Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik vind niet veel samenhang in het verhaal. Ik bedoel: het feit dat ze op school een filosofieles volgde heeft voor de lezer, in ieder geval voor mij, geen enkele waarde en het zorgt ervoor dat het meteen een stuk kinderlijker overkomt (meisje op school zonder vrienden). Ik zou het mooier vinden als ze dat gedicht samen met die vriendin schreef, dat zou het hele gedicht namelijk een dubbele betekenis geven. Dan zou je ook kunnen kiezen wie dan welke regel schreef, of iets dergelijks. Dan is het mooi om later te ontdekken dat ze toch alles zelf schreef. Maar goed, zo heb je het dus niet gedaan.
Nou ja, het hele begin heb ik dus al vaker gelezen in soortgelijke verhaaltjes. Je schrijft wel vlot maar ook ontzettend simpel en er is niet echt een duidelijke stijl in te herkennen (of het moet die van schoolverhaaltje zijn). Ik weet niet precies waar het aan ligt, waarschijnlijk doordat je de zinnen telkens weer op dezelfde manier opbouwt. Dat gaat vervelen na een tijdje, vind ik. Zoals CSN al zei is het eind wel erg sterk, ook omdat je dan die oude 'stijl' los laat en in Erlebte Rede iets vertelt over die denkbeeldige vriendin. We dromen samen een wereld bij elkaar. Vond ik werkelijk prachtig. Heel toevallig heb ik me de laatste paar dagen ook met het thema van de gedroomde wereld beziggehouden, en het is gewoon een prachtige zin. Misschien is hij al vaker door anderen bedacht, maar dat maakt niet uit. Ontzettend mooi, ook omdat de zin (onbedoeld?) dubbelzinnig is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, Reynaert. Daar heb ik wel wat aan, zeker aan je idee van het samen schrijven van het gedicht, aan zulke dingen heb ik niet eens gedacht. Misschien herschrijf ik het nog wel eens helemaal, want ik was ook nog lang niet tevreden. Dat mijn schrijfstijl een hoop gebreken heeft weet ik wel, ik weet niet wat ik daar aan moet doen, behalve veel meer schrijven, misschien.
Citaat:
Die filosofieles moet er ook niet per se in, maar ik wilde wel verwijzen naar Berkeley. En misschien moet ik het gedicht toch niet in het verhaal verwerken, ik twijfel daar achteraf over. Het moet niet een 'meisje op school zonder vrienden' zijn, het moet alleen de eenzaamheid benadrukken. Mja, er zitten een hoop puntjes in die beter uitgewerkt hadden kunnen worden, misschien moet het toch een langer verhaal zijn, ik wilde er teveel in verwerken. Maar in ieder geval bedankt voor de reacties. ![]() |
![]() |
|
Ik haat gedichten, daarom zal ik niet inhoudelijk reageren op het bovenstaande stuk. Neem me niet kwalijk dat ik de moeite nalaat mijn commentaar teder en lief te brengen. Ik ben voor harde aanpak. Ik heb je verhaal gelezen en denk dat er meer uit jou te halen valt wat je schrijven betreft, dat besef ga ik je niet ontnemen door nu vriendelijkheid te cultiveren in de mededeling dat je tekst niet te overtreffen valt.
“Ze had haar ene hand nu op de grond, de andere probeerde haar met veel moeite nog in evenwicht te houden.” Je spreekt niet over ‘ene hand’. Deze zin frustreerde mij dermate dat ik hem aan een bewerking heb overgevelerd; “Ze had een van haar handen nu op de grond, met de andere probeerde ze met veel moeite nog in evenwicht te blijven.” Zoals je ziet heb ik een aantal woorden ook veranderd. Wat vind je van deze zin? “Ze besefte dat ze niet zonder geluid terug op haar stoel zou kunnen komen.” Wees creatief. Je zult zien dat je woorden kunt weglaten of toevoegen om het geheel mooier te maken. Zo ben ik van mening dat je in deze zin het woord ‘kunnen’ kan weglaten. Het woord ‘kunnen’ leest gewoonweg niet makkelijk. Nog een voorbeeld.. “Ze gleed zachtjes van de stoel af en bleef op de grond zitten.” Lijkt het je iets om het woord ‘af’ weg te halen? Ook zou ik ‘de stoel' vervangen door ‘haar stoel’. Waarom? In de voorgaande zin spreek je namelijk ook over ‘haar stoel’. Het zou stupide zijn om nu te spreken over ‘de stoel’. Het geheel na deze bewerking; “Ze besefte dat ze niet zonder geluid terug op haar stoel zou komen. Ze gleed zachtjes van haar stoel en bleef op de grond zitten.” “Of misschien met wegdromen, want wanneer kun je nu beter wegdromen dan tijdens een les filosofie?” Vervang het woord ‘nu’ met ‘nou’ en ‘een les’ door ‘de les’ en je zult zien dat het de zin een stuk volwassener maakt. “Of misschien met wegdromen, want wanneer kun je nou beter wegdromen dan tijdens de les filosofie?” Dat ik dit zou doen betekent niet dat het beter of mooier is. Je hoeft het niet met me eens te zijn maar het is belangrijk hier over na te denken en de gewoonte te ontwikkelen kritisch te zijn wat je schrijven betreft. “Ze wilde ze eraf plukken, maar ze durfde niet.” Probeer niet te obsessief te zijn met het beschrijven van hetgeen je personage('s) zien. Soms doet het er gewoon niet toe. De overkill maakt het lezen moeizaam. “Toch hoopte ze elke keer dat dat getal zou veranderen, dat er zomaar één bij zou komen.” Jammer dat je twee keer gebruik maakt van het woord ‘dat’. Je zou bijvoorbeeld de tweede ‘dat’ kunnen vervangen door het woord ‘het’. Het maakt de zin vloeiender. “Misschien had ze hem niet echt geraakt.” Je raakt iemand, of je raakt iemand niet. Je spreekt bijvoorbeeld ook niet over ‘iemand voor de helft raken’. Ze valt niet zonder reden, dus ze heeft de man geraakt. Misschien was het de bedoeling om de lezer de indruk te geven dat het personage twijfelt aan zichzelf? Wees zo vrij om enkele bovenstaande punten te negeren die je niet schikken. Verder wil ik je nog meegeven dat Reynaert inderdaad een goed idee heeft voorgesteld. Schrijf iets meer over Anika.. Komt er nog een vervolg? Dentaku. Laatst gewijzigd op 09-07-2005 om 13:16. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dankjewel voor je reactie, Dentaku. Dat je gedichten haat hoeft geen reden te zijn om meteen helemáál niet op de inhoud in te gaan. Het gaat niet om het gedicht. Het was alleen naar aanleiding daarvan geschreven, en zonder dat zou het naar mijn idee niet compleet zijn (en misschien ook minder begrijpelijk, ik weet het niet).
Maar aan je commentaar heb ik zeker wel wat. Sommige dingen zijn eigenlijk haast slordigheidsfoutjes, die ik misschien ook wel veranderd had als ik mijn verhaal tien keer overgelezen had. Behalve dan: Ze had een van haar handen nu op de grond, met de andere probeerde ze met veel moeite nog in evenwicht te blijven.” gedeeltelijk ben ik het met je aanpassing eens, maar niet helemaal. Ze probeert zelf niet in evenwicht te blijven (júist niet), haar hand doet dat. “Misschien had ze hem niet echt geraakt.” Ze valt wél zonder reden, ze heeft de man niet geraakt, dat kan helemaal niet, want ze bestaat niet eens. Ik bedoelde dat raken dubbelzinnig. Verder ben ik het met je eens, en dat soort dingen moet ik er ook uithalen, want ik struikel zelf ook wel eens over mijn eigen zinnen. Als ik het zou herschrijven ga ik jouw punten er zeker in verwerken (en misschien ook wat Reynaert zegt). Er komt geen vervolg, misschien wel meer uitgebreide versie. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dentaku. Laatst gewijzigd op 10-07-2005 om 13:31. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wanneer werden jullie religieus? kweenie23 | 159 | 17-09-2006 11:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Ach, zo is Infer. Verwijderd | 11 | 10-05-2005 18:18 | |
is god een verzinsel van de mens? Kirk22 | 53 | 21-04-2002 14:48 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Uw mening over de oorlog in het mideden oosten mik-mak | 11 | 12-04-2002 15:33 | |
Intelligent Design legatus | 28 | 08-02-2002 18:34 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Uitdrukkingen Verwijderd | 16 | 04-08-2000 15:33 |