbureau wijdt volgende week een symposium aan de resultaten van het onderzoek.

Hoe kunnen jongeren aandacht krijgen voor hun probleem. Als ze zich zelf beschadigen. De meeste jongeren die dit doen, proberen het toch zoveel mogelijk te verbergen??
Advertentie
Oud 09-11-2005, 19:14
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
blondemiep schreef op 09-11-2005 @ 19:31 :
Op twee scholen na, bleken alle scholen bekend met het verschijnsel.
Wat een domme zin.

Maar ik denk dat dit naar psychologie moet ?
Oud 09-11-2005, 20:31
Verwijderd
whahahha
Oud 09-11-2005, 20:37
Verwijderd
Ik denk niet dat men serieus in staat is op dit subforum een discussie hierover te hebben, dus ik verplaats 'm naar Psychologie (als hij daar niet hoort omdat ze daar niet met snijtopics overweg kunnen o.i.d. moeten de lokale mods hem maar weer verder verplaatsen).
Oud 09-11-2005, 20:43
Miracle
Miracle is offline
Tja, wat moet je er van zeggen.
In de eerste plaats irriteert het me mateloos dat het vanochtend elk half uur op elke radiozender in het nieuws was. Zelfs het NOS journaal van zes uur schonk er aandacht aan. Ik hoef niet telkens met zoiets 'geconfronteerd' te worden.
Ten tweede vind ik het ronduit een slecht artikel. Zoals eerder al genoemd..
En in de laatste plaats, jongeren kunnen op school genoeg aandacht krijgen voor hun probleem. Dat is puur een kwestie van betrokkenheid en het goed aanpakken (door de leraren dus). Het probleem is niet het beschadigen, maar het verhaal erachter (seksueel misbruik, scheiding van de ouders etc.). Ik vraag me alleen af of elke leraar zich met dat soort dingen moet bemoeien. Ik hou er zelf niet zo van als leraren zich met vanalles bemoeien ed.

Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 20:49.
Oud 09-11-2005, 20:44
Lorelei
Lorelei is offline
Tja eh.. ik denk dat dit wel bekend was. Ik weet niet precies waarom het nu zo uitgebreid in het nieuws is.. het zijn er meer dan verwacht, tja, kan gebeuren.. maar voor mij is het weinig nieuws eigenlijk. *haalt schouders op*
Oud 09-11-2005, 20:45
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-11-2005 @ 21:43 :
Tja, wat moet je er van zeggen.
In de eerste plaats irriteert het me mateloos dat het vanochtend elk half uur op elke radiozender in het nieuws was. Zelfs het NOS journaal van zes uur schonk er aandacht aan. Ik hoef niet telkens met zoiets 'geconfronteerd' te worden.
En het journaal van 8 uur. EN het jeugdjournaal. M'n broertje van 7 zit hier naar te kijken.
Oud 09-11-2005, 20:52
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
grl schreef op 09-11-2005 @ 21:45 :
En het journaal van 8 uur. EN het jeugdjournaal. M'n broertje van 7 zit hier naar te kijken.
Ja precies, wat heeft al die aandacht nou voor zin. Moet het bespreekbaar worden ofzo? Zoals ik al zei, het probleem is niet de zelfverminking, maar hetgene wat erachter zit. Dat laatste moet bespreekbaar worden, want volgens dat artikel is het belangrijk dat jongeren hun hart kunnen luchten.
Oud 09-11-2005, 20:52
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-11-2005 @ 21:52 :
Ja precies, wat heeft al die aandacht nou voor zin. Moet het bespreekbaar worden ofzo? Zoals ik al zei, het probleem is niet de zelfverminking, maar hetgene wat erachter zit. Dat laatste moet bespreekbaar worden, want volgens dat artikel is het belangrijk dat jongeren hun hart kunnen luchten.
Ja. Hoewel ik wel denk dat het goed is dat mensen zich realiseren dat het vaker gedaan wordt dan gedacht.
Oud 09-11-2005, 20:55
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
grl schreef op 09-11-2005 @ 21:52 :
Ja. Hoewel ik wel denk dat het goed is dat mensen zich realiseren dat het vaker gedaan wordt dan gedacht.
Realiseren en dan?
Oud 09-11-2005, 20:55
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-11-2005 @ 21:55 :
Realiseren en dan?
Er iets aan doen? Mensen kunnen er moeilijk iets aan doen of rekening mee houden als ze niet weten dat het speelt.
Oud 09-11-2005, 21:02
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
grl schreef op 09-11-2005 @ 21:55 :
Er iets aan doen? Mensen kunnen er moeilijk iets aan doen of rekening mee houden als ze niet weten dat het speelt.
Ik vind niet dat er wat aan gedaan moet worden. Tuurlijk zou het fijn zijn als er een goede methode was om mensen er af te helpen en te zorgen dat niemand het gaat doen, maar dat is er gewoon niet. Leerlingen moeten op school meer ruimte krijgen om hun hart te luchten, tenminste dat begrijp ik uit het artikel.
'weten wat er speelt' dat weet je pas als je het als leerkracht ontdekt of te horen krijgt. Het is handig als leraren AM kennen, maar dat het nu zo via de media moet. Er bestaat ook nog zoiets als een onderwijsbond/onderwijs blad, daar had het ook best via/in gekund. En dus niet op het jeugdjournaal.
Oud 09-11-2005, 21:03
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-11-2005 @ 22:02 :
Ik vind niet dat er wat aan gedaan moet worden. Tuurlijk zou het fijn zijn als er een goede methode was om mensen er af te helpen en te zorgen dat niemand het gaat doen, maar dat is er gewoon niet. Leerlingen moeten op school meer ruimte krijgen om hun hart te luchten, tenminste dat begrijp ik uit het artikel.
'weten wat er speelt' dat weet je pas als je het als leerkracht ontdekt of te horen krijgt. Het is handig als leraren AM kennen, maar dat het nu zo via de media moet. Er bestaat ook nog zoiets als een onderwijsbond/onderwijs blad, daar had het ook best via/in gekund. En dus niet op het jeugdjournaal.
En ouders dan? En mensen van het Riagg? Die moeten er toch ook allemaal op gewezen worden?

Maar ik vind het inderdaad ook belachelijk dat dit op het jeugdjournaal is.
Oud 09-11-2005, 21:08
XsharonX
XsharonX is offline
Wat ik mijn ook afvraag. Zijn leraren verplicht om het aan de ouders van het kind te vertellen. Want niet iederen vind het leuk als dat wordt gedaan.
Oud 09-11-2005, 21:09
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-11-2005 @ 22:02 :
Het is handig als leraren AM kennen, maar dat het nu zo via de media moet. Er bestaat ook nog zoiets als een onderwijsbond/onderwijs blad, daar had het ook best via/in gekund. En dus niet op het jeugdjournaal.
Via de media is er natuurlijk een veel grotere groep die bereikt wordt. Ook de mensen die er zelf mee te maken hebben, tieners die niet of nauwelijks bekend zijn met het verschijnsel, maar die er indirect wel mee te maken hebben omdat het ook in hún klas voorkomt.

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen heel confronterend kan zijn, maar dat is met veel meer dingen zo die in het nieuws komen. Juist door er geen aandacht aan te besteden, blijft het een taboe.

Verder heb ik het artikel zelf niet gelezen, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Feit is gewoon wel dat er onderzoek naar gedaan is en dat het dus in de media gepubliceerd wordt, net als dat met elk ander onderzoek wordt gedaan. Ik zou niet zien waarom je dat bij dit onderwerp opeens niet zou doen.
Oud 09-11-2005, 21:09
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
blondemiep schreef op 09-11-2005 @ 22:08 :
Wat ik mijn ook afvraag. Zijn leraren verplicht om het aan de ouders van het kind te vertellen. Want niet iederen vind het leuk als dat wordt gedaan.
Zal waarschijnlijk zoiets zijn als "wanneer het kind een gevaar voor zichzelf of anderen vormt" oid. En af en toe doet het er niet zoveel toe wat het kind wel of niet leuk vindt.
Oud 09-11-2005, 21:11
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
blondemiep schreef op 09-11-2005 @ 22:08 :
Hangt van de leeftijd van het kind af. Als het kind jonger dan 16 is, mag een docent nog de ouders inlichten zonder toestemming van het kind zelf. Daarboven moet het kind zelf ook toestemming geven geloof ik. Maar ik denk dat een docent op de een of andere manier wel verplicht is om dat soort dingen ergens op school te melden, al zou het anoniem zijn. Maar dat meer mensen dan alleen hij weten dat zoiets speelt op school.
Oud 09-11-2005, 21:43
Nona
Nona is offline
Voorlopig even gesloten. Topics over zelfverwonding kunnen nogal triggeren.

Regels voor berichten