Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2005, 12:25
flower303
flower303 is offline
Hoi Hoi !

Ik wil graag een verhaal maken over 1 grote familie met veel kinderen van allerlei leeftijden, heeft iemand nog ideeën? Welke leeftijd hebben jullie, en welke dingen houden je dan bezig? Want ik ben 13 en ik kan me dus niet echt verplaatsen in andere leeftijden

- *×××* - flower303 - *×××* -
Oud 02-08-2005, 12:28
Broeder
Broeder is offline
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dit wordt natuurlijk een drama. Schrijf gewoon brugklasdramaverhaaltjes zoals de meeste dertienjarigen leren schrijven. En let vooral op je spelling voordat je iets daarvan op Letteren plaatst, want anders krijg je sowieso geen serieuze reacties.
Oud 02-08-2005, 12:31
flower303
flower303 is offline
o dankjewel ja .. ik weet niet wie hier nou kinderachtig is?
als je denkt dat het niks wordt, kan je dat ook aardig zeggen.
nou ja, jij dus blijkbaar niet.
Oud 02-08-2005, 12:41
Broeder
Broeder is offline
Ik heb toch nooit iets over kinderachtig gezegd? Ik probeer je gewoon een TIP te geven. Je hoeft je er niets van aan te trekken hoor.
Oud 02-08-2005, 12:42
flower303
flower303 is offline
brugklasdramaverhaaltjes? je zou niet echt denken dat die leuk zijn om te schrijven hè, als je zo naar jou luistert?
Oud 02-08-2005, 12:42
flower303
flower303 is offline
zeg dan gewoon, schrijf maar helemaal niks want je bent 13
Oud 02-08-2005, 12:45
Broeder
Broeder is offline
Carry Slee heeft er anders behoorlijke roem mee geoogst. Je kan het ook 'jeugdromans' noemen als je wilt. En ik schreef ook allerlei verhalen toen ik nog op de basisschool zat, maar niet over dingen waarvan ik wist dat ik me er niet in kon verplaatsen, want dat gaat toch fout.
Oud 02-08-2005, 12:59
flower303
flower303 is offline
ik zit in ieder geval niet meer op de basisschool, ik ga naar gymnasium 3 duss .. niet dat dat zo belangrijk is maar ja ..
jeugdromans klinkt toch wel wat beter als dramaverhaaltjes ja
Oud 02-08-2005, 13:01
flower303
flower303 is offline
maar ja .. als ik dan toch een dramaverhaaltje ga schrijven .. waar moet die dan over gaan want ik heb geen idee .. jij wel?
Oud 02-08-2005, 13:21
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als je geen idee hebt, schrijf dan niet.

Ik schreef vroeger (een jaar of 11/12), altijd brugklasverhaaltjes. Over enge leraren en problemen met klasgenoten en weet ik wat allemaal. Leuk om mee te beginnen. Een stapje verder zijn de jeugdromanverhaaltjes, over verliefdheid en probleempjes met ouders enzo. A la Carry Slee dus. Ook leuk om mee te oefenen en om te kijken of het schrijven je ligt enzo.

Maar goed. Hier vragen om een idee vind ik wel een beetje dramatisch. Hoe kan je een verhaal schrijven als je een idee hebt? Schrijf over iets wat je bezig houdt ofzo, vriendje, verdrietig om iets, het weer, je vakantie, enz. Begin daar nou maar mee, en ga zoals Broeder al zei niet starten met iets waarin je je nog niet in kan verplaatsen...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2005, 16:32
flower303
flower303 is offline
ok
Oud 02-08-2005, 19:42
Choking Duck
Choking Duck is offline
Het lijkt een beetje of je zomaar in een opwelling dacht van: 'Weetjewat ? Ik ga een verhaal schrijven.'

Maargoed, in die opwelling zou je ook een idee voor een verhaal moeten hebben. Ernaar vragen is in mijn idee geen goed idee.
Dan kun je beter iets wat je gedroomd hebt uitwerken of misschien iets doen met een 'echte' gebeurtenis.
Voor een verhaal over een grote familie heb ik geen goeie ideen.
Maar probeer origineel te zijn en doe waar ik niet goed in ben; let op de spellingsregels, grammatica en al die hele bende.
Dan zullen veel letteraars nog wel eens een kijkje nemen denk ik!

