Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2007, 20:45
Verwijderd
Ivm met mijn studie kom ik de afgelopen tijd veel op sites van middelbare scholen en ik verbaas me best wel over hoe het onderwijs in de afgelopen jaren veranderd lijkt te zijn...

Iedere school lijkt zijn uiterste best te doen om zich op zoveel mogelijk terreinen te onderscheiden van andere scholen. Sommige scholen doen dit bv. door theaterklassen, musicalklassen, sportklassen, ictklassen, ... aan te bieden, andere scholen bedenken hele onderwijskundige programma's en voeren deze in (Slash 21, Enter 22, Scenario7, ...) en ga zo maar door. Er lijken nog maar weinig 'gewone scholen' te zijn.

Doet jouw school aan deze 'gekte' mee of blijven ze gewoon op de traditionele manier lesgeven? Bieden ze allerlei extra vakken aan? Hoe delen ze hun onderwijs in: zit je dag in dag uit aan je tafeltje met je boek op tafel te luisteren naar de docent voor de klas of verschilt het per dag en wordt er bij jou op school gebruikt gemaakt van allerlei actieve, creatieve, ... werkvormen? Enzovoorts? En wat vindt je daarvan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2007, 20:54
Poepkind
Poepkind is offline
Bij mijn zusje zijn er Stromen, je hebt sportstroom, wetenschap en creatief stroom. Dat hoef je niet te doen, maar het mag wel. Volgens mij is dit juist een plus, want het motiveert leerlingen en ze kunnen zich extra ontwikkelen.
Bij deze stroom besteed je een aantal uren per week in de onderbouw aan je onderwerp. Je doet proefjes of gaat juist sporten enzo.
Oud 08-03-2007, 09:11
Missy
Missy is offline
Als je het zo stelt, denk ik wel dat mijn school daar aan meedoet. We hebben een sportklas en cultuurklas, waarbij extra sport en toneel gegeven worden. Daarnaast hebben we gewoon de standaard profielen. Ik vind het eerlijk gezegt geen 'gekte', misschien doet iedere school het wel, maar voor de kinderen is het wel fijn.

Omdat ik nu in de tweede fase zit, hoor je veel leraren klagen: 'Jah, we kunnen niet echt les meer geven en uitleggen bij bepaalde onderwerpen, jullie moeten de studieplanner doorwerken en zelfstandig werken.' Daar geef ik ze wel gelijk in. Zelfstandig werken moet je leren, maar af en toe heb je gewoon uitleg nodig én dat gebeurt best vaak niet vanwege de tweede fase. Gelukkig krijgen meer leraren daar de schijt aan bij ons, en leggen ze voordat we de stof gaan maken eerst uit.

Wij hebben best wel verschillende werksvormen. Speciale dagen waarin gewerkt word aan een thema, exursies en nog wel meer (meestal) leuke dingen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 11:50
Nyawa
Mijn vroegere middelbare school was en is vrij traditioneel; daar wordt ook nog steeds veel klassikaal les gegeven, zelfs in de tweede fase, iets waar ik nu op de universiteit heel veel profijt van heb. Qua onderscheidingsprojecten is er sinds dit jaar een vwo+ klas, oftewel vwo-brugklas die de stof in minder tijd doorneemt en in de uren die dan overblijven projecten doet. Mogelijk willen ze de volgende jaren in plaats van de projecten ook extra vakken aan gaan bieden zoals cursussen Spaans e.d. Zoiets had me zelf wel heel leuk geleken. Over het nieuwe leren ben ik absoluut niet enthousiast. Ik heb van mezelf toch wel de discipline om op tijd op te staan en in de boeken te duiken, dus ik had liever meer tijd besteed aan het verwerven van extra kennis zodat ik een nog betere aansluiting op de uni had gehad.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 12:34
amor
amor is offline
Dat is iets wat mij de laatste jaren ook erg opvalt. Dat scholen zich van andere proberen te onderscheiden en op die manier veel leerlingen hopen te trekken. Mijn oude middelbare school (ik ben er al ongeveer 6 jaar vanaf)was vroeger een van de 12 topsportsteunpunten. Toen kwamen ze op het idee om sportklassen te maken. Niet voor kinderen die aan topsport deden maar gewoon voor degene die veel van sport hielden. Een paar jaar later kwamen de muziekklassen en nu komen ze binnenkort met theater klassen.
Reageren

Regels voor berichten