Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2005, 20:05
~Golvend Badeendje~
~Golvend Badeendje~ is offline
Kan leukemie uitzaaiien?
Oud 01-08-2005, 20:21
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Leukemie zit in je bloed.. Kan dat op één plaats zitten dan..?
Oud 01-08-2005, 20:50
~Golvend Badeendje~
Citaat:
Qtiej schreef op 01-08-2005 @ 21:21 :
Leukemie zit in je bloed.. Kan dat op één plaats zitten dan..?
Nou ja, ik lees dus ergens op een forum dat een meisje leukemie heeft en dat ze uitzaaiingen heeft. Ik twijfel aan de echtheid van dit verhaal, dus daarom maar hier vragen. Op Google staat nergens dat leukemie uitzaait.
Oud 01-08-2005, 20:56
X
X is offline
Ja, leukemie kan uitzaaien naar het hersenvocht (ruggenmergvocht), waardoor het dus in de hersenen komt.

Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 20:59.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:07
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Ohw zo.. Ik dacht net als kwaadaardige tumoren, in andere plaatsen van het lichaam.. Maar leukemie is bloed-kanker toch? Dus ik dacht dat t zich dan al verspreidde, sowieso.. Vandaar mijn reactie, maar ik neem t terug dus
Oud 01-08-2005, 21:16
X
X is offline
Ja klopt ook wel, leukemie is bloedkanker. Maar je bloed stroomt door allerlei organen, maar het is zeg maar geen gezwel. In het hersenvocht stroomt geen bloed dus het kan daarheen zeg maar wel uitzaaien. Hmm, leg het een beetje raar uit. Daarom wordt er ongeveer 1 keer in de 6 weken ook chemokuur in het hersenvocht gespoten.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 21:42
~Golvend Badeendje~
Dank je
Oud 03-08-2005, 01:49
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
X schreef op 01-08-2005 @ 22:16 :
Ja klopt ook wel, leukemie is bloedkanker. Maar je bloed stroomt door allerlei organen, maar het is zeg maar geen gezwel. In het hersenvocht stroomt geen bloed dus het kan daarheen zeg maar wel uitzaaien. Hmm, leg het een beetje raar uit. Daarom wordt er ongeveer 1 keer in de 6 weken ook chemokuur in het hersenvocht gespoten.
Dit is een uber achterlijke vraag, maar toch. Krijg je dan een spuit in je achterhoofd ofzo bij de hersenstam?
Oud 03-08-2005, 06:56
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 03-08-2005 @ 02:49 :
Dit is een uber achterlijke vraag, maar toch. Krijg je dan een spuit in je achterhoofd ofzo bij de hersenstam?
Nope, via het ruggenmerg.
Oud 03-08-2005, 08:28
nl2suzy
nl2suzy is offline
Hier is een ervaringsdeskundige!!

Je hebt LP's en BMP's .. lp's zijn voor je hersenvocht en bmp's voor je beenmerg, en ze geven die lp's de eerste tijd met chemo, maarreh...

meestal heb je bij aanvang constateren.. er van het of in het hersenvocht of beenmerg zitten, dan heb je HighRisk.. maar dat gebeurd in de loop van de behandeling meestal niet meer, anders zit het wel heeeel erg goed fout..

wat is de site van dat meisje/jongen?
Oud 03-08-2005, 09:01
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
MightyDuck schreef op 03-08-2005 @ 02:49 :
In je rug, via het ruggenmerg bereikt het dan je hersenvocht.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 13:05
Sven
Sven is offline
het gaat meestal om kanker in het beenmerg, van de bloedproducerende stamcellen..
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 16:21
Prof. Dr. Uil
Prof. Dr. Uil is offline
Citaat:
Sven schreef op 03-08-2005 @ 14:05 :
het gaat meestal om kanker in het beenmerg, van de bloedproducerende stamcellen..
Altijd :-) Onder bloed moet je niet alleen de rode bloedcellen verstaan. Het gaat bij leukemie juist om een te hoge productie van lymfocyten of granulocyten (witte bloedlichaampjes). Door de te snelle productie en foute manier van antigeenherkenning zijn ze in principe nutteloos en storen ze het immuunsysteem.

Een normale uitzaaiing zoals we die kennen bij de "normale" vormen van kanker kan bij leukemie niet plaatsvinden. De gemuteerde cellen zijn in dit geval stamcellen. Deze stamcellen zitten muurvast in het beenmergweefsel en kunnen niet ontsnappen. En de misvormde/nutteloze/gemuteerde lymfocyten en granulocyten hebben geen delingsactiviteit meer dus die kunnen ook geen tumoren op andere plaasten veroorzaken.

edit: Maar ik zie dat je geneeskunde studeert dus ik hoef het jou niet uit te leggen
Oud 03-08-2005, 19:00
X
X is offline
Citaat:
nl2suzy schreef op 03-08-2005 @ 09:28 :
Hier is een ervaringsdeskundige!!

Je hebt LP's en BMP's .. lp's zijn voor je hersenvocht en bmp's voor je beenmerg, en ze geven die lp's de eerste tijd met chemo, maarreh...

meestal heb je bij aanvang constateren.. er van het of in het hersenvocht of beenmerg zitten, dan heb je HighRisk.. maar dat gebeurd in de loop van de behandeling meestal niet meer, anders zit het wel heeeel erg goed fout..

wat is de site van dat meisje/jongen?
Hee!
mag ik vragen hoe het komt dat je er zoveel vanaf weet?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten