Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2005, 14:44
Stefanie
Stefanie is offline
Ik ga dit jaar Pabo doen in Deventer en ik heb net even opgeteld wat ik precies moet betalen voor mijn studieboeken voor het eerste schooljaar en dat is maarliefst €773 (dit stond allemaal op een boekenlijst die ik van school heb ontvangen)

Is dat normaal dat het zoveel geld kost voor de Pabo?

Misschien weet iemand het die ook Pabo doet/heeft gedaan en kan hij/zij mij antwoord geven op deze vraag?

Bvd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2005, 15:01
Wawl
Wawl is offline
Dat is vrij normaal voor een gemiddelde HBO-opleiding, kan ik je vertellen.
Oud 07-07-2005, 15:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Waarom heb jij je boekenlijst al? Ik ga naar dezelfde school en heb daarover nog niets ontvangen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 15:18
Suey
Suey is offline
Ik heb ook pabo gedaan en daar kostten mijn boeken van het eerste jaar nieuw ongeveer 530 euro, daarbij moest ik wel nog meer dan 100 euro aan readers kopen. Kun je geen boeken van iemand anders overnemen?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 15:50
Verwijderd
Precies weet ik het niet meer, maar ik was meer dan 1000 gulden kwijt, volgens mij... En dan nog alle readers. Voor het eerste jaar is een euro of 500-800 best normaal, veel boeken gebruik je ook meerdere jaren.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:16
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Suey schreef op 07-07-2005 @ 16:18 :
Ik heb ook pabo gedaan en daar kostten mijn boeken van het eerste jaar nieuw ongeveer 530 euro, daarbij moest ik wel nog meer dan 100 euro aan readers kopen. Kun je geen boeken van iemand anders overnemen?
Ik moet inderdaad een boel readers kopen Ik schrok alleen zo van de prijs omdat mn vorige studieboeken (lerarenopleiding Spaans) veel minder kosten, de helft ofzo.

Onze boekenwinkel in de school heeft ook 2de hands geloof ik, maar dat is natuurlijk beperkt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:17
Verwijderd
Op zich ook wel logisch...op de pabo heb je, waarschijnlijk, ook veel meer vakken...dat was iig bij mij zo toen ik van de lerarenopleiding Duits naar de PABO ging.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:19
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-07-2005 @ 16:12 :
Waarom heb jij je boekenlijst al? Ik ga naar dezelfde school en heb daarover nog niets ontvangen
Je bent niet de enige hoor! Ik ken nog iemand die formulieren niet heeft ontvangen. Het kan komen doordat je je later hebt ingeschreven. Gewoon even afwachten
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:21
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2005 @ 17:17 :
Op zich ook wel logisch...op de pabo heb je, waarschijnlijk, ook veel meer vakken...dat was iig bij mij zo toen ik van de lerarenopleiding Duits naar de PABO ging.
En je gebruikt boeken meerdere jaren, daar had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan

Is het verstandig om die boeken in één keer te kopen? Of zou het ook mogelijk zijn om dat pas te doen als je zeker weet dat je ze in de les nodig hebt? Want zoveel geld in één keer betalen is niet niks
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:23
Suey
Suey is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-07-2005 @ 17:16 :
Ik moet inderdaad een boel readers kopen Ik schrok alleen zo van de prijs omdat mn vorige studieboeken (lerarenopleiding Spaans) veel minder kosten, de helft ofzo.

Onze boekenwinkel in de school heeft ook 2de hands geloof ik, maar dat is natuurlijk beperkt.
Ik ga volgend jaar een andere opleiding doen waar ik ook niet zoveel voor de boeken hoef te betalen.

Ik hoefde op de pabo de boeken ook bijna niet te gebruiken, voornamelijk de readers. Ik had mijn boeken amper open gehad.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-07-2005 @ 17:21 :
En je gebruikt boeken meerdere jaren, daar had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan

Is het verstandig om die boeken in één keer te kopen? Of zou het ook mogelijk zijn om dat pas te doen als je zeker weet dat je ze in de les nodig hebt? Want zoveel geld in één keer betalen is niet niks
Je kan per periode kopen... Ze hebben er een boekenwinkel in de school en veel boeken gewoon op voorraad Dus dat maakt niet zoveel uit.

Maar ik was ontzettend vroeg met inschrijven Naja, ik wacht wel af. Ik ben ook vergeten een kopie van mn diploma en cijferlijst mee te sturen bedacht ik me pas, dus die moet er ook nog achteraan
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:24
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Suey schreef op 07-07-2005 @ 17:23 :
Ik ga volgend jaar een andere opleiding doen waar ik ook niet zoveel voor de boeken hoef te betalen.

Ik hoefde op de pabo de boeken ook bijna niet te gebruiken, voornamelijk de readers. Ik had mijn boeken amper open gehad.
Ik neem aan dat je ze wel weer verkocht hebt? Anders is het echt zonde van je geld (ik neem aan dat je gestopt bent?)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:25
Miracle
Miracle is offline
Van de meeste opleidingen hoor ik dat het bedrag rond de 500 euro ligt.

Citaat:
Kosten eerste jaar voltijdopleiding:
Collegegeld 1476 euro
Boeken 780
Readers 125
Standaardpakket 115
Zegt de hogeschool (Pabo) bij mij in de buurt.

Citaat:
Naast het wettelijk vastgestelde collegeld moet je rekenen op ongeveer 500 Euro aan bijkomende kosten. Denk hierbij aan de aanschaf van boeken en excursies en studiereizen.
Andere Pabo, Den Haag.

Citaat:
Kosten van de opleiding
Hogeschool Domstad probeert studiekosten zo laag mogelijk te houden en op een aanvaardbare manier te regelen. Het aantal boeken dat je iedere fase moet aanschaffen, is zo beperkt mogelijk gehouden. Je zult onder ander geld kwijt zijn aan boeken, kopieerkosten en buitenschoolse activiteiten. De kosten hiervoor zijn in de eerste fase ongeveer € 450 tot € 700. De volgende fasen kosten beduidend minder.
Citaat:
Kosten van de opleiding
Als je een hbo-opleiding volgt, betaal je collegegeld. Voor de voltijdstudent bedroeg het collegegeld voor het studiejaar 2004/05 € 1.476,-. Ga je in duale vorm studeren, dan geldt hetzelfde tarief. Het bedrag voor 2005/06 moet nog worden vastgesteld. Naast collegegeld moet je rekenen op kosten voor onder meer boeken en syllabi.
Zegt Saxion.

Op www.qompas.nl kun je er zelf nog meer zoeken als je wilt.
Oud 07-07-2005, 16:28
Suey
Suey is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-07-2005 @ 17:24 :
Ik neem aan dat je ze wel weer verkocht hebt? Anders is het echt zonde van je geld (ik neem aan dat je gestopt bent?)
Ja ik ben gestopt, en natuurlijk heb ik ze weer verkocht
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 07-07-2005 @ 17:21 :
Zelf heb ik ze destijds wel in één keer gekocht, maar als je weet wat je wel blok/periode nodig hebt, dan kun je ze idd ook per blok/periode kopen. Of na de eerste les als blijkt dat je ze nodig hebt oid, dat doen ook veel mensen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:57
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2005 @ 17:34 :
Zelf heb ik ze destijds wel in één keer gekocht, maar als je weet wat je wel blok/periode nodig hebt, dan kun je ze idd ook per blok/periode kopen. Of na de eerste les als blijkt dat je ze nodig hebt oid, dat doen ook veel mensen.
Dat ben ik eigenlijk ook van plan, wist alleen niet of het verstandig was ivm leveringstijd in die periode. Waarschijnlijk ben ik niet de enige dan die de boeken pas achteraf koopt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 16:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-07-2005 @ 17:57 :
Dat ben ik eigenlijk ook van plan, wist alleen niet of het verstandig was ivm leveringstijd in die periode. Waarschijnlijk ben ik niet de enige dan die de boeken pas achteraf koopt.
Zoals ik al zei, bijna alle boeken zijn op voorraad op school te koop.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:07
Verwijderd
De boeken zijn idd vrijwel altijd wel op voorraad in de boekhandel en anders is er altijd nog een bieb en bol.com.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:11
Stefanie
Stefanie is offline
@ Chloe Siere:

Je moet ook nog een kopie van je paspoort/identiteitsbewijs opsturen hè?

Watvoor opleiding ga je doen, of had je dat al gezegd ?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-07-2005 @ 18:11 :
@ Chloe Siere:

Je moet ook nog een kopie van je paspoort/identiteitsbewijs opsturen hè?

Watvoor opleiding ga je doen, of had je dat al gezegd ?
Ow shit Goed dat je dat zegt, want dat ben ik dan dus ook vergeten. Ze zullen me wel oliedom vinden daar op de administratie

Maar ik ga PTP doen Komt dus wel bij pabo in de buurt (1 van de richtingen voor t tweede jaar).
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:16
Verwijderd
Wat is PTP? (Het kan btw ook heel goed van de opleiding afhangen wanneer dingen als boekenlijsten verstuurd worden.)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2005 @ 18:16 :
Wat is PTP? (Het kan btw ook heel goed van de opleiding afhangen wanneer dingen als boekenlijsten verstuurd worden.)
propedeuse toegepaste psychologie Ze hebben er geen verschillende faculteiten oid iig. Maar t zou wel kunnen ja Of ze wachten tot oliedomme ik de rest van de spullen naar ze verstuurd heeft
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:22
Verwijderd
Opzich is het volgens mij niet afhankelijk van faculteiten, maar van opleidingen specifiek (SPH en pedagogiek hoort bij ons bij dezelfde afdeling, maar veel dingen worden gewoon per opleiding geregeld). Maar misschien wachten ze idd op dat je alles verstuurd hebt, zou ook kunnen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:29
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-07-2005 @ 18:19 :
propedeuse toegepaste psychologie Ze hebben er geen verschillende faculteiten oid iig. Maar t zou wel kunnen ja Of ze wachten tot oliedomme ik de rest van de spullen naar ze verstuurd heeft
Je krijgt vast wel een herrinering als je iets vergeten bent op te sturen. Maar als je iig je diploma + cijferlijst + kopie identiteit + aangemeld én bij school zelf én bij de IB-groep, dan zit je wel goed
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 18:57
Miracle
Miracle is offline
Waarom moet je je bij de school zelf aanmelden?
Oud 07-07-2005, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 07-07-2005 @ 19:57 :
Waarom moet je je bij de school zelf aanmelden?
Dat moet, volgens mij, vrijwel altijd. Je moet toch een inschrijfformulier en alle bijbehorende dingen als diploma, cijferlijst, enz. opsturen naar de instelling waar je heen wilt...? Heb ik iig wel altijd gedaan.

(Bij lotingsstudies moet je je, dacht ik, in eerste instantie alleen bij de IB-Groep aanmelden en pas als je ingeloot bent bij de hogeschool/universiteit.)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 22:01
Multilot
Multilot is offline
Ik zit op een andere pabo en heb de helft van de boeken uit het eerste jaar niet nodig gehad... Goed beschouwd kon je met 6 boeken het jaar doorkomen. Daarom zou ik willen adviseren de lessen af te wachten of boeken te lenen uit het studielandschap ofzo..
Oud 07-07-2005, 22:10
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2005 @ 20:02 :
Dat moet, volgens mij, vrijwel altijd. Je moet toch een inschrijfformulier en alle bijbehorende dingen als diploma, cijferlijst, enz. opsturen naar de instelling waar je heen wilt...? Heb ik iig wel altijd gedaan.

(Bij lotingsstudies moet je je, dacht ik, in eerste instantie alleen bij de IB-Groep aanmelden en pas als je ingeloot bent bij de hogeschool/universiteit.)
Bij de Hogeschool van Utrecht hoefde ik me niet aan te melden, dat deed de IB-groep voor me.

Nu ik in Deventer ga studeren kreeg ik te horen dat ik me bij de hogeschool MOET aanmelden, omdat je anders daar niet op school komt. Kheb het toch maar gedaan
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 07:42
Miracle
Miracle is offline
Vaag, ik heb het nadrukkelijk gevraagd aan m'n decaan en hij zei dat dat blaadje van de ib-groep invullen en opsturen genoeg was.

Ga je naar Saxion Stefanie?
Oud 08-07-2005, 10:26
Balance
Balance is offline
@miracle: heb je van je school zelf ook geen aanmeldingspapieren ontvangen?

@stefanie: ik zou iemand die dit jaar het 1e jaar heeft gedaan opzoeken en hem/haar vragen welke boeken onnodig zijn. Ik ben echt verbaasd over het aantal boeken dat ik heb moeten kopen terwijl ik ze nooit ingekeken heb!
Ook zou ik eens op internet gaan kijken naar tweedehandsboeken. Dat scheelt meestal ook enorm!
Oud 08-07-2005, 10:38
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Balance schreef op 08-07-2005 @ 11:26 :
@miracle: heb je van je school zelf ook geen aanmeldingspapieren ontvangen?
Mijn school? Middelbare of hogere? Ik heb me nog niet aangemeld.

Ik heb op de site van de twee opleidingen, waar ik nog uit moet kiezen, de aanmeldblaadjes uitgeprint. Als ik weet welke het wordt, stuur ik die op en ga ik op vakantie.
Ik wil wel weten, of ik dan nog niet meer post krijg, die ik dringend moet beantwoorden (er let wel iemand op m'n post, maar toch, handig is anders).
Oud 08-07-2005, 17:59
Laen
Laen is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-07-2005 @ 18:22 :
Maar misschien wachten ze idd op dat je alles verstuurd hebt, zou ook kunnen.
Ik ga ook naar het Saxion (ook PABO) en heb nog niet alles verstuurd, moet nog een kopie van m'n diploma, cijferlijst en paspoort opsturen. Maar heb al wel de boekenlijst en info over het introductiekamp enzo ontvangen. Dus daar ligt het denk ik niet aan.

@ Chloe Siere: ik denk dat zulk soort dingen idd (zoals Leonoor al zei) per opleiding geregeld worden en dat de PABO blijkbaar iets sneller is dan de PTP
(maar maak je geen zorgen, je krijgt vast ook gauw je boekenlijst!)
Oud 08-07-2005, 17:59
Laen
Laen is offline
Citaat:
Miracle schreef op 08-07-2005 @ 11:38 :
Mijn school? Middelbare of hogere? Ik heb me nog niet aangemeld.

Ik heb op de site van de twee opleidingen, waar ik nog uit moet kiezen, de aanmeldblaadjes uitgeprint. Als ik weet welke het wordt, stuur ik die op en ga ik op vakantie.
Ik wil wel weten, of ik dan nog niet meer post krijg, die ik dringend moet beantwoorden (er let wel iemand op m'n post, maar toch, handig is anders).
waar twijfel je tussen?
Oud 08-07-2005, 18:10
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Laen schreef op 08-07-2005 @ 18:59 :
waar twijfel je tussen?
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek in Enschede en Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken in Groningen (duaal). Ik moet even afwachten of ik een contract krijg in het ziekenhuis om dat duale traject te volgen, dat hoor ik maandag. Als dat niet lukt, dan ga ik BML doen.
Oud 08-07-2005, 18:53
Laen
Laen is offline
Citaat:
Miracle schreef op 08-07-2005 @ 19:10 :
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek in Enschede en Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken in Groningen (duaal). Ik moet even afwachten of ik een contract krijg in het ziekenhuis om dat duale traject te volgen, dat hoor ik maandag. Als dat niet lukt, dan ga ik BML doen.
Dat klinkt interessant! Op welke middelbare school heb jij trouwens gezeten?
Oud 09-07-2005, 11:29
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Laen schreef op 08-07-2005 @ 19:53 :
Dat klinkt interessant! Op welke middelbare school heb jij trouwens gezeten?
Hoezo wil je dat weten? (PM maar anders)

Ik wil trouwens nog erg graag antwoord op m'n vraag. Hoe moet ik me nu aanmelden, is het blaadje van de IBG genoeg? Ik ga woensdag op vakantie en dan moet het dus rond zijn.
Oud 15-07-2005, 11:00
HereIAm
HereIAm is offline
Koop pas boeken als je zeker weet dat je ze nodig hebt. Dat boeken op de boekenlijst staan, betekent nog niet dat je ze gaat gebruiken. Je kunt boeken altijd nog bestellen via elke boekenwinkel en dan heb je ze binnen 3 dagen in huis.

Ik kreeg in mijn eerste jaar Pabo een boekenlijst ten waarde van 900 euro en na het eerste jaar zaten 75% van die boeken nog in plastic.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 11:05
El Kim
El Kim is offline
700 á 800 euro is normaal voor je 1e jaar, in latere jaren wordt het iets minder. Probeer anders of je boeken tweedehands kunt bemachtigen; dat scheelt heel veel geld.
Oud 15-07-2005, 12:07
Verwijderd
Ik zit op de Pabo in Tilburg, misschien ligt het aan het systeem (PGO) maar ik heb dus echt geen boeken nodig. Ik heb er aan het begin van de eerste geloof ik 10 gekocht, waarvan ik er nu al 5 weer verkocht heb. Die andere 5 heb ik gehouden omdat ik ze zelf wel nuttig vind of interessant als naslagwerk (ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde etc).
Bij ons heb je dus gewoon geen boeken nodig als je (zoals ik) je zelfstudie gewoon op school in de bieb doet.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 12:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
HereIAm schreef op 15-07-2005 @ 12:00 :
Ik kreeg in mijn eerste jaar Pabo een boekenlijst ten waarde van 900 euro en na het eerste jaar zaten 75% van die boeken nog in plastic.
Ik heb idd ook een aantal boeken dat ik nog nooit heb ingekeken. Echt zonde is dat.

@Miracle: volgens mij heb ik destijds alleen naar de IB-groep m'n papieren gestuurd en kreeg ik vervolgens papieren terug (denk van de school zelf) die ik toen moest invullen. Maar ik weet het niet meer zeker.
Oud 15-07-2005, 13:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 09-07-2005 @ 12:29 :
Hoezo wil je dat weten? (PM maar anders)

Ik wil trouwens nog erg graag antwoord op m'n vraag. Hoe moet ik me nu aanmelden, is het blaadje van de IBG genoeg? Ik ga woensdag op vakantie en dan moet het dus rond zijn.
Je bent nu al op vakantie maar toch: Volgens mij moet je je eerst aanmelden bij de IB-Groep en krijg je dan vanzelf alle informatie van de hogeschool/uni om je mee aan te melden maar ik hier zelf (nog) geen ervaring mee.
Oud 15-07-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 15-07-2005 @ 14:50 :
Je bent nu al op vakantie maar toch: Volgens mij moet je je eerst aanmelden bij de IB-Groep en krijg je dan vanzelf alle informatie van de hogeschool/uni om je mee aan te melden maar ik hier zelf (nog) geen ervaring mee.
Idd,
De IBG meldt je min of meer aan bij de onderwijs instelling waar je wil gaan studeren. Vervolgens stuurt die instelling je alle formulieren op; je moet een pasfoto opsturen, vaak persoonlijke gegevens invullen, gewaarmerkt kopie van je diploma, soms een uittreksel uit het bevolkingsregister, en soms ook nog een kopie van je identiteitsbewijs. De IBG geeft dus alleen aan dat jij bij die instelling die-en-die studie wil gaan doen, vervolgens moet je je nog wél gewoon zélf bij die instelling inschrijven, maar de formulieren daarvoor ontvang je dus vanzelf.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 19:18
FrantiC
FrantiC is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 07-07-2005 @ 22:44 :
Ik ga dit jaar Pabo doen in Deventer en ik heb net even opgeteld wat ik precies moet betalen voor mijn studieboeken voor het eerste schooljaar en dat is maarliefst €773 (dit stond allemaal op een boekenlijst die ik van school heb ontvangen)

Is dat normaal dat het zoveel geld kost voor de Pabo?

Misschien weet iemand het die ook Pabo doet/heeft gedaan en kan hij/zij mij antwoord geven op deze vraag?

Bvd
ik heb voor mijn eerste jaar 1500 eurie neer moeten tellen voor mijn HBO opleiding (verpleegkunde)
een deel van de boeken heb ik zelfs voor slechts 60 procent van de prijs gekocht...
het tweede jaar was maar iets van 350 eurie, en voor het derde hjaar heb ik mijn lijst nog niet binnen....
Oud 15-07-2005, 20:28
loeserr
loeserr is offline
ik ga nu naar 4 gymnasium en omdat ik een aantal boeken van mijn boeken lijst 3 jaar nodig heb heb ik ze gekocht.

kosten, ruim 850 euro..

nee daar keken mijn ouders ook niet echt blij van
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 21:10
MB
MB is offline
Aanstellers, ik zou 1250 euro kwijt zijn als ik alle boeken van mijn lijst nieuw zou kopen

Oud 15-07-2005, 21:15
loeserr
loeserr is offline
waarom ben je een aansteller als je klaagt over de prijs van je boeken?

misschien dat jij/je ouders het makkelijk kunnen betalen maar ik weet zeker dat dat niet bij iedereen zo is.

ik weet niet of je je aanstelt als je als ouders wel boeken voor je kind wil omdat je het beste met ze voor hebt maar daardoor zelf wel flinke financiele problemen hebt..
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 22:55
MB
MB is offline
Citaat:
tab schreef op 15-07-2005 @ 22:15 :
waarom ben je een aansteller als je klaagt over de prijs van je boeken?

misschien dat jij/je ouders het makkelijk kunnen betalen maar ik weet zeker dat dat niet bij iedereen zo is.

ik weet niet of je je aanstelt als je als ouders wel boeken voor je kind wil omdat je het beste met ze voor hebt maar daardoor zelf wel flinke financiele problemen hebt..
Je moet het allemaal niet zo serieus nemen, het was plagerig bedoeld. Waar zie jij staan dat ik het makkelijk heb financiëel?
Oud 16-07-2005, 08:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 15-07-2005 @ 22:10 :
Aanstellers, ik zou 1250 euro kwijt zijn als ik alle boeken van mijn lijst nieuw zou kopen

aaaah wat zielig....
Oud 16-07-2005, 08:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-07-2005 @ 19:29 :
Idd,
De IBG meldt je min of meer aan bij de onderwijs instelling waar je wil gaan studeren. Vervolgens stuurt die instelling je alle formulieren op; je moet een pasfoto opsturen, vaak persoonlijke gegevens invullen, gewaarmerkt kopie van je diploma, soms een uittreksel uit het bevolkingsregister, en soms ook nog een kopie van je identiteitsbewijs. De IBG geeft dus alleen aan dat jij bij die instelling die-en-die studie wil gaan doen, vervolgens moet je je nog wél gewoon zélf bij die instelling inschrijven, maar de formulieren daarvoor ontvang je dus vanzelf.
en als je je nu nog moet aanmelden bij de ib-groep : ook zelf ff bellen naar de (studenten)administratie van de school. anders komt je aanmelding erg laat binnen (3 week nadat jij je formulier van de ib-groep op de bus doet), en dan moet je dus nog formulieren krijgen en opsturen en zo. als je zelf ff belt (wel ook formulier van de ib-groep opsturen, dat moet) heb je je aanmeldingspakketje meestal de volgende dag op de mat liggen. werkt veel beter, als je (net als mij) laat bent met aanmelden.
Oud 16-07-2005, 09:16
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-07-2005 @ 09:27 :
en als je je nu nog moet aanmelden bij de ib-groep : ook zelf ff bellen naar de (studenten)administratie van de school. anders komt je aanmelding erg laat binnen (3 week nadat jij je formulier van de ib-groep op de bus doet), en dan moet je dus nog formulieren krijgen en opsturen en zo. als je zelf ff belt (wel ook formulier van de ib-groep opsturen, dat moet) heb je je aanmeldingspakketje meestal de volgende dag op de mat liggen. werkt veel beter, als je (net als mij) laat bent met aanmelden.
Ik begon bij mijn vorige opleiding op 8 september, ik stroomde dus later in. Ik heb diezelfde dag de IBG gebeld, doorgegeven wat ik ging studeren, en dat hebben ze direct doorgevoerd. Een dag of twee later kreeg ik de bevestiging thuis. Op mijn school heb ik me toen direct ingeschreven bij de administratie. Ik stond die direct ingeschreven en kreeg zelfs gewoon stufi voor september (terwijl de IBG eigenlijk zegt dan géén stufi te betalen, pas vanaf oktober). Super fijn hoe snel je dat soort dingen per telefoon kan regelen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten