Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2005, 17:06
Verwijderd
Mijn hoofd is te vol om na te denken over wat ik schrijf, maar ik schrijf wel. Dus bij deze weer iets waarvan ik niet weet wat ik ervan moet denken

Het gevolg van sommige nachten is:
een lieve telefoon om drie uur ’s nachts
en regen in mijn bed vol heimwee
naar het gras in mijn haren en de wind.

Reden:
mooie ogen en vooral je handen
en jouw maan die ik man noem
of soms een ster als je lacht.

En omdat brandnetels zelfs
naast een berm vol seks en nacht
nog steeds hetzelfde zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2005, 18:21
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Allereerst: lief.
Het gevoel erin is erg goed gedaan , vooral in de eerste strofe zie ik het echt voor me.

De 'techniek', of hoe je het ook wil noemen, is ook goed. Over het algemeen loopt het lekker, maar een aantal regels lopen toch wat ruw.
Maan-man en het beeld van de struik en het gras vind ik leuk gedaan.
Wat me ook wel aanspreekt is het taalgebruik, vooral de tweede zin vind ik daarom erg geslaagt.
De titel is wat minder, mag van mij wat minder... tja, direct ofzo, minder voorspellent. Alhoewel, het is wel een benieuwd makende titel.

Tja, gewoon mooi.
Oud 05-07-2005, 18:35
Reem
Reem is offline
De titel is inderdaad erg direct, maar toch heeft het wel wat, misschien ook wel omdat je gedicht slechts indirect over seks gaat. Ik vind je verwoordingen leuk en de laatste strofe is erg goed.
Reden:
vind ik wat minder: het is zo kort en bondig, dat vind ik hier niet mooi.
De inhoud vind ik mooi en lief, toch dringt het niet zo tot me door: de betekenis is net iets te vaag, of zo. Dit kan overigens goed aan mijn eigen vermoeidheid liggen.
Oud 05-07-2005, 18:45
Porcelain
Porcelain is offline
Ik had hier eerst een negatievere reactie staan, maar vind het bij nader inzien (na vaker lezen) eigenlijk een erg lief gedicht. De titel wat minder, die vind ik best jammer.
Ik vond eerst dat een paar zinnen 'zomaar' opgeschreven leken, en niet in verband stonden met anderen, maar ik zag later hun verband wel.
Ik vind de eerste zin wat minder, omdat ik het idee hebt dat het telefoontje volgt op een gebeurtenis die diezelfde nacht heeft plaatsgevonden (de brandnetels zouden een nacht erna niet meer prikken. Dat is mijn beeld ervan, natuurlijk, en daarom zou ik hebben gekozen voor het gevolg van sommige avonden, of zoiets. Maar dat loopt niet.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 18:56
Verwijderd
De titel is voor mij juist heel erg belangrijk, omdat dat, hoe leg ik dat uit, het begin is. Het gaat erom dat seks soms meer blijkt te zijn dan puur seks. Ofzo.

Ik weet het ook allemaal niet hoor

@ Porcelain, ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De telefoon is lief na een gebeurtenis 's nachts ja. Maar waarom moet er dan avonden staan? Ik snap niet
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 19:08
Reem
Reem is offline
Citaat:
Ave schreef op 05-07-2005 @ 19:56 :
De titel is voor mij juist heel erg belangrijk, omdat dat, hoe leg ik dat uit, het begin is. Het gaat erom dat seks soms meer blijkt te zijn dan puur seks. Ofzo.
Dat ben ik met je eens. Verder, wat Porcelain zegt: het duurt even voordat je de betekenis van de woorden ziet en begrijpt. Dat had ik ook, maar na het vaker gelezen te hebben, viel dat mee. Ik weet alleen niet of dat nu echt positief is.
Oud 05-07-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Re3m schreef op 05-07-2005 @ 20:08 :
Dat ben ik met je eens. Verder, wat Porcelain zegt: het duurt even voordat je de betekenis van de woorden ziet en begrijpt. Dat had ik ook, maar na het vaker gelezen te hebben, viel dat mee. Ik weet alleen niet of dat nu echt positief is.
Wat zou het positief maken en waarom is het misschien negatief?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 19:25
Porcelain
Porcelain is offline
Aah ik probeer nu echt al een half uur hier een uitleg neer te zetten, maar ik ben het nu zelf eigenlijk ook een beetje kwijt. Het heeft dus niet echt nut meer, zo zonde van alles dat ik had getypt. Ik zet het er toch maar neer, voor als je het misschien wil begrijpen. Als het nog onduidelijk is: never mind.

Het had iets te maken met hoe ik het gedichtje beleef, watvoor gebeurtenissen ik eraan vastmaak (ik vind het eigenlijk zonde om te gaan beschrijven, maarja): Een vrouw ligt in bed en adoreert even haar telefoon omdat hij een smsje brengt van de man die haar net heeft thuisgebracht na een avond met haar in het bos te zijn geweest. Ze hebben liefde beleefd, zijn dichter bij elkaar geweest dan ooit, en vol geluk denkt en verlangt ze ernaar terug.

De heimwee is dan een gevolg van die gebeurtenis, niet van die nacht, want de nacht is nog bezig, ofzo. Daarom klopt het voor mijn gevoel niet.

Edit: Denkend aan je laatste paar posts: Wat een liefde straal je uit in je gedichten de laatste tijd.

Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 20:49
Verwijderd
Het gevolg van sommige nachten is:
een lieve telefoon om drie uur ’s nachts
en regen in mijn bed vol heimwee
naar het gras in mijn haren en de wind.

Mja, dat vind ik mooi, en inderdaad, het hele gedicht straalt liefde uit, dat is fijn. Ook ik vind het woord seks niet mooi, als titel niet en ook in het gedicht niet. Maar dat zal aan mij liggen, ik denk dat ik het in geen enkel gedicht mooi zou vinden. (al zie ik het ook nooit ergens, geloof ik).
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 21:07
Diary of Dreams
Ik weet al wat ik minder mooi vind aan de titel, het is te ruw, te hard. In het gedicht beschrijf je het lief en kwetsbaar maar de titel is gelijk bang, snappie?
Oud 06-07-2005, 08:06
Verwijderd
Ik denk dat ook wel te maken heeft met de associatie die je hebt met het woord seks, dat is dus denk ik nogal persoonlijk. Maar daar gaan we geen discussie over houden

@ Porcelain, ik snap wel wat je bedoelt maar op de een of andere manier voelt het zo beter omdat 1. het belangrijkste deel van de nacht al geweest is en de avond er sowieso niet toe deed 2. alles wat erna komt een gevolg is van die nacht (heimwee blijft er zijn, net zoals lieve telefoons)
En daarnaast klinkt nachten beter in het ritme dan avonden
En die liefde, daar ga ik niet op in

Laatst gewijzigd op 06-07-2005 om 08:09.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 08:53
Reem
Reem is offline
Citaat:
Ave schreef op 05-07-2005 @ 20:12 :
Wat zou het positief maken en waarom is het misschien negatief?
Het duurt even voordat je woorden tot me doordringen: hiervoor moest ik je gedicht vaker lezen. En aangezien Porcelain dat ook had...
Nu moet de betekenis van een gedicht natuurlijk niet teveel voor de hand liggen: alles gewoon voorkauwen is ook niet leuk, en met beelden kun je veel meer. In je gedicht ben je heel beeldend, en daardoor laat je ons een idee vormen. Dat duurde (bij mij) alleen even; ik twijfel nog steeds of dat echter wel goed is, of dat je misschien iets duidelijker had moeten zijn. Ik weet het niet. Wat vinden de anderen?
Maar, zoals ik al zei, de beelden die je gebruikt zijn mooi en de inhoud is erg lief. Uiteindelijk vind ik je gedicht dus toch wel heel leuk.
Oud 06-07-2005, 16:48
Diary of Dreams
Ik vond het erg duidelijk eigenlijk.
Oud 06-07-2005, 16:51
Verwijderd
Ik vind hem erg gaap eigenlijk. Alleen de laatste strofe kan mij wel boeien in zijn combinatie van ruw- en tederheid. Het ook de brandnetels lijken me een intense ervaring die niet past in dit overal veel te lievige, mijmerende gedicht. Misschien daarom dat het wat beter wordt, maar sowieso ben ik niet voor de vorm.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten