Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2005, 17:45
Verwijderd
Zijn er hier mensen die ook in Taizé zijn geweest? en hoe hebben jullie dit ervaren? Hoe reageerden jullie op het nieuws dat frere Roger is vermoord?

Veel vragen maar ik ben gewoon nieuwsgierig...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 17:54
phink
phink is offline
Wat is Taizé??
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 20:24
Verwijderd
Taizé is een klooster in Frankrijk waar duizenden jongeren, uit allemaal verschillende landen, naartoe gaan. Centraal staan de drie vieringen op een dag waarin veel gezongen wordt. Daarnaast zijn er lezingen, ontmoetingen en workshops.
www.taize.com
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 01:25
MB
MB is offline
Waarom en door wie is die broeder vermoord dan?
Oud 21-08-2005, 12:55
*4
*4 is offline
Waat? Waarom weet niemand dat!! Heeft heel veel in de krant gestaan en op het nieuws geweest hoor

Ik ben er zelf nooit geweest (wil er ooit nog eens heen gaan)
maar heb wel veel ervaringen gehoord van mensen om me heen, en ga af en toe naar taizé diensten die in mijn kerk worden gehouden.
Ik wist eerlijk gezegd, voordat dit gebeurde, niet zoveel van frere Roger, wist niet precies wie het was, dus het kwam bij mij ook niet als een schok ofzo.
Maar ik vind het wel heel erg als je bedenkt dat zo'n goede man vermoord is, die christenen bij elkaar brengt, katholiek of protestant of wat dan ook. En dat ie zo aan zn einde moet komen, terwijl hij al zo oud was..
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 17:10
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Dat ziet er wel heel erg leuk uit dat Taizé, zal het in mijn favorieten opslaan en eens rustig bekijken.
Oud 22-08-2005, 11:20
Verwijderd
Dacht eerst dat het een soort van sekte was

Maar is dat Taizé dan een verzamelplaats voor christelijke jongeren, of voor "allerlei" jongeren ofzo?

Laatst gewijzigd op 22-08-2005 om 11:23.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:07
*4
*4 is offline
christelijke, geloof staat centraal, maar er mogen vast ook wel niet christelijke jongeren komen hoor, als je je bijvoorbeeld in geloof wil verdiepen..
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:02
Verwijderd
Ja, maar dat wil ik dus niet..

Ik weet er al best veel van en het "past" niet bij me. Het is gewoon niet mijn ding, zeg maar..
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 16:07
*4
*4 is offline
oké, dat kan!
Maar jij vroeg me wel of het voor christelijke jongeren was of nie
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 23:05
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Xia schreef op 22-08-2005 @ 15:02 :
Ja, maar dat wil ik dus niet..

Ik weet er al best veel van en het "past" niet bij me. Het is gewoon niet mijn ding, zeg maar..
Als het de waarheid is past het bij iedereen. (alleen kan het dan natuurlijk nog dat de kerk of jeugdkerk of bepaalde aspecten daarvan niet bij je passen)
Oud 22-08-2005, 23:12
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Ik dacht toch echt Rene Froger te lezen in plaats van Frere Roger. Woordblindheid ook.

Maar heeft de Taizé een bepaalde doctrine omtrant hoe het geloof te interpreteren? Zo ja wat voor een?
Oud 24-08-2005, 00:52
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Toch best wel eng zo'n bijeenkomst.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 10:39
Verwijderd
Ik dacht altijd dat een taizé een soort rijstkoek was
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 20:37
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Tip voor de geïnteresseerden: de EO heeft er een hele uitzending aan besteed, kan je misschien wel online terug zien of een herhaling ofzo? Het was gisteren.
Oud 25-08-2005, 13:56
Verwijderd
Citaat:
dreadmanneke schreef op 23-08-2005 @ 00:12 :
Ik dacht toch echt Rene Froger te lezen in plaats van Frere Roger. Woordblindheid ook.

Maar heeft de Taizé een bepaalde doctrine omtrant hoe het geloof te interpreteren? Zo ja wat voor een?
Nee, iedereen mag het op zijn/haar eigen manier beleven. De broeders van taizé komen ook uit allerlei richtingen van het geloof. Ikzelf ben niet echt gelovig maar daar is ook ruimte voor. Het is meer een ontdekkingstocht hoe jij met het geloof om wil gaan.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 14:41
Comebackkid
Comebackkid is offline
Taize daar moet je naar toe gaan dan zie je het vanzelf. Ze staan daar open voor iedereen, maakt niet uit welk geloof of niet gelovig. Het enige wat je hoeft te doen is je weg vinden naar dat dorp, zodra je er bent wordt je opgevangen en gaat alles vanzelf. Ik ben er zelf 2 keer geweest en het is een soort van perfecte maatschappij in het klein, iedereen doet mee en niemand wordt buitengesloten.

De uitzending van 2 vandaag over taize kan je op de website van 2-vandaag downloaden!

Frere Roger is op een verschrikkelijke wijze aan zijn eind gekomen maar na een eerste schok heerst er bij mij toch vooral berusting omdat zijn leven 'fullfilled' is. Met zijn leven en boodschap heeft hij velen geinspireerd en veranderd en taize is het resultaat van zijn leven dat zin gehad heeft.
Oud 01-09-2005, 17:57
Jefas
Jefas is offline
Ik ben er deze zomer, in juni nog geweest, en ik vond het er geweldig. Ik ga al een hele tijd in Nederland naar Taizevespers, dus kende het idee al wel. In Taize voelde ik me al heel snel erg welkom en thuis, ik heb veel gelachen tijdens het werk, een paar boeiende gesprekken gehad tijdens de bijbelstudies (vooral omdat de helft van mijn uiteindelijke groepje openminded atheisten waren), en heb geen enkele vesper/dienst over geslagen. Zodra ik wegging had ik heimwee.
Ik was dan ook nogal geschokt door het bericht van die moord, een moord is uberhaupt erg, maar het is wel heel wreed als zo'n man met allerlei prijzen voor de vrede en die zoveel goeds heeft gedaan, in zijn eigen verzoeningskerk wordt neergestoken.

Ik begrijp dat het voor 'buitenstaanders' nogal als een sekte klinkt, maar dat valt erg mee. Sowieso wordt er niks van geloof opgedrongen, er zijn veel niet-gelovige jongeren (trouwens, niet alleen maar jongeren, maar ook een paar gezinnen/ouderen) en nog meer jongeren die wel iets met geloof willen of ooit hadden, maar zich niet meer thuis voelen in de reugliere kerken, juist omdat daar veel meer dingen worden opgedrongen etc.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 11:52
Simon
Simon is offline
Ik ben er deze zomer een paar dagen geweest, en de sfeer beviel heel goed. Ik ben wel katholiek opgevoed, maar heb een hekel aan al die regeltjes en de sfeer in de gemiddelde suffe kerk waar je in terecht komt als je er door je ouders heen wordt gestuurd als je 11 bent..

In Taizé was het anders: gelovigen en ongelovigen komen samen. Je praat over je geloof als je wil, je gaat naar de kerk als je zin hebt en je flirt met leuke meisjes op straat als ze langs lopen.

Ik ga er nog wel eens heen, denk ik. Het bracht me tot rust.
Reageren

Regels voor berichten