Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2005, 13:43
pino123
pino123 is offline
Ik zat een beetje te oriënteren over vervolgopleidingen en kwam op deze studie en heb een paar vragen. de onderwerpen die aan bod komen bij deze studie, zijn dat echt verschillende onderwerpen gerelateerd bij alleen 'de mens' of ook bij andere organismen? en kan je met deze studie ook nog meeloten naar geneeskunde? en wat vind jij zelf van deze studie (bv je had geneeskunde als eerste keus en je bent niet uitgeloot en nu doe je biomed. wetenschappen)?
Oud 28-06-2005, 18:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
pino123 schreef op 28-06-2005 @ 14:43 :
Ik zat een beetje te oriënteren over vervolgopleidingen en kwam op deze studie en heb een paar vragen. de onderwerpen die aan bod komen bij deze studie, zijn dat echt verschillende onderwerpen gerelateerd bij alleen 'de mens' of ook bij andere organismen? en kan je met deze studie ook nog meeloten naar geneeskunde? en wat vind jij zelf van deze studie (bv je had geneeskunde als eerste keus en je bent niet uitgeloot en nu doe je biomed. wetenschappen)?
Ik studeer Biomedische Wetenschappen in Leuven. De onderwerpen die aan bod komen in het eerste jaar zijn nog erg algemeen. Het eerste semester heb ik de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde met inleiding tot de wiskunde en anatomie en histologie gehad. Eigenlijk alleen het laatste vak had echt alleen betrekking op het menselijk lichaam. Biologie, natuurkunde/wiskunde en scheikunde is eigenlijk gewoon een stuk herhalen en verder gaan op wat je op de middelbare school al kreeg. Het tweede semester krijg je al wat specifiekere vakken: celbiologie 1, (over aminozuren, eiwitten, enzymen, DNA, metabolisme enzo, best scheikundig) celbiologie 2 (over ionenkanalen, celorganellen, membranen, best natuurkundig en scheikundig) en ik kreeg ook filosofie maar dat is volgens mij alleen hier in Leuven. Anatomie ging het tweede semester ook nog door. Vakken als celbiologie gaan natuurlijk wel over het menselijk lichaam maar dat vergeet je al gauw als je bezig gaat aan transport van ionen door de cel enzo. Hier in Leuven moet je niet loten voor geneeskunde maar moet je toelatingsexamen doen voor geneeskunde. Als je je eerste jaar Biomedische gehaald hebt kan je dan na het slagen voor het toelatingsexamen instromen in het tweede jaar van geneeskunde. In Nederland moet je volgens mij sowieso in het eerste jaar beginnen als je dan wel ingeloot wordt. Je kan misschien wel vrijstellingen krijgen maar hoe dat zit weet ik niet. Let er wel op dat biomedische iig in Nijmegen ook een lotingstudie is en dat je niet voor twee studies mag meeloten.

Als je verdere vragen hebt dan hoor ik het wel
Oud 29-06-2005, 09:24
lithuania
lithuania is offline
in Leiden en Utrecht is 't ook een lotingsstudie, maar als je alle uni's samen bekijkt zijn er in totaal meer plaatsen dan inschrijvingen, dus als je bent uitgeloot voor geneeskunde kan je proberen alsnog mee te loten voor biomedische wetenschappen. als je biomedische wetenschappen afmaakt kan je zij-instromen bij geneeskunde, dan duurt het geloof ik nog maar 4 jaar ipv 6. je krijgt sowieso vrijstellingen als je na een jaar of langer BW geneeskunde gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 12:13
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-06-2005 @ 19:31 :
Ik studeer Biomedische Wetenschappen ..... mag meeloten.

Als je verdere vragen hebt dan hoor ik het wel
bedankt

maar als ik het goed begrijp is deze studie dus niet alleen maar bio, maar ook natuur-, schei- en wiskunde?
Oud 29-06-2005, 12:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
pino123 schreef op 29-06-2005 @ 13:13 :
bedankt

maar als ik het goed begrijp is deze studie dus niet alleen maar bio, maar ook natuur-, schei- en wiskunde?
Ja, hier in Belgie iig wel maar ik dacht dat dat in Nederland ook wel zo was. Misschien wel iets minder abstract als hier in Belgie maar het is wel aanwezig. Kennis van natuurkunde en wiskunde heb je gewoon nodig om bepaalde onderdelen van de celbiologie te begrijpen. Ik moet bekennen dat ik zelf het aandeel van natuurkunde en wiskunde onderschat heb.
Reageren

Regels voor berichten