Succes!
Oud 04-08-2005, 17:33
Magican
Magican is offline
Schrijf een verhaal over een meisje dat een verhaal wou schrijven, maar geen verhaal had.
Dus toen ging ze eerst naar het bos, om aan de bruine beer te vragen om een verhaal, daarna naar de koe in de wei, vervolgens naar de vis in de sloot etc.
Oud 04-08-2005, 17:45
CSN
CSN is offline
Veel kinderen zei je?
Wat dacht je van een verhaal in Oostenrijk, zo rond de tweede wereld oorlog .. met een kindermeisje dat verliefd wordt op de vader en ..

ach weet je wat, zoals hiervoor al gezegd: probeer eens iets simpels. Je hoeft niet gelijk een boek te schrijven. Beging klein, een half a-viertje: werk een gedachte uit, een droom.

Als je dan tegen (opbouwende!) kritiek kunt kun je het hier op letteren posten en dan zul je vast veel leren.
Oud 04-08-2005, 18:35
Miroir
Miroir is offline
Eigenlijk komt mijn mening overeen met wat iedereen gezegd heeft maar toch wil ik benadrukken dat je het beste zelf met ideëen kan komen. Dat maakt het bijzonder; het is van jezelf, daar kan je dan ook trots op zijn.
Blijf dus zoeken naar inspiratie en laat je niet teveel door anderen leiden;
Be an Original!
Oud 04-08-2005, 19:59
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Juist. Zo werd ik vanmorgen wakker met de zin 'Een brief in Augustus'.

Dat kwam als volgt: in mijn droom (ik droom nogal vaak lucide, ofwel ik ben bijna geheel bewust terwijl ik slaap,) zei iemand "Ik kreeg een brief in Augustus." Het was niet tegen mij gericht, dus ik ving alleen dat laatste echt goed op. Ik besloot het meteen te onthouden.

Geen idee wat ik er in godsnaam mee moet, doch...
Oud 04-08-2005, 20:47
Charlottetje
Charlottetje is offline
(oke, ik zeg maar even niet wat ik echt vind en met wie ik het wel en niet eens ben...)

Schrijf gewoon. Niet nadenken, schrijven!
Waarover doet er niet toe. Veranderd je verhaal halverwege, so be it!
En iedereen van een bepaalde leeftijd ervaart alles weer anders, ondanks alle overeenkomsten die er ook zullen zijn. Dus als het echt over veel verschillende leeftijden moet gaan, schrijf dan over hoe jij denkt of hoopt dat het tegen die tijd zal zijn!

succes.....
Oud 05-08-2005, 00:55
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik heb een keer een verhaal geschreven, in 45 minuten tijd (1 lesuur dus ), over een meisje die een vriend had die dood wilde. Omdat dat me bezighield en ik dus precies voelde wat dat meisje voelde.

Als je enig kind bent, moet je dus niet over een groot gezin schrijven. Of juist wél, dan kun je het schrijven zoals jij zou willen dat het zou zijn, maar dan ook maar uit 1 oogpunt en dat is de jouwe.

Ik klets uit mn nek, volgens mij staat hier echt geen zinnig woord tussen Maar ik wens je succes met je verhaal.
Oud 05-08-2005, 01:05
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Little Phoebe schreef op 05-08-2005 @ 01:55 :
maar dan ook maar uit 1 oogpunt en dat is de jouwe.
In feite kun je natuurlijk altijd maar vanuit een oogpunt schrijven. Je kunt zoveel van anderen gehoord hebben, zoveel onderzoek gedaan hebben het zo goed vanaf de andere kant hebben willen benaderen, het blijft altijd JOUW stuk, vanuit JOUW oogpunt...
Oud 05-08-2005, 18:29
Choking Duck
Choking Duck is offline
Maar ook als het vanuit je 'eigen' oogpunt schrijft kun je nog de indruk wekken dat dat niet zo is door goed inlevingsvermogen.
Al heeft niet iedereen dat. En dat kan een kwestie zijn van ontwikkeling, maar het kan ook zijn dat je als botte hond geboren wordt en nooit iets meemaakt.
Maargoed, je hebt een eerste idee; Een verhaal met een familie met veel kinderen.
Werk het uit vanuit jouw oogpunt.
En laat wat lezen als je iets op papier hebt !
Ben benieuwd!
Oud 05-08-2005, 23:31
Verwijderd
Citaat:
flower303 schreef op 02-08-2005 @ 13:25 :
Hoi Hoi !

Ik wil graag een verhaal maken over 1 grote familie met veel kinderen van allerlei leeftijden, heeft iemand nog ideeën? Welke leeftijd hebben jullie, en welke dingen houden je dan bezig? Want ik ben 13 en ik kan me dus niet echt verplaatsen in andere leeftijden

- *×××* - flower303 - *×××* -
Anders schrijf je toch over een familie waarvan het oudste kind 14 is? Je kunt natuurlijk over andere leeftijden schrijven, maar het wordt een beetje lastig als je die leeftijd zelf nog niet hebt meegemaakt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten